Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-273/14-5/LK
z 8 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2014 r. (data wpływu 25 marca 2014 r.) uzupełnionym w dniu 1 lipca 2014 r. (data wpływu 2 lipca 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 18 czerwca 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 24 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług z otrzymanych faktur – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 marca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług z otrzymanych faktur. Wniosek uzupełniony został pismem złożonym w dniu 1 lipca 2014 r. (data wpływu 2 lipca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 18 czerwca 2014 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i jest podatnikiem VAT czynnym w rozumieniu art. 15 ustawy VAT. Wnioskodawca zawarł z francuskim kontrahentem z siedzibą we Francji umowę na usługę remontową, polegającą na kompleksowej przebudowie systemu automatyki pieca szklarskiego w hucie szkła na terenie Republiki Czeskiej. Zakres umowy obejmował; prefabrykację szaf elektrycznych zasilająco-sterowniczych, na podstawie dokumentacji projektowej dostarczonej przez kontrahenta francuskiego, dostawę i ich montaż w miejscu przeznaczenia, demontaż istniejącej instalacji elektrycznej, a następnie montaż nowych tras kablowych, montaż kabli i połączenia z szafami zasilająco-sterowniczymi, podłączenie urządzeń i aparatury kontrolno-pomiarowej, uruchomienie oraz testy systemu.


Prefabrykację i dostawę szaf wykonał w Polsce zakontraktowany podwykonawca (podmiot krajowy), z materiałów zakupionych przez Wnioskodawcę i powierzonych przez Wnioskodawcę podwykonawcy. Prace demontażu starej instalacji elektrycznej oraz montaż nowej instalacji elektrycznej pieca szklarskiego, w hucie szkła na terenie Czech wykonali również polscy podwykonawcy z siedzibami w Polsce.


Za wykonane prace wynikające z zawartych umów, podwykonawcy otrzymali wynagrodzenie na podstawie wystawionych Wnioskodawcy faktur VAT, zawierających podatek od towarów i usług według stawki podstawowej 23%, który dla Wnioskodawcy stanowił podatek VAT naliczony, podlegający odliczeniu przez Wnioskodawcę.


W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wyjaśnia że do wykonania przedmiotu umowy z kontrahentem francuskim, Wnioskodawca korzystał z usług polskich podwykonawców. Prefabrykacje i dostawę szaf wykonywał na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, polski podwykonawca z materiałów zakupionych przez Wnioskodawcę i przekazanych podwykonawcy na terenie Polski do zakładu podwykonawcy. Materiały do wykonania zakupione zostały od polskich dostawców. Prace demontażu starej instalacji elektrycznej oraz montaż nowej instalacji elektrycznej pieca szklarskiego, w hucie na terenie Czech wykonywali również polscy podwykonawcy, mający siedziby swoich firm w Polsce. Z podwykonawcami zostały zawarte umowy o wykonanie konkretnych urządzeń lub usług. Tytułem wynagrodzenia za wykonywane usługi podwykonawcy wystawili faktury ze stawką 23%. Wnioskodawca odebrał faktury za wykonane umowy, zapłacił podwykonawcy należne wynagrodzenie. Suma podatku VAT wskazanego w fakturach podwykonawców za wykonane prace, stanowi podatek naliczony, który uprawnia Wnioskodawcę do obniżenia podatku należnego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku:


Czy usługodawca polski wykonujący usługi remontowe w urządzeniach technicznych w hucie szkła na terenie Czech, na rzecz kontrahenta francuskiego, uprawniony jest na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ppkt lit. a) ustawy o VAT do obniżenia podatku VAT, o sumy kwot podatku VAT wynikających z faktur wystawionych przez podwykonawców, którzy są polskimi podatnikami, będącymi wykonawcami urządzeń lub wykonującymi usługi remontu urządzeń?


Stanowisko Wnioskodawcy sprecyzowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku:


W ocenie Wnioskodawcy - na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1, ppkt lit. a) ustawy o podatku VAT - Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT o sumy kwot podatku VAT wynikających z faktur wystawionych przez polskich podwykonawców, realizujących w ramach zawartych umów prefabrykację i dostawę szaf sterowniczych oraz usługi związane z demontażem starej instalacji elektrycznej i montażem nowej instalacji elektrycznej pieca szklarskiego w hucie szkła, na terenie Czech.


Przywołując argumentację, odnoszącą się do miejsca świadczenia usług i zasad opodatkowania, zawartą w uzasadnieniu stanowiska na pierwsze pytanie, stwierdzić należy, że prace związane z remontem instalacji pieca szklarskiego nie stanowią usług związanych z nieruchomością, w rozumieniu art. 28e ustawy o podatku VAT.


Miejsce świadczenia robót remontowych instalacji elektrycznej pieca szklarskiego, położonego na terenie Czech przez polskich podwykonawców ustalane zatem jest w oparciu o ogólną zasadę wynikającą z art. 28b ust.1 ustawy o podatku VAT.


Na podstawie zawartych umów z podwykonawcami, usługobiorcą jest polski przedsiębiorca - Wnioskodawca w niniejszej sprawie. Miejscem świadczenia usług przez podwykonawców jest zatem terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gdzie jest siedziba usługobiorcy.


Roboty wykonywane przez podwykonawców stanowią usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT, co stanowi o obowiązku podatkowym w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT.


Podwykonawcy są podatnikami w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku VAT. Za wykonane usługi na rzecz Wnioskodawcy, przy remoncie instalacji pieca szklarskiego na terenie Czech, podwykonawcy obowiązani są naliczyć podatek VAT w stawce określonej art. 41 ust. 1 ustawy o podatku VAT i wystawić fakturę VAT na rzecz Wnioskodawcy tj. usługobiorcy wykonanych prac, w rozumieniu art. 28b ust. 1 ustawy o podatku VAT.


Zgodnie z z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o podatku VAT.

Zgodnie i art. 86 ust. 2 pkt 1, ppkt lit. a) ustawy o podatku VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi starta kwot podatku o kreślonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Wnioskodawca otrzymał od podwykonawców faktury za wykonane usługi, w warunkach określonych ww. przepisem art. 86 ust .1 pkt 1, ppkt lit. a) ustawy o podatku VAT, co stanowi że jest uprawniony do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku z faktur otrzymanych od podwykonawców.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które – w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.


Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika że do wykonania przedmiotu umowy z kontrahentem francuskim, Wnioskodawca korzystał z usług polskich podwykonawców. Prefabrykacje i dostawę szaf wykonywał na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, polski podwykonawca z materiałów zakupionych przez Wnioskodawcę i przekazanych podwykonawcy na terenie Polski do zakładu podwykonawcy. Materiały do wykonania zakupione zostały od polskich dostawców. Prace demontażu starej instalacji elektrycznej oraz montaż nowej instalacji elektrycznej pieca szklarskiego, w hucie na terenie Czech wykonywali również polscy podwykonawcy, mający siedziby swoich firm w Polsce. Z podwykonawcami zostały zawarte umowy o wykonanie konkretnych urządzeń lub usług. Tytułem wynagrodzenia za wykonywane usługi podwykonawcy wystawili faktury ze stawką 23%. Wnioskodawca odebrał faktury za wykonane umowy, zapłacił podwykonawcy należne wynagrodzenie. Suma podatku VAT wskazanego w fakturach podwykonawców za wykonane prace, stanowi podatek naliczony, który uprawnia Wnioskodawcę do obniżenia podatku należnego.


Należy zauważyć, że w przypadku usług, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, istotnym jest ustalenie miejsca ich świadczenia, gdyż od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania.


Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy. Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
  1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
  2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  1. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.


Wskazany powyżej art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.


Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.


Jak stanowi ust. 2 art. 28b ustawy w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.


Natomiast w przypadku, gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu (art. 28b ust. 3 ustawy).


Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika działającego w takim charakterze jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą ma stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.


W odniesieniu do pewnych kategorii usług, przepisy ustawy wprowadzają szczególne regulacje dotyczące miejsca świadczenia.


I tak, zgodnie z art. 28e ustawy, w przypadku usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.


W interpretacji indywidualnej nr IPPP3/443-273/14-3/LK z dnia 18 czerwca 2014 r. wydanej dla Wnioskodawcy, która rozstrzyga kwestię miejsca świadczenia usług wykonywanych na rzecz kontrahenta z Francji na terytorium Czech wskazano że usługi te nie stanowią usług związanych z nieruchomością, a ich miejsce świadczenia należy ustalić na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy (tj. Francja).


Część z powyższych usług Wnioskodawca nabywa od podmiotów mających siedzibę w Polsce jako swoich podwykonawców. Zatem Wnioskodawca w związku ze świadczeniem usług dla podmiotu z siedzibą we Francji nabywa usługi polegające na prefabrykacji i dostawie szaf wykonywanych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej przez podmiot z siedzibą w Polsce. Tytułem wynagrodzenia za wykonywane usługi podwykonawcy wystawili faktury ze stawką 23%. Wnioskodawca odebrał faktury za wykonane umowy, zapłacił podwykonawcy należne wynagrodzenie.


W związku z takim opisem sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy usługodawca polski wykonujący usługi remontowe w urządzeniach technicznych w hucie szkła na terenie Czech, na rzecz kontrahenta francuskiego, uprawniony jest na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ppkt lit. a) ustawy o VAT do obniżenia podatku VAT, o sumy kwot podatku VAT wynikających z faktur wystawionych przez podwykonawców, którzy są polskimi podatnikami, będącymi wykonawcami urządzeń lub wykonującymi usługi remontu urządzeń?


Zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Ponadto stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2 art. 86, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.


Powyższe przepisy wskazują, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, przy czym aby odliczyć kwoty związane z czynnościami, których miejsce świadczenia znajduje się poza granicami kraju, konieczne jest, aby kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych nabyć, nabycia te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni.


Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług związanych z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju, jest to, aby – hipotetycznie – w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju, podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady zatem, czynności świadczone poza terytorium kraju powinny mieć charakter sprzedaży opodatkowanej.


Przepisy wymagają ponadto, aby podatnik miał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.


Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że – jak wynika z wniosku Wnioskodawca zawarł umowę, zgodnie z którą świadczy usługi polegające na kompleksowej przebudowie systemu automatyki pieca szklarskiego w hucie szkła na terenie republiki Czeskiej, usługi świadczone są na rzecz kontrahenta francuskiego, opodatkowane na terytorium Francji. W związku ze świadczeniem tych usług Wnioskodawca nabywa od pomiotów polskich towary i usługi (polegające na prefabrykacji i dostawie szaf sterowniczych) opodatkowane w Polsce. Z tytułu nabycia tych towarów i usług Wnioskodawca otrzymuje faktury z naliczonym podatkiem VAT. Zatem z tego opisu wynika, że kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług, są związane ze świadczeniem usług na rzecz Spółki francuskiej i mogłyby być odliczone, gdyby te usługi były świadczone na terytorium Polski. Tym samym skoro Wnioskodawca będzie w posiadaniu dokumentów potwierdzających związek podatku podlejącego odliczeniu, z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami na rzecz kontrahenta z Francji opodatkowanymi we Francji to Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od podwykonawców.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług z otrzymanych faktur należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Należy wskazać że indywidualna interpretacja dotyczy odpowiedzi w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług z otrzymanych faktur natomiast w zakresie miejsca świadczenia usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj