Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-627/14/MG
z 29 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 czerwca 2014 r. (data wpływu 17 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismem z 12 września 2014 r. (data wpływu 16 września 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług doradztwa związanych z usługami szkoleniowymi – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2014 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług doradztwa związanych z usługami szkoleniowymi. Wniosek został uzupełniony pismem z 12 września 2014 r. (data wpływu 16 września 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 3 września 2014 r. nr IBPP1/443-627/14/MG.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna od 4 stycznia 2010 r.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca świadczy usługi informatyczne (PKD 62.09.Z), a także przeprowadza szkolenia (PKD 85.59.B) w ramach działania 8.1 PKOL: Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1: Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a także nie posiada akredytacji w rozumieniu ww. przepisów, a szkolenia nie są przeprowadzane w oparciu o formy i zasady wynikające z odrębnych przepisów. Przeprowadzane szkolenia stanowią szkolenia przekwalifikowania zawodowego. W związku z powyższym nauczanie ma na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Wnioskodawca zapłatę otrzymuje wyłącznie środkami publicznymi, z wyodrębnionego rachunku bankowego Zleceniodawcy, na którym znajduje się 100% środków publicznych. Pieniądze, które Wnioskodawca otrzymuje za wykonane usługi szkoleniowe są środkami uwzględnionymi właśnie na ten cel w budżecie przedmiotowego projektu dofinansowanego ze środków UE w ramach POKL.

Za wykonane usługi szkoleniowe Wnioskodawca wystawia fakturę VAT w stawce zw (zgodnie z otrzymaną interpretacją indywidualną IBPP1/443-10/13/BM z dnia 9 kwietnia 2013 r.).

Dodatkowo od tego roku w ramach świadczonych usług poza przeprowadzaniem opisanych szkoleń Wnioskodawca prowadzi doradztwo dla osób biorących udział w ww. szkoleniach. Doradztwo ma zawsze ścisły związek z tematyką przeprowadzanego szkolenia i stanowi konsultacje w zakresie indywidualnych problemów uczestników. Problemy zasygnalizowano w trakcie szkolenia, ale ze względu na małe zainteresowanie pozostałych osób nie zostały przeanalizowane w wystarczającym stopniu.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wyjaśnił, że:

1. Wnioskodawca udziela fachowych porad, opinii i wyjaśnień uczestnikom szkoleń.

2. Na pytanie co Wnioskodawca rozumie pod stwierdzeniem konsultacje w zakresie indywidualnych problemów uczestników, Wnioskodawca stwierdził, że konsultacje to pomoc w rozwiązaniu problemów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej takich, jak zaprojektowanie firmowej strony internetowej, stworzenie materiałów promocyjnych takich, jak wizytówki, ulotki, plakaty itp.

3. Szkolenie dotyczące przekwalifikowania zawodowego oraz doradztwo dla osób biorących w nim udział są wykonywane na podstawie jednej umowy.

4. Wnioskodawca stwierdził, że konsultacje nie są usługami samodzielnymi, świadczonymi odrębnie, na odrębne zlecenie.

5. Na pytanie czy wszystkie ww. czynności są ze sobą tak ściśle powiązane, że ich niewykonanie lub rozdzielenie spowodowałoby, że nabywca nie mógłby korzystać z czynności głównej – czy istnieje związek przyczynowo-skutkowy, z którego wynika, że dla Wnioskodawcy i nabywcy poszczególne czynności składowe tworzą obiektywnie, z ekonomicznego i gospodarczego punktu widzenia, jedno niepodzielne świadczenie, Wnioskodawca wskazał, że rozdzielenie obu czynności nie miałoby sensu z punktu widzenia ekonomicznego i gospodarczego ze względu na nierozerwalność prowadzonego doradztwa od usługi głównej czyli szkoleń. Usługa szkoleniowa bez doradztwa traci natomiast niezwykle istotny wyraz praktyczny.

6. Na pytanie która z dwóch czynności jest wiodąca, tzn. jest głównym celem zamówienia, czy usługa szkoleniowa czy usługa doradztwa, Wnioskodawca wskazał, że obie usługi są równoważne. Usługa szkoleniowa ma charakter bardziej teoretyczny, podczas gdy doradztwo bezpośrednio związane z tematyką szkoleniową ma charakter stricte praktyczny
i głównie polega na implementacji pozyskanej wiedzy szkoleniowej w bieżącą działalność gospodarczą uczestników szkoleń. Należy podkreślić, iż w ramach przedmiotowego projektu szkoleniami i doradztwem są objęte osoby pracujące w sektorze mikroprzedsiębiorstw,
w większości właściciele mikro firm.

7. Wnioskodawca podał, że z zawartej umowy wynika, że przedmiotem nabycia przez klienta będzie jedno świadczenie kompleksowe.

8. W odpowiedzi na pytanie czy z zawartej umowy wynika, że cena określona w umowie będzie ceną łączną za wszystkie wskazane w umowie czynności jako świadczenie kompleksowe, czy też wycenie podlega każde świadczenie oddzielnie, Wnioskodawca odpowiedział: „Tak. Niemniej jednak każde ze świadczeń jest wyceniane osobno”.

9. Na pytanie jeśli usługi szkoleniowe są usługami podstawowymi to czy usługi doradztwa są niezbędne do wykonania usługi podstawowej (tj. usługi szkoleniowej) i na czym ta niezbędność polega, Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z wyjaśnieniami do pyt 6. usługa doradztwa związana z podstawową tematyką szkoleń jest praktycznym uzupełnieniem przeprowadzonych szkoleń. Podczas doradztwa kursanci mogą się dowiedzieć w jaki sposób wykorzystać pozyskaną wiedzę w prowadzonej działalności. Należy podkreślić, iż program doradztwa był indywidualnie dopasowywany do każdej firmy, mając na uwadze specyfikę prowadzonej działalności, tak aby zmaksymalizować korzyści dla każdego z uczestników projektu.

10. W odpowiedzi na pytanie czy usługa szkoleniowa utraciłaby swój sens lub nie mogłaby być wykonana bez usługi doradztwa, Wnioskodawca stwierdził: „Tak. Szkolenia bez usługi doradczej nie miały by pełnego wymiaru, sensu”.

11. Wnioskodawca podał, że głównym celem usług doradczych nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika (Wnioskodawcę), przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do innych podatników niekorzystających ze zwolnienia przy świadczeniu ww. usług.

12. W odpowiedzi na pytanie jaki jest cel świadczonych przez Wnioskodawcę usług doradczych, Wnioskodawca wskazał, że głównym celem jest implementacja pozyskanej wiedzy szkoleniowej przez kursantów w czynności związane z bieżącą działalnością gospodarczą. Pomoc w możliwie jak najskuteczniejszym wykorzystaniu w praktyce tego czego kursanci uczą się podczas szkoleń. Bieżące rozwiązywanie problemów związanych
z wykorzystywaniem pozyskiwanej wiedzy szkoleniowej.

13. Na pytanie czy faktura wystawiona przez Wnioskodawcę w związku ze świadczonymi usługami zawiera jedną pozycję, tj. świadczenie usługi kompleksowej, czy też Wnioskodawca wystawia fakturę zawierającą wyodrębnione pozycje z określonymi dla nich stawkami podatku (w tym dla usług szkoleniowych i dla usług doradczych), Wnioskodawca podał, że faktury wystawiane są po zakończeniu poszczególnych modułów szkoleniowych oraz na koniec każdego miesiąca, w którym trwało doradztwo. Obie usługi są ujęte na fakturze jako osobne pozycje.

14. W odpowiedzi na pytanie czy usługi doradcze dla osób biorących udział w szkoleniach dotyczą wszystkich uczestników szkolenia oraz czy są dobrowolne dla uczestników szkoleń czy obowiązkowe dla każdego uczestnika szkoleń? W jaki sposób uczestnicy szkoleń są kwalifikowani do udziału w tych usługach doradczych, Wnioskodawca wskazał, że usługi doradcze dotyczą wszystkich uczestników szkolenia. Każdy uczestnik szkoleń ma równe prawo do skorzystania z doradztwa związanego z tematyką szkoleń.

15. Na pytanie kiedy są świadczone ww. usługi doradcze – w trakcie szkoleń czy też po ich zakończeniu, Wnioskodawca odpowiedział, że świadczenie usługi doradczej rozpoczyna się w trakcie szkoleń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi doradztwa związane bezpośrednio z tematyką prowadzonych szkoleń również korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ppkt c jako usługi ściśle związane z przeprowadzoną usługą szkoleniową?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi doradztwa stanowiące usługi dodatkowe do przeprowadzanych szkoleń są nierozerwalnie związane z usługą szkoleniową w związku z czym także korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ppkt c Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem
ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r., o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 r., poz. 885, ze zm.), środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne,
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA),
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2,
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.



Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień z dnia 20 grudnia 2013 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 1722 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady
z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty, nie jest również zaliczany do uczelni, jednostek naukowych Polskiej Akademii Nauk oraz jednostek badawczo rozwojowych, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Zatem Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, istotne jest – w pierwszej kolejności - uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Z wniosku wynika, że usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę mają charakter przekwalifikowania zawodowego, przez co korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. Wnioskodawca podał, że usługi te są objęte zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy usługi doradztwa związane bezpośrednio z tematyką przeprowadzonych szkoleń również korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT jako usługi ściśle związane z przeprowadzoną usługą szkoleniową.

Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zgodnie ze wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, że kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia.

Termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Stosownie do definicji podanej w ww. Słowniku, poradnictwo to „zorganizowana forma udzielania porad w jakimś zakresie”.

Tak więc doradztwo/poradnictwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad na przykład w zakresie ekonomii, finansów czy też z innych dziedzin, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko.

Mając powyższe na uwadze, pojęcia usług kształcenia zawodowego i doradztwa są pojęciami różniącymi się od siebie, a kierując się zasadą możliwie ścisłej wykładni przepisów prawa podatkowego dotyczących zwolnień od podatku, należy stwierdzić, iż tylko w przypadku usług kształcenia zawodowego (przekwalifikowania zawodowego) - przy założeniu spełnienia pozostałych przesłanek - możemy mówić o zwolnieniu od VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi informatyczne oraz przeprowadza szkolenia. Szkolenia są przeprowadzane w ramach działania 8.1 POKL: Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1: Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Przeprowadzane szkolenia są szkoleniami przekwalifikowania zawodowego i są w całości finansowane ze środków

publicznych. Wnioskodawca ponadto w ramach świadczonych usług szkoleniowych prowadzi doradztwo dla uczestników szkoleń. Wnioskodawca udziela fachowych porad, opinii i wyjaśnień uczestnikom szkoleń. Szkolenie dotyczące przekwalifikowania zawodowego

i doradztwo są wykonywane na podstawie jednej umowy. Świadczenie usługi doradztwa polega na udzieleniu pomocy w rozwiązaniu problemów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej takich jak: zaprojektowanie firmowej strony internetowej, stworzenie materiałów promocyjnych takich jak wizytówki, ulotki, plakaty. Wnioskodawca określa świadczenie usługi doradczej konsultacjami w zakresie indywidualnych problemów uczestników szkolenia, polegającymi na doradzeniu jak praktycznie zastosować wiedzę pozyskaną w trakcie szkolenia. Świadczenie usługi doradztwa rozpoczyna się w trakcie szkolenia, każdy z uczestników szkolenia ma prawo z niej skorzystać. Usługi doradcze dotyczą wszystkich uczestników szkolenia. Każde ze świadczeń jest wyceniane osobno. Obie usługi są ujęte na fakturze jako osobne pozycje.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika zatem, że Wnioskodawca świadczy finansowane ze środków publicznych usługi przekwalifikowania zawodowego czyli usługi podstawowe (szkoleniowe) korzystające ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Ponadto świadczy, również finansowane ze środków publicznych, usługi doradcze rozpoczynające się w trakcie szkoleń i związane z tymi szkoleniami.

Odnosząc się do powyższego należy zauważyć, że w niniejszej sprawie spełnione jest kryterium tożsamości podmiotowej, gdyż usługę podstawową czyli przekwalifikowania zawodowego oraz usługę związaną z tą usługą czyli usługę doradczą świadczy Wnioskodawca, niemniej jednak nie można uznać, że usługa doradcza jest niezbędna do wykonania usługi podstawowej. Z uzupełnienia wniosku wynika także, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi doradcze rozpoczynają się w trakcie szkoleń i jest wprawdzie zawarta jedna umowa, jednakże poszczególne świadczenia wyceniane są odrębnie i na fakturze również zajmują odrębne pozycje, jako dwie różne usługi a nie jedno świadczenie kompleksowe.

Wnioskodawca wprawdzie stwierdził, że są to dwie równorzędne usługi oraz usługa doradztwa jest praktycznym uzupełnieniem przeprowadzonych szkoleń, nie można jednak w opisanej sytuacji jednoznacznie stwierdzić, że usługa doradcza jest niezbędna do przeprowadzenia usługi podstawowej tj. przekwalifikowania zawodowego. Wnioskodawca chociaż podkreślił, że program doradztwa był indywidualnie dopasowywany do każdej firmy mając na uwadze specyfikę prowadzonej działalności, tak aby zmaksymalizować korzyści dla każdego z uczestników projektu oraz podał, że szkolenia bez usługi doradczej nie miałyby pełnego wymiaru, sensu, nie wskazał jednak, że bez usługi doradztwa nie można wykonać usługi głównej czyli szkolenia. Wnioskodawca wprawdzie stwierdził, że bez usługi doradztwa usługa szkoleniowa traci niezwykle istotny wyraz praktyczny, nie oznacza to jednak, że usługa szkoleniowa nie może być wykonana bez usługi dodatkowej jaką jest doradztwo. Przepisy ustawy o VAT odnoszą się natomiast do takiej sytuacji, w której to usługi głównej nie można wykonać bez usługi dodatkowej. Powyższy opis wskazuje, że usługa szkoleniowa jest możliwa do wykonania bez usług doradztwa, natomiast doradztwo jedynie bazuje na wiedzy teoretycznej nabytej podczas szkolenia.

Z opisu sprawy wynika, że doradztwo to polega na pomocy w rozwiązywaniu problemów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej takich jak zaprojektowanie firmowej strony internetowej, stworzenie materiałów promocyjnych takich jak wizytówki, ulotki, plakaty.

Powyższe oznacza, że usługi doradcze nie wpływają na wykonanie usługi podstawowej, tj. przekwalifikowania zawodowego. W ocenie tut. Organu nawet gdyby żaden z uczestników szkolenia nie był zainteresowany skorzystaniem z usług doradczych to pozostanie to bez wpływu na wykonanie usługi przekwalifikowania zawodowego, zwolnionej od podatku VAT.

Reasumując, w ocenie tut. Organu usługi doradcze świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz uczestników szkoleń rozpoczynające się w trakcie szkoleń i pozostające w związku merytorycznym z przedmiotem szkoleń, finansowane ze środków publicznych nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, lecz podlegają opodatkowaniu podstawową 23% stawką VAT na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.


Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy, że świadczone usługi doradcze korzystają ze zwolnienia z opodatkowania, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi –(t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj