Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-7/12/PC
z 2 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-7/12/PC
Data
2012.04.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dywidendy
fundacje
przekształcanie
spółka komandytowo-akcyjna


Istota interpretacji
Czy dochody Fundacji z tytułu przypadających na nią zysków osiągniętych przez SKA, lecz niewypłaconych w formie dywidendy będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2011r. (data wpływu do tut. BKIP 02 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu należnego od spółki komandytowo-akcyjnej – jest nieprawidłowe (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

UZASADNIENIE

W dniu 02 stycznia 2012r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu należnego od spółki komandytowo-akcyjnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja działa na podstawie Statutu oraz na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (j.t. Dz. U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203 ze zm.). Cele statutowe Fundacji mieszczą się w katalogu wymienionym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, a zatem Jej dochody korzystają ze zwolnienia z opodatkowania pod warunkiem przeznaczenia ich i wydatkowania na wskazane w przedmiotowym przepisie cele.

Fundacja uzyskuje dochody m.in. z tytułu subwencji osób prawnych, majątku ruchomego i nieruchomego, odsetek bankowych, a także z tytułu otrzymanych darowizn, spadków, zapisów.

Ponadto Fundacja posiada 100% udziałów w spółce działającej w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej „Spółka"), prowadzącej działalność gospodarczą, zgodną z celami statutowymi Fundacji. Do chwili obecnej Fundacja, jako właściciel Spółki, nie podejmowała uchwał o wypłacie dywidendy. W przyszłości planowana jest zmiana formy prawnej Spółki na spółkę komandytowo-akcyjną (dalej „SKA”), której akcjonariuszem zostanie Fundacja. W przyszłości Fundacja rozważa, aby kontynuować dotychczasową praktykę, tj. nie dokonywać wypłat zysków SKA.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy dochody Fundacji z tytułu przypadających na nią zysków osiągniętych przez SKA, lecz niewypłaconych w formie dywidendy będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT...

(pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Jak wskazano w opisie stanu przyszłego cele statutowe Wnioskodawcy mieszczą się w katalogu wymienionym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, o ile osiągane przez niego dochody będą przeznaczane i wydatkowane na realizację jego celów statutowych, będą one korzystać ze zwolnienia z opodatkowania. Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż zwolnienie o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, poza nielicznymi wyjątkami wymienionymi w art. 17 ust. 1a ustaw CIT, nie jest uzależnione od źródła ani od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Dochody Fundacji mogą zatem pochodzić z działalności statutowej, z działalności gospodarczej bądź innej. W szczególności ze zwolnienia mogą również korzystać dochody Fundacji z udziału w spółkach osobowych, o których mowa w art. 5 ustawy CIT.

W przedstawionym stanie przyszłym, ostatnie z wymienionych powyżej źródeł dochodów wystąpi po przekształceniu Spółki w SKA. Fundacja stanie się wówczas podatnikiem z tytułu przypadającego na nią dochodu wypracowanego przez SKA. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o CIT przychód, jaki Fundacja osiągnie z udziału w SKA podlegał będzie doliczeniu do jej pozostałych przychodów w wysokości proporcjonalnej do tego udziału. Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 2 ustawy CIT, ta sama część kosztów uzyskania przychodów SKA będzie łączona z kosztami uzyskania przychodów Fundacji. Ponadto Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż w art. 5 ust. 2 ustawy CIT ustawodawca wskazał na możliwość zastosowania zwolnień do dochodów z udziału w spółkach osobowych, tj. dochodów, jakie Fundacja osiągnie z tytułu udziału w SKA.

Aby dochody Fundacji z tytułu udziału w SKA mogły korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT konieczne jest spełnienie wymienionych na wstępie przesłanek, a mianowicie:

  1. przesłanki pozytywnej wynikającej z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT tj. przeznaczenie dochodów na cele statutowe zgodne z celami wymienionymi w tym przepisie
  2. oraz
  3. przesłanki negatywnej wynikającej z art. 17 ust. 1b ustawy CIT tj. nie wydatkowania tych przychodów na cele niezgodne z celami statutowymi.

Ad 1) Przesłanka pozytywna - przeznaczenie dochodów

W analizowanym zdarzeniu przyszłym pierwsza z przesłanek zostanie spełniona w sytuacji, gdy Fundacja przeznaczy zyski SKA na realizację swoich celów statutowych. Zgodnie z powszechnym stanowiskiem organów podatkowych, prowadzenie działalności statutowej może być podejmowane zarówno w sposób bezpośredni tj. przez samą Fundację, jak i w sposób pośredni tj. poprzez wspieranie podmiotów realizujących cele zgodne ze statutem podatnika tj. SKA. Zdaniem Wnioskodawcy, dla zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodów z tytułu uczestnictwa w spółkach niemających osobowości prawnej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT kluczowe jest spełnienie warunków wynikających z normy przedmiotowego przepisu już na moment osiągnięcia dochodu w rozumieniu prawa podatkowego, nie zaś późniejszy sposób dystrybucji tego dochodu przez SKA. Wynika to z faktu, iż Wnioskodawca, w związku z formą prawną SKA (spółka niemająca osobowości prawnej), osiągał będzie dochody z tytułu uczestnictwa w niej zgodnie z art. 5 ustawy CIT. Sam zaś fakt dystrybucji tego dochodu do wspólników SKA (bądź pozostawienia go w SKA) pozostaje bez znaczenia.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego intencją Fundacji jest, aby zyski SKA nie były wypłacane. Wówczas, jak wynika z powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, podjecie uchwały o niewypłaceniu dywidendy przez SKA, pozostanie bez wpływu na ocenę możliwości zastosowania przedmiotowego zwolnienia z opodatkowania, gdyż same wypłaty dochodów ze spółek niemających osobowości prawnej nie stanowią dochodu/przychodu w rozumieniu przepisów prawa podatkowego. O ile zatem uchwałą organów Wnioskodawcy przedmiotowe dochody z uczestnictwa w SKA (w rozumieniu art. 5 ustawy CIT) przeznaczone zostaną na realizację celów statutowych Wnioskodawcy będą one mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, bez względu na podejmowanie uchwał w przedmiocie dystrybucji tych zysków.

Zatem, biorąc pod uwagę powyższe, dochody SKA w części przypadającej na Fundację, pozostawione w Spółce, będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania.



Ad 2) Przesłanka negatywna - wydatkowanie

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji pozostawienia zysków SKA w SKA, pewne wątpliwości budzić może konieczność spełnienia drugiej przesłanki tj. wydatkowania dochodów na cele statutowe Wnioskodawcy. Zgodnie jednak z art. 17 ust. 1b ustawy CIT, zwolnienie o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT ma zastosowanie bez względu na termin wydatkowania dochodów. Zdaniem Wnioskodawcy, klauzula ta ma charakter negatywny, tj. wskazuje, kiedy traci moc zwolnienie z opodatkowania dochodów przeznaczonych na cele statutowe, tj. utrata zwolnienia następuje w przypadku wydatkowania dochodów na cele niezgodne z celami statutowymi; ustawodawca nie podaje natomiast kryteriów co do okresu czasu, w jakim powinno nastąpić wydatkowanie dochodu przeznaczonego na cele statutowe.

Za takim rozumieniem przedmiotowego przepisu przemawia fakt, iż zgodnie z pierwotnym brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, w treści obowiązującej do 31 grudnia 1994 r., dochód o którym mowa w tym przepisie był zwolniony, o ile wydatkowanie nastąpiło w roku podatkowym, w którym ten dochód powstał lub w roku po nim następującym. W obecnie obowiązującej wersji ustawy CIT brak takiego zapisu. W nowelizacji, jaka miała miejsce w 1994r. ustawodawca zdecydował natomiast o wprowadzeniu art. 17 ust. 1b ustawy CIT, w którym mowa o wydatkowaniu bez względu na termin. Wykładnia historyczna jednoznacznie zatem wskazuje, że ustawodawca zrezygnował z wprowadzenia ograniczenia czasowego dla wydatkowania ww. dochodów.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje również potwierdzenie m.in. w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 29 października 2010 r. (sygn. IBPBI/2/423-1015/10/BG), w której organ podatkowy zgodził się ze stanowiskiem podatnika wskazującego. iż wydatkowanie nastąpi: „po pewnym okresie czasu np. 1 rok lub 5 lat". Z brakiem konieczności wydatkowania w określonym okresie czasu zgodził się również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w piśmie z dnia 15 listopada 2010 r. (sygn. IPPB5/423-577/10-2/AM).

W konsekwencji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż brak podjęcia decyzji o wypłacie dywidendy przez SKA nie powoduje ziszczenia się wskazanej powyżej negatywnej przesłanki, o której mowa w art. 17 ust. 1b ustawy CIT, a tym samym nie powoduje spowodowania braku możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, nie podejmowanie decyzji o podziale zysków SKA nie ogranicza możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, do momentu fizycznego wytransferowania zysków SKA do Wnioskodawcy brak jest bowiem możliwości ich wydatkowania, które to wydatkowanie nastąpić może dopiero po podjęciu uchwały o podziale zysku. Na chwilę obecną trudno ustalić czy i kiedy taka uchwała zostanie podjętą, bowiem, zgodnie z przepisami KSH, do jej podjęcia nie jest wystarczająca zgoda samego Wnioskodawcy.

Podsumowując zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionych powyżej wyjaśnień, dochody, które będzie on osiągał z tytułu posiadania akcji SKA i które to dochody zostaną pozostawione w Spółce, będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (j.t. Dz. U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203 ze zm.) określa, że fundacje mogą być ustanawiane dla realizacji zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, szczególnie takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. – dalej „updop”), jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

W konsekwencji, fundacje (tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną) podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Generalnie działalność fundacji można podzielić na:

  • działalność statutową (niegospodarczą, idealną) oraz
  • działalność gospodarczą.

Jednocześnie podkreślić trzeba, iż zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach, w oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.

Działalność statutowa wiąże się bezpośrednio z realizacją celów, do jakich fundacja została utworzona. Przykładem tego typu działalności jest:

  • działalność pomocowa,
  • działalność naukowa
  • działalność szkoleniowa, wydawnicza,
  • realizacja konkretnych zadań jedno- lub wielokrotnych.

Zasadniczo środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:

  • majątku, w jaki fundacja została wyposażona, i dochodów z tego majątku;
  • dotacji, zbiórek, spadków, darowizn, zapisów, programów pomocowych.

Ponadto dodatkowym źródłem dochodów fundacji może być własna działalność gospodarcza.

Wzajemny stosunek działalności statutowej i działalności gospodarczej określa art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, który stanowi, że fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Zatem, istotą fundacji i zasadniczym jej celem jest prowadzenie działalności statutowej, a działalność gospodarcza ma jedynie tworzyć warunki realizacji celów statutowych i uzupełniać środki na działalność statutową.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Fundacja wskazała, iż posiada 100% udziałów w spółce działającej w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, prowadzącej działalność gospodarczą zgodną z celami statutowymi Fundacji. Do chwili obecnej Fundacja, jako właściciel Spółki, nie podejmowała uchwał o wypłacie dywidendy. W przyszłości planowana jest zmiana formy prawnej Spółki na spółkę komandytowo-akcyjną, której akcjonariuszem zostanie Fundacja. W przyszłości Fundacja rozważa, aby kontynuować dotychczasową praktykę, tj. nie dokonywać wypłat zysków SKA.

Zgodnie z przepisem art. 125 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2000r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) spółka komandytowo-akcyjna jest spółką osobową mającą na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a co najmniej jeden wspólnik jest akcjonariuszem. Spółka komandytowo-akcyjna jest spółką osobową prawa handlowego i nie posiada osobowości prawnej.

Jak stanowi art. 147 § 1 ww. Kodeksu komplementariusz i akcjonariusz uczestniczą w zysku spółki proporcjonalnie do ich wkładów wniesionych do spółki, chyba że statut spółki stanowi inaczej. Spółka ta nie jest podatnikiem podatku dochodowego - podatnikami są wspólnicy tej spółki.

Z przepisu art. 5 updop przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, z zastrzeżeniem art. 1 ust. 3, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy i praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że udziały wspólników w przychodach są równe. Zasady te stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Z art. 7 ust. 2 updop wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a updop, zwolnienie, o którym mowa powyżej nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

  2. 1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,
  3. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie ujęte w w/w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  1. celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  2. uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Cele statutowe Wnioskodawcy powinny być określone w statucie w sposób ścisły, bowiem organy podatkowe nie są uprawnione do wykładni postanowień statutu.

Pod pojęciem „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć, że zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w odniesieniu do tych jednostek organizacyjnych, które w sposób bezpośredni prowadzą działalność np. w zakresie dobroczynności, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, bądź też przyczyniają się w sposób pośredni do jej prowadzenia przez powołane do tego celu wyspecjalizowane placówki, tj. wspierają tę działalność. Oznacza to, że przez pojęcie: „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez daną jednostkę organizacyjną np. prowadzenie dobroczynności, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost z zatwierdzonego statutu.

Ponadto należy wskazać, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a updop. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej, czy inne.

Źródłem dochodu mogą być również jak wskazano w przedmiotowej sprawie dochody z posiadania akcji w spółce komandytowo–akcyjnej.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca do chwili obecnej, jako właściciel Spółki, nie podejmował uchwał o wypłacie dywidendy. W przyszłości Fundacja rozważa, aby kontynuować dotychczasową praktykę, tj. nie dokonywać wypłat zysków SKA.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że Fundacja podejmując decyzję o pozostawieniu w spółce komandytowo–akcyjnej, zysków jakie przypadają Jej jako udziałowcowi, deklaruje w istocie, iż dochody te nie zostaną wydatkowane na cele statutowe, a więc cele preferowane przez ustawodawcę. W opisie zdarzenia przyszłego sama Fundacja wskazuje, iż jej intencją jest aby zysk ze spółki komandytowo-akcyjnej nie był wypłacany. Skoro zatem Fundacja nie otrzyma w sensie „kasowym” dochodu z udziału w SKA, to tym samym nie będzie możliwe spełnienie drugiej przesłanki warunkującej zwolnienie tego dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, a mianowicie jego wydatkowania.

Reasumując dochody pochodzące ze spółki, które Fundacja zamierza zatrzymać nie będą podlegały zwolnieniu z podatku, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych organów podatkowych należy wskazać, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie wiąże organu wydającego przedmiotową interpretację.

Nadmienia się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie Nr 2) wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj