Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-471/14-4/JF
z 1 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2014 r. (data wpływu 22 maja 2014 r.) uzupełnionym w dniu 31 lipca 2014 r. (data wpływu 4 sierpnia 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 22 lipca 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 25 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży nieruchomości jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 22 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży nieruchomości.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 31 lipca 2014 r., złożonym w dniu 31 lipca 2014 r. (data wpływu 4 sierpnia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 22 lipca 2014 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Powiat przeznaczył do sprzedaży w przetargu ustnym nieograniczonym zabudowaną działkę gruntu, oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków nr 272/2 o pow. 0,5345 ha. Prawo własności Powiatu do opisanej nieruchomości ujawnione jest w księdze wieczystej. Działka zabudowana jest dwoma budynkami. Pierwszy z nich składa się z trzech części połączonych ze sobą, w tym budynek główny sala gimnastyczna i stołówka wraz z zapleczem kuchennym. Powierzchnia użytkowa budynku wynosi 626,75 m2. Drugi budynek znajdujący się na działce to budynek gospodarczy o pow. 38,18 m2. Budynek parterowy, murowany, w złym stanie technicznym. Budynki te użytkowane są przez Zespół Szkół. Pierwsze zasiedlenie nastąpiło w roku 1945 - Dom Dziecka, w roku 1983 budynek przejął Zespół Szkół.

Zespół Szkół wykonał następujące modernizacje i remonty budynku:

  • modernizacja kotłowni 2000 r., - kwota 71 705,18 zł;
  • wymiana okien w budynku XII/2000 r., - kwota 14 500,82 zł;
  • wymiana okien w bloku żywieniowym IX/2001 r., - kwota 5 104,00 zł;
  • wymiana okien w budynku IX-X/2002 r., - kwota 7 811,00 zł;
  • remont i modernizacja pomieszczeń X-XII/2006 r., - kwota 113 500,00 zł;
  • remont sanitariatów i posadzek X-XII/2006 r., - kwota 14 299,99 zł;
  • remont pokrycia dachu i elewacji budynku X-XII/2011 r., - kwota 96 979,82 zł;
  • remont schodów wejściowych V-VII/2012 r., - kwota 7 000,00 zł.

Wartość początkowa budynków usytuowanych na działce 272/2:

  • Budynek gospodarczy – 3 535,00 zł;
  • Budynek podstawowy „B” 30 916,00 zł;
  • Sala gimnastyczna (budynku „B”) - 15 727,00 zł;
  • Kuchnia (budynek „B”) - 8.291,00 zł.

Zespół Szkół będący jednostką organizacyjną Powiatu, który miał opisaną nieruchomość w trwałym zarządzie nie jest płatnikiem VAT i nie obniża podatku.

Opisana działka zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego leży w obszarze urbanistycznym oznaczonym symbolem 5MW- przeznaczenie podstawowe- zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna, przeznaczenie uzupełniające - zabudowa usługowa, lokale usługowe. Klasa PKOB budynku 1263.

Wartość całej nieruchomości została określona na dzień 17 kwietnia 2014 roku przez rzeczoznawcę majątkowego na kwotę 1 272 000,00 zł, w tym wartość gruntu 695 000,00 zł, wartość budynku 577 000,00 zł.


W uzupełnieniu do wniosku z dnia 31 lipca 2014 r., Wnioskodawca wskazał, że opisana we wniosku z dnia 16 maja 2014 r., nieruchomość została oddana nieodpłatnie w trwały zarząd na rzecz Zespołu Szkół, zgodnie z art. 81 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. Z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.).


Zespół Szkół wykonał następujące modernizacje i remonty budynków:

  • modernizacja kotłowni 2000 r., - kwota 71 705,18 zł (dot. budynku głównego);
  • wymiana okien w budynku 2000 r., - kwota 14 500,82 zł (dot. budynku głównego);
  • wymiana okien w bloku żywieniowym 2001 r., - kwota 5 104,00 zł (dot. stołówki);
  • wymiana okien w budynku 2002 r., - kwota 7 811,00 zł (dot. sali gimnastycznej);
  • remont i modernizacja pomieszczeń 2006 r., - kwota 113 500,00 zł (dot. sali gimnastycznej i szatni znajdującej się w budynku głównym);
  • remont sanitariatów i posadzek 2006 r., - kwota 14 299,99 zł (dot. budynku głównego);
  • remont pokrycia dachu i elewacji budynku 2011 r., - kwota 96 979,82 zł (dot. wszystkich części budynku);
  • remont schodów wejściowych 2012 r., - kwota 7 000,00 zł (dot. budynku głównego).


W budynku gospodarczym nie były prowadzone prace modernizacyjne oraz nie były poczynione żadne nakłady.


Ww. remonty i modernizacje przekraczają 30% wartości początkowej budynków. Szkoła nie jest płatnikiem VAT i nie korzystała z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Powiat sprzedając opisane działki powinien doliczyć 23% VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 do kwoty sprzedaży nie należy doliczać podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Wnioskodawca przeznaczył do sprzedaży działkę zabudowaną dwoma budynkami, która w roku 1983 została oddana nieodpłatnie w trwały zarząd Zespołowi Szkół, zgodnie z art. 81 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.). Pierwszy z budynków składa się z trzech części połączonych ze sobą, w tym budynek główny, sala gimnastyczna i stołówka wraz z zapleczem kuchennym. Zespół Szkół wykonał modernizacje i remonty budynków, których wartość przekroczyła 30% wartości początkowej budynków, jednak Szkoła nie jest płatnikiem VAT i nie korzystała z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Drugi budynek znajdujący się na działce to budynek gospodarczy. Jest to budynek parterowy, murowany, w złym stanie technicznym. W budynku gospodarczym nie były prowadzone prace modernizacyjne oraz nie były poczynione żadne nakłady.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, dostawy opisanej nieruchomości.


Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%. Z kolei, na mocy art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Warunkiem zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 jest konieczność wykorzystywania towarów, w tym nieruchomości, będących przedmiotem dostawy, wyłącznie do działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług oraz brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy ich nabyciu, imporcie lub wytworzeniu.

Z treści wniosku wynika, że w stosunku do opisanej nieruchomości do chwili obecnej nie wystąpiła czynność podlegająca opodatkowaniu. Jak wskazał Wnioskodawca nieruchomość w roku 1983 została oddana nieodpłatnie w trwały zarząd na rzecz Zespołu Szkół. Zatem, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto, z wniosku nie wynika żeby nieruchomość była wykorzystywana wyłącznie na cele zwolnione, wobec czego dostawa tej nieruchomości nie będzie korzystała ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zatem, należy rozważyć przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w innych przepisach.


I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z cytowanego wyżej przepisu wynika, że dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, wówczas, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej 2 lata.


Definicja pierwszego zasiedlenia, o której mowa powyżej została zawarta w art. 2 pkt 14 ustawy. Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Opisana nieruchomość powinna być przyjęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie opisanego obiektu nabywcy powinno nastąpić w ramach wykonania czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, gdyż zarówno sprzedaż jak i dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Zatem, należy uznać, że pierwsze zasiedlenie zachodzi w momencie sprzedaży lub oddania budynku (budowli) do użytkowania pierwszemu nabywcy lub najemcy (dzierżawcy).

Z treści wniosku wynika, że nieruchomość została oddana nieodpłatnie w trwały zarząd na rzecz Zespołu Szkół w roku 1983. Zatem w stosunku do opisanej nieruchomości do chwili obecnej nie wystąpiła czynność podlegająca opodatkowaniu. Zatem, należy uznać, że nie została ona zasiedlona w rozumieniu wyżej powołanego art. 2 pkt 14 ustawy i tym samym dostawa tej nieruchomości przez Wnioskodawcę dokonana zostanie w ramach pierwszego zasiedlenia. W konsekwencji, zwolnienie z opodatkowania tej transakcji na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy nie znajdzie w niniejszej sprawie zastosowania.

Należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.


I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.


Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego przepisu wynika, że do dostawy gruntu zastosowanie znajdzie stawka podatku VAT analogiczna jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z tym gruntem związanych. Tym samym, w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.

W przedstawionych okolicznościach należy uznać, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ( nieodpłatne oddanie w trwały zarząd). Jednocześnie, jak wskazał Wnioskodawca, to Zespół Szkół, który posiadał opisaną nieruchomość w trwałym zarządzie dokonał remontu i modernizacji, które przekroczyły 30% wartości początkowej budynków, jednak Szkoła nie korzystała z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ nie jest płatnikiem VAT. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie nieruchomości. Tym samym spełnione zostały przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

W konsekwencji, dostawa opisanej działki wraz ze znajdującymi się na niej budynkami tj. budynkiem składającym się z trzech części połączonych ze sobą (budynek główny, sala gimnastyczna i stołówka wraz z zapleczem kuchennym) oraz budynkiem gospodarczym, będzie odbywać się w ramach pierwszego zasiedlenia, przy czym z uwagi na brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych nieruchomości oraz nie ponoszeniu przez Wnioskodawcę nakładów na ich ulepszenie w wysokości stanowiącej co najmniej 30% wartości początkowej, będzie korzystała ze zwolnienia od VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Tym samym, również ze zwolnienia od opodatkowania VAT na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy, będzie korzystał grunt będący w użytkowaniu wieczystym, na którym położone są opisane budynki.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy z uwagi na przedstawionego uzasadnienie, że sprzedaż opisanych nieruchomości podlega zwolnieniu z opodatkowania na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj