Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-226/14-2/JG
z 14 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z 13 maja 2014 r. (data wpływu 19 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów naliczonego podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów naliczonego podatku od towarów i usług.

We wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.

Fundacja jest jednostką wpisaną do Rejestru Stowarzyszeń i Fundacji KRS. Fundacja nie jest wpisana do Rejestru Przedsiębiorców.

Podstawowym przedmiotem działalności Fundacji jest:

  • ochrona zasobów przyrodniczych i kulturowych regionu;
  • rozwój działalności na rzecz ochrony środowiska;
  • wspieranie lokalnych inicjatyw społecznych;
  • rozwijanie współpracy partnerskiej na rzecz zrównoważonego rozwoju, szczególnie obszarów wiejskich.

Ww. działania Fundacja realizuje m.in. poprzez realizację projektu pn. „Dla (…) – przygotowanie małej infrastruktury turystycznej służącej zabezpieczeniu rzeki przed nadmierną presją turystów” finansowanego w ramach umowy ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach V Osi Priorytetowej, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007–2013 oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Celem projektu jest ukierunkowanie ruchu turystycznego na terenie Doliny (…) aby turystyka na tym terenie nie zagroziła przyrodzie należącej do Obszaru Natury 2000, która jest tak bardzo cenna. Ruch na Obszarze Natury 2000 znacznie się zwiększył co może spowodować bardzo wysoką degradację środowiska naturalnego Doliny (…).


Jak wiemy turystyka jest ściśle związana ze środowiskiem przyrodniczym, jednakże powoduje jego przekształcanie. Dlatego też Fundacja uważa, iż jako jedna z istotnych dziedzin gospodarki użytkujących zasoby przyrodnicze powinna uwzględniać potrzebę ochrony walorów przyrodniczych na obszarach Natura 2000, aby presja ze strony ruchu turystycznego nie prowadziła do degradacji tych walorów.

Aby zapobiec nadmiernej ingerencji i wpływie turystów na obszar Natury 2000 „Dolina (…)” główne działania jakie zostaną podjęte w projekcie to przede wszystkim:

  • stworzenie 3 Miejsc Postojowych Turystów (MPT), które skupią turystów w miejscach niezagrażających przyrodzie, a pozwolą w pełni cieszyć się przyrodą i walorami turystycznymi Doliny (…),
  • przygotowanie miejsc dostępu do rzeki rozpoczynających spływy, ponieważ brak takich miejsc powoduje, że turyści niszczą rzeki, aby się do niej dostać,
  • stworzenie 2 ścieżek przyrodniczych oraz modernizacja 1, które zwrócą uwagę turystów na wartościowe siedliska i gatunki związane z tym terenem, pokażą funkcjonowanie doliny rzecznej, podniosą wiedzę o przyjaznych zasadach przebywania na obszarach naturowych,
  • opracowanie i wydanie materiałów informacyjno-edukacyjnych do ścieżki przyrodniczo-krajobrazowej w parku,
  • wypracowanie koncepcji przyjaznego przyrodzie użytkowania Szlaku (…).

Gminy będą przez okres 5 lat od zakończenia projektu, tj. do 2020 r. opiekować się tymi działkami, dopiero po okresie 5 lat działki i powstała infrastruktura przechodzi na własność właścicieli działek w 2 przypadkach osoby prywatne w pozostałych nadleśnictwo i gminy. Przez okres 5 lat od zakończenia projektu nie mogą prowadzić na tym terenie działań zarobkowych.

Przekazanie powstałej infrastruktury zostanie dokonane na podstawie zawartej umowy wraz z dokumentem (protokołem) przekazania wszystkich składników infrastruktury.

Wspomnieć należy, iż ww. działania realizowane będą na terenach niebędących własnością Fundacji, lecz własnością innych podmiotów. Po zakończeniu inwestycji, wytworzone dobra zostaną przekazane właścicielom nieruchomości, przy czym zgodnie z zawartą umową właścicieli zobowiązują się do utrzymania efektów projektu (wytworzonych dóbr) przez okres co najmniej 5 lat, udostępniania tych terenów obiektów dla ruchu turystycznego, a także ponoszenia kosztów bieżącej konserwacji i utrzymania.

Fundacja nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług – korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Zwolnienie wynika z faktu, iż Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, wykonuje sporadycznie odpłatną działalność statutową (w rozumieniu przepisów o organizacjach pożytku publicznego).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy dokonując zakupu towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, przysługiwało Fundacji prawo do uznania wykazanego w otrzymanych fakturach VAT podatku naliczonego jako kosztu uzyskania przychodu w rozumieniu podatku dochodowego od osób prawnych (art. 16 ust. 1 pkt 46), co stanowiło jednocześnie zarówno koszty kwalifikowane, jak i niekwalifikowane realizacji projektu (zgodnie z właściwymi przepisami krajowymi oraz wspólnotowymi)?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z brakiem wypełnienia znamion podlegania opodatkowaniu VAT określonych art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, Fundacji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur, w związku z powyższym, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46, podatek od towarów i usług naliczony może stanowić koszt uzyskania przychodu:

  • jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,
  • w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług – jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Stąd też – zdaniem Wnioskodawcy – wartość podatku VAT naliczonego na fakturach i innych dokumentach otrzymanych w związku z zakupem towarów i usług służących realizacji przedmiotowego zadania, stanowić może dla Fundacji koszt uzyskania przychodu, z racji tego, iż Fundacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a tym samym nie przysługuje jej prawo odliczenia ww. podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania ustawodawca wyróżnia koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami i inne niż bezpośrednio z nimi związane, których nie można wprost przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

Zatem, aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, muszą zaistnieć łącznie następujące przesłanki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Za koszty uzyskania przychodów nie uważa się, zgodnie z przepisem art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatku od towarów i usług.

Zasada ta wynika z konstrukcji prawnej tego podatku, który z założenia jest neutralny dla przedsiębiorców. Zgodnie bowiem z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi (osobie prawnej, jednostce organizacyjnej niemającej osobowości prawnej oraz osobom fizycznym, wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności), przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Od zasady nieuznawania podatku od towarów i usług za koszt uzyskania przychodów ustawodawca przewidział jednak szereg wyjątków.

Na mocy przepisu art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) tiret pierwsze ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztem uzyskania przychodów jest podatek naliczony jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Stosownie natomiast do treści art. 113 ust. 1 ustawy o podatku do towarów i usług, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Fundacja prowadzi działalność, której podstawowym przedmiotem jest:

  • ochrona zasobów przyrodniczych i kulturowych regionu;
  • rozwój działalności na rzecz ochrony środowiska;
  • wspieranie lokalnych inicjatyw społecznych;
  • rozwijanie współpracy partnerskiej na rzecz zrównoważonego rozwoju, szczególnie obszarów wiejskich.

Wnioskodawca wskazał, że nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług – korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, skoro Wnioskodawca posiada status podatnika zwolnionego na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, przysługuje mu prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podatku VAT naliczonego związanego z zakupem towarów i usług dotyczących realizacji projektu w myśl art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) tiret pierwsze ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się natomiast do kwestii kwalifikowalności wydatków należy zauważyć, że tut. Organ nie jest kompetentny do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych lub niekwalifikowanych, gdyż jednoznaczne przesądzenie o charakterze tego wydatku wymagałoby interpretacji przepisów innych niż przepisy prawa podatkowego.

Mając jednakże na uwadze fakt, że Wnioskodawca na podstawie umów uzyskuje dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach V Osi Priorytetowej, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007–2013 oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przy zaliczaniu danych wydatków do kosztów podatkowych należy zwrócić uwagę na treść przepisu art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Zatem, jeżeli wartość naliczonego podatku od towarów i usług będzie zwrócona Wnioskodawcy w ramach dofinansowania, które będzie korzystało ze zwolnienia z dochodu na podstawie ww. regulacji, wówczas wartość ta nie będzie mogła zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów Fundacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, że wniosek Fundacji w zakresie podatku od towarów i usług zostanie rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj