Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-587/12/AJ
z 27 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-587/12/AJ
Data
2012.07.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
sprzedaż wysyłkowa


Istota interpretacji
Zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.



Wniosek ORD-IN 758 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2012 r. (data wpływu 18 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 maja 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Prowadzi Pan sprzedaż wysyłkową korzystając ze „zwolnienia z kas rejestrujących”. Wpłaty od kupujących wpływają tylko na konto, a każdą wpłatę można bez problemu powiązać z transakcjami dokonanymi przez sklep internetowy bądź portal A, w których zawarte są wszelkie dane kontrahenta i dane do wysyłki. Do każdej transakcji prowadzona jest również ewidencja przesyłek tzn. do każdej transakcji jest dołączony dowód wysyłki, na którym widnieją dane kontrahenta i sprzedawcy – Pana. Jednak przez około 2 miesiące na prośbę kupujących towar wysyłany był również listami zwykłymi, czyli przesyłkami nierejestrowanymi. Do tych transakcji dostawał Pan potwierdzenia z poczty, na których była zaznaczona tylko ilość przesyłek zwykłych wysłanych danego dnia bez danych kupujących.

Ponadto w złożonym wniosku wskazano, iż firma, u której zaopatruje się Pan w towar, proponuje Panu możliwość wysyłki do klientów bezpośrednio z ich magazynu. Na potwierdzeniach nadania przesyłki będzie widniała wyżej wymieniona firma, jednak faktura za spedycje będzie wystawiona na Pana dane, ponieważ wysyłki z ich magazynu odbierała będzie firma kurierska, z którą ma Pan podpisaną umowę. Wszelkie wpłaty i dowody transakcji również będzie można bez problemu powiązać z tą wysyłką.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy zaistniała sytuacja nie naruszyła przepisów (wymogów) dotyczących zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących...
  2. Czy realizując przesyłkę w taki sposób nadal będzie przysługiwało zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących...


Zdaniem Wnioskodawcy, zaistniała sytuacja nie naruszyła wymogów zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, dotyczących sprzedaży wysyłkowej wymienionych w załączniku do rozporządzenia, ponieważ wpłaty na konto można powiązać z dowodami dokumentującymi transakcje, z których wynika, za jaką dostawę została uiszczona opłata, co było przedmiotem zakupu, jaki rodzaj wysyłki wybrał kupujący i na jakie dane miało być to wysłane. Po za tym, P wystawiała codziennie potwierdzenie wysłania danej ilości listów zwykłych, które pokrywało się z ilością zamówień wysłanych listami nierejestrowanymi.

Ponadto wskazuje Pan, iż zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, aby uzyskać zwolnienie w przypadku sprzedaży wysyłkowej, należy prowadzić ewidencje wpłat i posiadać dowody dokumentujące transakcje, z których wynika jakich transakcji dotyczyła zapłata. W przypadku, gdy nadawcą wysyłek będzie inna firma, ale będą to wysyłki do osób, z którymi łatwo można powiązać transakcje i dokonane wpłaty to uważa Pan, że nie narusza to wymogów stawianych w załączniku do rozporządzenia. Dodatkowo przesyłki będą realizowane przez firmę kurierską, z którą podpisaną ma Pan umowę, czego dowodem będzie faktura VAT wystawiona na Pana dane za zrealizowane przesyłki, w których nie widniał Pan jako nadawca, ale firma, która proponuje wysyłkę towarów bezpośrednio ze swojego magazynu. Zaznacza Pan również, że stanowisko pracowników Krajowej Informacji Podatkowej pokrywa się z przedstawionymi przez Pana stanowiskiem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

W myśl tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22).

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Jak wynika z zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 36 tego załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła 2), 4).


Z objaśnień do załącznika wynika, iż zwolnienie to:


2nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

    4w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.


Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 36 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:


  • zapłata za wykonane świadczenie w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • towary będące przedmiotem dostawy nie są paliwami płynnymi, gazowymi oraz nie są to towary wymienione w § 4 rozporządzenia
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.


Należy w tym miejscu wskazać na brzmienie § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, z którego wynika, iż zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów:


  1. do podatników prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego;
  2. przy świadczeniu usług przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów, o których mowa w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia;
  3. przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami;
  4. przy dostawie: części do silników (PKWiU 28.11.4), silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1), nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1), przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2), części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0), części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0), silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3);
  5. przy dostawie:
    1. sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),
    2. sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1);
  6. przy dostawie wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, która nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy;
  7. przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego, w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie: płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridżów;
  8. przy dostawie wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU;
  9. przy dostawie wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 % oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 %, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem dostaw towarów, o których mowa w poz. 42 załącznika do rozporządzenia.


Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan działalność polegającą na sprzedaży wysyłkowej. Korzysta ze zwolnienia z obowiązku rejestracji sprzedaży przy pomocy kas rejestrujących. Wpłaty dokonywane przez kupujących wpływają na Pana rachunek bankowy. Jak Pan wskazał, każdą wpłatę na konto można bez problemu powiązać z dowodami dokumentującymi transakcje dokonane przez sklep internetowy bądź portal A, w których zawarte są wszelkie dane kontrahenta, dane do wysyłki, za jaką dostawę została uiszczona opłata, co było przedmiotem zakupu i jaki rodzaj wysyłki wybrał kupujący. Do każdej transakcji prowadzona jest również ewidencja przesyłek tzn. do każdej transakcji jest dołączony dowód wysyłki, na którym widnieją dane kontrahenta i sprzedawcy – Pana. Przez około 2 miesiące towar wysyłany był również listami zwykłymi, czyli przesyłkami nierejestrowanymi. Do tych transakcji dostawał Pan potwierdzenia z poczty, na których była zaznaczona ilość przesyłek zwykłych wysłanych danego dnia bez danych kupujących, co pokrywało się z ilością zamówień wysłanych listami nierejestrowanymi.

Ponadto, z przedstawionego w złożonym wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż ma Pan możliwość wysyłki zamówień do klientów bezpośrednio z magazynu firmy, u której Pan nabywa towary handlowe. Na potwierdzeniach nadania przesyłki będzie widniała wyżej wymieniona firma, jednak faktura za spedycje będzie wystawiona na Pana dane, ponieważ wysyłki z magazynu tej firmy będzie odbierała firma kurierska, z którą ma Pan podpisaną umowę. Wszelkie wpłaty i dowody transakcji również będzie można bez problemu powiązać z tą wysyłką.

Odnosząc przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, iż warunkiem zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 2 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. jest to, aby zapłata za konkretną dostawę została w całości uiszczona za pośrednictwem banku lub poczty na rachunek bankowy podatnika przy założeniu, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, towary będące przedmiotem dostawy nie są paliwami płynnymi, gazowymi oraz nie są towarami wymienionymi w § 4 rozporządzenia, a podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Mając powyższe na uwadze, skoro jak wskazano w złożonym wniosku, zapłata za dokonaną sprzedaż w całości następuje na Pana rachunek bankowy a z prowadzonej przez Pana dokumentacji wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, to w ocenie tutejszego organu, dokonywana przez Pana dostawa w systemie wysyłkowym listami zwykłymi, nie naruszyła przepisów powołanego wyżej § 2 ust. 1 pkt 2 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do ww. rozporządzenia. Powyższy przepis, w ocenie tutejszego organu, nie zostanie naruszony również w przypadku sprzedaży towarów dokonywanej w planowany przez Pana sposób, tj. w sytuacji, gdy kurier, z którym ma Pan podpisaną umowę będzie odbierał towar przeznaczony do wysyłki bezpośrednio z magazynu firmy, od której Pan ten towar nabywa.

Tym samym, przy założeniu, że przedmiotem transakcji nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 powołanego rozporządzenia, to może Pan nadal – do dnia 31 grudnia 2012 r. – korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w zakresie prowadzonej sprzedaży dokonywanej w systemie wysyłkowym.

Końcowo należy zauważyć, iż to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia, iż spełnia warunki określone w przepisach prawa. Ocena prawidłowości prowadzenia urządzeń księgowych nie mieści się w ramach art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Ocena taka będzie mogła zostać przeprowadzona przez właściwy organ pierwszej instancji w toku przeprowadzonego postępowania kontrolnego lub podatkowego.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj