Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-43/14-6/KK
z 18 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn.zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2014 r. (data wpływu 16 czerwca 2014 r.), uzupełnione pismem z dnia 5 września 2014 r. (data wpływu 12 września 2014 r.) oraz pismem z dnia 15 września 2014 r. (data wpływu 16 września 2014r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy zużycia wyrobów gazowych na podstawie art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2014r. r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 5 września 2014 r. (data wpływu 12 września 2014 r.) oraz pismem z dnia 15 września 2014 r. (data wpływu 16 września 2014r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy zużycia wyrobów gazowych na podstawie art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

W ramach przedsiębiorstwa funkcjonują dwie wytwórnie mas bitumicznych. W wytwórniach produkowane są masy mineralno - bitumiczne wykorzystywane do budowy nawierzchni drogowych. W dwóch wytwórniach – w 1 oraz w 2 do procesu produkcji używany jest gaz ziemny dostarczany przez dostawcę zewnętrznego gazociągiem do punktu poboru. Gaz wykorzystywany jest do produkcji mas bitumicznych (wyrobów energetycznych - art. 86 ust.1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym). Uzyskana podczas spalania gazu wysoka temperatura służy do podgrzewania asfaltu i kruszywa, z których produkowana jest masa bitumiczna.

Pismem z dnia 5 września 2014r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek przez doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego - zgodnie z wezwaniem nr IPTPP3/443A-43/14-2/KK z dn. 29.08.2014r.

  1. Spółka nabywa gaz ziemny od dostawcy krajowego.
  2. Do produkcji mas bitumicznych wykorzystywany jest gaz ziemny o kodzie CN 2711 21 00.
  3. Wytwarzana przez Spółkę masa bitumiczna objęta jest kodem CN 2715 00 00.
  4. Spółka nie jest pośredniczącym podmiotem gazowym zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23d i nie wykonuje czynności przewidzianych dla pośredniczącego podmiotu gazowego.
  5. Spółka jest finalnym nabywcą gazowym zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19a.
  6. Faktury dotyczące nabycia gazu ziemnego wystawiane są na Wnioskodawcę.
  7. Proces produkcji mas bitumicznych stanowi proces mineralogiczny.
  8. Proces produkcji mas bitumicznych stanowi produkcję wyrobu energetycznego.
  9. Nabywany gaz ziemny będący przedmiotem wniosku zużywany jest tylko do produkcji masy bitumicznej.
  10. Spółka nabywa gaz ziemny również dla celów grzewczych, bytowych na podstawie zawartych odrębnych umów. Gaz nabywany do celów grzewczych jest objęty podatkiem akcyzowym. Wniosek o wydanie interpretacji dotyczy wyłącznie gazu używanego do produkcji mas bitumicznych odrębnie opomiarowanego i sprzedawanego na podstawie dwóch umów na dostawę gazu do produkcji mas bitumicznych w wytwórniach.
  11. W umowie ze sprzedawcą wyrobów gazowych Wnioskodawca nie określił, że wyroby te będą zużywane do celów zwolnionych.

Pismem z dnia Wnioskodawca sprostował błąd pisarski i wskazał, iż zamiast art. 31a pkt 2, winno być art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy

W związku z powyższym opisem zadano następujące:

Czy Spółka w obecnym stanie prawnym i faktycznym podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego przy dostawie gazu wykorzystywanego w produkcji masy bitumicznej?

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), gaz kupowany przez Wnioskodawcę będący przedmiotem wniosku jest zużywany w procesie produkcji wyrobów energetycznych (art.86 ust. 1 pkt 2) i w związku z powyższym powinien korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego na mocy art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym. Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka winna być zwolniona z podatku akcyzowego z tytułu zużycia gazu ziemnego do produkcji mas bitumicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej „ustawą” (Dz. U. z 2011 r., nr 108, poz. 626 z późn. zm.), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy, wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00

Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy, finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

W myśl art. 9c ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
  3. import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
  5. użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
    1. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    2. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
    3. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Zgodnie z art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do użycia w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

W myśl art. 31b ust. 5 ustawy, w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że w opisanej we wniosku sytuacji zużywane przez Spółkę wyroby gazowe o kodzie CN 2711 21 00 w procesie produkcji mas bitumicznych (wyrobu energetycznego o kodzie CN 2715 00 00) nie mogą zostać zwolnione od podatku akcyzowego na mocy art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, Spółka nie określiła w umowie ze sprzedawcą wyrobów gazowych, że wyroby te są zużywane do celów zwolnionych i tym samym nie dochował warunku zwolnienia.

Jak wskazano powyżej, warunkiem ww. zwolnienia od akcyzy jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a Wnioskodawcą, że wyroby te będą użyte do tych celów określonych w art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy. Zatem, zwolnienie takie ma zastosowanie z chwilą dostosowania umowy pomiędzy sprzedawcą wyrobów gazowych a Wnioskodawcą, iż te wyroby są/będą zużywane do produkcji wyrobów energetycznych na mocy art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy.

Zatem strony umowy powinny skorygować treść tej umowy, w taki sposób aby odpowiadała ona rzeczywistemu stanowi sprawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Inne kwestie przedstawione w opisanym zaistniałym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj