Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-587/12/AJ
z 27 lipca 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-587/12/AJ
Data
2012.07.27
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące
Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
sprzedaż wysyłkowa
Istota interpretacji
Zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Wniosek ORD-IN 758 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2012 r. (data wpływu 18 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 18 maja 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe. Prowadzi Pan sprzedaż wysyłkową korzystając ze „zwolnienia z kas rejestrujących”. Wpłaty od kupujących wpływają tylko na konto, a każdą wpłatę można bez problemu powiązać z transakcjami dokonanymi przez sklep internetowy bądź portal A, w których zawarte są wszelkie dane kontrahenta i dane do wysyłki. Do każdej transakcji prowadzona jest również ewidencja przesyłek tzn. do każdej transakcji jest dołączony dowód wysyłki, na którym widnieją dane kontrahenta i sprzedawcy – Pana. Jednak przez około 2 miesiące na prośbę kupujących towar wysyłany był również listami zwykłymi, czyli przesyłkami nierejestrowanymi. Do tych transakcji dostawał Pan potwierdzenia z poczty, na których była zaznaczona tylko ilość przesyłek zwykłych wysłanych danego dnia bez danych kupujących. Ponadto w złożonym wniosku wskazano, iż firma, u której zaopatruje się Pan w towar, proponuje Panu możliwość wysyłki do klientów bezpośrednio z ich magazynu. Na potwierdzeniach nadania przesyłki będzie widniała wyżej wymieniona firma, jednak faktura za spedycje będzie wystawiona na Pana dane, ponieważ wysyłki z ich magazynu odbierała będzie firma kurierska, z którą ma Pan podpisaną umowę. Wszelkie wpłaty i dowody transakcji również będzie można bez problemu powiązać z tą wysyłką. W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Zdaniem Wnioskodawcy, zaistniała sytuacja nie naruszyła wymogów zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, dotyczących sprzedaży wysyłkowej wymienionych w załączniku do rozporządzenia, ponieważ wpłaty na konto można powiązać z dowodami dokumentującymi transakcje, z których wynika, za jaką dostawę została uiszczona opłata, co było przedmiotem zakupu, jaki rodzaj wysyłki wybrał kupujący i na jakie dane miało być to wysłane. Po za tym, P wystawiała codziennie potwierdzenie wysłania danej ilości listów zwykłych, które pokrywało się z ilością zamówień wysłanych listami nierejestrowanymi. Ponadto wskazuje Pan, iż zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, aby uzyskać zwolnienie w przypadku sprzedaży wysyłkowej, należy prowadzić ewidencje wpłat i posiadać dowody dokumentujące transakcje, z których wynika jakich transakcji dotyczyła zapłata. W przypadku, gdy nadawcą wysyłek będzie inna firma, ale będą to wysyłki do osób, z którymi łatwo można powiązać transakcje i dokonane wpłaty to uważa Pan, że nie narusza to wymogów stawianych w załączniku do rozporządzenia. Dodatkowo przesyłki będą realizowane przez firmę kurierską, z którą podpisaną ma Pan umowę, czego dowodem będzie faktura VAT wystawiona na Pana dane za zrealizowane przesyłki, w których nie widniał Pan jako nadawca, ale firma, która proponuje wysyłkę towarów bezpośrednio ze swojego magazynu. Zaznacza Pan również, że stanowisko pracowników Krajowej Informacji Podatkowej pokrywa się z przedstawionymi przez Pana stanowiskiem. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054). W myśl tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22). Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie. W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930). Jak wynika z zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 36 tego załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła 2), 4). Z objaśnień do załącznika wynika, iż zwolnienie to: 2nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.
Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 36 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
Należy w tym miejscu wskazać na brzmienie § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, z którego wynika, iż zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów:
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan działalność polegającą na sprzedaży wysyłkowej. Korzysta ze zwolnienia z obowiązku rejestracji sprzedaży przy pomocy kas rejestrujących. Wpłaty dokonywane przez kupujących wpływają na Pana rachunek bankowy. Jak Pan wskazał, każdą wpłatę na konto można bez problemu powiązać z dowodami dokumentującymi transakcje dokonane przez sklep internetowy bądź portal A, w których zawarte są wszelkie dane kontrahenta, dane do wysyłki, za jaką dostawę została uiszczona opłata, co było przedmiotem zakupu i jaki rodzaj wysyłki wybrał kupujący. Do każdej transakcji prowadzona jest również ewidencja przesyłek tzn. do każdej transakcji jest dołączony dowód wysyłki, na którym widnieją dane kontrahenta i sprzedawcy – Pana. Przez około 2 miesiące towar wysyłany był również listami zwykłymi, czyli przesyłkami nierejestrowanymi. Do tych transakcji dostawał Pan potwierdzenia z poczty, na których była zaznaczona ilość przesyłek zwykłych wysłanych danego dnia bez danych kupujących, co pokrywało się z ilością zamówień wysłanych listami nierejestrowanymi. Ponadto, z przedstawionego w złożonym wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż ma Pan możliwość wysyłki zamówień do klientów bezpośrednio z magazynu firmy, u której Pan nabywa towary handlowe. Na potwierdzeniach nadania przesyłki będzie widniała wyżej wymieniona firma, jednak faktura za spedycje będzie wystawiona na Pana dane, ponieważ wysyłki z magazynu tej firmy będzie odbierała firma kurierska, z którą ma Pan podpisaną umowę. Wszelkie wpłaty i dowody transakcji również będzie można bez problemu powiązać z tą wysyłką. Odnosząc przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, iż warunkiem zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 2 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. jest to, aby zapłata za konkretną dostawę została w całości uiszczona za pośrednictwem banku lub poczty na rachunek bankowy podatnika przy założeniu, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, towary będące przedmiotem dostawy nie są paliwami płynnymi, gazowymi oraz nie są towarami wymienionymi w § 4 rozporządzenia, a podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r. Mając powyższe na uwadze, skoro jak wskazano w złożonym wniosku, zapłata za dokonaną sprzedaż w całości następuje na Pana rachunek bankowy a z prowadzonej przez Pana dokumentacji wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, to w ocenie tutejszego organu, dokonywana przez Pana dostawa w systemie wysyłkowym listami zwykłymi, nie naruszyła przepisów powołanego wyżej § 2 ust. 1 pkt 2 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do ww. rozporządzenia. Powyższy przepis, w ocenie tutejszego organu, nie zostanie naruszony również w przypadku sprzedaży towarów dokonywanej w planowany przez Pana sposób, tj. w sytuacji, gdy kurier, z którym ma Pan podpisaną umowę będzie odbierał towar przeznaczony do wysyłki bezpośrednio z magazynu firmy, od której Pan ten towar nabywa. Tym samym, przy założeniu, że przedmiotem transakcji nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 powołanego rozporządzenia, to może Pan nadal – do dnia 31 grudnia 2012 r. – korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w zakresie prowadzonej sprzedaży dokonywanej w systemie wysyłkowym. Końcowo należy zauważyć, iż to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia, iż spełnia warunki określone w przepisach prawa. Ocena prawidłowości prowadzenia urządzeń księgowych nie mieści się w ramach art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Ocena taka będzie mogła zostać przeprowadzona przez właściwy organ pierwszej instancji w toku przeprowadzonego postępowania kontrolnego lub podatkowego. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego w dniu datowania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.