Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-105/14-4/KB
z 2 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2014 r. (data wpływu 4 lutego 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wydobywanego i sprzedawanego kondensatu o kodzie CN 2709 00 10 - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wydobywanego i sprzedawanego kondensatu o kodzie CN 2709 00 10.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Działalności Spółki koncentruje się na wykorzystywaniu dla celów produkcji energii elektrycznej i ciepła tzw. porzuconych źródeł gazu ziemnego. W związku z powyższym Spółka uzyskała koncesję na wydobycie gazu ziemnego (dalej: „gaz”, „gaz ziemny” lub „faza gazowa”) w kopalni gazu - odwiert Uników 2 oraz prowadzi postępowania zmierzające do uzyskania kolejnych analogicznych koncesji.

Wnioskodawca w celu wydobycia pozostałego w złożu gazu ziemnego wykonuje odwierty w ziemi. Po wykonaniu odwiertu gaz pod wpływem ciśnienia samoczynnie wydostaje się na powierzchnię. Spółka wydobywa gaz z tzw. złoża kondensatowego. W praktyce oznacza to, że wydobywany gaz ziemny jest zanieczyszczony kondensatem tj. mieszanką węglowodorów ciekłych, o kodzie CN 2709 00 10 (dalej: „kondensat"). Istnieje również prawdopodobieństwo wystąpienia w wydobywanym gazie tzw. wód złożowych (tj. zasolonej wody zanieczyszczonej w niewielkim stopniu frakcjami węglowodorowymi). Łącznie kondensat i woda złożowa stanowią tzw. „ciecz złożową". Faza gazowa wydobywanego gazu ziemnego jest wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej i ciepła łącznie (tj. w skojarzeniu/kogeneracji) lub do produkcji energii elektrycznej, w przypadku przerw w odbiorze ciepła. Zadanie to realizowane jest w następujący sposób:


  1. Wypływający pod ciśnieniem własnym gaz ziemny z odwiertu zlokalizowanego na terenie kopalni kierowany jest na pierwszy oddzielacz (tzw. wstępny) pozwalający na oddzielenie fazy gazowej od cieczy złożowej;
  2. Następnie ciecz złożowa na kolejnym oddzielaczu (tzw. fazowym) zostaje rozdzielona na dwie fazy: kondensat i wodę złożową, które są kierowane do dwóch oddzielnych zbiorników;
  3. Gaz kierowany jest następnie na wymiennik ciepła, gdzie jest podgrzewany i następnie dochodzi do redukcji ciśnienia gazu;
  4. Po tym z gazu następuje dalsze oddzielenie pozostałego kondensatu (na oddzielaczu tzw. niskotemperaturowym), kondensat kierowany jest do zbiornika a gaz zostaje skierowany na kolejny wymiennik ciepła gdzie jest ponownie podgrzewany;
  5. Kondensat pozyskany w ramach powyższego procesu technologicznego będzie sprzedawany przez Spółkę do podmiotów trzecich. Z ekspertyzy sporządzonej przez Instytut Nafty i Gazu wynika, że kondensat wydobywany przez Spółkę bez stabilizacji i usunięcia związków siarki nie może stanowić surowca na instalacje rafineryjne i petrochemiczne. Z ekspertyzy tej wynika również, że zastosowanie kondensatu do dalszego przerobu rafineryjnego, w przemyśle petrochemicznym lub chemicznym, lub jako komponentu paliw silnikowych, możliwe będzie dopiero po odsiarczeniu oraz wydzieleniu stabilizowanej gazoliny i odpowiednich węglowodorów;
  6. Do podgrzania gazu w ramach powyższych procesów, Spółka wykorzystuje propan (CN 2711 19 00) oraz propan-butan (CN 2711 12 11) zakupione uprzednio od krajowego dystrybutora (dalej: „gaz nabywany”); w dłuższej perspektywie zamiarem Spółki jest wykorzystywanie w tym procesie także ciepła wytwarzanego przez Spółkę w kogeneracji z energią elektryczną;
  7. Następnie, oczyszczony gaz ziemny poprzez filtr cząstek stałych i układ pomiarowy zostaje skierowany do urządzeń produkcji energii elektrycznej i cieplnej. Pozyskiwany przez Spółkę gaz ziemny jest bowiem wykorzystywany do produkcji energii elektrycznej i produkcji ciepła w kogeneracji oraz do produkcji energii elektrycznej.

Wnioskodawca wskazuje również, że w związku z wymogami prawnymi zapewnienia bezpieczeństwa kopalni i zatrudnionych w niej osób konieczne jest utrzymywanie stałego płomienia na punkcie spalania gazu, na którym w stanach awaryjnych spalane są nadwyżki wydobywającego się z kopalni gazu ziemnego (tzw. świeczka). Płomień ten jest utrzymywany zasadniczo z oparów z wydobywanego kondensatu ale jeśli są one niedostateczne to opalany jest gazami nabywanymi przez Spółkę. Wyłącznym celem funkcjonowania świeczki jest zapewnienie bezpieczeństwa funkcjonowania instalacji. W stanach awaryjnych, w czasie trwania koniecznych prób i testów na tzw. świeczce spalany może być ponadto wydobywany przez Spółkę gaz ziemny.

Na terenie wykorzystywanym do działalności prowadzonej przez Spółkę, oprócz odwiertów i urządzeń do pozyskiwania gazu ziemnego, znajduje się również kontener administracyjno-techniczny ze sterownią, w którym przebywają pracownicy podczas wykonywania ich obowiązków służbowych związanych z działaniem odwiertu oraz instalacji. Budynek ten ogrzewany jest zasadniczo gazami nabywanymi, a w przyszłości zamiarem Spółki jest ogrzewanie tego budynku ciepłem produkowanym przez Spółkę w kogeneracji.


Spółka nie prowadzi obecnie składu podatkowego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy zużycie przez Spółkę gazu nabywanego na cele opisane w stanie faktycznym, tj. z przeznaczeniem do celów opałowych, podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego?
  2. Czy pozyskiwanie i wykorzystanie w opisany w stanie faktycznym sposób gazu ziemnego przez Wnioskodawcę, tj. z przeznaczeniem do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej lub z przeznaczeniem do użycia w procesie produkcji energii elektrycznej, podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego?
  3. Czy pozyskiwanie w opisany w stanie faktycznym sposób kondensatu i jego sprzedaż przez Wnioskodawcę podlega podatkowi akcyzowemu?

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy jedynie pytania nr 3 natomiast w zakresie pytań nr 1 i 2 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.


Zdaniem Wnioskodawcy:


W odniesieniu do pytania nr 3:


W ocenie Wnioskodawcy, pozyskiwanie kondensatu w sposób opisany w stanie faktycznym i jego sprzedaż przez Wnioskodawcę nie podlega podatkowi akcyzowemu, ponieważ proces ten nie stanowi produkcji kondensatu, jako wyrobu energetycznego, w rozumieniu przepisów art. 87 UA.


Uzasadnienie


Ad. 3.


  1. Na podstawie art. 86 ust. 1 pkt 2 UA, do wyrobów akcyzowych zalicza się wyroby energetyczne, którymi są m.in. oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, surowe o kodzie CN 2709 00. Kondensat należy zatem zaliczyć do wyrobów energetycznych.
  2. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 UA, akcyzie podlega produkcja wyrobów akcyzowych. W odniesieniu do wyrobów energetycznych pojęcie produkcji zostało zdefiniowane w art. 87 ust. 1 pkt 1 UA. Przepis ten stanowi, że produkcją wyrobów energetycznych jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.
  3. W ocenie Wnioskodawcy, czynność pozyskiwania przez niego z odwiertów kondensatu w opisanym stanie faktycznym nie stanowi produkcji wyrobów energetycznych. Za przyjęciem tego stanowiska przemawiają następujące argumenty:


    Po pierwsze, przepisy UA nie definiują pojęć „wytwarzania” ani „przetwarzania” wyrobów energetycznych. W doktrynie wskazuje się, że „za wytwarzanie wyrobów energetycznych należy uznać zorganizowaną działalność ludzką mającą na celu powstanie wyrobu energetycznego z wykorzystaniem surowców niebędących wyrobami akcyzowymi, jak i surowców, które już same są traktowane jako wyroby energetyczne”, natomiast „przez czynność przetwarzania należy rozumieć ogół procesów technologicznych, jakim poddano wyrób energetyczny, w wyniku których otrzymano inny wyrób energetyczny. W konsekwencji za przetwarzanie należy uznać czynność, w wyniku której jeden wyrób energetyczny stanowi surowiec, półprodukt do otrzymania innego wyrobu energetycznego” (por. S. Parulski, Akcyza. Komentarz, wyd. II, System Informacji Prawnej LEX, komentarz do art. 87). Tymczasem, Spółka wydobywa gaz i kondensat ze złoża kondensatowego (tj. wydobywany gaz jest zanieczyszczony kondensatem). Aby gaz mógł być przeznaczony do celów produkcji energii elektrycznej i cieplnej konieczne jest przeprowadzenie procesu oczyszczenia, w ramach którego kondensat kierowany jest do odrębnych zbiorników. W procesie tym Spółka nie korzysta więc z żadnych dodatkowych surowców, z których wytwarzany jest kondensat, ani też żaden inny wyrób energetyczny nie stanowi surowca czy półproduktu do otrzymania kondensatu. Kondensat jest bowiem „wydobywany” wyłącznie jako rezultat oczyszczenia gazu ziemnego. W efekcie, stosowane przez Spółkę, w ramach opisanego w stanie faktycznym procesu pozyskania kondensatu i gazu, „oddzielenia fazy gazowej od cieczy złożowej” nie stanowi ani wytworzenia ani przetworzenia wyrobu energetycznego.


    Po drugie, kondensat znajdujący się w złożach Spółki występuje pod ciśnieniem i w trakcie odwiertu samoczynnie wydobywa się na powierzchnię. Stąd, stosowany przez Spółkę proces technologiczny nie stanowi wytworzenia/ przetworzenia kondensatu również z tego powodu, że proces ten obejmuje proces wydobycia, a nie produkcji, dwóch odrębnych wyrobów akcyzowych (gazu i kondensatu), które podlegają jedynie odmiennej obróbce ze względu na swe właściwości (wydobywany gaz ziemny jest w fazie gazowej, natomiast kondensat w fazie ciekłej).


    Po trzecie, z procesu technologicznego stosowanego przez Spółkę wynika, że Spółka „wydobywa” a nie „wytwarza” czy „przetwarza” kondensat. Zgodnie natomiast z elektronicznym Słownikiem Języka Polskiego wydawnictwa PWN „wydobywać” oznacza: „wydostać coś z wnętrza na wierzch”, „kopiąc lub wiercąc szyby w ziemi, wydostać surowce naturalne”. „Wytworzyć” to z kolei „zrobić, wyprodukować coś”, „wywołać coś, np. jakiś stan lub jakąś atmosferę”.
    Natomiast „przetworzyć” to „przekształcić coś twórczo”. Pojęcia „wytworzenia” i „wydobycia” oraz „przetworzenia” nie są zatem tożsame. Zgodnie natomiast z ugruntowanym orzecznictwem i piśmiennictwem przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, a jedynie w sytuacjach wątpliwych, gdy językowa wykładnia nie doprowadza do ustalenia jednoznacznej treści normy prawnej - co nie ma miejsca w niniejszej sprawie - należy skorzystać z innych metod wykładni (por. uchwała NSA w składzie 7 Sędziów z 17 stycznia 2011 r., sygn. II FPS 2/10, 8. Brzeziński, Podstawy wykładni prawa podatkowego, ODDK, Gdańsk 2008, s. 40-41). Skoro zatem „wydobycie" nie zostało uznane za produkcje wyrobu energetycznego (tutaj: kondensatu) w rozumieniu art. 87 ust. 1 UA, nie może podlegać opodatkowaniu akcyzą na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 1 UA.


    Po czwarte, przepisy UA stanowią implementację przepisów m.in. Dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej dyrektywę 92/12/EWG (dalej: „Dyrektywa akcyzowa") oraz Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (dalej: „Dyrektywa energetyczna"). Dyrektywa akcyzowa stanowi, że wyroby akcyzowe podlegają opodatkowaniu akcyzą w momencie ich produkcji, w tym, w stosownych przypadkach, ich wydobycia na terytorium Wspólnoty. W art. 21 ust. 2 Dyrektywy energetycznej uznaje się, że pojęcie produkcja w podatku akcyzowym obejmuje, w stosownych przypadkach, pojęcie „wydobywanie”. Zatem w przeciwieństwie do polskich przepisów, unijne dyrektywy zaliczają „wydobycie” do „produkcji” wyrobów akcyzowych. Gdyby zatem polski racjonalny ustawodawca zamierzał opodatkować wydobycie wyrobów energetycznych podatkiem akcyzowym to nie pominąłby sformułowania „wydobycie” w przepisach UA, tylko wprost wprowadził regulacje dyrektyw do polskiego porządku prawnego. Również w doktrynie prawa podatkowego dostrzeżono niespójność polskich przepisów z regulacjami w/w dyrektyw: „(...) problem w tym, że ustawa zawiera szczególną definicję produkcji, do której nie zaliczono wydobycia (art. 87 ust. 1). Tymczasem dyrektywy (...) zaliczają wydobycie do produkcji wyrobów akcyzowych. Niewątpliwie więc (...) trzeba zmienić art. 87 (...)” (W. Modzelewski, J. Materewicz, Akcyza: Jak to z węglem będzie, „Rzeczpospolita” z 12 marca 2011 r.). Należy zatem uznać, że wydobycie wyrobów akcyzowych mogłoby zostać opodatkowane wyłącznie w sytuacji znowelizowania przepisów UA i wprowadzenia wprost regulacji dopuszczających opodatkowania akcyzą „wydobycia” jako formy produkcji wyrobów energetycznych.


    Po piąte, proces wydobycia wyrobu energetycznego nie może stanowić produkcji wyrobu energetycznego również z tego powodu, że z chwilą wydobycia nie jest możliwe ani określenie momentu powstania obowiązku podatkowego, ani zastosowania odpowiedniej stawki akcyzy. Stawka akcyzy wyrobu energetycznego uzależniona jest bowiem od przeznaczenia danego wyrobu (przykładowo wyroby przeznaczane na cele inne niż opałowe lub napędowe objęte są stawką zerową). Wobec powyższego, nieracjonalne i pozbawione sensu byłoby wskazanie, że już z chwilą wydobycia podmiot wydobywający zobligowany jest do wskazania celu na jaki będzie przeznaczony wydobywany surowiec.
    Wreszcie, w odniesieniu do wydobycia innego surowca (tj. węgla) sądy administracyjne potwierdzały, że nie stanowi ono produkcji tego wyrobu akcyzowego. Przykładowo:
    a) wyrok WSA w Poznaniu z dnia 8 listopada 2012 r, o sygn. III SA/Po 640/12 (orzeczenie prawomocne): „Trafnie również organ podatkowy wskazał - dla uzasadnienia stanowiska o braku możliwości zaliczenia wydobycia węgla do procesu produkcji (...) że w świetle dyrektywy energetycznej produkcja i wydobycie tylko w zakresie procedury zawieszenia poboru akcyzy traktowane są jako jedna czynność produkcji. Stanowi o tym art. 21 ust. 2 dyrektywy energetycznej, zgodnie z którym dla celów niniejszej dyrektywy uznaje się, że pojęcie „produkcja” w art. 4 lit. c) i art. 5 ust. 1 dyrektywy 92/12/EWG obejmuje, w stosownych przypadkach, pojęcie „wydobywanie”. Wydobycie węgla i produkcja (...) do której nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy, stanowią zatem odrębne procesy. (...) Samo wydobycie węgla (...) nie rozpoczyna (...) procesu produkcji energii elektrycznej. (...) Nie można do tego procesu zaliczyć wydobycia węgla brunatnego, stanowiącego wyłącznie pozyskanie surowca (...)";
    b) wyrok WSA w Łodzi z dnia 18 sierpnia 2011 r. o sygn. I SA/Łd 811/11 (orzeczenie prawomocne) oraz wyrok WSA w Gliwicach z dnia 19 września 2011 r. o sygn. III SA/Gl 2477/10 (orzeczenie prawomocne): „(...) nie ma dostatecznego uzasadnienia by językowe znaczenie pojęcia „proces produkcji energii elektrycznej” rozszerzać na inne jeszcze pojęcia, mające swoje odrębne i czytelne znacznie (jak wydobycie, transport czy magazynowanie surowca lub odpadów produkcyjnych)”.
  4. Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, czynność wydobycia kondensatu nie stanowi podlegającej akcyzie produkcji wyrobów energetycznych. Tym samym, również sprzedaż kondensatu przez Spółkę nie będzie podlegać podatkowi akcyzowemu, ponieważ nie stanowiłaby żadnej z czynności będącej przedmiotem opodatkowania akcyzą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej „ustawą” (Dz. U. z 2011 r., nr 108, poz. 626 z późn. zm.), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenie „wyroby akcyzowe” oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.


W załączniku nr 1 do ustawy, zawierającym „wykaz wyrobów akcyzowych” wymieniono w pozycji 26, określone kodem CN 2709 00, oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, surowe.


Wobec powyższego oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, surowe o kodzie CN: 2709 00 są wyrobem akcyzowym. Ponadto w świetle uregulowań art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy są one również wyrobem energetycznym, ponieważ zgodnie z dyspozycją ww. przepisu do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy – paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 3 – paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.


Stawki akcyzy dla konkretnych wyrobów energetycznych zostały określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy.


Jednocześnie wyroby nie wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów napędowych lub opałowych, zostały zaliczone do odpowiednio: „pozostałych paliw silnikowych” lub „pozostałych paliw opałowych”, dla których stawki akcyzy zostały określone w art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 ustawy.


Natomiast w myśl art. 89 ust. 2 ustawy przyjęto zasadę, iż stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.


Z uregulowań zawartych w art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:


  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka koncentruje się na wykorzystywaniu dla celów produkcji energii elektrycznej i ciepła tzw. porzuconych źródeł gazu ziemnego. W związku z powyższym Spółka uzyskała koncesję na wydobycie gazu ziemnego w kopalni gazu. Wnioskodawca w celu wydobycia pozostałego w złożu gazu ziemnego wykonuje odwierty w ziemi. Po wykonaniu odwiertu gaz pod wpływem ciśnienia samoczynnie wydostaje się na powierzchnię. Spółka wydobywa gaz z tzw. złoża kondensatowego. W praktyce oznacza to, że wydobywany gaz ziemny jest zanieczyszczony kondensatem tj. mieszanką węglowodorów ciekłych, o kodzie CN 2709 00 10 (dalej: „kondensat"). Istnieje również prawdopodobieństwo wystąpienia w wydobywanym gazie tzw. wód złożowych (tj. zasolonej wody zanieczyszczonej w niewielkim stopniu frakcjami węglowodorowymi). Łącznie kondensat i woda złożowa stanowią tzw. „ciecz złożową". Faza gazowa wydobywanego gazu ziemnego jest wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej i ciepła łącznie (tj. w skojarzeniu/kogeneracji) lub do produkcji energii elektrycznej, w przypadku przerw w odbiorze ciepła. Zanieczyszczony gaz ziemny wypływający z odwiertu jest poddawany m.in. oddzielaniu i podgrzewaniu w celu uzyskania czystego gazu ziemnego. Do podgrzania gazu Spółka wykorzystuje propan (CN 2711 19 00) oraz propan-butan (CN 2711 12 11) zakupione uprzednio od krajowego dystrybutora.

Kondensat pozyskany w ramach powyższego procesu technologicznego będzie sprzedawany przez Spółkę do podmiotów trzecich. Z ekspertyzy sporządzonej przez Instytut z dnia 18 kwietnia 2013 r. (dalej: „ekspertyza") wynika, że kondensat wydobywany przez Spółkę bez stabilizacji i usunięcia związków siarki nie może stanowić surowca na instalacje rafineryjne i petrochemiczne. Z ekspertyzy tej wynika również, że zastosowanie kondensatu do dalszego przerobu rafineryjnego, w przemyśle petrochemicznym lub chemicznym, lub jako komponentu paliw silnikowych, możliwe będzie dopiero po odsiarczeniu oraz wydzieleniu stabilizowanej gazoliny i odpowiednich węglowodorów.


Wątpliwości Spółki przedstawione w pytaniu nr 3 dotyczą kwestii czy pozyskiwanie w opisany wyżej sposób kondensatu o kodzie CN 2709 00 10 i jego sprzedaż przez Wnioskodawcę podlega opodatkowaniu akcyzą.


Z uwagi na przedstawione okoliczności oraz brzmienie ww. art. 8 ust. 1 ustawy należy zauważyć, że jednyną czynnością związaną z opisanym we wniosku kondensatem o kodzie CN 2709 00 10, która w tej sytuacji mogłaby podlegać opodatkowaniu akcyzą jest jego produkcja. A zatem w celu odpowiedzi na pytanie nr 3 należy ustalić czy proces pozyskiwania ww. wyrobu energetycznego można uznać za jego produkcję.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych. Jednakże ustawodawca nie precyzuje pojęć „wytwarzania” ani „przetwarzania”. W związku z tym należy sięgnąć do potocznego znaczenia słów wytworzenie i przetwarzenia oraz ustalić ich znaczenie w kontekście systemu podatku akcyzowego. W rezultacie za wytwarzanie wyrobów energetycznych należy uznać zorganizowaną działalność ludzką mającą na celu powstanie wyrobu energetycznego z wykorzystaniem surowców niebędących wyrobami akcyzowymi, jak i surowców, które już same są traktowane jako wyroby energetyczne. Natomiast, przez czynność przetwarzania należy rozumieć ogół procesów technologicznych, jakim poddano wyrób energetyczny, w wyniku których otrzymano inny wyrób energetyczny.


Ponadto, zgodnie z internetową wersją słownika PWN „wytworzyć” oznacza „zrobić, wyprodukować coś; wywołać coś, np. jakiś stan lub jakąś atmosferę”, natomiast „przetwarzać” oznacza „przekształić coś twórczo; zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd”. Z kolei „wydobyć” oznacza „wydostać coś z wnętrza na wierzch; kopiąc lub wiercąc szyby w ziemi, wydostać surowce naturalne, też w odniesieniu do węgla: fedrowców”.

A zatem, skoro kondensat znajdujący się w złożach gazu Spółki występuje pod ciśnieniem i w trakcie odwiertu samoczynnie wydobywa się na powierzchnię, a stosowany przez Spółkę proces służy jedynie do oddzielenia tego wyrobu od wydobywanego gazu to należy uznać, że takie pozyskiwanie kondensatu nie stanowi produkcji wyrobów energetycznych, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji należy zgodzić się z Wnioskodawcą, który stwierdził, że wydobycie kondensatu w sposób opisany we wniosku nie stanowi produkcji wyrobów energetycznych, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy, bowiem zgodnie z tym przepisem produkcja wyrobów energetycznych to wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych.


A zatem wydobycie i sprzedaż ww. wyrobów nie są czynnościami podlegającymi opodatkowanymi akcyzą wymienionymi w art. 8 ust. 1 ustawy, a tym samym nie będą podlegać opodatkowaniu.

W rezultacie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj