Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-554/14-2/ISZ
z 24 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2014 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie 15 maja 2014 r., data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku 19 maja 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania transakcji przeniesienia prawa własności nakładów Inwestycyjnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich poniesieniem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 19 maja 2014 r. wpłynął do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania transakcji przeniesienia prawa własności nakładów Inwestycyjnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich poniesieniem.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca zajmuje się działalnością deweloperską, zarówno w obszarze budownictwa mieszkaniowego, jak i komercyjnego (dalej: „Spółka"). Spółka planuje realizację inwestycji mieszkaniowo- usługowej (dalej: „Inwestycja”) na działkach stanowiących własność Spółki oraz na działce sąsiedniej, stanowiącej własność osoby fizycznej (dalej: „Działka Sąsiednia"). Warunkiem koniecznym prawidłowego funkcjonowania Inwestycji jest wybudowanie infrastruktury drogowej, stanowiącej połączenie komunikacyjne z siecią dróg publicznych, co ma na celu zapewnienie dojazdu do Inwestycji dla jej przyszłych użytkowników (dalej: „Infrastruktura"). W związku z realizacją Inwestycji, Spółka zamierza wybudować infrastrukturę, na którą będzie się składała m. in. droga. Droga będzie zrealizowana przez Spółkę na działkach stanowiących zarówno jej własność jak i na części Działki Sąsiedniej. Droga zostanie wybudowana jako droga publiczna o kategorii drogi gminnej typu KR2 (wraz z chodnikami i poboczem).

Spółka pragnie zaznaczyć, że istnienie dróg dojazdowych jest jednym z warunków uzyskania pozwolenia na budowę. Dodatkowo, na mocy art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (Dz. U. z 2013 r. Nr 260), (dalej: „ustawa o drogach publicznych"), obowiązek wybudowania Infrastruktury ciąży na Spółce, będącej inwestorem planowanej Inwestycji. Spółka podkreśla ponadto że planowana infrastruktura drogowa bezpośrednio będzie przekładać się na atrakcyjność Inwestycji dla potencjalnych klientów Spółki, w szczególności klientów planowanych nieruchomości komercyjnych. Ponadto w obecnych warunkach rynkowych budowa drogi przez dewelopera staje się coraz częściej standardem. Jej istnienie lub brak uważany jest często przez potencjalnych klientów jako czynnik wpływający na decyzję o nabyciu lokalu w danym budynku (lokalizacji).


Spółka będąc właścicielem Infrastruktury, którą planuje wybudować zobligowana będzie do ponoszenia kosztów jej utrzymania (np. odśnieżania, utrzymania czystości, napraw itp.). W związku z powyższym Spółka rozważa sprzedaż na rzecz miasta (dalej: „Miasto") nakładów poczynionych na Działce Sąsiedniej w związku z realizacją Infrastruktury w wykonaniu umowy, którą zgodnie z art. 16 ust. 2 Ustawy o drogach publicznych, Spółka zawrze z Miastem. Sprzedaż nakładów na Infrastrukturę na rzecz Miasta spowodowałaby zmniejszenie obciążenia Spółki (wynikającego np. z konieczności utrzymania tejże Infrastruktury w należytym stanie). Na chwilę obecną Miasto jest jedynym podmiotem, który jest gotowy przejąć własność przedmiotowych nakładów i ponosić koszty utrzymania infrastruktury. W związku z tym, planowane jest, że cena sprzedaży nakładów poczynionych przez Spółkę na Działce Sąsiedniej w związku z realizacją Infrastruktury na Działce Sąsiedniej zostanie ustalona na poziomie znacznie niższym niż poniesione przez Spółkę wydatki związane z wytworzeniem Infrastruktury (np. 1 złoty netto + podatek VAT).

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), (dalej: „ustawa o VAT") a pomiędzy Spółką a Miastem nie ma powiązań o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym, bądź też wynikającym ze stosunku pracy, ani żadnych innych powiązań, o których mowa w art. 32 Ustawy o VAT.


Wnioskodawca wnosi o udzielenie interpretacji w celu wyjaśnienia wątpliwości co do zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego (ustawy o VAT) do przedstawionego zdarzenia przyszłego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w przypadku sprzedaży na rzecz Miasta nakładów poczynionych na Działce Sąsiedniej w związku z realizacją Infrastruktury za cenę poniżej wydatków związanych z jej wytworzeniem, podstawę opodatkowania w myśl ustawy o VAT będzie stanowić ustalona cena netto?
  2. Czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia całości podatku naliczonego przy nabyciu towarów/usług związanych z wybudowaniem infrastruktury, o której mowa w opisie zdarzenia przyszłego?

Zdaniem Wnioskodawcy,


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1.


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku sprzedaży przez Wnioskodawcę wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego nakładów poczynionych na Działce Sąsiedniej w związku z realizacją Infrastruktury za cenę poniżej wydatków związanych z jej wytworzeniem podstawę opodatkowania, stanowić będzie ustalona przez strony transakcji cena netto.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 1.


W myśl art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie ze stanowiskiem m.in. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 czerwca 2013 roku (sygn. IPPP/443-241/13-3/IG) przepisy ustawy o VAT nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż koszty wytworzenia/nabycia towarów lub usług. Taka sytuacja nie różni się niczym od normalnej sprzedaży towaru/usługi z zyskiem.

Biorąc powyższe pod uwagę, w sytuacji sprzedaży wyżej opisanych nakładów poczynionych na Działce Sąsiedniej w związku z realizacją Infrastruktury, podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jest wszystko to co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów ma otrzymać z tytułu sprzedaży, z zastrzeżeniem przypadków wymienionych w art. 32 ustawy.

Zgodnie z art. 32 ustawy, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieje związek, o którym mowa w ust. 2, organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeśli okaże się że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

W myśl art. 32 ust. 2 ustawy, związek, o którym mowa w ust. 1, istnieje, gdy między kontrahentami lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym jak z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy. Związek ten istnieje także, gdy którakolwiek z wymienionych osób łączy funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne u kontrahentów.


Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zamierza sprzedać Miastu nakłady poczynione na Działce Sąsiedniej w związku z realizacją Infrastruktury, do której wybudowania Wnioskodawca z jednej strony zobligowany jest zapisami ustawy o drogach publicznych, a z drugiej strony, której wybudowanie ma zdecydowanie wpłynąć na atrakcyjność całej inwestycji i w efekcie uzyskanie opodatkowanych przychodów ze sprzedaży lokali przez Spółkę.

Spółka stoi ponadto na stanowisku, że z uwagi na fakt, że Miasto jest jedynym podmiotem zainteresowanym nabyciem przedmiotowej Infrastruktury wynegocjowana cena będzie ceną rynkową.


Ponieważ zgodnie z opisanym zdarzeniem przyszłym, w przypadku sprzedaży na rzecz Miasta, między Wnioskodawcą i Miastem nie zachodzi związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT, z perspektywy ustawy o VAT ustalona przez Spółkę cena sprzedaży będzie stanowiła podstawę opodatkowania VAT opisanej transakcji.


Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy w przypadku sprzedaży przez Wnioskodawcę wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego nakładów poczynionych na Działce Sąsiedniej w związku z realizacją Infrastruktury, podstawę opodatkowania zgodnie z art. 29a ustawy o VAT, stanowić będzie zapłata, którą Wnioskodawca ma otrzymać od nabywcy (np. 1 zł netto).

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2.


Zdaniem Wnioskodawcy, przy nabyciu towarów/usług związanych z wybudowaniem Infrastruktury, o której mowa w opisie zdarzenia przyszłego Spółce przysługiwać będzie pełne prawo do odliczenia całości podatku naliczonego VAT.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 2.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług lub dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego, o ile spełniona jest przesłanka związku dokonanych zakupów z prowadzoną działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT.


W analizowanym przypadku, oczywistym jest że wybudowanie Infrastruktury przez Wnioskodawcę, będzie niezbędne dla zapewnienia kompletności realizowanej Inwestycji (jej odbioru do użytkowania, nabycia lokali przez klientów) i w konsekwencji uzyskania opodatkowanych VAT przychodów z tytułu sprzedaży mieszkań i nieruchomości komercyjnych na rzecz klientów. Dodatkowo, po zakończeniem prac nad drogą, Wnioskodawca planuje wystawić Miastu fakturę VAT, na podstawie której sprzeda poczynione nakłady na Działce Sąsiedniej w związku z realizacją Infrastruktury.

Z art. 86 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


W oparciu o art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Natomiast stosownie do treści art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96. W analizowanym zdarzeniu przyszłym takie sytuacje nie będą mieć miejsca.


W przedmiotowej sprawie zostaną natomiast spełnione obydwa wskazane warunki odliczenia, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a zakupy służące wybudowaniu Infrastruktury, będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT tj. sprzedażą mieszkań i nieruchomości komercyjnych oraz sprzedażą nakładów na rzecz Miasta.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, przysługiwać będzie mu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów / usług związanych z wybudowaniem Infrastruktury, o której mowa w opisie zdarzenia przyszłego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).


Art. 29a ust. 1 ustawy, stanowi, że podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Stosownie do art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:


  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.


W myśl art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:


  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


Jednocześnie, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2013 r., poz. 385), ceną jest wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.


Ceny towarów i usług, jak stanowi art. 2 ust. 1 ww. ustawy, uzgadniają strony zawierające umowę (...).


Przepisy ustawy o VAT nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość tych towarów lub usług. Taka sytuacja nie różni się niczym od normalnej sprzedaży towaru z zyskiem. Podstawą opodatkowania jest wszystko to co stanowi zapłatę z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar, bądź usługę za cenę znacznie niższą.

Wyjątek od powyższych zasad ogólnych zachodzi w sytuacjach wskazanych w art. 32 ustawy.


Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieje związek, o którym mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:


  1. niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,
  3. wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

    - organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Stosownie do art. 32 ust. 2 ustawy, związek, o którym mowa w ust. 1, istnieje, gdy między kontrahentami lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy. Związek ten istnieje także, gdy którakolwiek z wymienionych osób łączy funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne u kontrahentów.

Przez powiązania rodzinne, o których mowa w ust. 2, rozumie się małżeństwo oraz pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia (art. 32 ust. 3 ustawy).


Zgodnie z art. 32 ust. 4 i 5 ustawy, przez powiązania kapitałowe, o których mowa w ust. 2, rozumie się sytuację, w której jedna z osób lub jeden z kontrahentów posiada prawo głosu wynoszące co najmniej 5% wszystkich praw głosu lub dysponuje bezpośrednio lub pośrednio takim prawem.

Przepisy ust. 1-4 nie mają zastosowania w przypadku transakcji zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi, w odniesieniu do których właściwy organ podatkowy, na podstawie ustawy - Ordynacja podatkowa, wydał decyzję o uznaniu prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej między podmiotami powiązanymi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka w związku z realizacją inwestycji, Spółka zamierza wybudować infrastrukturę, na którą będzie się składała m. in. droga. Droga będzie zrealizowana przez Spółkę na działkach stanowiących zarówno jej własność jak i na części Działki Sąsiedniej. Droga zostanie wybudowana jako droga publiczna o kategorii drogi gminnej typu KR2 (wraz z chodnikami i poboczem). Spółka rozważa sprzedaż na rzecz Miasta nakładów poczynionych na Działce Sąsiedniej w związku z realizacją Infrastruktury. W związku z tym, planowane jest, że cena sprzedaży nakładów poczynionych przez Spółkę na Działce Sąsiedniej w związku z realizacją Infrastruktury na Działce Sąsiedniej zostanie ustalona na poziomie znacznie niższym niż poniesione przez Spółkę wydatki związane z wytworzeniem Infrastruktury (np. 1 złoty netto + podatek VAT).

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ustawy, a pomiędzy Spółką a Miastem nie ma powiązań o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym, bądź też wynikającym ze stosunku pracy, ani żadnych innych powiązań, o których mowa w art. 32 Ustawy o VAT.


W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy w przypadku sprzedaży na rzecz Miasta nakładów poczynionych na Działce Sąsiedniej w związku z realizacją Infrastruktury za cenę poniżej wydatków związanych z jej wytworzeniem, podstawę opodatkowania w myśl ustawy o VAT będzie stanowić ustalona cena netto.

Przepisy ustawy o VAT nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość tych towarów i usług. Taka sytuacja nie różni się niczym od normalnej sprzedaży towaru z zyskiem. Podstawą opodatkowania jest wszystko to co stanowi zapłatę z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar bądź usługę za cenę niższą, za wyjątkiem sytuacji wskazanych w art. 32 ustawy.


Należy zauważyć, że zgodnie z art. 353¹ ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2013 r., poz. 121), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Oznacza to, że strony są wolne w kształtowaniu treści umowy. Wskazana zasada ma również zastosowanie na gruncie prawa podatkowego. W związku z tym, organy podatkowe nie mają prawa ingerować w treść zawieranych umów i przyjęty w nich sposób rozliczeń pomiędzy kontrahentami, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy prawa podatkowego, a to może być stwierdzone jedynie w drodze postępowania podatkowego. Stąd też Wnioskodawca przy zachowaniu zasad wolnego rynku i wolnej konkurencji może dowolnie kształtować ceny, po których sprzedawany jest towar.


Z powołanego przepisu art. 29a ust. 7 ustawy wynika, że udzielenie rabatu, (o ile nie sprzeciwiają się temu przepisy prawa), jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, w sytuacji sprzedaży poniżej kosztów nabycia / wytworzenia danego towaru / usługi, podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług, będzie kwota faktycznie należna, pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem przypadków wymienionych w art. 32 ust. 1 ustawy.


Zgodnie z opisanym zdarzeniem przyszłym pomiędzy Wnioskodawcą i Miastem nie zachodzi związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT.


Tym samym, w przypadku sprzedaży przez Wnioskodawcę wymienionego w opisie zdarzenia przyszłego prawa do poniesionych nakładów (Infrastruktury stanowiącej drogę) za cenę niższą niż kwota wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z jej wytworzeniem (np. 1 zł netto plus VAT) podstawę opodatkowania w myśl ustawy o VAT będzie stanowiła ustalona przez strony transakcji cena netto.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1a).


Z art. 86 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W oparciu o art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast stosownie do treści art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka będzie ponosić wydatki związane z budową infrastruktury drogowej, stanowiącej połączenie komunikacyjne z siecią dróg publicznych, co ma na celu zapewnienie dojazdu do inwestycji dla jej przyszłych użytkowników (Infrastruktura).

Poza tym, Wnioskodawca w uzasadnieniu własnego stanowiska w sprawie wskazuje, że wydatki służące wybudowaniu Infrastruktury, będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT tj. sprzedażą mieszkań i nieruchomości komercyjnych oraz sprzedażą nakładów na rzecz Miasta.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT przy nabyciu towarów i usług niezbędnych do wybudowania Infrastruktury.


Z uwagi na przedstawione przez Spółkę okoliczności sprawy oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa, należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione obydwa wskazane warunki odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a zakupy służące wybudowaniu infrastruktury drogowej, stanowiącej połączenie komunikacyjne z siecią dróg publicznych, będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Ponadto, w analizowanej sprawie nie znajdują zastosowania regulacje art. 88 ustawy.


Tym samym, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia całości podatku naliczonego przy nabyciu towarów/usług związanych z poniesieniem nakładów na wybudowanie Infrastruktury, o której mowa w opisie zdarzenia przyszłego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w niniejszym zakresie należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj