Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-579/14-4/JS
z 22 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2014 r. (data wpływu 1 sierpnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 października 2014 r. (data wpływu 13 października 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT:

  • usługi wyżywienia własnych wychowanków na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy – jest prawidłowe,
  • usługi zakwaterowania własnych wychowanków na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. c ustawy – jest prawidłowe,
  • usługi zakwaterowania własnych wychowanków na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usługi wyżywienia i zakwaterowania własnych wychowanków.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 października 2014 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Bursa ... (Wnioskodawca) jest samorządową jednostką budżetową, dla której organem prowadzącym jest Prezydent Miasta. Bursa jest podmiotem, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U.2004.256.2572 t.j.), tzn. jest placówką zapewniającą całodobową opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Cele działania Bursy określa ww. ustawa (art. 1) oraz statut Bursy, który w szczególności w zakresie spraw bytowych zakłada zapewnienie wychowankom całodobowej opieki i wychowania w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, jak również całodziennego wyżywienia i zakwaterowania. Tak więc Wnioskodawca oprócz zagadnień wychowawczo-opiekuńczych realizuje usługi zakwaterowania i nierozerwalnie związane z tym usługi wyżywienia na rzecz uczniów – wychowanków Bursy.

Bursa nie jest prowadzona bezpośrednio przez żadną szkołę tylko zawiera z tymi szkołami umowy na realizację celów określonych w statucie Bursy, w szczególności w zakresie spraw socjalnych – na usługi zakwaterowania i wyżywienia uczniów i wychowanków szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, których organem założycielskim jest Miasto .... Ponadto w okresie ferii wakacyjnych świadczy usługi dla grup zorganizowanych młodzieży, niemniej ten zakres działalności Bursy nie jest elementem sformułowanego pytania.

Klasyfikacja statystyczna dla usług polegających na zakwaterowaniu i wyżywieniu własnych wychowanków według PKWiU – 55.90.11-00.0 „usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy”. Klasyfikacja statystyczna dla usług zakwaterowania i wyżywienia grup zorganizowanych według PKWiU – 55.23.15-00.0.

Bursa jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:

  1. świadczone przez Bursę usługi wyżywienia wychowanków są wykonywane w formach i na zasadach przepisów o systemie oświaty – Dz.U.2004.256.2572, z późn. zm., Dz.U.2011. nr 109, poz. 631, rozdział 4 oraz rozdział 5 § 63;
  2. Bursa posiada własną stołówkę, kupuje artykuły żywnościowe i we własnym zakresie sporządza posiłki. Bursa nie kupuje usług cateringowych;
  3. koszty wyżywienia wychowankowie pokrywają w całości sami, bądź w części lub całości Miejskie i Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej;
  4. wychowankami Bursy są uczniowie i wychowankowie szkół, z którymi Bursa ma zawarte umowy dotyczące zakwaterowania i wyżywienia tych uczniów i wychowanków.

Wnioskodawca uważa, iż w świetle obowiązujących przepisów zarówno wyżywienie i zakwaterowanie własnych wychowanków winno być zwolnione z podatku od towarów i usług VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy usługi wyżywienia i zakwaterowania własnych wychowanków Bursy podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2011.177.1054.t.j.) zalicza się do grona podmiotów świadczących usługi zakwaterowania na rzecz uczniów i wychowanków przy jednoczesnym spełnieniu warunku zawarcia ze szkołami umów dotyczących zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków.

Zdaniem Zainteresowanego fakt realizowania zadań Bursy na podstawie zawartych ze szkołami umów pozwala na uznanie, że w takiej sytuacji spełniona jest przesłanka świadczenia usług: „na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy i internaty”. Również zdaniem Wnioskodawcy pod pojęciem zakwaterowania w tego rodzaju placówkach, należy nierozerwalnie rozumieć również usługi w zakresie wyżywienia jako integralną część takiej usługi.

Alternatywnie Wnioskodawca dostrzega możliwość korzystania ze zwolnienia w zakresie wyżywienia i zakwaterowania własnych wychowanków w znowelizowanym art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT (zmieniony art. 1 pkt 34 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych ustaw – Dz.U.2013.35).

W brzmieniu przed nowelizacją art. 43 ust. 1 pkt 24, zwalniał od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat;

Na tej podstawie przyjmowano, że zwolnieniem objęte są jedynie usługi zakwaterowania własnych wychowanków świadczone w formie i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty w ramach realizowanych zadań wychowawczych i opiekuńczych. Natomiast nie były objęte zwolnieniem usługi wyżywienia wychowanków Bursy.

Po nowelizacji ww. przepis otrzymał brzmienie, z którego wynika, że zwolnieniem objęte są usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Na tej podstawie zasadnym jest przyjęcie, że usługi wyżywienia wychowanków Bursy świadczone w formie i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty w ramach realizowanych zadań wychowawczych i opiekuńczych, spełniają przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy rozszerzenie katalogu o „świadczenie usług” powoduje objęcie zwolnieniem zarówno wyżywienia, jak i zakwaterowania realizowanego na rzecz wychowanków Bursy jako usług ściśle związanych z realizowaniem głównej usługi polegającej na opiece nad dziećmi i młodzieżą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zwolnienia od podatku VAT:

  • usługi wyżywienia własnych wychowanków na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy – jest prawidłowe,
  • usługi zakwaterowania własnych wychowanków na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. c ustawy – jest prawidłowe,
  • usługi zakwaterowania własnych wychowanków na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Zauważyć należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z tym, usługa podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Jak stanowi przepis art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Towary i usługi będące przedmiotem opodatkowania, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, dla których przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. identyfikuje się za pomocą Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w przepisach ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku lub zwolnienia od podatku w stosunku do niektórych czynności.

Dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku, usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy oparta jest na przepisie art. 132 ust. 1 lit. h Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej „Dyrektywą”.

Powołany przepis art. 132 ust. 1 lit. h Dyrektywy stanowi, że państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług i dostawę towarów ściśle związanych z opieką nad dziećmi i młodzieżą przez podmioty prawa publicznego lub przez inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie.

Należy zauważyć, że w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1719), w § 3 ust. 1 pkt 1 przewidziano, że stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia.


W pozycji 7 załącznika do rozporządzenia wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.


Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy, zwalnia się od podatku usługi zakwaterowania:

  1. w bursach i internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy i internaty,
  2. w domach studenckich świadczone na rzecz studentów i doktorantów uczelni prowadzących te domy studenckie,
  3. świadczone na rzecz uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów przez podmioty inne niż wymienione w lit. a i b, pod warunkiem że szkoły lub uczelnie mają z tymi podmiotami zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Stosownie do art. 2 ww. ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje:

  1. przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego;
  2. szkoły:
    1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
    2. gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
    3. ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
    4. artystyczne;
  3. placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;
    3a) placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
    3b) placówki artystyczne – ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;
  1. poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
  2. młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
  3. (uchylony);
  4. placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (…).

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „uczeń”, i „bursa”, dlatego też należy posiłkować się definicjami wynikającymi z odrębnych przepisów.

Zgodnie z brzmieniem art. 3 pkt 11 ww. ustawy o systemie oświaty, przez słowo „uczeń” należy rozumieć także słuchaczy i wychowanków.

W myśl postanowień § 43 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. Nr 109, poz. 631), bursa zapewnia opiekę i wychowanie uczniom gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży, w tym uczniom wymagającym stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, oraz słuchaczom zakładów kształcenia nauczycieli i kolegiów pracowników służb społecznych, w wieku do 24 roku życia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Bursa jest samorządową jednostką budżetową, dla której organem prowadzącym jest Prezydent Miasta. Bursa jest podmiotem, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy o systemie oświaty, tzn. jest placówką zapewniającą całodobową opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Cele działania Bursy określa ww. ustawa (art. 1) oraz statut Bursy, który w szczególności w zakresie spraw bytowych zakłada zapewnienie wychowankom całodobowej opieki i wychowania w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, jak również całodziennego wyżywienia i zakwaterowania. Tak więc Wnioskodawca oprócz zagadnień wychowawczo-opiekuńczych realizuje usługi zakwaterowania i nierozerwalnie związane z tym usługi wyżywienia na rzecz uczniów – wychowanków Bursy.

Bursa nie jest prowadzona bezpośrednio przez żadną szkołę tylko zawiera z tymi szkołami umowy na realizację celów określonych w statucie Bursy, w szczególności w zakresie spraw socjalnych – na usługi zakwaterowania i wyżywienia uczniów i wychowanków szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, których organem założycielskim jest Miasto ....

Klasyfikacja statystyczna dla usług polegających na zakwaterowaniu i wyżywieniu własnych wychowanków według PKWiU – 55.90.11-00.0 „usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy”. Klasyfikacja statystyczna dla usług zakwaterowania i wyżywienia grup zorganizowanych według PKWiU – 55.23.15-00.0.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że świadczone przez Bursę usługi wyżywienia wychowanków są wykonywane w formach i na zasadach przepisów o systemie oświaty (rozdział 4 oraz rozdział 5 § 63). Bursa posiada własną stołówkę, kupuje artykuły żywnościowe i we własnym zakresie sporządza posiłki. Bursa nie kupuje usług cateringowych. Koszty wyżywienia wychowankowie pokrywają w całości sami, bądź w części lub całości Miejskie i Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej. Wychowankami Bursy są uczniowie i wychowankowie szkół, z którymi Bursa ma zawarte umowy dotyczące zakwaterowania i wyżywienia tych uczniów i wychowanków.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że usługi wyżywienia własnych wychowanków świadczone w formie i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty w ramach realizowanych zadań wychowawczych i opiekuńczych, spełniają przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego usługi wyżywienia wychowanków Bursy spełniają przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie natomiast usług zakwaterowania świadczonych przez Bursę na rzecz własnych wychowanków należy uznać, że skoro – jak wynika z okoliczności sprawy – Wnioskodawca ma zawarte ze szkołami umowy dotyczące zakwaterowania swoich wychowanków, to usługi te są objęte zwolnieniem od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. c ustawy.

Zatem stanowisko Zainteresowanego w zakresie zwolnienia od podatku VAT usługi zakwaterowania własnych wychowanków na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. c ustawy należało uznać za prawidłowe. Natomiast stanowisko Wnioskodawcy dotyczące zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT ww. usługi na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj