Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-386/14/WN
z 17 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 kwietnia 2014r. (data wpływu 17 kwietnia 2014r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu komputerowego wymienionego we wniosku w pkt 1-10 oraz 12b na rzecz publicznej uczelni wyższej oraz prawa do wystawienia faktury VAT korygującej, obejmującej prawidłową stawkę VAT podatku dla dostawy tego sprzętu komputerowego,
  • nieprawidłowe – w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy licencji dedykowanej do serwera plików EMC VNX 5300 oraz kompletu licencji WSA-WSE do serwera CISCO WSA S370 oraz prawa do wystawienia faktury VAT korygującej dla dostawy tych licencji.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2014r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych oraz prawa do wystawienia faktury VAT korygującej, obejmującej prawidłową stawkę VAT podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca przystąpił do przetargu dotyczącego dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. W wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego Wnioskodawca zawarł umowę, w której zobowiązał się m.in. do dostawy sprzętu komputerowego na rzecz publicznej uczelni wyższej. Zamówienia na konkretne sprzęty składać będzie uczelnia wraz z potwierdzeniem organu nadzorującego i jednocześnie uczelnia ta będzie płatnikiem faktury VAT, dokumentującej sprzedaż sprzętu komputerowego.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 a) ustawy o VAT, dostawa sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych jest objęta 0% stawką VAT, przy czym wyłącznie po spełnieniu warunków określonych w ust. 13-15 powołanego przepisu.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy powyższa regulacja winna znaleźć zastosowanie do sprzedaży elementów takich jak:

  1. Specjalizowany serwer do zestawiania połączeń wideo między zestawami komputerowymi Cisco 5320 - serwer stanowi kompletne samodzielne funkcjonalnie urządzenie komputerowe z zasilaniem bez urządzeń peryferyjnych, z oprogramowaniem systemowym. Jest to serwer sprzętowy zintegrowany z dedykowanym specjalizowanym systemem operacyjnym z wbudowanymi funkcjami rejestracji specjalizowanych stanowisk (np.codec SX20).
  2. Serwer przeznaczony do rejestrowania danych cyfrowych Cisco Telepresence Content Server TCS PRO 5 RP - Serwer stanowi kompletne samodzielne funkcjonalnie urządzenie komputerowe z zasilaniem bez urządzeń peryferyjnych, z oprogramowaniem systemowym. Jest to serwer sprzętowy zintegrowany z dedykowanym specjalizowanym systemem operacyjnym z rozszerzonymi funkcjami nagrywania danych voice/video/data.
  3. Zespół specjalizowanych serwerów zarządzania mediami:
    1. Specjalizowany serwer zarządzania mediami CISCO CVC-DMMC220-K9 - Serwer stanowi kompletne samodzielne funkcjonalnie urządzenie komputerowe z zasilaniem i oprogramowaniem systemowym bez urządzeń peryferyjnych. Jest to serwer sprzętowy zintegrowany z dedykowanym specjalizowanym systemem operacyjnym z wbudowanymi funkcjami zarządzania zbiorami mediów.
    2. Specjalizowany serwer pracy grupowej z oprogramowaniem systemowym CISCO CVC-SNSC220-WKG-K9 - Serwer stanowi kompletne samodzielne funkcjonalnie urządzenie komputerowe z zasilaniem i oprogramowaniem systemowym bez urządzeń peryferyjnych. Jest to serwer sprzętowy zintegrowany z dedykowanym specjalizowanym systemem operacyjnym z wbudowanymi funkcjami zarządzania pracą grupową.
    3. Specjalizowany serwer voice/video/data CISCO MXE 3500/CVC-MXE-V3-BGL-K9 - Serwer stanowi kompletne samodzielne funkcjonalnie urządzenie komputerowe z zasilaniem i oprogramowaniem systemowym bez urządzeń peryferyjnych. Jest to serwer sprzętowy zintegrowany z dedykowanym specjalizowanym systemem operacyjnym z wbudowanymi funkcjami konwersji zbiorów mediów w czasie rzeczywistym.
  4. Urządzenie do transmisji danych cyfrowych firewall CISCO ASA 5525-X with IPS - stanowi samodzielne specjalizowane urządzenie sieciowe wyposażone we własne zasilanie, zintegrowane (wbudowane) specjalistyczne oprogramowanie oraz interfejsy typu Ethernet. Firewall jest urządzeniem transmisji danych cyfrowych instalowanym pomiędzy różnorodnymi sieciami komputerowymi w celu ochrony przed nieautoryzowaną komunikacją i przesyłem danych oraz nadużyciami działającym w kilku warstwach modelu OSI/ISO (L3 - L7).
  5. Urządzenie do transmisji danych cyfrowych - router CISCO 3925 - Stanowi samodzielne specjalizowane urządzenie wyposażone we własne zasilanie, zintegrowane (wbudowane) oprogramowanie oraz różnorodne złącza transmisji danych cyfrowych (np. FDDI, Ethernet, Frame Relay, E1 /Tl itp). Router jest podstawowym urządzeniem transmisji danych pomiędzy różnorodnymi sieciami komputerowymi działającym w warstwie sieciowej modelu OSI/ISO (L3).
  6. Urządzenie do transmisji danych cyfrowych - switch Ethernet Catalyst 3850-24T-E Cisco - Stanowi samodzielne specjalizowane urządzenie wyposażone we własne zasilanie, zintegrowane (wbudowane) oprogramowanie oraz różnorodne złącza transmisji danych cyfrowych typu Ethernet. Przełącznik (inaczej switch) jest podstawowym urządzeniem transmisji danych w lokalnej sieci komputerowej działającym w warstwie łącza danych modelu OSI/ISO (L2).
  7. Urządzenie do transmisji danych cyfrowych - kontroler punktów bezprzewodowych Cisco CT5760 - Stanowi samodzielne specjalizowane urządzenie wyposażone we własne zasilanie, zintegrowane (wbudowane) oprogramowanie oraz podobnie jak switch czy router zwielokrotnione złącza typu Fthernet. Jest to specjalizowane urządzenie transmisji danych cyfrowych nadzorujące komunikacją punktów bezprzewodowych (access points) oraz pasmem radiowym komunikacji urządzeń końcowych działających w sieci komputerowej WiFi.
  8. Urządzenie do transmisji danych cyfrowych Cisco firewall ASA 5555-X with IPS - stanowi samodzielne specjalizowane urządzenie sieciowe wyposażone we własne zasilanie, zintegrowane (wbudowane) specjalistyczne oprogramowanie oraz interfejsy typu Ethernet. Firewall jest urządzeniem transmisji danych cyfrowych instalowanym pomiędzy różnorodnymi sieciami komputerowymi w celu ochrony przed nieautoryzowaną komunikacją i przesyłem danych oraz nadużyciami działającym w kilku warstwach modelu OSI/ISO (L3 - L7).
  9. Urządzenie do transmisji danych cyfrowych - switch Ethernet/FC Nexus 5548 CISCO - stanowi samodzielne specjalizowane urządzenie wyposażone we własne zasilanie, zintegrowane (wbudowane) oprogramowanie oraz różnorodne złącza transmisji danych cyfrowych typu Ethernet. Przełącznik (inaczej switch) jest podstawowym urządzeniem transmisji danych w lokalnej sieci komputerowej działającym w warstwie łącza danych modelu OSI/ISO (L2).
  10. Zestaw dwóch serwerów z operacyjnym systemem wizualizacyjnym:
    1. Urządzenie do transmisji danych - przełącznik (switch) sieciowy Cisco UCS 6248 UP - stanowi samodzielne specjalizowane urządzenie wyposażone we własne zasilanie, zintegrowane (wbudowane) oprogramowanie oraz różnorodne złącza transmisji danych cyfrowych typu Ethernet. Przełącznik (inaczej switch) jest podstawowym urządzeniem transmisji danych w lokalnej sieci komputerowej działającym w warstwie łącza danych modelu OSI/ISO (L2).
    2. dwa funkcjonalnie niezależne połączone switchem, jak w opisany w pkt 10 a) powyżej, zestawy ośmiu serwerów CISCO UCSB-B200 z operacyjnym systemem VMWare zintegrowanych w obudowie USC 5108 - serwery typu "blade" są instalowane we wspólnej obudowie i posiadają wspólne zasilanie oraz zestaw interfejsów zewnętrznych. Taka instalacja pozwala widzieć każdy serwer "blade" jako oddzielnie funkcjonujący serwer plików, aplikacji czy specjalnego przeznaczenia. Zestaw serwerów typu "blade" zainstalowanych we wspólnej obudowie wyposażony jest w systemowe oprogramowanie wirtualizacyjne udostępniające zasoby każdego z serwerów różnym systemom operacyjnym (dają możliwość bycia "serwerem" dla różnych zastosowań).
  11. Serwer plików EMC VNX 5300 - serwer stanowi kompletne samodzielne funkcjonalnie urządzenie komputerowe z zasilaniem, wbudowanymi dyskami i oprogramowaniem - dla użytkowania niezbędna jest dedykowana licencja określająca limit ilości użytkowników. Jest to specjalizowany serwer sprzętowy zintegrowany z dedykowanym specjalizowanym systemem operacyjnym z wbudowanymi funkcjami udostępniania plików w sieci komputerowej rozmieszczonych na dużej ilości dysków z wykorzystaniem redundancji (macierz dyskowa).
  12. Serwer kontroli treści z licencjami:
    1. Komplet licencji WSA-WSE niezbędnych do działania fizycznego serwera CISCO WSA S370 - Licencja jest realizowana w postaci dostarczanego przez producenta dla danego urządzenia kodu aktywującego serwer dla zadanej ilości użytkowników. Komplet licencji WSA-WSE jest niezbędny do działania fizycznego serwera Cisco WSA S370 dla wskazanej licencją liczby użytkowników.
    2. Serwer kontroli treści Cisco WSA S370 - Serwer stanowi kompletne samodzielne funkcjonalnie urządzenie komputerowe z zasilaniem, wbudowanymi dyskami i oprogramowaniem. Specjalizowany serwer sprzętowy zintegrowany z dedykowanym specjalizowanym systemem operacyjnym z wbudowanymi funkcjami zabezpieczającymi i analizującymi ruch sieciowy na poziomie aplikacji między portalem społecznościowym, a jego użytkownikami.
    Wnioskodawca zamierza się wstrzymać ze sprzedażą opisanego powyżej sprzętu do czasu uzyskania interpretacji przepisów prawa podatkowego, o którą wnosi się niniejszym pismem. Tym niemniej może się okazać, iż do czasu uzyskania interpretacji przepisów prawa podatkowego, Wnioskodawca dokona sprzedaży części sprzętu komputerowego i zastosuje do tej sprzedaży, z najdalej posuniętej ostrożności, stawkę podatkową 23%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy dostawa następujących elementów sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych, tj. publicznych uczelni wyższych, może podlegać opodatkowaniu 0% stawką podatku VAT, po spełnieniu warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy o VAT:

  1. Specjalizowany serwer do zestawiania połączeń wideo między zestawami komputerowymi Cisco 5320,
  2. Serwer przeznaczony do rejestrowania danych cyfrowych Cisco TelePresence Content Server TCS PRO 5 RP,
  3. Zespół specjalizowanych serwerów zarządzania mediami:
    1. Specjalizowany serwer zarządzania mediami CISCO CVC-DMMC220-K9,
    2. Specjalizowany serwer pracy grupowej z oprogramowaniem systemowym CISCO CVC-SNSC220-WKG-K9,
    3. Specjalizowany serwer voice/video/data CISCO MXE 3500/CVC-MXE-V3-BGL-K9,
  4. Urządzenie do transmisji danych cyfrowych firewall CISCO ASA 5525-X with IPS,
  5. Urządzenie do transmisji danych cyfrowych - router CISCO 3925,
  6. Urządzenie do transmisji danych cyfrowych - switch Ethernet Catalyst 3850-24T-E CISCO,
  7. Urządzenie do transmisji danych cyfrowych - kontroler punktów bezprzewodowych Cisco CT5760,
  8. Urządzenie do transmisji danych cyfrowych Cisco firewall ASA 5555-X with IPS,
  9. Urządzenie do transmisji danych cyfrowych - switch Ethernet/FC Nexus 5548 CISCO,
  10. Zestaw serwerów z operacyjnym systemem wirtualizacyjnym:
    1. Urządzenie do transmisji danych - przełącznik (switch) sieciowy Cisco UCS 6248 UP,
    2. Dwa funkcjonalnie niezależne zestawy, połączone switchem opisanym w pkt 10 a), ośmiu serwerów CISCO UCSB-B200 z operacyjnym systemem VMWare zintegrowanych w obudowie USC 5108,
  11. Serwer plików EMC VNX 5300,
  12. Serwer kontroli treści z licencjami:
    1. Komplet licencji WSA-WSE niezbędnych do działania fizycznego serwera CISCO WSA S370,
    2. Serwer kontroli treści Cisco WSA S370.

2) W przypadku odpowiedzi pozytywnej na pytanie nr 1) - czy Wnioskodawca, po spełnieniu warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy o VAT oraz uzyskaniu pozytywnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, o którą wnosi się niniejszym pismem, będzie miał prawo do wystawienia faktur VAT korygujących faktury VAT wystawione przez Wnioskodawcę do czasu uzyskania pozytywnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w związku z dokonaną sprzedażą opisanego powyżej sprzętu komputerowego, poprzez zmianę stawki podatku VAT ze stawki 23% na stawkę 0%?

Stanowisko Wnioskodawcy.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1:

W ocenie Wnioskodawcy dostawa wskazanych w pozycji nr 68 niniejszego wniosku elementów sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych winna być kwalifikowana jako podlegająca opodatkowaniu 0% stawką VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2016r., z zastrzeżeniem art. 146 f, stawka podatku wynosi 23%. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych - przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15. Według art. 43 ust. 9 ustawy, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy. W załączniku tym wymieniono:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych;
  2. Drukarki;
  3. Skanery;
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących);
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a). Zgodnie z ust. 15 tego artykułu, dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca realizować będzie dostawy bezpośrednio na rzecz określonych w ustawie o VAT placówek, tym samym pierwszy z wymogów ustawy o VAT uznać należy za spełniony. Wnioskodawca posiadać będzie również stosowne dokumenty odpowiednio potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, których kopie następnie Wnioskodawca przekaże do właściwego urzędu skarbowego.

Jedyną zatem wątpliwość Wnioskodawca powziął w związku z kwalifikacją sprzętu komputerowego, będącego przedmiotem umowy, jako spełniającego wymogi wskazane w załączniku nr 8 do ustawy o VAT.

Odnosząc się zatem kolejno do klasyfikacji mającego być dostarczonym sprzętu komputerowego, wskazuje się, co następuje:

  1. Specjalizowany serwer do zestawiania połączeń wideo między zestawami komputerowymi Cisco 5320
    Serwery zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy o VAT pod pozycją nr 1. Opierając się na faktycznym zastosowaniu oraz funkcji, jakie spełnia wzmiankowane urządzenie, stanowiąc specjalizowany serwer sprzętowy zintegrowany z dedykowanym systemem operacyjnym z wbudowanymi funkcjami rejestracji specjalizowanych stanowisk, można uznać go za serwer wymieniony w punkcie 1 załącznika nr 8.
  2. Serwer przeznaczony do rejestrowania danych cyfrowych Cisco Telepresence Content Server TCS PRO 5 RP
    Serwery zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy o VAT pod pozycją nr 1. Opierając się na faktycznym zastosowaniu oraz funkcji, jakie spełnia wzmiankowane urządzenie, stanowiąc specjalizowany serwer sprzętowy z dedykowanym specjalizowanym systemem operacyjnym z rozszerzonymi funkcjami nagrywania danych voice/video/data, można uznać go za serwer wymieniony w punkcie 1 załącznika nr 8.
  3. Zespół specjalizowanych serwerów zarządzania mediami:
    1. Specjalizowny serwer zarządzania mediami CISCO CVC-DMMC220-K9
      Serwery zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy o VAT pod pozycją nr 1. Opierając się na faktycznym zastosowaniu oraz funkcji, jakie spełnia wzmiankowane urządzenie, stanowiąc specjalizowany serwer sprzętowy z dedykowanym specjalizowanym systemem operacyjnym z wbudowanymi funkcjami zarządzania zbiorami mediów, można uznać go za serwer wymieniony w punkcie 1 załącznika nr 8.
    2. Specjalizowany serwer pracy grupowej z oprogramowaniem systemowym CISCO CVC-SNSC220-WKG-K9
      Serwery zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy o VAT pod pozycją nr 1. Opierając się na faktycznym zastosowaniu oraz funkcji, jakie spełnia wzmiankowane urządzenie, stanowiąc specjalizowany serwer sprzętowy z dedykowanym specjalizowanym systemem operacyjnym z wbudowanymi funkcjami zarządzania pracą grupową, można uznać go za serwer wymieniony w punkcie 1 załącznika nr 8.
    3. Specjalizowany serwer voice/video/data CISCO MXE 3500/CVC-MXE-V3-BGL-K9
      Serwery zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy o VAT pod pozycją nr 1. Opierając się na faktycznym zastosowaniu oraz funkcji, jakie spełnia wzmiankowane urządzenie, stanowiąc specjalizowany serwer sprzętowy z dedykowanym specjalizowanym systemem operacyjnym z wbudowanymi funkcjami konwersji zbiorów mediów w czasie rzeczywistym, można uznać go za serwer wymieniony w punkcie 1 załącznika nr 8.
  4. Urządzenie do transmisji danych cyfrowych firewall CISCO ASA 5525-X
    Urządzenia do transmisji danych zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy o VAT pod pozycją nr 5. Opierając się na faktycznym zastosowaniu oraz funkcji, jakie spełnia wzmiankowane urządzenie, stanowiąc specjalizowany sprzęt komputerowy, będący urządzeniem transmisji danych cyfrowych instalowanym pomiędzy różnorodnymi sieciami komputerowymi w celu ochrony przed nieautoryzowana komunikacją i przesyłem danych oraz nadużyciami działającym w kilku warstwach modelu OSI/ISO (L3-L7), można uznać je za urządzenie do transmisji danych, wymienione w punkcie 5 załącznika nr 8.
  5. Urządzenie do transmisji danych cyfrowych - router CISCO 3925
    Urządzenia do transmisji danych zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy o VAT pod pozycją nr 5. Opierając się na faktycznym zastosowaniu oraz funkcji, jakie spełnia wzmiankowane urządzenie, stanowiąc podstawowe urządzenie transmisji danych pomiędzy różnorodnymi sieciami komputerowymi, działające w warstwie sieciowej modelu OSI/ISO (L3), można uznać je za urządzenie do transmisji danych, wymienione w punkcie 5 załącznika nr 8.
  6. Urządzenie do transmisji danych cyfrowych - switch Ethernet Catalyst 3850-24T-E CISCO
    Urządzenia do transmisji danych zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy o VAT pod pozycją nr 5. Opierając się na faktycznym zastosowaniu oraz funkcji, jakie spełnia wzmiankowane urządzenie, stanowiąc specjalizowany sprzęt komputerowy, będący podstawowym urządzeniem transmisji danych w lokalnej sieci komputerowej działającym w warstwie łącza danych modelu OSI/ISO (L2), można uznać je za urządzenie do transmisji danych, wymienione w punkcie 5 załącznika nr 8.
    7)
  7. kontroler punktów bezprzewodowych Cisco CT5760 Urządzenia do transmisji danych zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy o VAT pod pozycją nr 5. Opierając się na faktycznym zastosowaniu oraz funkcji, jakie spełnia wzmiankowane urządzenie, stanowiąc specjalizowany sprzęt komputerowy, nadzorujący komunikacją punktów bezprzewodowych (access points) oraz pasmem radiowym komunikacji urządzeń końcowych działających w sieci komputerowej, można uznać je za urządzenie do transmisji danych, wymienione w punkcie 5 załącznika nr 8.
  8. Urządzenie do transmisji danych cyfrowych Cisco firewall ASA 5555-X with IPS
    Urządzenia do transmisji danych zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy o VAT pod pozycją nr 5. Opierając się na faktycznym zastosowaniu oraz funkcji, jakie spełnia wzmiankowane urządzenie, stanowiąc urządzenie transmisji danych cyfrowych instalowane pomiędzy różnorodnymi sieciami komputerowymi w celu ochrony przed nieautoryzowaną komunikacją i przesyłem danych oraz nadużyciami działającymi w kilku warstwach modelu OSI/ISO (L3-L7), można uznać je za urządzenie do transmisji danych, wymienione w punkcie 5 załącznika nr 8.
  9. Urządzenie do transmisji danych cyfrowych - switch Ethernet/FC Nexus 5548 CISCO
    Urządzenia do transmisji danych zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy o VAT pod pozycją nr 5. Opierając się na faktycznym zastosowaniu oraz funkcji, jakie spełnia wzmiankowane urządzenie, stanowiąc podstawowe urządzenie transmisji danych w lokalnej sieci komputerowej, działające w warstwie łącza danych modelu OSI/ ISO (L2), można uznać je za urządzenie do transmisji danych, wymienione w punkcie 5 załącznika nr 8.
  10. Zestaw serwerów z operacyjnym systemem wirtualizacyjnym:
    1. Urządzenie do transmisji danych - przełącznik (switch) sieciowy Cisco UCS 6248 UP
      Urządzenia do transmisji danych zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy o VAT pod pozycją nr 5. Opierając się na faktycznym zastosowaniu oraz funkcji, jakie spełnia wzmiankowane urządzenie, stanowiąc podstawowe urządzenie transmisji danych w lokalnej sieci komputerowej, działające w warstwie łącza danych modelu OSI/ ISO (L2), można uznać je za urządzenie do transmisji danych, wymienione w punkcie 5 załącznika nr 8.
    2. dwa funkcjonalnie niezależne, połączone switchem jak opisany w pkt 10 a), zestawy ośmiu serwerów CISCO UCSB-B200 z operacyjnym systemem VMWare zintegrowanych w obudowie USC 5108. Serwery zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy o VAT pod pozycją nr 1. Opierając się na faktycznym zastosowaniu oraz funkcji, jakie spełnia wzmiankowane urządzenie, stanowiąc każde odrębnie zestaw serwerów typu "blade" zainstalowanych we wspólnej obudowie, wyposażonych w systemowe oprogramowanie wirtualizacyjne, udostępniające zasoby każdego z serwerów różnym systemom operacyjnym (dają możliwość bycia "serwerem" dla różnych zastosowań), można uznać je za serwer wymieniony w punkcie 1 załącznika nr 8.
  11. Serwer plików EMC VNX 5300
    Serwery zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy o VAT pod pozycją nr 1. Opierając się na faktycznym zastosowaniu oraz funkcji, jakie spełnia wzmiankowane urządzenie, stanowiąc specjalizowany serwer sprzętowy zintegrowany z dedykowanym specjalizowanym systemem operacyjnym z wbudowanymi funkcjami udostępniania plików w sieci komputerowej rozmieszczonych na dużej ilości dysków z wykorzystaniem redundancji (macierz dyskowa), można uznać je za serwer wymieniony w punkcie 1 załącznika nr 8.
  12. Serwer kontroli treści z licencjami:
    1. Komplet licencji WSA-WSE niezbędnych do działania fizycznego serwera CISCO WSA S370
      Licencje są niezbędne do działania fizycznego serwera kontroli treści Cisco WSA S370, wskazanego pod pozycją 12 b) niniejszego wniosku, a wobec czego stanowią one nieodłączny element samego serwera. Serwery zaś zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy o VAT pod pozycją nr 1. Opierając się na faktycznym zastosowaniu oraz funkcji licencji będących elementem dostawy budowanego systemu komputerowego, można uznać je za element serwera wymieniony w punkcie 1 załącznika nr 8.
    2. Serwer kontroli treści Cisco WSA S370
      Serwery kontroli treści nie jest serwerem powszechnego użytkowania. Serwery ogółem zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy o VAT pod pozycją nr 1. Opierając się na faktycznym zastosowaniu oraz funkcji, jakie spełnia wzmiankowane urządzenie, stanowiąc specjalizowany serwer sprzętowy zintegrowany z dedykowanym specjalizowanym systemem operacyjnym z wbudowanymi funkcjami zabezpieczającymi i analizującymi ruch sieciowy na poziomie aplikacji między portalem społecznościowym, a jego użytkownikami, można uznać je za serwer wymieniony w punkcie 1 załącznika nr 8.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zgodnie z art. 106 j ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury - podatnik wystawia fakturę korygującą.

W przypadku uzyskania przez podatnika pozytywnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie pytania nr 1), jak również po spełnieniu przewidzianych art. 83 ust. 14 i 15 ustawy o VAT wymogów, wystawienie przez Wnioskodawcę faktur VAT dokumentujących sprzedaż sprzętu komputerowego, o którym mowa w pytaniu nr 1), i zastosowanie stawki podatkowej w wysokości 23%, winno zostać potraktowane jako błędne. Skoro zaś podatnik wystawił fakturę VAT z zawyżoną stawką VAT (23%), co winno w ocenie Wnioskodawcy zostać potraktowane jako pomyłka w stawce i kwocie podatku, o których mowa w powołanym powyżej przepisie, Wnioskodawca uprawniony jest do wystawienia faktury VAT korygującej, obejmującej prawidłowe dane (stawkę VAT podatku w wysokości 0% i kwotę podatku VAT).

Biorąc pod uwagę powyższą argumentację, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 i 2 zasługuje na uwzględnienie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu komputerowego wymienionego we wniosku w pkt 1-10 oraz 12b na rzecz publicznej uczelni wyższej oraz prawa do wystawienia faktury VAT korygującej, obejmującej prawidłową stawkę VAT podatku dla dostawy tego sprzętu komputerowego,
  • nieprawidłowe – w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy licencji dedykowanej do serwera plików EMC VNX 5300 oraz kompletu licencji WSA-WSE do serwera CISCO WSA S370 oraz prawa do wystawienia faktury VAT korygującej dla dostawy tych licencji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Możliwość zastosowania stawki obniżonej dla określonych czynności i w określonych okolicznościach przewiduje m.in. art. 83 ustawy.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

–przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy wymieniono:

  1. jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych;
  2. drukarki;
  3. skanery;
  4. urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących);
  5. urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Jak stanowi art. 83 ust. 14 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy).

Należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Z powyższych przepisów wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych lub dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawka podatku VAT w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączeniu nr 8 do ustawy.

Z analizy ww. uregulowań wynika, że ustawodawca objął preferencyjną stawką podatku VAT – 0% dostawę konkretnego sprzętu komputerowego. Jednakże nie każda taka dostawa będzie korzystała z obniżonej stawki podatku, przepisy ustawy przewidują warunki jakie należy spełnić aby móc ją zastosować. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej lub dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym. Ustawodawca na potrzeby tego przepisu, w art. 43 ust. 9 ustawy, wymienia zamknięty katalog placówek oświatowych. Ponadto preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego. W tym celu art. 83 ust. 13 ustawy odsyła do załącznika nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m.in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki oraz skanery. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy, wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki na dostawę sprzętu komputerowego.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych będzie przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, wymieniono bowiem grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających. Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy o VAT. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary wchodzące w skład sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową VAT, tj. 23%.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca przystąpił do przetargu dotyczącego dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

W wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego Wnioskodawca zawarł umowę, w której zobowiązał się m.in. do dostawy sprzętu komputerowego na rzecz publicznej uczelni wyższej. Zamówienia na konkretne sprzęty składać będzie uczelnia wraz z potwierdzeniem organu nadzorującego i jednocześnie uczelnia ta będzie płatnikiem faktury VAT, dokumentującej sprzedaż sprzętu komputerowego.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy powyższa regulacja winna znaleźć zastosowanie do sprzedaży elementów takich jak:

  1. Specjalizowany serwer do zestawiania połączeń wideo między zestawami komputerowymi Cisco 5320 - serwer stanowi kompletne samodzielne funkcjonalnie urządzenie komputerowe z zasilaniem bez urządzeń peryferyjnych, z oprogramowaniem systemowym. Jest to serwer sprzętowy zintegrowany z dedykowanym specjalizowanym systemem operacyjnym z wbudowanymi funkcjami rejestracji specjalizowanych stanowisk (np.codec SX20).
  2. Serwer przeznaczony do rejestrowania danych cyfrowych Cisco Telepresence Content Server TCS PRO 5 RP - Serwer stanowi kompletne samodzielne funkcjonalnie urządzenie komputerowe z zasilaniem bez urządzeń peryferyjnych, z oprogramowaniem systemowym. Jest to serwer sprzętowy zintegrowany z dedykowanym specjalizowanym systemem operacyjnym z rozszerzonymi funkcjami nagrywania danych voice/video/data.
  3. Zespół specjalizowanych serwerów zarządzania mediami:
    1. Specjalizowany serwer zarządzania mediami CISCO CVC-DMMC220-K9 - Serwer stanowi kompletne samodzielne funkcjonalnie urządzenie komputerowe z zasilaniem i oprogramowaniem systemowym bez urządzeń peryferyjnych. Jest to serwer sprzętowy zintegrowany z dedykowanym specjalizowanym systemem operacyjnym z wbudowanymi funkcjami zarządzania zbiorami mediów.
    2. Specjalizowany serwer pracy grupowej z oprogramowaniem systemowym CISCO CVC-SNSC220-WKG-K9 - Serwer stanowi kompletne samodzielne funkcjonalnie urządzenie komputerowe z zasilaniem i oprogramowaniem systemowym bez urządzeń peryferyjnych. Jest to serwer sprzętowy zintegrowany z dedykowanym specjalizowanym systemem operacyjnym z wbudowanymi funkcjami zarządzania pracą grupową.
    3. Specjalizowany serwer voice/video/data CISCO MXE 3500/CVC-MXE-V3-BGL-K9 - Serwer stanowi kompletne samodzielne funkcjonalnie urządzenie komputerowe z zasilaniem i oprogramowaniem systemowym bez urządzeń peryferyjnych. Jest to serwer sprzętowy zintegrowany z dedykowanym specjalizowanym systemem operacyjnym z wbudowanymi funkcjami konwersji zbiorów mediów w czasie rzeczywistym.
  4. Urządzenie do transmisji danych cyfrowych firewall CISCO ASA 5525-X with IPS- Stanowi samodzielne specjalizowane urządzenie sieciowe wyposażone we własne zasilanie, zintegrowane (wbudowane) specjalistyczne oprogramowanie oraz interfejsy typu Ethernet. Firewall jest urządzeniem transmisji danych cyfrowych instalowanym pomiędzy różnorodnymi sieciami komputerowymi w celu ochrony przed nieautoryzowaną komunikacją i przesyłem danych oraz nadużyciami działającym w kilku warstwach modelu OSI/ISO (L3 - L7).
  5. Urządzenie do transmisji danych cyfrowych - router CISCO 3925 - Stanowi samodzielne specjalizowane urządzenie wyposażone we własne zasilanie, zintegrowane (wbudowane) oprogramowanie oraz różnorodne złącza transmisji danych cyfrowych (np. FDDI, Ethernet, Frame Relay, E1 /Tl itp). Router jest podstawowym urządzeniem transmisji danych pomiędzy różnorodnymi sieciami komputerowymi działającym w warstwie sieciowej modelu OSI/ISO (L3).
  6. Urządzenie do transmisji danych cyfrowych - switch Ethernet Catalyst 3850-24T-E Cisco - Stanowi samodzielne specjalizowane urządzenie wyposażone we własne zasilanie, zintegrowane (wbudowane) oprogramowanie oraz różnorodne złącza transmisji danych cyfrowych typu Ethernet. Przełącznik (inaczej switch) jest podstawowym urządzeniem transmisji danych w lokalnej sieci komputerowej działającym w warstwie łącza danych modelu OSI/ISO (L2).
  7. Urządzenie do transmisji danych cyfrowych - kontroler punktów bezprzewodowych Cisco CT5760 - Stanowi samodzielne specjalizowane urządzenie wyposażone we własne zasilanie, zintegrowane (wbudowane) oprogramowanie oraz podobnie jak switch czy router zwielokrotnione złącza typu Fthernet. Jest to specjalizowane urządzenie transmisji danych cyfrowych nadzorujące komunikacją punktów bezprzewodowych (access points) oraz pasmem radiowym komunikacji urządzeń końcowych działających w sieci komputerowej WiFi.
  8. Urządzenie do transmisji danych cyfrowych Cisco firewall ASA 5555-X with IPS - stanowi samodzielne specjalizowane urządzenie sieciowe wyposażone we własne zasilanie, zintegrowane (wbudowane) specjalistyczne oprogramowanie oraz interfejsy typu Ethernet. Firewall jest urządzeniem transmisji danych cyfrowych instalowanym pomiędzy różnorodnymi sieciami komputerowymi w celu ochrony przed nieautoryzowaną komunikacją i przesyłem danych oraz nadużyciami działającym w kilku warstwach modelu OSI/ISO (L3 - L7).
  9. Urządzenie do transmisji danych cyfrowych - switch Ethernet/FC Nexus 5548 CISCO - stanowi samodzielne specjalizowane urządzenie wyposażone we własne zasilanie, zintegrowane (wbudowane) oprogramowanie oraz różnorodne złącza transmisji danych cyfrowych typu Ethernet. Przełącznik (inaczej switch) jest podstawowym urządzeniem transmisji danych w lokalnej sieci komputerowej działającym w warstwie łącza danych modelu OSI/ISO (L2).
  10. Zestaw dwóch serwerów z operacyjnym systemem wizualizacyjnym:
    1. Urządzenie do transmisji danych - przełącznik (switch) sieciowy Cisco UCS 6248 UP - stanowi samodzielne specjalizowane urządzenie wyposażone we własne zasilanie, zintegrowane (wbudowane) oprogramowanie oraz różnorodne złącza transmisji danych cyfrowych typu Ethernet. Przełącznik (inaczej switch) jest podstawowym urządzeniem transmisji danych w lokalnej sieci komputerowej działającym w warstwie łącza danych modelu OSI/ISO (L2).
    2. dwa funkcjonalnie niezależne połączone switchem, jak w opisany w pkt 10 a) powyżej, zestawy ośmiu serwerów CISCO UCSB-B200 z operacyjnym systemem VMWare zintegrowanych w obudowie USC 5108 - serwery typu "blade" są instalowane we wspólnej obudowie i posiadają wspólne zasilanie oraz zestaw interfejsów zewnętrznych. Taka instalacja pozwala widzieć każdy serwer "blade" jako oddzielnie funkcjonujący serwer plików, aplikacji czy specjalnego przeznaczenia. Zestaw serwerów typu "blade" zainstalowanych we wspólnej obudowie wyposażony jest w systemowe oprogramowanie wirtualizacyjne udostępniające zasoby każdego z serwerów różnym systemom operacyjnym (dają możliwość bycia "serwerem" dla różnych zastosowań).
  11. Serwer plików EMC VNX 5300 - serwer stanowi kompletne samodzielne funkcjonalnie urządzenie komputerowe z zasilaniem, wbudowanymi dyskami i oprogramowaniem - dla użytkowania niezbędna jest dedykowana licencja określająca limit ilości użytkowników. Jest to specjalizowany serwer sprzętowy zintegrowany z dedykowanym specjalizowanym systemem operacyjnym z wbudowanymi funkcjami udostępniania plików w sieci komputerowej rozmieszczonych na dużej ilości dysków z wykorzystaniem redundancji (macierz dyskowa).
  12. Serwer kontroli treści z licencjami:
    1. Komplet licencji WSA-WSE niezbędnych do działania fizycznego serwera CISCO WSA S370 - Licencja jest realizowana w postaci dostarczanego przez producenta dla danego urządzenia kodu aktywującego serwer dla zadanej ilości użytkowników. Komplet licencji WSA-WSE jest niezbędny do działania fizycznego serwera Cisco WSA S370 dla wskazanej licencją liczby użytkowników.
    2. Serwer kontroli treści Cisco WSA S370 - Serwer stanowi kompletne samodzielne funkcjonalnie urządzenie komputerowe z zasilaniem, wbudowanymi dyskami i oprogramowaniem. Specjalizowany serwer sprzętowy zintegrowany z dedykowanym specjalizowanym systemem operacyjnym z wbudowanymi funkcjami zabezpieczającymi i analizującymi ruch sieciowy na poziomie aplikacji między portalem społecznościowym, a jego użytkownikami.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że na gruncie obowiązujących obecnie przepisów, w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy będą: serwery oraz urządzenia do transmisji danych cyfrowych, czyli urządzenia mieszczące się w grupie towarów objętych załącznikiem nr 8 do ustawy, przy ich dostawie znajdzie zastosowanie preferencyjna 0% stawka podatku VAT (na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy w związku z załącznikiem nr 8 do ustawy), przy jednoczesnym spełnieniu warunków określonych w art. 83 ust. 14 i ust. 15 ustawy o VAT.

Natomiast jak wskazano wyżej nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla podmiotów określonych powyżej, będzie opodatkowany stawką podatku VAT w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku Nr 8 do ustawy. Wszystkie nie wymienione w załączniku elementy dostarczone wraz ze sprzętem komputerowym będą opodatkowane stawką właściwa dla tego towaru lub usługi (licencja, prawa itp.).

Mając na uwadze powyższe oraz spis zdarzenia przedstawiony we wniosku należy stwierdzić, że dostawa licencji dedykowanej do działania serwera plików EMC VNX 5300 oraz kompletu licencji WSA-WSE niezbędnych do działania fizycznego serwera CISCO WSA S370, opisanych przez Wnioskodawcę w pkt 11 i 12 pkt a), dla placówki oświatowej (uczelni wyższej), będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 23%. Z treści cyt. załącznika Nr 8 do ustawy wynika, że ustawodawca nie określił zakresu urządzeń opodatkowanych obniżoną stawką podatku w powiązaniu z konkretnymi grupowaniami statystycznymi lub posiadanymi funkcjami, lecz wymienił z nazwy konkretne urządzenia w związku, z czym z uwagi na fakt, że licencje nie zostały wymienione w przedmiotowej liście ich dostawa nie może zostać objęta preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 0%.

W świetle powyższych ustaleń stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 1 należy uznać za:

  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu komputerowego wymienionego we wniosku na rzecz publicznej uczelni wyższej w pkt 1-10 oraz 12b,
  • nieprawidłowe – w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy licencji do serwera plików EMC VNX 5300 oraz kompletu licencji WSA-WSE do serwera CISCO WSA S370.

Z treści wniosku wynika również, że Wnioskodawca zamierza się wstrzymać ze sprzedażą opisanego powyżej sprzętu do czasu uzyskania interpretacji przepisów prawa podatkowego, o którą wnosi się niniejszym pismem. Tym niemniej może się okazać, iż do czasu uzyskania interpretacji przepisów prawa podatkowego, Wnioskodawca dokona sprzedaży części sprzętu komputerowego i zastosuje do tej sprzedaży, z najdalej posuniętej ostrożności, stawkę podatkową 23%.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem czy po spełnieniu warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy o VAT oraz uzyskaniu pozytywnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, będzie miał prawo do wystawienia faktur VAT korygujących faktury VAT wystawione przez Wnioskodawcę do czasu uzyskania pozytywnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w związku z dokonaną sprzedażą opisanego powyżej sprzętu komputerowego, poprzez zmianę stawki podatku VAT ze stawki 23 % na stawkę 0%?

Odnosząc się do kwestii wystawiania faktur korygujących do faktur VAT w sytuacji przedstawionej powyżej celem zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT, należy zauważyć, że na mocy art. 106j ust. 1 ustawy o VAT - w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1;
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

-podatnik wystawia fakturę korygującą.

W świetle art. 106j ust. 2 ww. ustawy - faktura korygująca powinna zawierać:

  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte na fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub i usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

Wskazać należy, że faktury korygujące można generalnie podzielić na te, które powodują zmniejszenie obrotu i kwoty podatku należnego oraz te, które wywołują skutki odwrotne, tj. w wyniku ich wystawienia wartość obrotu ulega podwyższeniu. W ramach powyższego rozróżnienia można również dokonać podziału tychże faktur ze względu na powód ich wystawienia.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że skoro spełnienie wymogów określonych w art. 83 ust. 1 pkt 26 w związku z art. 83 ust. 13, 14 i 15 ustawy, stanowi podstawę do zastosowania 0% stawki podatku VAT przy dostawie sprzętu, powyższe jest przesłanką do dokonania korekty wystawionej faktury VAT. W konsekwencji oznacza to, że jeśli Wnioskodawca wystawi faktury VAT ze stawką VAT 23% na sprzedaż sprzętu komputerowego wymienionego dla placówki oświatowej (publicznej uczelni wyższej), będzie stanowiło to pomyłkę w stawce i kwocie podatku, o których mowa w powołanym powyżej przepisie, to uprawni to Wnioskodawcę do wystawienia faktury VAT korygującej, obejmującej prawidłową stawkę VAT podatku w wysokości 0% i kwotę podatku VAT.

Natomiast w przypadku dostawy licencji dedykowanej do serwera plików EMC VNX 5300 oraz kompletu licencji WSA-WSE do serwera CISCO WSA S370, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do dokonania korekty podatku w związku z art. 83 ust. 1 pkt 26 w powiązaniu z ust. 13-15 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej.

Zmiana któregokolwiek elementu przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego lub zmiana stanu prawnego powoduje, że interpretacja indywidualna traci swoją ważność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj