Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-509/14-9/JS
z 16 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2014 r. (data wpływu 4 lipca 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 26 września 2014 r. (data wpływu 30 września 2014 r.) oraz z dnia 8 października 2014 r. (data wpływu 10 października 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektów: „...”, „...” oraz „...

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 26 września 2014 r. oraz 8 października 2014 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, zadanie pytania, przedstawienie własnego stanowiska oraz o brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie ... (Wnioskodawca) rozlicza operację „...” realizowaną w ramach Osi Leader, działanie 413 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w LGD „...” oraz jego dwa z pięciu składnych w konkursie wniosków otrzymały dofinansowanie na realizację w przyszłości operacji w ramach konkursu ogłoszonego przez LGD „...”. Indywidualna interpretacja podatkowa jest obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o płatność oraz wniosków o przyznanie pomocy w ramach ww. Programu. W związku z realizacją operacji „...” Stowarzyszenie zakupiło: 12 sztuk medali (pozycja B* 1 zestawienia rzeczowo-finansowego operacji, fakturę za medale dla Stowarzyszenia wystawiła firma ... będąca płatnikiem VAT, kwota VAT na fakturze za zakup medali zgodnie z kwotą wskazaną w zestawieniu rzeczowo-finansowym wyniosła … zł), 12 sztuk pucharów (pozycja B* 2 zestawienia rzeczowo-finansowego operacji, fakturę za medale dla Stowarzyszenia wystawiła firma ... będąca płatnikiem VAT, kwota VAT na fakturze za zakup pucharów zgodnie z kwotą wskazaną w zestawieniu rzeczowo-finansowym wyniosła … zł), 4 zestawy ochraniaczy (pozycja B* 5 zestawienia rzeczowo-finansowego operacji, fakturę za medale dla Stowarzyszenia wystawiła firma ... będąca płatnikiem VAT, kwota VAT na fakturze za zakup pucharów zgodnie z kwotą wskazaną w zestawieniu rzeczowo-finansowym wyniosła … zł). Zakupione w ramach realizacji operacji „...” towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych od towarów i usług, a jedynie podczas działań statutowych Stowarzyszenia (nieodpłatnej działalności pożytku publicznego).

W związku z realizacją w przyszłości operacji „...” Stowarzyszenie zamierza zakupić następujące towary objęte podatkiem od towarów i usług, na których zakup otrzymało dofinansowanie: 1 bęben za kwotę … zł w tym VAT … zł, 1 werbel za kwotę … zł w tym VAT … zł, 1 klarnet za kwotę … zł w tym VAT … zł, 10 pulpitów nutowych za kwotę ogółem … zł w tym VAT … zł, 1 rejestrator dźwięku za kwotę … zł w tym VAT … zł, komplet materiałów do uszycia strojów za kwotę … zł w tym VAT … zł, komplet materiałów i dodatków do uszycia strojów i butów dla zespołu ludowego za kwotę … zł w tym VAT … zł, komplet materiałów i dodatków do uszycia strojów dla zespołu za kwotę … zł w tym VAT … zł, zlecić uszycie strojów i butów dla zespołu ludowego na kwotę … zł w tym VAT … zł, zlecić uszycie strojów za kwotę … zł w tym VAT … zł, zlecić uszycie strojów dla zespołu za kwotę … zł w tym VAT … zł, zakupić materiał i uszyć 50 bluz polarowych z logotypami dla członków zespołu.

W związku z realizacją w przyszłości operacji: „...” Stowarzyszenie zamierza zakupić następujące towary objęte podatkiem od towarów i usług, na których zakup otrzymało dofinansowanie: 1 komplet gier za kwotę … zł w tym VAT … zł, 1 stół do bilarda za kwotę … zł w tym VAT … zł, 1 stół do cymbergaja za kwotę … zł w tym VAT … zł, 1 grę piłkarzyki za kwotę … zł w tym VAT … zł, 1 kamerę Kinect do Xbox360 za kwotę … zł w tym VAT … zł, 1 komplet audio w składzie projektor ekran kino domowe za kwotę … zł w tym VAT … zł, 1 komplet mebli świetlicowych za kwotę … zł w tym VAT … zł, 1 komplet audio w składzie projektor ekran kino domowe za kwotę … zł w tym VAT … zł, 1 komplet siedzisk dla dzieci za kwotę … zł w tym VAT … zł, 1 konsolę PlayStatio3 za kwotę … zł w tym VAT … zł, 1 komputer przenośny za kwotę … zł w tym VAT … zł, 1 radioodtwarzacz CD za kwotę … zł w tym VAT … zł, 1 mikrofon bezprzewodowy ze stacją odbiorczą za kwotę … zł w tym VAT … zł, 1 zestaw gier świetlicowych dla świetlicy w … za kwotę … zł w tym VAT … zł.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 8 października 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że Stowarzyszenie świadczy usługi oznaczone symbolem PKWiU 94.99.Z. jako usługi świadczone przez organizacje członkowskie gdzie indziej niesklasyfikowane. Usługi świadczone są przez Stowarzyszenie nieodpłatnie, czyli bez wynagrodzenia. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi również działalności odpłatnej. W związku z powyższym Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług (korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług). Stowarzyszenie rozlicza operację „...” realizowaną w ramach Osi Leader, działanie 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich W LGD „...” objętego PROW na lata 2007-2013 z udziałem środków europejskich Funduszu Rolnego na rzecz obszarów wiejskich. Ponadto Stowarzyszenie jest w trakcie realizacji umów zawartych na dwa kolejne projekty, realizowane w ramach Osi Leader, działanie 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w LGD „...” objętego PROW na lata 2007-2013 z udziałem środków europejskich Funduszu Rolnego na rzecz obszarów wiejskich. W związku z realizacją operacji „...” Stowarzyszenie zakupiło: 12 sztuk medali (pozycja B* 1 zestawienia rzeczowo-finansowego operacji, fakturę za medale dla Wnioskodawcy wystawiła firma ... będąca płatnikiem VAT, kwota VAT na fakturze za zakup medali zgodnie z kwotą wskazaną w zestawieniu rzeczowo-finansowym wyniosła … zł), 12 sztuk pucharów (pozycja B* 2 zestawienia rzeczowo-finansowego operacji, fakturę za medale dla Stowarzyszenia wystawiła firma ... będąca płatnikiem VAT, kwota VAT na fakturze za zakup pucharów zgodnie z kwotą wskazaną w zestawieniu rzeczowo-finansowym wyniosła … zł), 4 zestawy ochraniaczy (pozycja B* 5 zestawienia rzeczowo-finansowego operacji, fakturę za medale dla Stowarzyszenia wystawiła firma ... będąca płatnikiem VAT, kwota VAT na fakturze za zakup pucharów zgodnie z kwotą wskazaną w zestawieniu rzeczowo-finansowym wyniosła … zł).

W związku z realizacją dwóch projektów, tj.: „...” oraz „...”, realizowanych w ramach Osi Leader, działanie 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w LGD „...” objętych PROW na lata 2007-2013 z udziałem środków europejskich Funduszu Rolnego na rzecz obszarów wiejskich. Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a zakupy towarów i usług dokonane w związku z realizacją trzech ww. projektów (tj. „...”, „...” oraz „...”) są związane z działalnością statutową Wnioskodawcy zwolnioną z podatku od towarów i usług, a zakupy te nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to może on zaliczyć poniesione w związku z realizacją trzech ww. projektów wydatki brutto jako koszt kwalifikowalny, który w całości podlega zwrotowi w ramach wniosku o płatność. Brak indywidualnej interpretacji podatkowej z Izby Skarbowej uniemożliwi zaliczenie poniesionych wydatków brutto jako koszt kwalifikowalny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu opisanego w poz. 68 wniosku ORD-IN, tj. „...”, w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego PROW na lata 2007-2013?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu (tj. „...”), gdyż Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie posiada statusu czynnego podatnika VAT, a dokonane przez niego zakupy w ramach realizacji wskazanego projektu dotyczą działalności zwolnionej od podatku VAT, dlatego też Wnioskodawca nie spełnia żadnego z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia od poniesionych kosztów podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie świadczy usługi oznaczone symbolem PKWiU 94.99.Z. jako usługi świadczone przez organizacje członkowskie gdzie indziej niesklasyfikowane. Usługi świadczone są przez Stowarzyszenie nieodpłatnie, czyli bez wynagrodzenia. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi również działalności odpłatnej. W związku z powyższym Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług (korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług). Stowarzyszenie jest w trakcie realizacji umów zawartych na dwa kolejne projekty, realizowane w ramach Osi Leader, działanie 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w LGD „...” objętego PROW na lata 2007-2013 z udziałem środków europejskich Funduszu Rolnego na rzecz obszarów wiejskich. W związku z realizacją w przyszłości operacji: „...” Stowarzyszenie zamierza zakupić następujące towary objęte podatkiem od towarów i usług, na których zakup otrzymało dofinansowanie: 1 komplet gier, 1 stół do bilarda, 1 stół do cymbergaja, 1 grę piłkarzyki, 1 kamerę Kinect do Xbox360, 1 komplet audio w składzie projektor ekran kino domowe, 1 komplet mebli świetlicowych, 1 komplet audio w składzie projektor ekran kino domowe, 1 komplet siedzisk dla dzieci, 1 konsolę PlayStatio3, 1 komputer przenośny, 1 radioodtwarzacz CD, 1 mikrofon bezprzewodowy ze stacją odbiorczą, 1 zestaw gier świetlicowych dla świetlicy w ….

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a zakupy towarów i usług dokonane w związku z realizacją ww. projektu (tj. „...”) są związane z działalnością statutową Wnioskodawcy zwolnioną z podatku od towarów i usług, zakupy te nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – zakupy towarów i usług dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Zainteresowany nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”, ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”. Natomiast wniosek w części dotyczącej:

  • stanu faktycznego w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”, został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną Nr IPTPP2/443-509/14-7/JS,
  • zdarzenia przyszłego w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”, został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną Nr IPTPP2/443-509/14-8/JS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj