Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-203/14-2/IR
z 5 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2014 r. (data wpływu 11 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • zwolnienia dochodów Fundacji przeznaczonych na realizację celów przewidzianych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • wydatków Fundacji związanych z realizacją celów statutowych,
  • wydatków Fundacji dotyczących ogólnych kosztów działalności

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne oraz zdarzenia przyszłe:

Fundacja … (dalej: „Wnioskodawca” lub „Fundacja”) utworzona została zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203, z późn. zm.). Fundacja posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z § 6 Statutu, w oparciu o który działa, prowadzi działalność statutową, której celem jest realizacja następujących społecznie użytecznych celów:

  1. prowadzenie oraz wspieranie działań w zakresie kultury i sztuki;
  2. prowadzenie oraz wspieranie działań w zakresie oświaty i wychowania;
  3. prowadzenie oraz wspieranie działań w zakresie kultury fizycznej i sportu;
  4. prowadzenie oraz wspieranie działań w zakresie pomocy społecznej i dobroczynności;
  5. prowadzenie oraz wspieranie działań w zakresie opieki nad zabytkami;
  6. prowadzenie oraz wspieranie działań w zakresie rozwoju regionalnego oraz samorządności lokalnej.

Fundacja realizuje swoje cele poprzez następujące działania podejmowane na rzecz osób, placówek, ośrodków i instytucji, wskazane w § 7 Statutu:

  1. organizowanie i sponsorowanie konkursów z różnych dziedzin sztuki, w szczególności literackich i muzycznych;
  2. organizowanie i sponsorowanie wydarzeń z dziedziny kultury i sztuki;
  3. wspieranie i promocja artystów oraz ich twórczości, w szczególności poprzez sponsorowanie wystaw, spektakli, przedstawień, koncertów oraz fundowanie nagród lub stypendiów dla artystów;
  4. wyposażanie placówek oświatowych w sprzęt i pomoce naukowe;
  5. sponsorowanie klubów sportowych;
  6. organizowanie i sponsorowanie imprez sportowych;
  7. fundowanie nagród lub stypendiów dla uczniów lub studentów z ubogich rodzin;
  8. sponsorowanie budowy lub konserwacji miejsc pamięci, w szczególności pomników i tablic pamiątkowych;
  9. sponsorowanie konserwacji zabytków.

Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób prawnych i fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji.

Realizacja celów Fundacji finansowana jest z Jej funduszu założycielskiego oraz z uzyskanych dochodów, które mogą pochodzić w szczególności z:

  1. krajowych i zagranicznych darowizn, spadków, zapisów,
  2. dotacji, datków i subwencji,
  3. z posiadanych udziałów, prawa własności i papierów wartościowych,
  4. zysku z lokat w bankach i instytucjach kredytowych w kraju i za granicą,
  5. operacji finansowych.

Całość uzyskiwanych dochodów Fundacja przeznacza na prowadzenie działalności statutowej, przewidzianej w § 6 Statutu.

Zgodnie z postanowieniami § 14 Statutu Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.

W toku prowadzonej działalności Fundacja realizuje i będzie realizowała w przyszłości różnorodne działania mieszczące się w zakresie Jej celów statutowych w szczególności:

  • organizuje i sponsoruje nagrody dla uczestników konkursów wiedzy na temat wiedzy patriotycznej oraz historii Polski i P.;
  • organizuje i sponsoruje wydarzenia kulturalne i artystyczne (m.in. koncerty, gale) towarzyszące wyżej wskazanym wydarzeniom, mające na celu popularyzację wiedzy i świadomości historycznej i patriotycznej oraz informowanie o działalności prowadzonej przez Fundację;
  • udziela wsparcia finansowego twórcom i artystom tworzącym dzieła artystyczne, organizuje koncerty, recitale oraz inne wydarzenia kulturalne;
  • udziela wsparcia finansowego klubom sportowym i zawodnikom z terenów P.;
  • prowadzi działalność edukacyjną i oświatową w zakresie wiedzy nt. samorządności lokalnej, rozwoju przedsiębiorczości, wiedzy o państwie i społeczeństwie, edukacji historycznej i patriotycznej poprzez organizację konkursów oraz kursów; szkoleń, seminariów i wykładów zarówno jednorazowych, jak i cyklicznych;
  • udziela darowizn podmiotom realizującym cele statutowe zbieżne z celami działalności Fundacji.

W związku ze wskazanymi wyżej działaniami związanymi z realizacją celów statutowych Fundacja ponosi m.in. następującego rodzaju koszty:

  • organizacji konkursów wiedzy i wydarzeń artystycznych i kulturalnych, w szczególności są to koszty wynajmu pomieszczenia, koszty oprawy audiowizualnej, koszty poczęstunku dla zaproszonych gości i uczestników, koszty zatrudnienia twórców i artystów, koszty nagród dla laureatów konkursów oraz inne koszty takie jak druk materiałów informacyjno-promocyjnych, śpiewników, plakatów, kampanii informacyjnej w mediach;
  • koszty działalności edukacyjnej i oświatowej, w szczególności są to koszty wynajmu pomieszczenia lub innego miejsca, w którym odbywać się będzie dane wydarzenie, koszty oprawy audiowizualnej, koszty poczęstunku dla uczestników, koszty zatrudnienia prelegentów i wykładowców, oraz inne koszty takie jak druk materiałów szkoleniowych i informacyjnych, plakatów, kampanii informacyjnej w mediach;
  • koszty darowizn na rzecz m.in. szkół i klubów sportowych, przeznaczonych na działalność sportową;
  • koszty darowizn na rzecz innych podmiotów, których działalność statutowa jest zbieżna z celami statutowymi Fundacji;
  • koszty stworzenia przez twórców i artystów utworów (malarskich, muzycznych itp.) dostępnych w przestrzeni publicznej;
  • koszty związane ze wsparciem (finansowym lub rzeczowym) inicjatyw kulturalnych zgodnych z celami statutowymi Fundacji, organizowanych przez organizacje pozarządowe i inne podmioty w ramach realizacji ich celów statutowych oraz przez osoby fizyczne i grupy osób.

Ponadto Fundacja ponosi lub będzie ponosiła w przyszłości ogólne koszty związane z prowadzeniem działalności, w szczególności:

  • koszty opłat za prowadzenie rachunków bankowych i dokonywane operacje bankowe;
  • koszty podróży i noclegów członków Zarządu Fundacji, współpracowników i wolontariuszy związane z udziałem w przedsięwzięciach prowadzonych przez Fundację, bądź w związku z prowadzeniem Jej spraw;
  • koszty wynajmu powierzchni biurowej dla potrzeb siedziby Fundacji;
  • koszty mediów (telefony, energia elektryczna);
  • koszty usług teleinformatycznych w tym związanych z tworzeniem i utrzymywaniem strony internetowej Fundacji;
  • koszty udostępnienia sprzętu biurowego;
  • koszty obsługi prawnej, księgowej i podatkowej;
  • koszty zakupu środków trwałych wykorzystywanych do prowadzenia działalności statutowej;
  • inne koszty (np. przesyłki pocztowe i kurierskie, pieczątki, wizytówki itp.).

Fundacja wskazuje, że w dniu 15 stycznia 2014 r. Minister Finansów działając za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi wydał na wniosek Fundacji interpretację indywidualną nr IPTPB3/423-414/13-3/GG, w której potwierdził, że Fundacja przechowując na rachunkach bankowych i lokatach terminowych środki pieniężne, stanowiące dochody korzystające ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: Ustawy CIT), nie traci prawa do stosowania przedmiotowego zwolnienia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy działalność statutowa prowadzona przez Fundację w zakresie realizacji celów określonych w Jej Statucie może stanowić podstawę do skorzystania ze zwolnienia dochodów Fundacji przeznaczonych na realizację tych celów, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dalej: „Ustawa CIT”?
  2. Czy ponoszone przez Fundację opisane we wniosku wydatki związane z realizacją celów statutowych określonych w § 6 Statutu, spełniają warunek faktycznego wydatkowania dochodów na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT?
  3. Czy pokrywanie przez Fundację ogólnych kosztów działalności z dochodów zwolnionych od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT nie pozbawia Fundacji prawa do korzystania z przedmiotowego zwolnienia?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele. Z kolei w myśl art. 17 ust. 1b Ustawy CIT zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 Ustawy CIT, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

W kontekście powyższego należy wskazać, że Ustawa CIT nie zawiera podatkowych definicji pojęć przewidzianych w art. 17 ust. 1 pkt 4, tj. w szczególności działalności „naukowej”, „oświatowej”, „kulturalnej”, „w zakresie kultury fizycznej i sportu”, „dobroczynności”, „pomocy społecznej”, czy „kultu religijnego”, tym samym w celu określenia ich zakresu znaczeniowego odwołać należy się do gramatycznego znaczenia poszczególnych wyrażeń w języku polskim (wykładnia językowa) oraz, pomocniczo, do odrębnych ustaw i innych aktów prawnych mających zastosowanie w odniesieniu do poszczególnych rodzajów działalności (wykładnia systemowa zewnętrzna).

Odnosząc brzmienie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT do zakresu celów statutowych Fundacji przewidzianych w Jej Statucie, zdaniem Wnioskodawcy stwierdzić należy że:

  1. Działalność w zakresie organizowania i sponsorowania konkursów z różnych dziedzin sztuki, w szczególności literackich i muzycznych, organizowanie i sponsorowanie wydarzeń z dziedziny kultury, wspieranie i promocja artystów oraz ich twórczości, w szczególności poprzez sponsorowanie wystaw, spektakli, przedstawień, koncertów oraz fundowanie nagród lub stypendiów dla uczniów i artystów, sponsorowanie budowy lub konserwacji miejsc pamięci, w szczególności pomników i tablic pamiątkowych, propagowanie wiedzy i świadomości historycznej i patriotycznej oraz informowanie o działalności kulturalnej prowadzonej przez Fundację; sponsorowanie konserwacji zabytków odpowiada przewidzianym w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT celom „kulturalnym”. Kultura to za definicją wynikającą ze Słownika Języka Polskiego PWN: „materialna i umysłowa działalność społeczeństw oraz jej wytwory”. Ponadto, stosownie do przepisów ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 406 z późn. zm.), działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, Państwo sprawuje natomiast mecenat nad działalnością kulturalną polegający na wspieraniu i promocji twórczości, edukacji i oświaty kulturalnej, działań i inicjatyw kulturalnych oraz opieki nad zabytkami (art. 1 ust. 1 i 2 ustawy).W ocenie Wnioskodawcy uznać należy zatem, że przewidziane w odrębnych przepisach określenie zakresu znaczeniowego działalności kulturalnej może zostać zastosowane pomocniczo w celu określenia zakresu przedmiotowego zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT. Działalność kulturalna obejmuje swoim zakresem szereg zróżnicowanych aktywności ludzkich, skutkiem których jest powstawanie materialnych wytworów tej działalności tworzących dorobek kulturalny człowieka, jak również działalnością kulturalną jest wykonywanie, odtwarzanie już istniejących wytworów kultury oraz działalność polegająca na popularyzowaniu wiedzy o kulturze i edukacja kulturalna poszczególnych osób jak i grup społecznych. Działalność kulturalna zachowuje swój prawny status, niezależnie od tego czy dotyczy tylko wycinka kultury czy też jej całości, jak również niezależnie od tego jak oceniane są wartości kulturalne jakie dany przejaw działalności kulturalnej niesie ze sobą.
  2. Działalność w zakresie sponsorowania klubów sportowych, sportowców indywidualnych oraz organizowania i sponsorowania imprez sportowych odpowiada w ocenie Fundacji przewidzianym w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT celom w zakresie „kultury fizycznej i sportu”. Zgodnie z definicją wynikającą z przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857, z późn. zm.): „sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach”. Z kolei definicję pojęcia kultury fizycznej zawierają przepisy ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 81, poz. 889, z późn. zm.), w myśl których: „kulturą fizyczną jest wiedza, wartości, zwyczaje, działania podejmowane dla zapewnienia rozwoju psychofizycznego, wychowania, doskonalenia uzdolnień i sprawności fizycznej człowieka, a także dla zachowania oraz przywracania jego zdrowia” (art. 3 pkt 1 tej ustawy). Fundacja poprzez sponsorowanie klubów sportowych oraz organizowanie i sponsorowanie imprez sportowych przyczynia się do realizacji celów i wartości przewidzianych w powołanych wyżej prawnych definicjach znaczenia pojęć „sport” i „kultura fizyczna”.
  3. Działalność w zakresie fundowania nagród lub stypendiów dla uczniów lub studentów z ubogich rodzin oraz wyposażanie placówek oświatowych w sprzęt i pomoce naukowe odpowiada, zdaniem Wnioskodawcy, przewidzianym w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT celom „oświatowym” oraz „dobroczynności” i „pomocy społecznej”. W ocenie Fundacji do celów oświatowych zaliczyć należy także działalność Fundacji polegającą na propagowaniu wiedzy nt. samorządności lokalnej, rozwoju przedsiębiorczości, wiedzy o państwie i społeczeństwie itp. poprzez organizację konkursów, kursów, szkoleń, seminariów i wykładów. Jak wynika bowiem z definicji tego pojęcia oświatą „proces kształcenia, upowszechnienia wiedzy i kultury w społeczeństwie” (Słownik Języka Polskiego PWN). W ocenie Fundacji pojęcia oświaty nie należy zawężać wyłącznie do szkolnych lub innych zorganizowanych w sposób formalny form kształcenia, o których mowa jest w przepisach ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), ale obejmuje ono wszelkie formy przekazywania i upowszechniania wiedzy i kultury w społeczeństwie.

Mając na uwadze powyższe Fundacja stoi na stanowisku, że zakres Jej celów statutowych określonych w § 6 Statutu w całości odpowiada celom, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, podobnie jak zakres działań Fundacji służących realizacji tych celów. Tym samym Fundacja przeznaczając, a następnie faktycznie wydatkując osiągane dochody na tak określone cele statutowe, jest uprawniona do skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT.

Ad. 2

Fundacja wskazuje, że sposób realizacji celów statutowych Fundacji wynika z brzmienia § 7 Jej Statutu, w którym opisane zostały szczegółowo rodzaje działań oraz innych aktywności, jakie Fundacja może podejmować dążąc do osiągnięcia celów statutowych. Faktyczne wykonanie wskazanych postanowień Statutu Fundacji polega na ponoszeniu szeregu wydatków, na nabycie towarów oraz usług, które są następnie wykorzystywane w działalności statutowej Fundacji na realizację zadań własnych lub wspólnie z innymi podmiotami i osobami, z którymi Fundacja współpracuje.

Zdaniem Fundacji dochody przeznaczone na pokrycie wydatków dotyczących:

  • organizacji konkursów wiedzy i wydarzeń artystycznych i kulturalnych, w szczególności: koszty wynajmu pomieszczenia, koszty oprawy audiowizualnej, koszty zatrudnienia twórców i artystów, koszty nagród dla laureatów konkursów oraz inne koszty takie jak druk materiałów informacyjno-promocyjnych, śpiewników, plakatów, kampanii informacyjnej w mediach oraz koszty poczęstunku dla zaproszonych gości i uczestników;
  • prowadzenia działalności edukacyjnej i oświatowej, w szczególności: koszty wynajmu pomieszczenia lub innego miejsca, w którym odbywać się będzie dane wydarzenie, koszty oprawy audiowizualnej, koszty zatrudnienia prelegentów i wykładowców, oraz inne koszty takie jak druk materiałów szkoleniowych i informacyjnych, plakatów, kampanii informacyjnej w mediach oraz koszty poczęstunku dla uczestników;
  • darowizn przekazywanych na rzecz m.in. szkół, klubów sportowych, przeznaczonych na działalność sportową;
  • darowizn przekazywanych na rzecz innych podmiotów, których działalność statutowa jest zbieżna z celami statutowymi Fundacji;
  • stworzenia przez twórców i artystów utworów (malarskich, muzycznych itp.) dostępnych w przestrzeni publicznej;
  • wsparcia finansowego lub rzeczowego inicjatyw kulturalnych zgodnych z celami statutowymi Fundacji, organizowanych przez organizacje pozarządowe i inne podmioty w ramach realizacji ich celów statutowych oraz przez osoby fizyczne i grupy osób;
  • nabycia środków trwałych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych Fundacji;

wydatkowane są zgodnie z przeznaczeniem, na cele realizacji celów statutowych Fundacji odpowiadających celom określonym w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, a tym samym Fundacja zachowuje warunki do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 b Ustawy CIT.

Ad. 3

Fundacja wskazuje, że prowadzenie działalności w zakresie faktycznej realizacji celów statutowych Fundacji nie mogłoby mieć miejsca, gdyby Fundacja nie ponosiła kosztów ogólnych prowadzenia tej działalności, dotyczących funkcjonowania biura (siedziby) Fundacji oraz kosztów związanych z prowadzeniem spraw Fundacji.

Fundacja podkreśla, że jakkolwiek wydatki na prowadzenie rachunków bankowych i dokonywane operacje bankowe, obsługę prawną, księgową i podatkową, podróże i noclegi członków Zarządu Fundacji związane z udziałem w przedsięwzięciach prowadzonych przez Fundację, bądź w związku z prowadzeniem Jej spraw, media (telefony, energia elektryczna), wynajem powierzchni biurowej dla potrzeb siedziby Fundacji, usługi teleinformatyczne i inne pomocnicze koszty (np. przesyłki pocztowe i kurierskie, pieczątki, wizytówki itp.) same w sobie nie realizują statutowych celów społecznie użytecznych, to jednak ich ponoszenie przez Fundację jest niezbędne dla zapewnienia możliwości prowadzenia przez Fundację jakiejkolwiek działalności statutowej.

Tym samym uznać należy, że wydatki wymienione powyżej dotyczą prowadzonej przez Fundację działalności statutowej, o której mowa w art. 17 ust. l pkt 4 Ustawy CIT, a zatem dochody Fundacji przeznaczone na pokrycie tych kosztów objęte są zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT w związku z art. 17 ust. 1b Ustawy CIT.

Fundacja zwraca uwagę, że zgodnie ze Statutem nie może prowadzić działalności gospodarczej, a zatem wszelkie ponoszone koszty ogólne działalności Fundacji związane są wyłącznie ze społecznie użyteczną działalnością w zakresie realizacji celów statutowych, zbieżnych z celami przewidzianymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, ponieważ innej działalności Fundacja nie prowadzi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe. w zakresie:

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Spółki.

Należy również poinformować, że na dzień wydania niniejszej interpretacji obowiązuje tekst jednolity ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych opublikowany w Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.

Interpretacja dotyczy opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj