Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-374/14/PS
z 20 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2014 r. (data wpływu 24 marca 2014 r.), uzupełnionym w dniach 5, 12 i 13 czerwca 2014 r. (daty wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie zwolnienia od podatku usług kształcenia zawodowego oraz usług ściśle z tymi usługami związanych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniach 5, 12 i 13 czerwca 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług kształcenia zawodowego oraz usług ściśle z tymi usługami związanych.


We wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Fundacja I. z siedzibą w W., wpisana do rejestru stowarzyszeń pod nr KRS, realizuje projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), w ramach priorytetu VIII - Regionalne Kadry Gospodarki, działanie 8.1 ,,Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie”, poddziałanie 8.1.2 ,,Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie - projekty konkursowe”. W ramach ww. projektu świadczone będą usługi kształcenia, finansowane w ponad 70% ze środków publicznych. Do ich realizacji wybrano ofertę Spółki. W ramach ww. projektu mają być świadczone usługi doradczo-szkoleniowe na terenie Warszawy, w zakresie: szkoleń grupowych z obszaru prowadzenia działalności gospodarczej, indywidualnego doradztwa w zakresie przygotowania biznesplanu dla określonej branży zawodowej oraz doradztwa mentoringowego w zakresie efektywnego wykorzystania dotacji na prowadzenie firmy. (opis przedmiotu zamówienia zgodnie z kodami CPV: kod CPV 79400000-8; kod CPV 79411100-9; kod CPV 80500000-9). Usługi pomocnicze prowadzone w ramach projektu są ściśle związane z prowadzeniem przez Spółkę usługi głównej, jaką jest prowadzenie całościowych usług doradczo-szkoleniowych. Usługi mają na celu kompleksowe szkolenie uczestników odnośnie rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej, tj. pozyskiwania klientów, prowadzenia urządzeń księgowych, znajomości przepisów prawa, rozwiązań marketingowych, ściśle związanej z wykonywaniem zawodu przedsiębiorcy. Spółka nie świadczy usług prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a usługi nie będą finansowane w całości ze środków publicznych.


W związku z powyższym opisem zadano pytania sprowadzające się do kwestii.


  • Czy świadczenie usług przez Spółkę w postaci szkoleń grupowych z obszaru prowadzenia działalności gospodarczej w ramach ww. programu na rzecz uczestników szkoleń należy uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c) ustawy o podatku od towarów i usług, i tym samym należy uznać, że są one objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług?
  • Czy świadczenie usług przez Spółkę w postaci indywidualnego doradztwa w zakresie przygotowania biznesplanu dla określonej branży zawodowej oraz doradztwa mentoringowego w zakresie efektywnego wykorzystania dotacji na prowadzenie firmy należy uznać za usługi ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i ich wykonywanie będzie podlegało zwolnieniu od podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe usługi kształcenia należy zakwalifikować jako usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego na podstawie rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. i § 3 ust. 1 pkt 14, § 3 ust. 8, § 3 oraz ust. 9 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. Zgodnie z ww. rozporządzeniem Rady – art. 44, definicja kształcenia zawodowego brzmi następująco: „usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych”. Powyższą kwalifikację potwierdza również interpretacja wydana przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego z dnia 31 stycznia 2012 r. sygn. DZF-IV-82252-54-IK/12, wskazująca stanowisko instytucji zarządzającej Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), że wszelkie szkolenia w ramach POKL powinny stanowić usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, gdyż „jednym z celów głównych programu jest bowiem wzrost zatrudnienia stąd, generalnie przedmiot szkoleń realizowanych w ramach POKL wiąże się z kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem zawodowym zdefiniowanym w przepisach prawa podatkowego. Z uwagi na powyższe, w opinii instytucji zarządzającej POKL wszystkie szkolenia w ramach POKL powinny być zwolnione z podatku od towarów i usług, o ile są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych”. W związku z powyższym usługi szkoleniowe realizowane przez Spółkę w ramach realizowanych projektów współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, należy uznać za usługi podlegające zwolnieniu z VAT. Ponadto usługi świadczone przez Spółkę w postaci indywidualnego doradztwa w zakresie przygotowania biznesplanu oraz doradztwa mentoringowego w zakresie efektywnego wykorzystania dotacji na prowadzenie firmy należy zakwalifikować jako usługi ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Na podstawie art. 43 ust. 17 pkt 1 i 2 i zgodnie z treścią art. 17a ustawy o VAT oraz zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r., za usługi ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego uważa usługi ściśle związane z usługami podstawowymi, jeżeli są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej oraz jeżeli ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia, a tym samym za usługi podlegające zwolnieniu z podatku VAT. Usługi prowadzone w ramach projektu są ściśle związane z prowadzeniem usługi głównej, jaką jest prowadzenie usługi doradczo-szkoleniowej, gdyż bez przeprowadzenia usług indywidualnego doradztwa w zakresie przygotowania biznesplanu dla określonej branży zawodowej oraz doradztwa mentoringowego w zakresie wykorzystania dotacji na prowadzenie firmy nie możnaby było mówić o wartości wynikającej z kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego - służą one osobom decydującym się na bycie przedsiębiorcą do nabycia elementarnej wiedzy o podstawowych narzędziach do prowadzenia biznesu, jakim jest biznesplan, jego rola, funkcje, zasady tworzenia. Usługa pomocnicza służąca do realizacji usługi głównej, która zakłada doradztwo mentoringowe w zakresie wykorzystania dotacji na prowadzenie firmy, wyposaża przedsiębiorcę w umiejętności sprawnego poruszania się w temacie dotacji, zarówno państwowych, europejskich, jak i prywatnych, tworzenia poprawnie skonstruowanych wniosków o dotacje, wyszukiwania źródeł finansowania. W ocenie Spółki, niemożliwe jest wykonanie usługi głównej, jaką jest usługa szkoleniowo-doradcza, która jest usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, bez wykonania usług pobocznych, jakimi są ściśle z nią związane usługi wymienione we wniosku. Powołane powyżej przepisy prawne przewidują zatem zwolnienie od podatku dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związanych. W ocenie Spółki, usługi indywidualnego doradztwa w zakresie przygotowania biznesplanu dla określonej branży zawodowej oraz doradztwa mentoringowego w zakresie efektywnego wykorzystania dotacji na prowadzenie firmy, są usługami niezbędnymi do wykonania usługi podstawowej, jaką jest szkolenie grupowe z obszaru prowadzenia działalności gospodarczej, gdyż w razie braku ich wykonania, przeprowadzone szkolenie na rzecz uczestników szkoleń nie zrealizowałoby w pełni celu określonego w definicji kształcenia zawodowego zawartego w rozporządzeniu wykonawczym Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., jakim jest uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku – zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie lub w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo–rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym


  • oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


W świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:


  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych


  • oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Ponadto, według § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2013 r. poz. 1722, z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl ust. 8 ww. paragrafu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.


Na podstawie ust. 9 cyt. paragrafu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Powyższe uregulowania stanowią odzwierciedlenie prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. U. UE L 347, str. 1, z późn. zm.), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w tytule IX, rozdziału 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa jaki i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.

Wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Ponadto należy zaznaczyć, że od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77, str. 1, z późn. zm.), które wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, że jego przepisy z dniem 1 lipca 2011 r. stały się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach ww. Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

W myśl postanowień art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.


Żeby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą, czy zawodem oraz muszą mieć na celu uzyskanie, czy uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:


  • formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,
  • na świadczone szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  • szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.


Z kolei, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą, czy zawodem lub muszą mieć na celu uzyskanie, czy uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo szkolenia muszą być finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.


Środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 pkt ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.), są:


  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:


    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;


  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.


Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka w ramach ww. projektu świadczyć będzie kompleksowe usługi szkoleniowe, finansowane w ponad 70% ze środków publicznych. W ramach ww. projektu mają być świadczone usługi doradczo-szkoleniowe na terenie Warszawy, w zakresie: szkoleń grupowych z obszaru prowadzenia działalności gospodarczej, indywidualnego doradztwa w zakresie przygotowania biznesplanu dla określonej branży zawodowej oraz doradztwa mentoringowego w zakresie efektywnego wykorzystania dotacji na prowadzenie firmy.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treść przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że usługi szkoleń grupowych z obszaru prowadzenia działalności gospodarczej, które Spółka zamierza świadczyć będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, nie będą jednak korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. artykułu, gdyż Spółka nie będzie świadczyć tych usług w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a usługi nie będą finansowane w całości ze środków publicznych. Jednak jeżeli - jak wynika z treści wniosku - będą one finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych, korzystać będą ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r.

Jednocześnie usługi w postaci indywidualnego doradztwa w zakresie przygotowania biznesplanu dla określonej branży zawodowej oraz doradztwa mentoringowego w zakresie efektywnego wykorzystania dotacji na prowadzenie firmy, jako usługi ścisle związane z usługami podstawowymi, będą korzystały ze zwolnienia na podstawie § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj