Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-831/14/AW
z 23 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2014 r. (data wpływu 24 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług polegających na organizowaniu i przeprowadzaniu kursów dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 24 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług polegających na organizowaniu i przeprowadzaniu kursów dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą w następującym zakresie:


  • pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania – PKD 70.22.Z;
  • pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane - PKD 85.59.B;
  • działalność wspomagająca edukację - PKD 85.60.Z.


W ramach ww. czynności nie świadczy Pan usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.

Chce Pan rozszerzyć zakres świadczonych usług o organizowanie i przeprowadzanie kursów dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa. Są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.). Kursy będą przeprowadzane przez Pana ośrodek szkoleniowy, który będzie składał wniosek do ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa o uzyskanie akceptacji programów i harmonogramów szkoleń wymienionych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 września 2004 r. w sprawie szkoleń i egzaminów dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek, w których Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem (Dz. U. Nr 198, poz. 2038, z późn. zm.). Wykaz ośrodków, które uzyskały akceptację programu i harmonogramu szkolenia dla kandydatów na członków rad nadzorczych jest prowadzony na stronie internetowej Ministerstwa Skarbu Państwa. Po zakończeniu kursu, uczestnicy przystępują do egzaminu przed komisją egzaminacyjną wyznaczoną przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, który wydaje dyplomy potwierdzające pozytywny wynik egzaminu.

Kursy dla kandydatów na członków rad nadzorczych wymienione w niniejszym wniosku będą przeprowadzane na podstawie przepisów określonych w:


  • ww. rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 września 2004 r.;
  • ustawie z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z dnia 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.).


Osoby biorące udział w kursie dla członków rad nadzorczych będą mogły wykorzystywać nabytą wiedzę obejmując stanowisko członka rad nadzorczych w spółkach Skarbu Państwa. Będzie Pan świadczył usługi, które spełniają definicję usług kształcenia zawodowego i jednocześnie są uregulowane w odrębnych przepisach. Zastosowanie ma więc art. „43 ust. 1 pkt 29a” ustawy o podatku od towarów i usług. W odniesieniu do tych usług nie posiada Pan akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Pana firma nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania. Świadczone usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego nie są finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w przedstawionym stanie faktycznym można uznać, że kurs o charakterze zawodowym, tj. służący do uzyskania dyplomu dla kandydata na członka rad nadzorczych, jest zwolniony od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, przeprowadzane kursy dla członków rad nadzorczych, określone wyżej jako zawodowe oraz powadzone na zasadach określonych w odrębnych przepisach, spełniają przesłanki zwolnienia od podatku wymienione w „ art. 43 ust. 1 pkt 29” ustawy o podatku od towarów i usług.

Ustawa o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a zwalnia od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Ze zwolnienia powyższego korzystają zatem podatnicy świadczący usługi szkoleniowe spełniające łącznie dwie przesłanki:


  • kształcenie musi mieć charakter zawodowy (tzn. uzyskanie dyplomu uprawniającego do zarobkowego świadczenia usług), oraz
  • musi być prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.


Wymienione przesłanki spełniają kursy prowadzone przez Pana, określone jako zawodowe. Przeprowadzane kursy są wykonywane w formie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w szczególności w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie szkoleń i egzaminów dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek, w których Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.


Artykuł 43 ust. 1 pkt 26 ustawy wskazuje, że zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Na podstawie ust. 1 pkt 29 ww. artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:


  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Wskazane wyżej regulacje zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 26 i 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. stanowią odzwierciedlenie prawa unijnego.

W świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1, z późn. zm.), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, iż usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.

Jednocześnie należy nadmienić, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1, z późn. zm.). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Dla uznania, czy dana usługa spełnia definicję usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego należy odnieść się do art. 44 tego rozporządzenia, zgodnie z którym usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.


Analiza powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług prowadzi do stwierdzenia, że warunkiem zwolnienia od podatku usług w zakresie kształcenia jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Z kolei, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie ust. 1 pkt 29 powyższego artykułu, szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą, czy zawodem oraz muszą mieć na celu uzyskanie, czy uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:


  • formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,
  • na świadczone szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  • szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.


Zauważyć należy, że ani przepisy dyrektywy, ani przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, nie definiują pojęcia „zawodu”. Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 nie odnosi się jedynie do nauczania pozostającego w bezpośrednim związku z określonym zawodem, ale również z branżą. Mając powyższe na uwadze uzasadnione jest przyjęcie, że szkolenia pozostające w bezpośrednim związku ze sprawowaniem określonej funkcji, która jest również przejawem aktywności zarobkowej człowieka, należy uznać za kształcenie zawodowe.


W art. 12 ust. 7 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.) postanowiono, że Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:


  1. warunki organizowania szkoleń dla członków rady nadzorczej pierwszej kadencji wybranych przez pracowników;
  2. warunki, jakie powinni spełniać kandydaci na członków rad nadzorczych, zakres obowiązujących tematów szkoleń i egzaminów, tryb powoływania komisji egzaminacyjnej, składania egzaminów oraz warunki, w jakich kandydat może być zwolniony z obowiązku składania egzaminu.


W związku z powyższym zostało wydane rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 września 2004 r. w sprawie szkoleń i egzaminów dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek, w których Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem (Dz. U. Nr 198, poz. 2038, z późn. zm.).

W świetle § 1 ust. 1 tego aktu prawnego, szkolenia dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek, w których Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem, zwanych dalej „spółkami”, przeprowadzają, w formie kursu, ośrodki szkoleniowe, które zgłosiły organizowany kurs ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa i uzyskały akceptację programu i harmonogramu kursu.

W ust. 2 tego paragrafu wskazano, że program szkolenia obejmuje wybrane zagadnienia w zakresie:


  1. komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych;
  2. tworzenia, funkcjonowania i likwidacji spółek handlowych;
  3. zasad obrotu papierami wartościowymi, funkcjonowania instytucji rynku kapitałowego i narodowych funduszy inwestycyjnych;
  4. prawa pracy;
  5. stosunków cywilnoprawnych w obrocie gospodarczym;
  6. prawa upadłościowego i naprawczego;
  7. zasad działalności gospodarczej oraz pomocy publicznej dla przedsiębiorców;
  8. zarządzania podmiotami gospodarczymi i analizy marketingowej przedsiębiorstwa;
  9. restrukturyzacji podmiotów gospodarczych;
  10. rachunkowości i finansów w spółkach handlowych;
  11. metod wyceny wartości podmiotów gospodarczych;
  12. kompetencji organów spółek handlowych;
  13. zasad funkcjonowania rad nadzorczych w jednoosobowych spółkach Skarbu Państwa i w spółkach z udziałem Skarbu Państwa.


Kurs kończy egzamin składany przez uczestnika kursu przed komisją egzaminacyjną wyznaczoną przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa (ust. 3 analizowanego paragrafu).

Przepis § 2 ust. 1 rozporządzenia stanowi, że wybierani przez pracowników kandydaci na członków rad nadzorczych pierwszej kadencji, którzy nie spełniają wymogu określonego w art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, są kierowani przez spółkę na szkolenie i egzamin.

W myśl ust. 2 tego paragrafu, koszt jednokrotnego szkolenia i jednokrotnego przystąpienia do egzaminu osób, o których mowa w ust. 1, ponosi spółka.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że do kursów dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa, które zamierza Pan świadczyć, nie będzie miało zastosowania zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż Pana ośrodek szkoleniowy nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Treść wniosku wskazuje jednak, że przedmiotowe szkolenia uznać można za usługi, o których mowa w ust. 1 pkt 29 ww. artykułu. Z uwagi na fakt, że zasady i formy wykonywania tych szkoleń są uregulowane w odrębnych przepisach (powołanych wyżej), będą one objęte zwolnieniem od podatku przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj