Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-502/14-2/DG
z 21 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni - przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2014 r. (data wpływu 30 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług doradztwa świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług doradztwa świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi prawnicze (PKD 69.10.1) rozliczana jest podatkiem liniowym i prowadzona jest podatkowa książka przychodów i rozchodów.


Za usługi wykonywane w ramach działalności gospodarczej Strona wystawia faktury VAT.


Obecnie Wnioskodawczyni zawarła umowę zlecenie o świadczenie usług doradczych w zakresie doradztwa biznesowego i konsultingowego ze spółką z o.o., w ramach której świadczy na rzecz spółki usługi polegające na:

  1. doradztwie w zakresie umów oraz innych aktów prawnych o profilu gospodarczym,
  2. doradztwie w zakresie organizacji zarządzania i bieżącej działalności Zleceniodawcy oraz jego organów,
  3. doradztwie w sprawach gospodarczych oraz handlowych,
  4. doradztwie w zakresie metod zarządzania spółkami handlowymi, zagadnień rejestracyjnych w spółkach, jak również związanych z warunkami podejmowania i prowadzenia działalności biznesowej, z formami zatrudniania kadry menedżerskiej oraz metodami wyceny spółek,
  5. doradztwie w zakresie ładu korporacyjnego oraz metod kreowania wizerunku rynkowego,
  6. doradztwie w zakresie zarządzania ryzykiem biznesowym i finansowym,
  7. doradztwo strategiczne w zakresie budowania pozycji rynkowej oraz tworzenia dokumentów strategicznych i rekomendacji,
  8. kompleksowego doradztwa w zakresie tworzenia struktur holdingowych,
  9. doradztwie w zakresie procesów inwestycyjnych oraz obrotu nieruchomościami,
  10. doradztwie w zakresie definiowania i prognozowania ryzyk działalności gospodarczej w obrocie prawnym na rynku nieruchomości,
  11. doradztwie w zakresie dobrych praktyk biznesowych na rynku nieruchomości,
  12. doradztwie w zakresie definiowania i wdrażania ładu korporacyjnego.

Wymienione powyżej usługi częściowo pokrywają się z zakresem czynności w ramach prowadzonej przez Stronę działalności gospodarczej. Jednocześnie należy podkreślić, że świadczone usługi w ramach umowy zlecenia, mają charakter kompleksowy, co uniemożliwia wydzielenie tych usług, które w sposób jednoznaczny nie byłyby przedmiotem prowadzonej przez Stronę działalności gospodarczej.


Ponadto zawarta umowa zlecenie o świadczenie usług doradczych spełnia łącznie następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem, oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy będąc płatnikiem VAT czynnym prowadząc działalność gospodarczą, w ramach której świadczone są usługi prawne (PKD 69.10.Z) podatnik powinien wystawiać fakturę VAT za odrębnie świadczone usługi, na podstawie umowy zlecenia, których zakres czynności tylko częściowo pokrywa się z przedmiotem prowadzonej działalności podatnika?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Nie ulega wątpliwości, że w ramach zawartej umowy Wnioskodawczyni świadczy usługi.


W świetle art. 15 ust. 3 pkt 3 cyt. ustawy za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.


Jednocześnie, w myśl art. 15 ust. 3a ustawy o VAT, przepis ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi.


Należy wskazać, że w rozumieniu art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.


Przepis powyższy zawiera zatem szczególną regulację, na mocy której przychody, które co do zasady stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, należy zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jak z niego wynika, zaliczenie przychodów do źródła - działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zależy od łącznego spełnienia następujących warunków;

  • zleconą usługę podatnik wykona osobiście,
  • umowa zlecenia lub umowa o dzieło została zawarta z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą lub osobą prawną i jej jednostki organizacyjną niemającą osobowości prawnej,
  • zlecona usługa nie wchodzi w zakres prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.


Powyższy przepis wskazuje zatem jednoznacznie, że do powyższych przychodów nie można zaliczyć przychodów uzyskanych na podstawie umów zlecenia, których zakres pokrywa się z przedmiotem prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.


Zatem w przedstawionym stanie faktycznym, zdaniem Wnioskodawczyni nie znajdzie zastosowania art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, gdyż nie został spełniony podstawowy warunek, określony w tym przepisie, zgodnie z którym za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponieważ charakter świadczonych usług, w ramach umowy zlecenie, nie pozwala na jednoznaczne wyszczególnienie czynności które nie wchodziłyby w zakres usług świadczonych w ramach działalności gospodarczej, należy przyjąć że zakres świadczonych usług w ramach umowy zlecenie pokrywa się z zakresem prowadzonej przez Stronę działalności gospodarczej.


W związku z powyższym wykonywanie ww. usług doradztwa biznesowo - konsultingowego w ramach zawartych umów zlecenie należy uznać za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych.


W konsekwencji zgodnie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawczyni będzie zobowiązana wystawić fakturę VAT za usługi świadczone w ramach umowy zlecenia i zapłacić podatek VAT wynikający z wystawionych faktur.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Definicja świadczenia usług ma zatem charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatnika w ramach działalności gospodarczej.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – mocą ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Należy jednak zauważyć, że nie wszystkie czynności wykonywane przez osoby fizyczne traktuje się jako wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą.


Na podstawie art. 15 ust. 3 ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:

  1. z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.);
  2. uchylony;
  3. z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów lub świadczenie usług podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywane będą przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy towarów lub świadczenia usług mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361), źródłami przychodów m.in. są:

  • działalność wykonywana osobiście;
  • pozarolnicza działalność gospodarcza;

Stosownie do art. 13 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

  1. (uchylony);
  2. przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych;
  3. przychody z działalności duchownych, osiągane z innego tytułu niż umowa o pracę;
  4. przychody z działalności polskich arbitrów uczestniczących w procesach arbitrażowych z partnerami zagranicznymi;
  5. przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7;
  6. przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9;
  7. przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;
  8. przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
    1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
    2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomości
    – z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9;
  9. przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Przepis ten zawiera szczególną regulację, na mocy której przychody, które co do zasady stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, należy zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.


Wymienione w punkcie 8 ww. przepisu przychody uzyskiwane z tytułu zawartej umowy zlecenia lub umowy o dzieło uznaje się za przychody z działalności wykonywanej osobiście w sytuacji łącznego spełnienia warunków:

  • zleconą usługę podatnik wykona osobiście,
  • umowa zlecenia lub umowa o dzieło została zawarta z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą lub osobą prawną i jej jednostki organizacyjną niemającą osobowości prawnej,
  • zlecona usługa nie wchodzi w zakres prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako czynny podatnik podatku VAT prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi prawnicze dokumentowane fakturami.


Obecnie Wnioskodawczyni zawarła umowę zlecenie o świadczenie usług doradczych w zakresie doradztwa biznesowego i konsultingowego ze spółką z o.o., w ramach której świadczy na rzecz spółki usługi polegające na:

  1. doradztwie w zakresie umów oraz innych aktów prawnych o profilu gospodarczym,
  2. doradztwie w zakresie organizacji zarządzania i bieżącej działalności Zleceniodawcy oraz jego organów,
  3. doradztwie w sprawach gospodarczych oraz handlowych,
  4. doradztwie w zakresie metod zarządzania spółkami handlowymi, zagadnień rejestracyjnych w spółkach, jak również związanych z warunkami podejmowania i prowadzenia działalności biznesowej, z formami zatrudniania kadry menedżerskiej oraz metodami wyceny spółek,
  5. doradztwie w zakresie ładu korporacyjnego oraz metod kreowania wizerunku rynkowego,
  6. doradztwie w zakresie zarządzania ryzykiem biznesowym i finansowym,
  7. doradztwo strategiczne w zakresie budowania pozycji rynkowej oraz tworzenia dokumentów strategicznych i rekomendacji,
  8. kompleksowego doradztwa w zakresie tworzenia struktur holdingowych,
  9. doradztwie w zakresie procesów inwestycyjnych oraz obrotu nieruchomościami,
  10. doradztwie w zakresie definiowania i prognozowania ryzyk działalności gospodarczej w obrocie prawnym na rynku nieruchomości,
  11. doradztwie w zakresie dobrych praktyk biznesowych na rynku nieruchomości,
  12. doradztwie w zakresie definiowania i wdrażania ładu korporacyjnego.

Wymienione usługi częściowo pokrywają się z zakresem czynności w ramach prowadzonej przez Stronę działalności gospodarczej. Ponadto świadczone usługi w ramach umowy zlecenia, mają charakter kompleksowy, co uniemożliwia wydzielenie tych usług, które w sposób jednoznaczny nie byłyby przedmiotem prowadzonej przez Stronę działalności gospodarczej.

Zawarta umowa zlecenie o świadczenie usług doradczych spełnia łącznie następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem, oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


Na tle zaprezentowanej sprawy wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii, czy wykonywane usługi w ramach zawartej umowy zlecenia Strona jest zobowiązana opodatkować VAT i wystawiać faktury.


W rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że z uwagi na przedmiot prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej – świadczenie usług prawniczych, przychody, które są uzyskiwane z tytułu zawartej ze spółką umowy zlecenia polegające na świadczeniu usług doradczych, konsultacyjnych i prawniczych, wiążą się bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jak wskazała Strona w opisie sprawy czynności wykonywane na rzecz spółki stanowią kompleksową usługę, której zakres pokrywa się w części z zakresem wykonywanej działalności gospodarczej, a ponadto Strona nie ma możliwości wyłączenia usług, których jednoznacznie nie obejmowałaby prowadzona działalność gospodarcza.


W związku z tym, w analizowanej sprawie, nie znajdzie zastosowania art. 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, gdyż nie został spełniony podstawowy warunek, określony w tym przepisie, zgodnie z którym za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Usługi, które świadczy Zainteresowana wchodzą w zakres prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, zatem Wnioskodawczyni w ramach umowy zlecenia wykonuje usługi, których zakres obejmuje także prowadzona działalność gospodarcza. Okoliczności te wykluczają uznanie przychodów uzyskiwanych w ramach umowy zlecenia za przychody wymienione w art. 13 pkt 8 wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co w konsekwencji nie pozwala na objęcie świadczonych przez Wnioskodawcę usług, w ramach zawartej umowy, treścią przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT.


Zatem dalsza analiza związków pomiędzy „zlecającym”, a „zleceniobiorcą”, tj. spełnienie warunków: odpłatności, istnienia stosunku prawnego pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności oraz warunku dotyczącego odpowiedzialności zleceniodawcy za wykonywane przez Zainteresowaną czynności wobec osób trzecich, jest bezzasadna.


Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.


Świadczone przez Zainteresowaną usługi na rzecz spółki w ramach umowy zlecenia są wykonywane w ramach samodzielnie prowadzonej działalności gospodarczej i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, a tym samym Wnioskodawczyni powinna dokumentować je fakturami rozliczanymi w prowadzonej działalności gospodarczej.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj