Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-394/14/MCZ
z 18 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 kwietnia 2014 r. (data wpływu do Biura – 5 maja 2014 r.), uzupełnionym 24 i 29 lipca 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z podatku dochodowego alimentów wypłacanych na rzecz byłej żony przez podatnika uzyskującego dochody z emerytury – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2014 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z podatku dochodowego alimentów wypłacanych na rzecz byłej żony przez podatnika uzyskującego dochody z emerytury.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z 16 lipca 2014 r. znak: IBPB II/1/415-394/14/MCZ wezwano o jego uzupełnienie. Wniosek uzupełniono 24 lipca 2014 r. (uiszczenie opłaty) i 29 lipca 2014 r. (pozostałe braki formalne).

W przedmiotowym wniosku i jego uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca uzyskuje dochody z emerytury. Z emerytury Wnioskodawcy pobierane są alimenty dla byłej żony. Wnioskodawca płaci podatek dochodowy od całości emerytury, również tej jej części, która jest przekazywana tytułem alimentów. Wnioskodawca od roku choruje na raka i w związku z tym potrzebuje więcej pieniędzy. Dlatego zamierza wystąpić do sądu o zmniejszenie alimentów. Jednakże była żona Wnioskodawcy tłumaczy mu, że płaci podatek dochodowy od alimentów otrzymywanych od Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Dlaczego Wnioskodawca płaci podatek od całości emerytury skoro tych pieniędzy nigdy w całości nie dostał bo płaci alimenty?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie można płacić podatku podwójnie. Od alimentów przekazywanych na rzecz byłej żony raz płaci podatek Wnioskodawca a drugi raz płaci jego była żona. Wnioskodawca uważa, że tak nie powinno być, bo przez podwójne opodatkowanie tych samych dochodów Wnioskodawca nie ma pieniędzy na lekarstwa, jedzenie i podróże do onkologa.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta. Natomiast zgodnie z pkt 9 ww. przepisu źródłem przychodów są tzw. „inne źródła”.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak z powyższego wynika ustawodawca wymienił jako źródła przychodu zarówno emerytury jak i alimenty. Przy czym przychód z tychże tytułów powstaje u tej osoby, która go otrzymuje, a zatem u osoby otrzymującej alimenty powstaje przychód z tytułu alimentów, natomiast u osoby otrzymującej emeryturę - powstaje przychód z tytułu emerytury. Świadczeń otrzymywanych z wyżej wymienionych tytułów nie można zatem ze sobą utożsamiać i traktować jako jeden przychód – zostały bowiem otrzymane z innych tytułów i przez inne osoby (tak jak w opisanym stanie faktycznym).

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągnięte przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 127 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są alimenty:

  1. na rzecz dzieci, które nie ukończyły 25 roku życia, oraz dzieci bez względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymują zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
  2. na rzecz innych osób niż wymienione w lit. a), otrzymane na podstawie wyroku sądu lub ugody sądowej, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 700 zł.

Jak z powyższych przepisów wynika, podatek dochodowy jest podatkiem osobistym i jego zapłata wiąże się z uzyskaniem przez konkretnego podatnika przychodu ze źródeł przychodu wymienionych w wyżej powołanych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwzględnieniem przewidzianych w nim zwolnień i zaniechań poboru podatku.

Wnioskodawca nabył prawo do świadczenia emerytalnego w określonej kwocie. Wobec tego podatek dochodowy należny jest od całej kwoty świadczenia emerytalnego jakie zostało mu przyznane, gdyż jego dochodem do opodatkowania jest pełna wartość emerytury przed potraceniem alimentów (ustawodawca nie przewidział bowiem aby od przychodu do opodatkowania można było odliczyć tę część, którą podatnik zobowiązany jest przekazać innej osobie tytułem alimentów).

Tym samym fakt zasądzenia alimentów na rzecz byłej żony, które są wypłacane z emerytury Wnioskodawcy nie zwalnia z płacenia podatku dochodowego od całego dochodu jaki uzyskuje z emerytury. Jeszcze raz należy podkreślić, że w ustawie o podatku dochodowy od osób fizycznych brak jest jakichkolwiek przepisów, które zwalniałyby podatnika z opodatkowania bądź pozwalały na odliczenie od dochodu środków przekazywanych przez podatnika tytułem alimentów dla byłego współmałżonka.

Otrzymując alimenty były współmałżonek uzyskuje dochód, który opodatkowuje razem ze swoimi innymi dochodami (jeżeli takie uzyskuje), z uwzględnieniem zwolnienia podatkowego przewidzianego przez ustawodawcę dla osób otrzymujących alimenty w art. 21 ust. 1 pkt 127 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z chwilą otrzymania alimentów były małżonek otrzymuje bowiem dodatkowy dochód.

Nie zmienia to jednak faktu, że Wnioskodawca nie może o wypłacone alimenty pomniejszyć swojego dochodu do opodatkowania. Wnioskodawca, co istotne nie opodatkowuje bowiem alimentów – alimenty opodatkowuje otrzymująca je była żona. Wnioskodawca opodatkowuje przychód z emerytury, w pełnej przyznanej mu wysokości.

To, że część swojego dochodu z emerytury Wnioskodawca przeznacza na alimenty dla byłej żony pozostaje na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bez wpływu na opodatkowanie przychodu przez niego uzyskanego. Każdy podatnik może (lub musi) przeznaczać swoje dochody na dowolne cele. Jednakże z tego tytułu podatnik nie może oczekiwać od ustawodawcy, że ten zwolni taką część dochodu z opodatkowania.

Zatem potrącanie z przychodu Wnioskodawcy ww. alimentów jest kwestią nie mającą wpływu na ustalenie podstawy opodatkowania Wnioskodawcy.

Podsumowując, opodatkowanie dochodu, z którego alimenty były potrącone, nie jest więc równoznaczne z opodatkowaniem alimentów przez Wnioskodawcę, mimo, że są one wypłacane z dochodu pomniejszonego o zapłacony podatek. W myśl bowiem przepisów ww. ustawy podatkowej zarówno przychody Wnioskodawcy jak i jego byłej małżonki stanowią odrębne dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym po stronie osób, które taki dochód otrzymują.

Zatem nie zachodzi sytuacja podwójnego opodatkowania dochodów Wnioskodawcy. Dochody z emerytury są opodatkowane przez Wnioskodawcę tylko raz.

Dlatego dochód uzyskany przez Wnioskodawcę z emerytury podlega w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach przewidzianych w tej ustawie.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do uzupełnienia wniosku Wnioskodawca dołączył kserokopie dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny (weryfikacji); jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Zatem treść dołączonych do wniosku dokumentów pozostaje bez wpływu na załatwienie sprawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj