Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-534/14-2/RG
z 8 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2014 r. (data wpływu 28 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży autobusu Setra … - jest nieprawidłowe,
  • zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży pozostałych środków trwałych i wyposażenia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2014 r.) został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży środków trwałych i wyposażenia.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina … jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 30 grudnia 2013 roku Gmina dokonała sprzedaży następujących ruchomości:

  1. łyżka trapezowa koparko-ładowarki …,
  2. samochód terenowy Opel …,
  3. samochód ciężarowy Daewoo …,
  4. samochód Daewoo …,
  5. samochód osobowy Daewoo …,
  6. autobus Autosan ..,
  7. autobus Autosan ..,
  8. autobus Autosan ..,
  9. autobus Autosan …,
  10. autobus Autosan …
  11. autobus Autosan …,
  12. autobus Setra …,
  13. przyczepa ciężarowa rolnicza 1981 – typ Autosan …,
  14. równiarka - …,
  15. koparka …,
  16. spychokoparka …,
  17. przyczepa ciężarowa Autosan …,
  18. przyczepa ciężarowa rolnicza Autosan ….,
  19. ciągnik rolniczy ….,
  20. ciągnik rolniczy ….,
  21. ciągnik rolniczy Ursus-….,
  22. ciągnik rolniczy Ursus ….,
  23. ciągnik rolniczy Ursus ….,
  24. ciągnik rolniczy Ursus ….,
  25. przyczepa ciężarowa rolnicza Autosan ….,
  26. przyczepa ciężarowa niskopodwoziowa …..,
  27. przyczepa ciężarowa rolnicza Autosan ….,
  28. pług odśnieżający …,
  29. pług odśnieżający …,
  30. pług odśnieżający,
  31. posypywarka,
  32. rozdrabniacz słomy,
  33. przyczepa ciężarowa Autosan ….,
  34. pług śnieżny,
  35. pług śnieżny,

na rzecz Przedsiębiorstwa … Gminy … Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Przedsiębiorstwo Komunikacji, Transportu i Usług Komunalnych Gminy … Spółka z o.o. zostało utworzone na mocy Uchwały nr … Rady Gminy … z dnia 5 czerwca 2013 roku. Gmina … objęła w Spółce 100% udziałów. Ruchomości, które zostały sprzedane Spółce stanowiły własność Gminy … i zostały ujęte w ewidencji środków trwałych Gminy.

Wszystkie ww. ruchomości były użytkowane przez Wnioskodawcę co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Źródło pochodzenia sprzedanych ruchomości wraz z datą ich przejęcia przedstawia się następująco:

Ruchomości przejęte protokolarnie przez Gminę … po zlikwidowanym z dniem 31 grudnia 2008 Kółku Rolniczym w …:

  1. autobus Autosan …,
  2. autobus Autosan …
  3. autobus Autosan …
  4. autobus Autosan …
  5. samochód osobowy Daewoo … zakupiony 01.1998
  6. przyczepa ciężarowa rolnicza 1981 – typ Autosan … przejęty 01-2009,
  7. samochód ciężarowy Daewoo … zakupiony 10.1997,
  8. równiarka - … przejęty 01-2009,
  9. koparka … przejęty 01-2009,
  10. spychokoparka … przejęty 01-2009,
  11. przyczepa ciężarowa … przejęty 01-2009
  12. przyczepa ciężarowa rolnicza …., przejęty 01-2009,
  13. ciągnik rolniczy …., przejęty 01-2009
  14. ciągnik rolniczy …., przejęty 01-2009
  15. ciągnik rolniczy …., przejęty 01-2009
  16. ciągnik rolniczy Ursus …., przejęty 01-2009
  17. ciągnik rolniczy Ursus ….., przejęty 01-2009
  18. ciągnik rolniczy Ursus …., przejęty 01-2009
  19. przyczepa ciężarowa rolnicza Autosan …., przejęty 01-2009
  20. przyczepa ciężarowa niskopodwoziowa …., przejęty 01-2009
  21. przyczepa ciężarowa rolnicza Autosan …., przejęty 01-2009
  22. rozdrabniacz słomy, przejęty 01-2009, przejęty 01-2009,
  23. przyczepa ciężarowa Autosan …., przejęty 01-2009
  24. pług śnieżny, przejęty 01-2009

Ruchomości zakupione przez Wnioskodawcę wraz z datą ich nabycia:

  1. łyżka trapezowa koparko-ładowarki …, przejęta 01.2012,
  2. samochód terenowy Opel …, zakupiony 07.2012,
  3. autobus Autosan …, przejęty 01-2009,
  4. autobus Autosan …, przejęty 01-2009,
  5. samochód Daewoo …, zakupiony 08.2008,
  6. autobus Setra …, zakupiony 04.2013,
  7. pług odśnieżający …, zakupiony 11.2012,
  8. pług odśnieżający …, zakupiony 11.2012,
  9. pług odśnieżający, zakupiony 11.2012,
  10. posypywarka, zakupiona 11.2012.

Ruchomości przejęte przez Wnioskodawcę od Zakładu Gospodarki Komunalnej zlikwidowanego na podstawie Uchwały Nr … Rady Gminy … z dnia 29 września 2011 w sprawie likwidacji Zakładu Gospodarki Komunalnej, wraz z datą ich nabycia:

  1. pług śnieżny przejęty 01.2012.

Ruchomości przejęte po zlikwidowanym z dniem 30 grudnia 2008r. Kółku Rolniczym w … były użytkowane przez Zakład Gospodarki Komunalnej – zakład budżetowy Gminy …. Po likwidacji Zakładu – na mocy § 2 Uchwały Rady Gminy w sprawie likwidacji Zakładu majątek Zakładu przeszedł pod zarząd Wójta Gminy …, a zadania realizowane przez Zakład przejęła odpowiednia komórka Gminy … i realizowała je do czasu powstania spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji, Transportu i Usług Komunalnych Gminy … Spółka z o.o.

Zadania, do których wykorzystywano zbyte ruchomości Gmina realizowała w okresie 1 stycznia 2012 – 5 czerwca 2013. W szczególności dotyczyły one:

  • konserwacji oświetlenia ulicznego,
  • konserwacji dróg i zimowego utrzymania dróg,
  • odtworzenia i konserwacji rowów,
  • urządzeń oraz sieci energetycznych,
  • utrzymania stanu technicznego gotowości sieci wodociągowej,
  • obsługi technicznej ujęcia wody,
  • usuwania awarii wodomierzy głównych,
  • wykonywania przeglądów, konserwacji studni wodociągowych,
  • odczytu wodomierzy na terenie Gminy,
  • eksploatacji i obsługi oczyszczalni ścieków,
  • dowozu dzieci do szkół z terenu Gminy ….

Zarówno ruchomości przejęte protokolarnie jak i ruchomości zakupione przez Gminę nie dawały prawa do odliczenia VAT, gdyż były wykorzystywane do działalności nie objętej regulacjami podatku VAT (odtworzenie i konserwacja rowów, konserwacja oświetlenia ulicznego, konserwacja i zimowe utrzymanie dróg, dowóz dzieci do szkół z terenu Gminy).

Po utworzeniu Spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji, Transportu i Usług Komunalnych Gminy … Spółka z o.o. Gmina użyczyła nieodpłatnie Spółce ruchomości podlegające sprzedaży na mocy Umowy Użyczenia – … z 1 sierpnia 2013 roku (umowa w załączeniu).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Gmina sprzedając Przedsiębiorstwu Środki Trwałe i Wyposażenie musi dokonać naliczenia i zapłaty podatku VAT należnego, jeżeli zlikwidowane podmioty (Kółko Rolnicze w …, Zakład Gospodarki Komunalnej Gminy …) w momencie zakupu środków trwałych/wyposażenia dokonały odliczenia podatku VAT? W jaki sposób dokonać naliczenia podatku w sytuacji gdy będzie problem ze stwierdzeniem czy podatek został odliczony, np. niemożność dotarcia do dokumentów źródłowych w związku z wybrakowaniem faktur zakupowych i deklaracji VAT za okres w którym działało Kółko Rolnicze?
  2. Czy Gmina … sprzedając Przedsiębiorstwu środki trwałe/wyposażenie może zastosować zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 z uwagi na użytkowanie środków trwałych dłużej niż 6 miesięcy oraz w związku z tym, iż nie dokonała odliczenia podatku VAT naliczonego od dokonanych zakupów?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina … nie powinna dokonać naliczenia i zapłaty podatku VAT, gdyż przedmioty, które będą podlegały sprzedaży są użytkowane przez okres dłuższy niż pół roku, a od ich zakupu nie dokonano odliczenia podatku VAT.

Niemożność dotarcia do dokumentów zakupowych Kółka Rolniczego ze względu na ich wybrakowanie, nie pozwala na ustalenie czy Kółko Rolnicze dokonywało odliczeń podatku VAT.

Istotne znaczenie ma również to, iż Kółko Rolnicze było zarejestrowanym podatnikiem VAT od 15 września 1994 r, a część ŚT takich jak maszyny rolnicze, kombajny zostały zakupione przed wskazaną datą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

  • zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży autobusu Setra S3 15 NF - jest nieprawidłowe.
  • zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży pozostałych środków trwałych i wyposażenia – jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że z uwagi na fakt, iż sprzedaż ruchomości będących przedmiotem wniosku została dokonana w dniu 30 grudnia 2013 roku - przedmiotowy wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, a nie jak wskazał Wnioskodawca zdarzenia przyszłego i w związku z tym niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o stan prawny obowiązujący do 31 grudnia 2013 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez sprzedaż, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 22 ustawy, należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Konieczność implementacji przepisów prawa wspólnotowego do prawa krajowego wymusiła na ustawodawcy odrębne określenie statusu organów władzy publicznej. I tak, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013, poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
    3a)działalności w zakresie telekomunikacji;
  1. lokalnego transportu zbiorowego;
  2. ochrony zdrowia;
  3. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
    6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  1. gminnego budownictwa mieszkaniowego;
  2. edukacji publicznej;
  3. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
  4. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
  5. targowisk i hal targowych;
  6. zieleni gminnej i zadrzewień;
  7. cmentarzy gminnych;
  8. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
  9. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
  10. polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
  11. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
  12. promocji gminy;
  13. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, z późn. zm.);
  14. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z treści wniosku wynika, iż Gmina, będąca zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 30 grudnia 2013 roku Gmina dokonała sprzedaży ruchomości na rzecz Przedsiębiorstwa Komunikacji, Transportu i Usług Komunalnych Gminy … Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Przedsiębiorstwa Komunikacji, Transportu i Usług Komunalnych Gminy … Spółka z o.o., które zostało utworzone na mocy Uchwały nr …Rady Gminy … z dnia 5 czerwca 2013 roku. Gmina … objęła w Spółce 100% udziałów. Ruchomości, które zostały sprzedane Spółce stanowiły własność Gminy … i zostały ujęte w ewidencji środków trwałych Gminy.

Ruchomości będące przedmiotem sprzedaży stanowią:

  • przejęte protokolarnie przez Gminę … po zlikwidowanym z dniem 31 grudnia 2008 Kółku Rolniczym w …,
  • przejęte przez Wnioskodawcę od Zakładu Gospodarki Komunalnej zlikwidowanego na podstawie Uchwały Nr … Rady Gminy … z dnia 29 września 2011 r. w sprawie likwidacji Zakładu Gospodarki Komunalnej,
  • zakupionych przez Wnioskodawcę wraz z datą ich nabycia:
    • łyżka trapezowa koparko-ładowarki …., przejęta 01.2012,
    • samochód terenowy Opel …, zakupiony 07.2012,
    • autobus Autosan …, przejęty 01-2009,
    • autobus Autosan …, przejęty 01-2009,
    • samochód Daewoo …, zakupiony08.2008,
    • autobus Setra …., zakupiony 04.2013,
    • pług odśnieżający …, zakupiony 11.2012,
    • pług odśnieżający …, zakupiony 11.2012,
    • pług odśnieżający, zakupiony 11.2012,
    • posypywarka, zakupiona 11.2012.


Zarówno ruchomości przejęte jak i ruchomości zakupione przez Gminę nie dawały prawa do odliczenia VAT, gdyż były wykorzystywane do działalności nie objętej regulacjami podatku VAT (odtworzenie i konserwacja rowów, konserwacja oświetlenia ulicznego, konserwacja i zimowe utrzymanie dróg, dowóz dzieci do szkół z terenu Gminy).

Ruchomości przejęte po zlikwidowanym z dniem 30 grudnia 2008r. Kółku Rolniczym w … były użytkowane przez Zakład Gospodarki Komunalnej – zakład budżetowy Gminy …. Po likwidacji Zakładu – na mocy § 2 Uchwały Rady Gminy w sprawie likwidacji Zakładu majątek Zakładu przeszedł pod zarząd Wójta Gminy …, a zadania realizowane przez Zakład przejęła odpowiednia komórka Gminy … i realizowała je do czasu powstania spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji, Transportu i Usług Komunalnych Gminy … Spółka z o.o.

Zadania, do których wykorzystywano zbyte ruchomości Gmina realizowała w okresie 1 stycznia 2012–5 czerwca 2013. W szczególności dotyczyły one: konserwacji oświetlenia ulicznego, konserwacji dróg i zimowego utrzymania dróg, odtworzenia i konserwacji rowów, urządzeń oraz sieci energetycznych, utrzymania stanu technicznego gotowości sieci wodociągowej, obsługi technicznej ujęcia wody, usuwania awarii wodomierzy głównych, wykonywania przeglądów, konserwacji studni wodociągowych, odczytu wodomierzy na terenie Gminy, eksploatacji i obsługi oczyszczalni ścieków, dowozu dzieci do szkół z terenu Gminy Bełchatów.

Po utworzeniu Spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji, Transportu i Usług Komunalnych Gminy … Spółka z o.o. Gmina użyczyła nieodpłatnie Spółce ruchomości podlegające sprzedaży na mocy Umowy użyczenia z dnia 1 sierpnia 2013 roku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki obniżone, jak również zwolnienie od podatku VAT.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m. in. w art. 43 ustawy.

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 43 ust. 2 ustawy, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy, powoduje, iż dostawa towarów nie może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze treść art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 ustawy należy stwierdzić, że prawo do zastosowania zwolnienia będzie miał podatnik, dokonujący dostawy ruchomości, w stosunku do których okres ich używania wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tym towarem jak właściciel oraz nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Łączne spełnienie tych warunków skutkuje prawem do korzystania ze zwolnienia od podatku.

Zauważyć należy, że wyrażony w cytowanym wyżej przepisie art. 43 ust. 2 ustawy, wymóg używania ruchomości odnosi się bezpośrednio do zbywcy i dotyczy faktycznego używania towaru. Przez używanie, w myśl Słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., www.sjp.pwn.pl), należy rozumieć posługiwanie się, wykorzystywanie czegoś w charakterze narzędzia. Nie jest zatem wystarczające samo tylko posiadanie danego towaru, czy też prawa własności do towaru, przez wskazany przepisem czas, jeśli posiadaniu nie będzie towarzyszyć faktyczne wykorzystywanie towaru.

Rzecz ruchoma może być uznana za towar używany wyłącznie wówczas, gdy przed sprzedażą była używana przez zbywcę co najmniej przez pół roku. Przez „używanie”, o którym mowa w ustawie, należy rozumieć faktyczne posługiwanie się zbywaną rzeczą. Zatem, używanie rzeczy ruchomych przez inny podmiot, tj. Kółko Rolnicze, zakład budżetowy nie może być utożsamiane z faktycznym używaniem tych rzeczy przez Gminę.

Dokonującym sprzedaży towaru używanego, w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy, jest jedynie taki jego właściciel, który korzysta z towaru w ten sposób, że faktycznie go używa, a nie tylko pobiera z tego towaru pożytki cywilne i inne dochody. Rzecz ruchoma może być uznana za towar używany wyłącznie wówczas, gdy przed sprzedażą była używana przez zbywcę co najmniej przez pół roku. Przez „używanie”, o którym mowa w ustawie, należy rozumieć faktyczne posługiwanie się zbywaną rzeczą

Zatem w stosunku do dostawy autobusu Setra …., Wnioskodawca nie mógł skorzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Przedmiotowy autobus Gmina nabyła w kwietniu 2013 r. Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zadania, do których wykorzystywano autobus Gmina realizowała do 5 czerwca 2013.

Wobec powyższego, autobusu Setra …. nie spełniał w momencie dostawy warunku towaru używanego, tzn. nie był wykorzystywany przez Wnioskodawcę przez okres co najmniej pół roku od nabycia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Tym samym dostawa ww. autobusu nie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy i Gmina winna opodatkować tę dostawę i naliczyć podatek należny.

Natomiast odnośnie pozostałych ruchomości przejętych przez Wnioskodawcę od zlikwidowanych podmiotów (Kółka Rolniczego w … oraz Zakładu Gospodarki Komunalnej) jak i nabytych przez Wnioskodawcę, Gmina nie musiała naliczać podatku VAT należnego, gdyż spełniały one definicję towaru używanego oraz Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przy ich nabyciu. Dlatego też, dostawa przedmiotowych ruchomości korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Nadto, należy wskazać, iż dla rozstrzygnięcia kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy przez Gminę ww. ruchomości nie ma znaczenia okoliczność, czy podmioty, od których Wnioskodawca przejął ruchomości (Kółko Rolnicze w … i Zakład Gospodarki Komunalnej), dokonały odliczenia podatku naliczonego w momencie zakupu tych ruchomości.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj