Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-175/14-4/BA
z 18 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2014 r. (data wpływu 9 kwietnia 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 czerwca 2014 r. (data wpływu 30 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla montażu markiz, pergoli, żaluzji (poziome aluminiowe, drewniane, plisowane oraz pionowe), roletek materiałowych i moskitier – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla montażu markiz, pergoli, żaluzji (poziome aluminiowe, drewniane, plisowane oraz pionowe), roletek materiałowych i moskitier. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 czerwca 2014 r. (data wpływu 30 czerwca 2014 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, pytanie oraz własne stanowisko.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca świadczy usługi budowlano-montażowe, polegające na montażu towarów zakupionych takich jak:

  • markizy,
  • pergole,
  • żaluzje fasadowe,
  • refleksole

jak i towarów, których jest on producentem – rolety zewnętrzne.

Zainteresowany jest także producentem roletek materiałowych, żaluzji pionowych, moskitier.

Od września 2003 r. prowadzi on zakład, który świadczy usługi budowlano-montażowe dla budownictwa mieszkalnego, polegające na dostawie i montażu ww. produktów dla budownictwa mieszkalnego na podstawie zleceń indywidulanych klientów, a za wykonane usługi budowlano -montażowe wraz z zakupionym towarem wystawiane są paragony fiskalne lub na życzenie klientów faktury VAT.

Usługi wykonywane są w celu modernizacji, unowocześnienia, termoizolacji budynków.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że świadczy on usługi budowlano -montażowe dla obiektów budownictwa mieszkalnego lub ich części, polegające na montażu towarów zakupionych bezpośrednio u producenta takich jak:

  • markizy – montowane na stałe na zewnątrz budynku przy niezbędnym wykorzystaniu elementów konstrukcyjnych, pełniących funkcję chroniącą przed słońcem, zaciemniającą a co za tym idzie poprawiającą komfort mieszkania;
  • pergole – montowane na stałe na zewnątrz budynku mieszkalnego, nie wolnostojące lecz przytwierdzone na trwałe konstrukcyjnie do ściany budynku (wersja przyścienna) za pomocą kotew montażowych. Pergola pełni w budynku mieszkalnym funkcję zadaszenia jego części (tarasu), chroniąc zarówno przed deszczem jak i nadmiernym nasłonecznieniem, poprawiając komfort mieszkania;
  • żaluzje fasadowe – montowane na stałe na zewnątrz budynku do fasady nadproża lub wnęki okiennej za pomocą specjalnych konstrukcyjnych uchwytów montażowych. Montaż ten odbywa się z naruszeniem elewacji i elementów konstrukcyjnych budynku. Żaluzja fasadowa reguluje natężenie światła wewnątrz pomieszczenia budynku mieszkalnego, umożliwiając pełne zaciemnienie, poprawiając tym komfort budynku mieszkalnego. Pełni funkcje zbliżone do rolety zewnętrznej;
  • refleksole – montowane na stałe do zewnętrznej konstrukcji budynku. Zapewniają one zachowanie stałej komfortowej temperatury wewnątrz pomieszczeń budynku mieszkalnego, równocześnie refleksol ogranicza zastosowanie urządzeń klimatyzacyjnych, przyczyniając się do ograniczenia kosztów eksploatacyjnych budynku. Poprawia równocześnie komfort pomieszczeń w budynku mieszkalnym;
  • żaluzje poziome aluminiowe, drewniane, plisowane – montowane na stałe wewnątrz budynku mieszkalnego do ramy skrzydła lub ścian. Regulują one dopływ światła do pomieszczeń mieszkalnych, chronią przed słońcem i zapewniają intymność w pomieszczeniach

jak i towarów, których jest on producentem, takich jak:

  • rolety zewnętrzne – montowane na stałe, w zależności od rodzaju rolety do nadproża budynku, elewacji, wnęki okiennej lub bezpośrednio na ramie okiennej w nowopowstających budynkach lub przy okazji wymiany okien (roleta nadstawna – zintegrowana z oknem). Funkcją rolety zewnętrznej jest zaciemnienie wnętrza pomieszczeń w budynkach mieszkalnych, ochrona przed włamaniem, wygłuszeniem dźwięków dochodzących z zewnątrz, a także zmniejszenie ubytków energii cieplnej, co ogranicza koszty eksploatacyjne w budynku mieszkalnym i poprawia standard mieszkania;
  • roletki materiałowe – montowane wewnątrz budynku mieszkalnego na ramie okiennej, skrzydle okiennym, nadprożu lub ścianie. Wykonane są one częściowo z aluminium lub PCV oraz tkaniny. Mogą mieć formę roletki kasetowej zintegrowanej na stałe ze skrzydłem okiennym lub wolnowiszącej montowanej zarówno na skrzydle okiennym jak i ścianie lub nadprożu. Pełnią funkcję zaciemniającą, chroniącą przed nadmiernym nasłonecznieniem oraz zapewniają intymność w pomieszczeniu budynku mieszkalnego. Montowane są na stałe bez możliwości bezinwazyjnego demontażu;
  • moskitiery – montowane zarówno na zewnątrz budynku lub od strony wewnętrznej pomieszczenia mieszkalnego. Moskitiery montowane mogą być zarówno do ściany budynku jak i ramy okiennej. Do ściany budynku mieszkalnego montowane są moskitiery rolowane w kasecie, moskitiery drzwiowe, moskitiery przesuwne oraz moskitiery plisowane. Te typy moskitier są montowane na stałe, bez możliwości okresowego, posezonowego demontażu bez uszkodzenia elewacji i konstrukcji budynku. Istnieje również możliwość wykonania przez Wnioskodawcę moskitier ramkowych montowanych do ramy okiennej za pomocą specjalnych zaczepów lub magnesów. Ten rodzaj moskitier nie jest na stałe związany z budynkiem mieszkalnym, można je po sezonie zdemontować nie uszkadzając konstrukcji okna;
  • żaluzje pionowe – montowane na stałe do sufitu lub nadproża wewnątrz budynku na szynie wykonanej z aluminium lub PCV. L. natomiast są wykonane z impregnowanych tkanin. Pełnią one funkcję zaciemniającą, regulującą dopływ światła do pomieszczeń w budynku mieszkalnym.

Usługi wykonywane są przy okazji remontów w celu modernizacji, unowocześnienia, termoizolacji budynków. Ww. usługi są także wykonywane w nowopowstających budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym. Zarówno produkty zakupione do dalszej odsprzedaży wraz z montażem, jak i wykonywane przez Zainteresowanego są produktami przystosowanymi indywidulanie do potrzeb klienta, warunków montażu i specyfiki budynku mieszkalnego, mają ściśle sprecyzowane wymiary co uniemożliwia wykorzystanie ich w innych budynkach mieszkalnych. Wnioskodawca zaznacza jednocześnie, że ww. produkty montowane są na stałe bez możliwości bezinwazyjnego demontażu.

Po wykonaniu indywidulanych pomiarów u klienta dotyczących ww. produktów w budynku mieszkalnym, zawierane są umowy cywilno-prawne, w których podana jest specyfikacja zamawianego produktu oraz cena montażu wykonywanego przez niego w pomieszczeniu mieszkalnym klienta. W umowie tej zawarte są informacje takie jak: dane klienta, miejsce wykonywanego montażu, specyfika produktu oraz cena końcowa usługi. Udział produkowanych materiałów w cenie jest uzależniony od rodzaju wyprodukowanego przez Zainteresowanego towaru i warunków montażu. U klientów indywidualnych, zamawiających wyprodukowane przez Wnioskodawcę towary i montowane przez niego w pomieszczeniach budownictwa mieszkalnego, elementem dominującym jest usługa montażu, która finalizuje transakcję. Klient detaliczny (osoba fizyczna) rzadko zamawia towar bez usługi montażu w pomieszczeniu budynku mieszkalnego. W takim wypadku dominującą czynnością jest wydanie towaru.

Czynności, wykonywane są przez Zainteresowanego w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a i 12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług.

W obecnej chwili w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym wykonując usługę montażu oraz dostawę markiz tarasowych, pergoli, roletek materiałowych, moskitier, żaluzji wewnętrznych (drewnianych, aluminiowych, plisowanych, pionowych) Zainteresowany stosuje stawkę podatku VAT 23% a do usługi montażu rolet zewnętrznych, refleksoli oraz żaluzji fasadowych stosuje stawkę preferencyjną 8%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy wykonując usługę budowlano-montażową polegającą na dostawie i montażu ww. produktów sprzedawanych do tej pory z 23% stawką podatku VAT, Wnioskodawca może zastosować preferencyjną stawkę VAT obowiązującą dla usług budowlano -montażowych dla budownictwa społecznego w rozumieniu ustawy VAT?
  2. Czy w związku z tym Zainteresowany może opierać się na wyroku NSA z dnia 12 marca 2014 r. sygn. akt I FSK 617/13 i stosować 8% stawkę VAT w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a i 12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług?

Prośbę swą motywuje on tym, że wszystkie ww. osłony okienne montowane są w sposób stały, do zewnętrznej jak i wewnętrznej konstrukcji i struktury budynku. Są one zintegrowane na stałe z budynkiem i polepszają standard mieszkania. Każdy z tych produktów jest wykonywany na wymiar pod indywidulane, konkretnie sprecyzowane zamówienie, dostosowywane do potrzeb klienta, co uniemożliwia wymontowanie ich i przeniesienie do innego budynku.

Zdaniem Wnioskodawcy, montowane przez niego ww. produkty są na stałe zintegrowane z budynkiem mieszkalnym, nie tylko podnoszą walory estetyczne ale przede wszystkim poprawiają jego standard, zmniejszają koszty eksploatacyjne (energia, ogrzewanie, klimatyzacja), chronią przed nadmiernym nagrzewaniem pomieszczeń mieszkalnych oraz zabezpieczają przed włamaniem. Usługa budowlano-montażowa polegająca na instalacji oraz dostarczeniu ww. produktów powinna być – zdaniem Zainteresowanego – objęta preferencyjną stawką 8% podatku VAT, którą stosuje się do modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku – stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, art. 41 ust. 2 ustawy określa, że dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W świetle art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ustawy – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym – zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy – nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Powołany przepis (art. 41 ust. 12 ustawy) stanowi implementację art. 98 ust. 1 i ust. 2 zdanie pierwsze Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L Nr 347, str. 1 ze zm.). Zgodnie z art. 98 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE – państwa członkowskie mogą stosować jedną lub dwie stawki obniżone. W myśl art. 98 ust. 2 zdanie pierwsze Dyrektywy 2006/112/WE – stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III. W załączniku tym, zatytułowanym: „Wykaz dostaw towarów i świadczenia usług, do których można zastosować stawki obniżone, o których mowa w art. 98”, w poz. 10 wskazano na dostawę, budowę, remont i przebudowę budynków mieszkalnych w ramach polityki społecznej.

Mając na uwadze ww. przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki preferencyjnej (8%) możliwe jest jedynie dla dostawy, jak również budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 – zbiorowego zamieszkania.

W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „budowa”, „remont”, „modernizacja”, „przebudowa”, „roboty budowlane”, „termomodernizacja”, należy dokonać ich wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin.

W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:

  • budowie – należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),
  • robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),
  • przebudowie – należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (…) (pkt 7a),
  • remoncie – należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).

W świetle art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz.U. Nr 223, poz. 1459 ze zm.) – przez przedsięwzięcie termomodernizacyjne rozumie się przedsięwzięcie, którego przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Pojęcie „modernizacja” – według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 474, kol. 2) – oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Zarówno remont jak i modernizacja, podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy czynności, powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Wskazać należy, że z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich czynności dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

W przedmiotowej sprawie decydujące znaczenie ma to, co jest przedmiotem sprzedaży, czy Zainteresowany dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez niego mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży jest konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno, ponieważ Zainteresowany sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Należy zauważyć, że sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako czynności budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy, o których mowa w ustawie.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca od września 2003 r. prowadzi zakład, który świadczy usługi budowlano-montażowe dla budownictwa mieszkalnego, polegające na dostawie i montażu produktów dla budownictwa mieszkalnego na podstawie zleceń indywidulanych klientów, a za wykonane usługi budowlano-montażowe wraz z zakupionym towarem wystawiane są paragony fiskalne lub na życzenie klientów faktury VAT. Usługi wykonywane są w celu modernizacji, unowocześnienia, termoizolacji budynków. Świadczy on usługi budowlano-montażowe dla obiektów budownictwa mieszkalnego lub ich części, polegające na montażu towarów zakupionych bezpośrednio u producenta takich jak:

  • markizy – montowane na stałe na zewnątrz budynku przy niezbędnym wykorzystaniu elementów konstrukcyjnych, pełniących funkcję chroniącą przed słońcem, zaciemniającą a co za tym idzie poprawiającą komfort mieszkania;
  • pergole – montowane na stałe na zewnątrz budynku mieszkalnego, nie wolnostojące lecz przytwierdzone na trwałe konstrukcyjnie do ściany budynku (wersja przyścienna) za pomocą kotew montażowych. Pergola pełni w budynku mieszkalnym funkcję zadaszenia jego części (tarasu), chroniąc zarówno przed deszczem jak i nadmiernym nasłonecznieniem, poprawiając komfort mieszkania;
  • żaluzje fasadowe – montowane na stałe na zewnątrz budynku do fasady nadproża lub wnęki okiennej za pomocą specjalnych konstrukcyjnych uchwytów montażowych. Montaż ten odbywa się z naruszeniem elewacji i elementów konstrukcyjnych budynku. Żaluzja fasadowa reguluje natężenie światła wewnątrz pomieszczenia budynku mieszkalnego, umożliwiając pełne zaciemnienie, poprawiając tym komfort budynku mieszkalnego. Pełni funkcje zbliżone do rolety zewnętrznej;
  • refleksole – montowane na stałe do zewnętrznej konstrukcji budynku. Zapewniają one zachowanie stałej komfortowej temperatury wewnątrz pomieszczeń budynku mieszkalnego, równocześnie refleksol ogranicza zastosowanie urządzeń klimatyzacyjnych, przyczyniając się do ograniczenia kosztów eksploatacyjnych budynku. Poprawia równocześnie komfort pomieszczeń w budynku mieszkalnym;
  • żaluzje poziome aluminiowe, drewniane, plisowane – montowane na stałe wewnątrz budynku mieszkalnego do ramy skrzydła lub ścian. Regulują one dopływ światła do pomieszczeń mieszkalnych, chronią przed słońcem i zapewniają intymność w pomieszczeniach

jak i towarów, których jest on producentem, takich jak:

  • rolety zewnętrzne – montowane na stałe, w zależności od rodzaju rolety do nadproża budynku, elewacji, wnęki okiennej lub bezpośrednio na ramie okiennej w nowopowstających budynkach lub przy okazji wymiany okien (roleta nadstawna – zintegrowana z oknem). Funkcją rolety zewnętrznej jest zaciemnienie wnętrza pomieszczeń w budynkach mieszkalnych, ochrona przed włamaniem, wygłuszeniem dźwięków dochodzących z zewnątrz, a także zmniejszenie ubytków energii cieplnej, co ogranicza koszty eksploatacyjne w budynku mieszkalnym i poprawia standard mieszkania;
  • roletki materiałowe – montowane wewnątrz budynku mieszkalnego na ramie okiennej, skrzydle okiennym, nadprożu lub ścianie. Wykonane są one częściowo z aluminium lub PCV oraz tkaniny. Mogą mieć formę roletki kasetowej zintegrowanej na stałe ze skrzydłem okiennym lub wolnowiszącej montowanej zarówno na skrzydle okiennym jak i ścianie lub nadprożu. Pełnią funkcję zaciemniającą, chroniącą przed nadmiernym nasłonecznieniem oraz zapewniają intymność w pomieszczeniu budynku mieszkalnego. Montowane są na stałe bez możliwości bezinwazyjnego demontażu;
  • moskitiery – montowane zarówno na zewnątrz budynku lub od strony wewnętrznej pomieszczenia mieszkalnego. Moskitiery montowane mogą być zarówno do ściany budynku jak i ramy okiennej. Do ściany budynku mieszkalnego montowane są moskitiery rolowane w kasecie, moskitiery drzwiowe, moskitiery przesuwne oraz moskitiery plisowane. Te typy moskitier są montowane na stałe, bez możliwości okresowego, posezonowego demontażu bez uszkodzenia elewacji i konstrukcji budynku. Istnieje również możliwość wykonania przez Wnioskodawcę moskitier ramkowych montowanych do ramy okiennej za pomocą specjalnych zaczepów lub magnesów. Ten rodzaj moskitier nie jest na stałe związany z budynkiem mieszkalnym, można je po sezonie zdemontować nie uszkadzając konstrukcji okna;
  • żaluzje pionowe – montowane na stałe do sufitu lub nadproża wewnątrz budynku na szynie wykonanej z aluminium lub PCV. L. natomiast są wykonane z impregnowanych tkanin. Pełnią one funkcję zaciemniającą, regulującą dopływ światła do pomieszczeń w budynku mieszkalnym.

Usługi wykonywane są przy okazji remontów w celu modernizacji, unowocześnienia, termoizolacji budynków. Ww. usługi są także wykonywane w nowopowstających budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym. Zarówno produkty zakupione do dalszej odsprzedaży wraz z montażem, jak i wykonywane przez Zainteresowanego są produktami przystosowanymi indywidulanie do potrzeb klienta, warunków montażu i specyfiki budynku mieszkalnego, mają ściśle sprecyzowane wymiary co uniemożliwia wykorzystanie ich w innych budynkach mieszkalnych. Wnioskodawca zaznacza jednocześnie, że ww. produkty montowane są na stałe bez możliwości bezinwazyjnego demontażu.

Po wykonaniu indywidulanych pomiarów u klienta dotyczących ww. produktów w budynku mieszkalnym, zawierane są umowy cywilno-prawne, w których podana jest specyfikacja zamawianego produktu oraz cena montażu wykonywanego przez niego w pomieszczeniu mieszkalnym klienta. W umowie tej zawarte są informacje takie jak: dane klienta, miejsce wykonywanego montażu, specyfika produktu oraz cena końcowa usługi. Udział produkowanych materiałów w cenie jest uzależniony od rodzaju wyprodukowanego przez Zainteresowanego towaru i warunków montażu. U klientów indywidualnych, zamawiających wyprodukowane przez Wnioskodawcę towary i montowane przez niego w pomieszczeniach budownictwa mieszkalnego, elementem dominującym jest usługa montażu, która finalizuje transakcję. Klient detaliczny (osoba fizyczna) rzadko zamawia towar bez usługi montażu w pomieszczeniu budynku mieszkalnego. W takim wypadku dominującą czynnością jest wydanie towaru.

Czynności, wykonywane są przez Zainteresowanego w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a i 12b ustawy. W obecnej chwili w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym wykonując usługę montażu oraz dostawę markiz tarasowych, pergoli, roletek materiałowych, moskitier, żaluzji wewnętrznych (drewnianych, aluminiowych, plisowanych, pionowych) Zainteresowany stosuje stawkę podatku VAT 23% a do usługi montażu rolet zewnętrznych, refleksoli oraz żaluzji fasadowych stosuje stawkę preferencyjną 8%.

Przedmiotem pytania Wnioskodawcy jest wskazanie, czy wykonując usługę budowlano -montażową polegającą na dostawie i montażu produktów sprzedawanych do tej pory z 23% stawką podatku VAT – czyli markiz tarasowych, pergoli, roletek materiałowych, moskitier, żaluzji wewnętrznych (drewnianych, aluminiowych, plisowanych, pionowych) – Zainteresowany może zastosować preferencyjną stawkę VAT obowiązującą dla usług budowlano-montażowych dla budownictwa społecznego w rozumieniu ustawy VAT.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że dla wykonywanej przez Wnioskodawcę czynności polegających na montażu markiz tarasowych, pergoli, roletek materiałowych, moskitier, żaluzji wewnętrznych (drewnianych, aluminiowych, plisowanych, pionowych) w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie znajdzie 23% stawka podatku od towarów i usług. W wyniku montażu ww. towarów nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku (lokalu). Z uwagi na rodzaj materiałów, z których wykonywane są ww. towary, nie mogą one pełnić funkcji ochrony i izolacji samego budynku. Wykonywane przez Zainteresowanego czynności nie dotyczą budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy, nie mieszczą się zatem w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, gdyż w istocie czynności te będą jedynie zaopatrywaniem budynku (lokalu mieszkalnego) w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych.

Należy podkreślić, że z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna, uznać trzeba, że stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna, 8% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a nie do wszystkich czynności dotyczących samego instalowania, montażu różnych towarów.

Niewątpliwie współczesne wymagania rodzą potrzebę modernizacji budynków zarówno mieszkalnych, jak i niemieszkalnych. Prace modernizacyjne wiążą się często ze zmianami konstrukcyjnymi w budynku. Przyczyną modernizacji jest konieczność unowocześnienia istniejących budynków, zmiana rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych oraz poprawienie standardu wyposażenia – założenia nowych instalacji np. grzewczych, czy nowych urządzeń technicznych.

Czynności polegające na montażu markiz tarasowych, pergoli, roletek materiałowych, moskitier, żaluzji wewnętrznych (drewnianych, aluminiowych, plisowanych, pionowych) nie dotyczą substancji samego budynku (lokalu) lecz są zaopatrywaniem budynku w elementy wyposażenia – na indywidualne zamówienie klienta. Wyposażenie – w postaci markiz tarasowych, roletek materiałowych, moskitier, żaluzji wewnętrznych (drewnianych, aluminiowych, plisowanych, pionowych) – z pewnością nie stanowi elementów konstrukcyjnych budynku. Czynności montażu markiz tarasowych, pergoli, roletek materiałowych, moskitier, żaluzji wewnętrznych (drewnianych, aluminiowych, plisowanych, pionowych) nie można też zaliczyć do remontów. Byłoby to niedopuszczalne stosowanie wykładni rozszerzającej, która jest wyłączona w odniesieniu do przepisów mających charakter wyjątkowy, a takimi są właśnie normy statuujące możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatkowej.

Podsumowując, dla montażu markiz tarasowych, pergoli, roletek materiałowych, moskitier, żaluzji wewnętrznych (drewnianych, aluminiowych, plisowanych, pionowych) Zainteresowany nie może stosować preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%. Wnioskodawca powinien zastosować stawkę podatku w wysokości 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Odnosząc się do wyroku NSA z dnia 12 marca 2014 r. sygn. akt I FSK 617/13 powołanego przez Zainteresowanego tut. Organ informuje, że Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) w swoim rozdziale III określa zamknięty katalog źródeł powszechnie obowiązującego prawa. Nie przewiduje on takiej mocy dla orzecznictwa sądowego, w tym orzecznictwa sądów administracyjnych. W związku z powyższym, nie negując orzeczenia powołanego przez Zainteresowanego, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca wyroku zamyka się w obrębie sprawy, w której został wydany. Wynika to również z treści art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.), który przesądza, że ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia. Wobec powyższego, Wnioskodawca nie może stosować stawki podatku VAT w wysokości 8% dla czynności będących przedmiotem pytania na podstawie powołanego wyroku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj