Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-507/14-2/ES
z 22 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2014 r. (data wpływu 22 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednostką budżetową gminy i jest wpisany do rejestru organizatorów wyścigów konnych. Zainteresowany przy organizowaniu gonitw stosuje przepisy rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 sierpnia 2001 r. w sprawie ustalenia regulaminu wyścigów konnych (Dz.U. Nr 90. poz. 1006 z późn. zm.), a także wydany przez Zainteresowanego, w celu wykonania rozporządzenia, Regulamin organizatora wyścigów konnych.

Na mocy Regulaminu Organizatora i § 52 rozporządzenia, Zainteresowany zobowiązany jest do wypłaty nagród pieniężnych za zdobycie przez konia, kolejnych pięć pierwszych miejsc, premiowanych nagrodą na rzecz właściciela, trenera i jeźdźca.

Nagrody pieniężne za uzyskanie danego miejsca w gonitwie wypłacane są w następujący sposób:

  • 85% dla właściciela konia,
  • 10% dla trenera,
  • 5% dla jeźdźca, oraz
  • 100% dla właściciela w gonitwie kłusaków.

Wypłacane są także nagrody dodatkowe dla właścicieli koni pełnej krwi angielskiej polskiej hodowli, według zajętego miejsca, tzn. w przypadku gdy w gonitwie płatne miejsce zajmie koń hodowli zagranicznej, nagroda za to miejsce przysługuje właścicielowi konia, który zajął miejsce bezpośrednio po koniu hodowli zagranicznej.

Właścicielem koni może być osoba prawna, osoba fizyczna, osoba fizyczna, która hoduje konie w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego (rolnik) lub kilka osób z powyższych w dowolnym połączeniu.

Właściciele koni składają oświadczenia co do procentowego udziału w sprawie własności konia oraz sposobu prowadzenia, bądź nie, działalności gospodarczej lub rolniczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca prawidłowo kwalifikuje nagrody wyścigowe i nagrody dodatkowe dla koni pełnej krwi angielskiej polskiej hodowli na rzecz właścicieli koni będących rolnikami jako przychody z innych źródeł – jako wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności (art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych)?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy właściciel konia będący rolnikiem, prowadzący gospodarstwo rolne o profilu hodowli koni, uzyska nagrodę w gonitwie, uzyskana nagroda nie jest przychodem z działalności rolniczej i nie podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Zainteresowany uważa, że wypłacając nagrody dla osób prowadzących gospodarstwo rolne w przypadku wypłaty nagród za miejsce, jako płatnik podatku dochodowego pobiera od wypłacanej nagrody 10% podatek na mocy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Natomiast art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy stanowi, że wolne od podatku dochodowego są – wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu jego określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie najlepszego zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jako element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że na mocy Regulaminu Organizatora i § 52 rozporządzenia, Wnioskodawca zobowiązany jest do wypłaty nagród pieniężnych za zdobycie w gonitwie przez konia, kolejnych pięć pierwszych miejsc. Premiowane nagrody wypłacane są na rzecz właściciela, trenera i jeźdźca w następujący sposób: 85% dla właściciela konia, 10% dla trenera, 5% dla jeźdźca, oraz 100% dla właściciela w gonitwie kłusaków. Ponadto wypłacane są także nagrody dodatkowe dla właścicieli koni pełnej krwi angielskiej polskiej hodowli, według zajętego miejsca, tzn. w przypadku gdy w gonitwie płatne miejsce zajmie koń hodowli zagranicznej, nagroda za to miejsce przysługuje właścicielowi konia, który zajął miejsce bezpośrednio po koniu hodowli zagranicznej. Wnioskodawca nadmienił, że właścicielem koni może być osoba prawna, osoba fizyczna, osoba fizyczna, która hoduje konie w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego (rolnik) lub kilka osób z powyższych w dowolnym połączeniu, którzy składają oświadczenia co do procentowego udziału w sprawie własności konia oraz sposobu prowadzenia, bądź nie, działalności gospodarczej lub rolniczej.

Kwestią budzącą wątpliwość Wnioskodawcy jest opodatkowanie nagrody uzyskanej w gonitwie koni przez właściciela konia będącego rolnikiem, prowadzącym gospodarstwo rolne o profilu hodowli koni.

Mając na uwadze treść wniosku oraz poczynione wyżej spostrzeżenia należy stwierdzić, że przedmiotowe nagrody uzyskiwane w wyścigach koni są nagrodami uzyskanymi w konkursie, o którym mowa w cyt. wyżej art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy nie stanowiącymi przychodu ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca prawidłowo kwalifikuje nagrody wyścigowe i nagrody dodatkowe dla koni pełnej krwi angielskiej polskiej hodowli uzyskane przez właścicieli koni będących rolnikami prowadzącymi gospodarstwa rolne jako wartość wygranych w konkursie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowane 10% podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj