Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-478/14-5/NS
z 8 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2014 r. (data wpływu 11 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 31 lipca 2014 r. (data wpływu 4 sierpnia 2014 r.) oraz z dnia 21 sierpnia 2014 r. (data wpływu 26 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania, czy Spółce będzie przysługiwać prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej (faktur dokumentujących) otrzymanie aportem infrastruktury – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania, czy Spółce będzie przysługiwać prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej (faktur dokumentujących) otrzymanie aportem infrastruktury. Wniosek uzupełniono pismami: z dnia 31 lipca 2014 r. (data wpływu 4 sierpnia 2014 r.) o doprecyzowanie uzasadnienia własnego stanowiska Wnioskodawcy oraz z dnia 21 sierpnia 2014 r. (data wpływu 26 sierpnia 2014 r.) o informację doprecyzowującą przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

1.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej także: PGK lub Spółka) jest spółką komunalną Gminy, w której Gmina posiada 100% udziałów. Spółka jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Spółka prowadzi działalność w zakresie zaopatrywania ludności w wodę pitną, odbioru ścieków oraz odbioru odpadów komunalnych. Usługi te są traktowane przez Spółkę jako czynności opodatkowane podatkiem VAT. Spółka wystawia faktury VAT z tego tytułu oraz wykazuje podatek VAT należny w rejestrach i deklaracjach VAT.

2.

W latach 2009-2014 Gmina zrealizowała szereg projektów inwestycyjnych, polegających na budowie, rozbudowie, przebudowie i modernizacji gminnej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej (dalej: Infrastruktura).

Z momentem zakończenia poszczególnych projektów, Gmina sukcesywnie przekazywała do nieodpłatnego używania powstałe w ramach opisanych inwestycji elementy Infrastruktury wodno-kanalizacyjnej na rzecz Spółki. Przy użyciu przekazanej przez Gminę Infrastruktury. Spółka świadczy usługi w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków od mieszkańców Gminy, na podstawie pisemnych umów zawartych z odbiorcami.

3.

Gmina planuje rozpoczęcie procesu reorganizacji działalności wodno-kanalizacyjnej, mającego na celu uporządkowanie poszczególnych działań wykonywanych w ramach realizacji zadań własnych Gminy.

W ramach tego procesu, Gmina planuje wniesienie Infrastruktury – w formie wkładu niepieniężnego (aportu) – do Spółki. Rozliczenie transakcji wniesienia aportu planuje się dokonać w taki sposób, że wynagrodzenie otrzymane przez Gminę składać się będzie w części z otrzymanego ogółu praw i obowiązków, tj. objęcia udziałów w Spółce, a w części ze środków pieniężnych odpowiadających wartości podatku VAT należnego po stronie Gminy z tytułu wniesienia aportu (wartość VAT będzie uiszczona Gminie przez Spółkę w formie pieniężnej). W taki sposób planowana transakcja zostanie udokumentowana przez Gminę fakturą VAT, tj. na fakturze tej ujęta zostanie wartość netto (równa wartości obejmowanych udziałów) oraz podatek należny.

Przed dokonaniem aportu, Gmina udostępni Infrastrukturę Spółce w oparciu o umowę odpłatnej dzierżawy. Umowa dzierżawy pomiędzy Gminą a Spółką została już zawarta i wejdzie w życie od 1 lipca 2014 r. Zgodnie z założeniami Spółki i Gminy, wniesienie Infrastruktury w formie wkładu niepieniężnego do Spółki nastąpi w roku 2014.

Ponadto w piśmie z dnia 21 sierpnia 2014 r. – stanowiącym uzupełnienie do wniosku – Zainteresowany poinformował, że Infrastruktura będąca przedmiotem aportu będzie związana z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi. Przedmiotem działalności Spółki jest bowiem odpłatne świadczenie usług w zakresie dostawy wody i oczyszczania ścieków od mieszkańców Gminy, na podstawie pisemnych umów zawartych z odbiorcami (które to czynności podlegają opodatkowaniu VAT), a przedmiot aportu będzie służyć do świadczenia tych usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej (faktur dokumentujących) planowany aport Infrastruktury do Spółki?

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie mu przysługiwać prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej (faktur dokumentujących) planowany aport Infrastruktury do Spółki.

Uzasadnienie:

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynika z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT). Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl powyższej regulacji, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, to znaczy:

  1. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku VAT;
  2. towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych;
  3. nie zachodzą przesłanki negatywne, wymienione w treści przepisów ustawy o VAT, wyłączające prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W opinii Wnioskodawcy, w analizowanym przypadku zostaną spełnione wszystkie powyższe warunki, a mianowicie:

  1. dostawa towarów (aport Infrastruktury) zostanie dokonana na rzecz Spółki, która jest podatnikiem podatku VAT;
  2. nabyty towar (Infrastruktura) będzie wykorzystywany przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych;
  3. nie zachodzą przesłanki negatywne wyłączające prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia uzasadnienie zajętego stanowiska.

Ad. 1

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Za działalność gospodarczą – zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT – uważa się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z uwagi na fakt, że Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, prowadzącym opodatkowaną podatkiem VAT działalność gospodarczą w zakresie dostawy wody i oczyszczania ścieków na rzecz mieszkańców Gminy, a przedmiot aportu będzie wykorzystywany do prowadzenia tej działalności, nie ulega wątpliwości, że pierwszy z wymienionych warunków zostanie w analizowanym przypadku spełniony.

Ad. 2

Przesłanką warunkującą możliwość skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W orzecznictwie sądów administracyjnych (np. wyrok NSA z dnia 21 kwietnia 2009 r., sygn. akt I FSK 238/09) oraz Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. orzeczenia w sprawach C-408/98 Abbey National, C-16/00 Cibo Participations, C-435/05 Investrand) wskazuje się, że związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi może mieć charakter bezpośredni (wtedy, gdy dany zakup jest związany z konkretną czynnością opodatkowaną) lub pośredni (gdy dokonane zakupy nie mają bezpośredniego związku z konkretną czynnością opodatkowaną, jednak wchodzą w skład ogólnych kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz stanowią część elementów kosztowych transakcji sprzedaży podlegającej opodatkowaniu VAT).

W przypadku będącym przedmiotem niniejszego zapytania, bez wątpienia nabycie przedmiotu aportu będzie pozostawać w związku z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi. Przedmiotem działalności Spółki jest bowiem odpłatne świadczenie usług w zakresie dostawy wody i oczyszczania ścieków, a przedmiot aportu będzie służyć do świadczenia tych usług.

Wnioskodawca zatem stwierdził, że druga z wymienionych przesłanek zostanie spełniona.

Ponadto w piśmie z dnia 21 sierpnia 2014 r. – stanowiącym uzupełnienie do wniosku – Zainteresowany wskazał, że:

Ad. 3

W opinii Wnioskodawcy, w analizowanym przypadku zostanie spełniony również trzeci warunek, tj. nie znajdzie zastosowania żadna z przesłanek negatywnych, wymienionych w treści przepisów ustawy o VAT, wyłączająca prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W szczególności w analizowanym przypadku nie znajdzie zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Przedmiotowa dostawa towarów (tj. aport Infrastruktury do Spółki) będzie bowiem podlegała opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju (kwestia ta jest przedmiotem odrębnego wniosku o wydanie interpretacji podatkowej złożonego przez Gminę).

Reasumując – zdaniem Wnioskodawcy – w analizowanym przypadku nie znajdzie zastosowania żadna z przesłanek negatywnych, wymienionych w treści przepisów ustawy o VAT, wyłączająca prawo do odliczenia podatku naliczonego. Dlatego też – ocenie Zainteresowanego – należy uznać, że trzecia z wymienionych wcześniej przesłanek warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego zostanie spełniona.

Ponieważ w analizowanej sprawie zostaną spełnione wszystkie wymienione w ustawie o VAT warunki do odliczenia podatku naliczonego, należy uznać, że Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej (faktur dokumentujących) planowany aport Infrastruktury do Spółki.

Zainteresowany zauważył, że jego stanowisko w przedmiocie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego na czynności wniesienia aportu znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe. Przykładowo:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 1 sierpnia 2012 r. (sygn. ILPP2/443-530/12-2/AKr) stwierdził, że: „Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, Spółce będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych od Gminy faktur za dzierżawę infrastruktury wodno-kanalizacyjnej oraz z faktur dokumentujących aport przedmiotowej infrastruktury, jednakże pod warunkiem niezaistnienia czynników wynikających z art. 88 ustawy”;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 26 lipca 2012 r. (sygn. ILPP2/443-441/12-2/AKr) stwierdził, że: ,,Spółce będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących aport składników majątkowych jako czynność opodatkowaną, przy niezaistnieniu czynników wynikających z art. 88 ustawy. Prawo to Wnioskodawca będzie mógł zrealizować w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma od Gminy faktury VAT dokumentujące dokonanie aportów lub w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych”;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 31 sierpnia 2012 r. (sygn. IPTPP1/443-510/12-6/AK) stwierdził, że: „Wnioskodawca, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, przedmiotową kanalizację sanitarną będzie wykorzystywał do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej nabycie przedmiotowej budowli, wystawionej przez wnoszącą aport Gminę. Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej dostawę przedmiotowej budowli dokonanej w formie aportu zgodnie z ww. zasadami oraz w terminach przewidzianych prawem, wynikających z przepisów art. 86 ust. 10, 11 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy”.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca zwraca się o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Należy podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Należy również wskazać, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
    2. (uchylona);
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  3. (uchylony);
  4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,
    2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;
  5. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  6. (uchylony);
  7. wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest spółką komunalną Gminy, w której Gmina posiada 100% udziałów. Spółka jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Spółka prowadzi działalność w zakresie zaopatrywania ludności w wodę pitną, odbioru ścieków oraz odbioru odpadów komunalnych. Usługi te są traktowane przez Spółkę jako czynności opodatkowane podatkiem VAT. Spółka wystawia faktury VAT z tego tytułu oraz wykazuje podatek VAT należny w rejestrach i deklaracjach VAT. W latach 2009 2014 Gmina zrealizowała szereg projektów inwestycyjnych, polegających na budowie, rozbudowie, przebudowie i modernizacji gminnej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. Z momentem zakończenia poszczególnych projektów, Gmina sukcesywnie przekazywała do nieodpłatnego używania powstałe w ramach opisanych inwestycji elementy Infrastruktury wodno-kanalizacyjnej na rzecz Spółki. Przy użyciu przekazanej przez Gminę Infrastruktury. Spółka świadczy usługi w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków od mieszkańców Gminy, na podstawie pisemnych umów zawartych z odbiorcami. Gmina planuje rozpoczęcie procesu reorganizacji działalności wodno-kanalizacyjnej, mającego na celu uporządkowanie poszczególnych działań wykonywanych w ramach realizacji zadań własnych Gminy. W ramach tego procesu, Gmina planuje wniesienie Infrastruktury – w formie wkładu niepieniężnego (aportu) – do Spółki. Rozliczenie transakcji wniesienia aportu planuje się dokonać w taki sposób, że wynagrodzenie otrzymane przez Gminę składać się będzie w części z otrzymanego ogółu praw i obowiązków, tj. objęcia udziałów w Spółce, a w części ze środków pieniężnych odpowiadających wartości podatku VAT należnego po stronie Gminy z tytułu wniesienia aportu (wartość VAT będzie uiszczona Gminie przez Spółkę w formie pieniężnej). W taki sposób planowana transakcja zostanie udokumentowana przez Gminę fakturą VAT, tj. na fakturze tej ujęta zostanie wartość netto (równa wartości obejmowanych udziałów) oraz podatek należny. Przed dokonaniem aportu, Gmina udostępnieni Infrastrukturę Spółce w oparciu o umowę odpłatnej dzierżawy. Umowa dzierżawy pomiędzy Gminą a Spółką została już zawarta i wejdzie w życie od 1 lipca 2014 r. Zgodnie z założeniami Spółki i Gminy, wniesienie Infrastruktury w formie wkładu niepieniężnego do Spółki nastąpi w roku 2014. Ponadto Zainteresowany poinformował, że Infrastruktura będąca przedmiotem aportu będzie związana z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi. Przedmiotem działalności Spółki jest bowiem odpłatne świadczenie usług w zakresie dostawy wody i oczyszczania ścieków od mieszkańców Gminy, na podstawie pisemnych umów zawartych z odbiorcami (które to czynności podlegają opodatkowaniu VAT), a przedmiot aportu będzie służyć do świadczenia tych usług.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy Spółce będzie przysługiwać prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej (faktur dokumentujących) otrzymanie aportem infrastruktury.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tj. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy nadmienić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami, według art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie zatem z ww. przepisami, budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Należy wskazać, że aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego – w zależności od tego, co jest jego przedmiotem – spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jednakże dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy, planowana transakcja zostanie udokumentowana przez Gminę fakturą VAT, tj. na fakturze tej ujęta zostanie wartość netto (równa wartości obejmowanych udziałów) oraz podatek należny.

Z powyższych informacji wynika zatem, że aport Infrastruktury wodno-kanalizacyjnej zostanie opodatkowany właściwą stawką podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

Analizując okoliczności niniejszej sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy uznać, że w niniejszej sytuacji zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, albowiem Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, ponadto – jak wskazał Zainteresowany – Infrastruktura będąca przedmiotem aportu będzie związana z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym, skoro czynność wniesienia aportem wskazanej budowli zostanie opodatkowana właściwą stawką VAT, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej (faktur dokumentujących)ww. aport.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej (faktur dokumentujących) planowany aport Infrastruktury do Spółki. Powyższe wynika z faktu, że w opisanej sprawie spełniony zostanie podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. istnienie związku pomiędzy nabytą (wniesioną aportem) budowlą a wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi, przy założeniu, że nie wystąpią żadne okoliczności wyłączające to prawo wskazane w przepisie art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj