Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-249/14-2/KS
z 19 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu przedstawione we wniosku z 9 maja 2014 r. (data wpływu do BKIP w Lesznie 28 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania działek stanowiących nieruchomości rolne – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2014 r. Instytut złożył do Urzędu Skarbowego wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania działek stanowiących nieruchomości rolne. Pismem z 21 maja 2014 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego– działający na podstawie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz w związku z § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20.06.2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 720 ze zm.) – przekazał wniosek Instytutu do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wyjaśnić bowiem należy, że zgodnie ze znowelizowanym art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, z dniem 1 lipca 2007 r. organem właściwym do dokonywania interpretacji przepisów prawa podatkowego został Minister Finansów.

Natomiast, stosownie do art. 14b § 6 Ordynacji podatkowej Minister Finansów upoważnił –w drodze ww. rozporządzenia – dyrektorów pięciu izb skarbowych do wydawania interpretacji indywidualnych w jego imieniu i w ustalonym zakresie, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową upoważnionych organów.

W analizowanym przypadku, właściwym miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji od dnia 1 lipca 2007 r. jest – w związku z § 6 ww. rozporządzenia – Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

Od dnia 1 lipca 2007 r. wniosek o wydanie w indywidualnej sprawie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego składa się na formularzu ORD-IN, którego wzór określony został w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie wzoru wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego oraz sposobu uiszczenia opłaty od wniosku (Dz.U. Nr 112, poz. 771 z późn. zm.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Instytut należy do szczególnej kategorii osób prawnych – jednostek badawczych. Działalność takich jednostek reguluje ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz.U. z 2010 r. Nr 96, poz. 618 ze zm.).

Przedmiotem działalności Instytutu jest – zgodnie ze statutem – prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowanie wyników prowadzonych prac do zastosowań w praktyce oraz upowszechnienie wyników tych prac. Ponadto, Instytut świadczy również usługi w zakresie badań i analiz technicznych, czerpie dochody z wynajmu pomieszczeń, uzyskuje przychody z lokowania wolnych środków finansowych w bankach.

Instytut prowadzi również wyodrębnioną działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu produktów z ziarna lnu i konopi (bioflax, kaszki, olej lniany i konopny, kremy).

Instytut posiada X zakładów doświadczalnych (ZD), z czego X jest w dzierżawie. Instytut czerpie pożytki finansowe z tych dzierżaw. Zakłady doświadczalne w S. i P. są jednostkami samodzielnie bilansującymi się bez osobowości prawnej. Instytut i wymienione zakłady doświadczalne rozliczają wspólnie podatek dochodowy od osób prawnych i podatek VAT. Wypracowany dochód w ZD pozostaje do ich dyspozycji. W S. jest wytwarzane włókno ze słomy lnianej i konopnej, przędza techniczna. W P. jest typowa produkcja rolnicza i wynajem mieszkań.

Instytut płaci podatek dochodowy od osób prawnych od dochodów osiągniętych w zakładach doświadczalnych.

Działalność gospodarcza jest prowadzona przez Instytut na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie i formach przewidzianych w jego statucie. Prowadzona przez Instytut działalność gospodarcza jest wydzielona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności wykazanej w art. 2 ust. 1-3 ustawy o instytutach badawczych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele. Zwolnieniem tym objęte są także dochody pochodzące z działalności gospodarczej, pod warunkiem przeznaczenia ich na cele statutowe, do których ma zastosowanie to zwolnienie. Przepis ten nie uzależnia bowiem zwolnienia dochodu spod opodatkowania od okoliczności, z jakiej działalności pochodzą środki przeznaczone na działalność statutową (naukową lub naukowo-techniczną).

Analogiczny pogląd wyrażony został także w piśmie Ministra Finansów z 13 listopada 2013 r. nr DD10/033/226/MZO/13/PK-1866/2012 dotyczącym zmiany interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dochód uzyskany ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania działek stanowiących nieruchomości rolne przeznaczony na cele statutowe Instytutu korzysta ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskany ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania działek stanowiących nieruchomości rolne przeznaczony na cele statutowe Instytutu korzysta ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zwolnieniem tym objęte są wszelkie dochody bez względu na źródło pochodzenia pod warunkiem przeznaczenia ich na cele statutowe. Przepis ten nie uzależnia bowiem zwolnienia dochodu spod opodatkowania od okoliczności, z jakiej działalności pochodzą środki przeznaczone na działalność statutową (naukową lub naukowo-techniczną).

Jeżeli dochody uzyskane ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania zostaną przeznaczone na działalność statutową wówczas korzystają ze zwolnienia od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Wnioskodawca wskazał, że posiada status instytutu badawczego, działającego na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz.U. Nr 96, poz. 618). Jak wynika z art. 1 ust. 2 ww. ustawy, instytut nabywa osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego. Instytuty badawcze posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie instytuty badawcze nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm.), jako podmiot zwolniony od podatku.

Z uwagi na powyższe, należy wskazać, że instytuty badawcze podlegają, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że instytuty ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania działek stanowiących nieruchomości rolne przeznaczonego na cele statutowe określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo – techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślenia wymaga, że ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1a pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z kolei – w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z powyższych przepisów wynika, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki:

  • jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest tu cel na jaki jest dochód przeznaczony, a nie źródło pochodzenia dochodu.

Należy przy tym mieć na uwadze dyspozycję zawartą w art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którą jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy – zgodnie ze statutem – jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowanie wyników prowadzonych prac do zastosowań w praktyce oraz upowszechnienie wyników tych prac. Ponadto, Instytut świadczy również usługi w zakresie badań i analiz technicznych, czerpie dochody z wynajmu pomieszczeń, uzyskuje przychody z lokowania wolnych środków finansowych w bankach. Prowadzi również wyodrębnioną działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu produktów z ziarna lnu i konopi. Dodatkowo Wnioskodawca czerpie pożytki finansowe z dzierżawy 5 zakładów doświadczalnych.

W myśl ustawy o instytutach badawczych, Instytut może prowadzić działalność inną niż działalność podstawowa. Z wniosku wynika, że działalność gospodarcza Instytutu jest wydzielona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności wykazanej w art. 2 ust. 1-3 ustawy o instytutach badawczych.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 17 ust. 1a pkt 2 oraz 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy stwierdzić, że norma ta umożliwia zwolnienie od podatku dochodów podatników prowadzących działalność statutową wymienioną w ww. przepisie, przeznaczonych wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin – wydatkowanych na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Nieistotne jest przy tym, czy dochód został osiągnięty w związku z realizacją zadań statutowych, czy też innych. Warunkiem skorzystania z tego zwolnienia jest przeznaczenie i – bez względu na termin – wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową wskazaną w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4. Jak wskazano powyżej, zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ograniczenie wynikające ze wskazanego przepisu nie dotyczy jednak jednostek naukowych i instytutów badawczych uzyskujących dochody z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego.

W związku z powyższym, Instytut uzyskując dochody ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania działek stanowiących nieruchomości rolne, przeznaczając i wydatkując dochody na działalność statutową określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, spełnia przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia przedmiotowego na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 omawianej ustawy.

Podsumowując, dochód uzyskany ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania działek stanowiących nieruchomości rolne, przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe Instytutu może korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj