Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-607/14/UH
z 4 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 maja 2014 r. (data wpływu 26 maja 2014 r.) uzupełnionym pismem z 22 lipca 2014 r. (data wpływu 28 sierpnia 2014 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących dokonane w przyszłości zakupy inwestycyjne związane z realizacją projektu pn. „…” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących dokonane w przyszłości zakupy inwestycyjne związane z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 22 lipca 2014 r. (data wpływu 28 sierpnia 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z 14 sierpnia 2014 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe uzupełnione pismem z 22 lipca 2014 r.:

Gmina … (Wnioskodawca) jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa deklarację VAT-7. Gmina w okresie do końca grudnia 2014 roku planuje zrealizować projekt w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, Działanie 3: Odnowa i rozwój wsi, pn. „…”.

Celem realizacji projektu jest podniesienie standardu świadczonych usług kulturalnych oraz zagospodarowanie przestrzeni publicznej przy Domu Ludowym m.in. przez:

  • przebudowę Domu Ludowego – klimatyzacja i ogrzewanie Domu Ludowego w …,
  • oświetlenie terenu przy Domu Ludowym w … – instalacje elektryczne;
  • utwardzenie powierzchni gruntu przy Domu Ludowym i pod plac zabaw …
  • budowa ogrodzenia placu przy Domu Ludowym i placu zabaw w …,
  • budowa placu zabaw przy Domu Ludowym w …,

Nieruchomość oznaczona nr ew. 3447/1 jest własnością Gminy. Na działce tej znajdują się budynki: Dom Ludowy oraz remiza strażacka OSP, które również stanowią własność Gminy. Dom Ludowy jest udostępniany przez Gminę na dwa sposoby tj.:

  • odpłatnie wynajmowany na rzecz osób fizycznych lub innych zainteresowanych podmiotów celem organizacji przyjęć weselnych, innych imprez okolicznościowych, a także odpłatnych konferencji, szkoleń i kursów. Wykaz stawek za wynajęcie Domu został określony w Zarządzeniu Wójta. Z tytułu wynajmu Gmina wystawia faktury VAT oraz
  • udostępniany nieodpłatnie na cele gminne np. w związku z organizacją wyborów, na potrzeby zebrań wiejskich itp.

Budynek remizy głównie jest udostępniany nieodpłatnie na cele OSP, w celu organizacji zebrań – Koła Gospodyń Wiejskich, a także imprez i zajęć dla dzieci. W budynku znajduje się również pomieszczenie, które wynajmowane jest odpłatnie na rzecz zainteresowanych użytkowników w celu organizacji przyjęć urodzinowych, innych imprez okolicznościowych, odpłatnych szkoleń, kursów. Z tytułu wynajmu pomieszczenia Gmina wystawia faktury VAT.

Częstotliwość wynajmowania budynków uzależniona jest od popytu na wynajęcia. Podkreślenia wymaga jednak fakt, że zamierzeniem Gminy jest aby przedmiotowe obiekty były przeznaczone do wykorzystania wskazanego powyżej – tj. do wynajmowania odpłatnego jak i nieodpłatnego. W praktyce nie jest możliwe precyzyjne określenie, w jakim zakresie obiekty udostępniane są nieodpłatnie, a w jakim zakresie odpłatnie. Gmina nie jest w bowiem w stanie przewidzieć popytu na wynajęcie obiektów. Sposób wykorzystania przedmiotowych obiektów jest i będzie samodzielnie/naturalnie regulowany przez zapotrzebowanie na obie formy ich wykorzystywania.

Utwardzony plac, budowa ogrodzenia oraz oświetlenia przy Domu Ludowym w … będą obejmowały więcej niż jeden budynek stanowiące odrębny środek trwały w związku z czym Wnioskodawca będzie miał do czynienia z odrębnymi środkami trwałymi zaliczanymi do budowli jako obiekt inżynierii lądowej.

Powstałe obiekty to jest: utwardzony plac, oświetlenie oraz ogrodzenie będą służyć zarówno: Domowi Ludowemu, remizie strażackiej OSP - wynajmowane odpłatnie i nieodpłatnie jak i powstały plac zabaw dla dzieci, który Wnioskodawca zamierza po zakończonej inwestycji wynajmować odpłatnie i nieodpłatnie.

Gmina nie ma i nie będzie miała obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz niepodlegających regulacjom tego podatku.

W odpowiedzi na wezwanie Gmina wskazała, że przedmiotem wniosku jest prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki w ramach projektu pn. „…” wyłącznie w części dotyczącej przebudowy Domu Ludowego w …, utwardzeniem placu, budowie ogrodzenia i oświetlenia przy Domu Ludowym w… oraz budowie placu zabaw.

Gmina rozpoczęła realizację projektu po ogłoszeniu przetargu. Do dnia dzisiejszego tj. 22 sierpnia 2014 r. Gmina nie poniosła żadnych wydatków. Pierwsza faktura przewidywana jest w listopadzie.

Gmina z chwilą nabycia towarów i usług związanych z realizacją wskazanych we wniosku inwestycji tj. inwestycji polegającej na przebudowie Domu Ludowego z utwardzeniem powierzchni gruntów przyległych oraz budowie placu zabaw ma zamiar po zakończonej inwestycji wykorzystywać będące jej efektem mienie dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177. poz. 1054 ze zm.). Inwestycja, o której mowa we wniosku służy zarówno do wypełnienia zadań publicznoprawnych Gminy nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym jak i realizacji celów komercyjnych.

Gmina nie ma możliwości określenia uzyskanych przychodów w przyszłości, z uwagi na brak możliwości określenie popytu na wynajem danych obiektów. Zamiarem Gminy jest wynajem obiektów do czynności niepodlegających podatkowaniem podatkiem VAT dla celów statutowych i zadań własnych gminy.

Odpłatne udostępnianie przez Gminę obiektów tj. Domu Ludowego i pomieszczenia remizy OSP jest dokonywane na podstawie umów cywilnoprawnych,

Nieodpłatne udostępnianie przez Gminę obiektów wskazanych we wniosku jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniem podatku VAT. Częstotliwość wynajmowania Domu Ludowego w … i pomieszczenia w remizie OSP uzależniona jest od popytu na wynajęcia. W praktyce nie jest możliwe precyzyjne określenie, w jakim zakresie obiekty będą w przyszłości udostępniane odpłatnie a w jakim nieodpłatnie.

Plac zabaw, który zamierza wybudować Gmina będzie służyć zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych (np. odpłatny wynajem), jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (udostępnianie na rzecz społeczności lokalnej). Gmina nie ma możliwości dokonania bezpośredniej alokacji kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów działalności. Gmina nie ma możliwości określenia w jakiej części ponoszone wydatki będą odnosić się do czynności opodatkowanych (np. w zakresie odpłatnego wynajmu), a w jakim do czynności pozostających poza zakresem podatku od towarów i usług (np. korzystania z placu zabaw przez społeczność lokalną).

Utwardzona powierzchnia gruntu będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez pobieranie dodatkowej opłaty przy wynajmie Domu Ludowego w …. Ogrodzony teren będzie ogólnodostępny dla społeczności lokalnej, dodatkowa opłata będzie pobierana przy wynajmie Domu Ludowego w ….

Wykonana przebudowa Domu Ludowego będzie stanowiła ulepszenie środka trwałego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ulepszenie będzie kwotą wyższą niż 15.000.00 zł. Gmina nie dokonywała odliczenia podatku naliczonego z uwagi na brak wydatków w związku z niezakończoną inwestycją.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w analizowanym przypadku Gmina ma pełne prawo do odliczenia całości podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki w ramach projektu pn. „Przebudowa domów ludowych wraz z utwardzeniem powierzchni gruntów przyległych w … i … oraz budowa placu zabaw w … polegającego na przebudowie Domu Ludowego, utwardzeniu placu, budowie ogrodzenia i oświetlenia przy Domu Ludowym w … oraz budowie placu zabaw?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków w ramach projektu pn. „…” związanych z przebudową Domu Ludowego, utwardzeniem placu, budową ogrodzenia i oświetlenia przy Domu Ludowym w … oraz budową placu zabaw. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sytuacji.

Ponadto powstałe obiekty tj. ogrodzenie, utwardzony plac oraz oświetlenie będą służyć budynkom: Dom Ludowy, remiza strażacka oraz plac zabaw, które są udostępniane zarówno odpłatnie jaki i nieodpłatnie, przy czym nie ma praktycznej możliwości określenia zakresu wykorzystania poszczególnych celów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych VAT.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych”.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury, w tym kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że Gmina do końca grudnia 2014 r. planuje zrealizować projekt pn. „…”. Do 22 sierpnia 2014 r. Pierwsza faktura przewidywana jest w listopadzie. Zamiarem Gminy jest wynajem obiektów nieodpłatnie do czynności niepodlegających podatkowaniem podatkiem VAT dla celów statutowych i zadań własnych gminy (na cele gminne w związku z organizacją wyborów, na potrzeby zebrań wiejskich itp.) oraz dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust 2 ustawy – Gmina będzie udostępniać obiekty odpłatnie w związku z organizacją przyjęć weselnych, innych imprez okolicznościowych, odpłatnych konferencji, szkoleń i kursów. Odpłatne udostępnianie przez Gminę obiektów jest dokonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Plac zabaw, który Gmina wybuduje będzie służyć zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych (np. odpłatny wynajem), jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (udostępnianie na rzecz społeczności lokalnej). Utwardzona powierzchnia gruntu będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez pobieranie dodatkowej opłaty przy wynajmie Domu Ludowego, ogrodzony teren będzie ogólnodostępny dla społeczności lokalnej, dodatkowa opłata będzie pobierana przy wynajmie Domu Ludowego. Wykonana przebudowa Domu Ludowego będzie stanowiła ulepszenie środka trwałego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wartość ulepszenia będzie wyższa niż 15.000.00 zł.

Zakres odliczenia podatku naliczonego, modyfikowany na podstawie powołanych na wstępie regulacji, uzależniony jest od przyporządkowania działalności podatnika do dwóch kategorii czynności. Do pierwszej z nich zaliczyć należy czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (co do zasady, świadczenie usług oraz sprzedaż towarów opodatkowanych). Z kolei druga kategoria obejmuje czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (czynności niepodlegające opodatkowaniu, czy też zwolnione od podatku).

Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczanie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.

Obowiązujący od 1 stycznia 2011 r. przepis art. 86 ust. 7b ustawy o VAT, wprowadza bowiem szczególny tryb odliczeń podatku naliczonego w przypadku nieruchomości i nakłada obowiązek określenia wysokości udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość została lub zostanie wykorzystana do celów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 7b ustawy o VAT, w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, których nie da się w całości przypisać działalności gospodarczej, podatek naliczony oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do celów działalności gospodarczej.

Przy czym przez wytworzenie nieruchomości, stosownie do art. 2 pkt 14a ustawy o VAT, rozumieć należy wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Ulepszeniem w rozumieniu przepisów o podatkach dochodowych jest poniesienie wydatków na przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację danych składników majątku, które to wydatki w danym roku podatkowym przekraczają 3500 zł i powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia tych składników majątkowych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. (art. 22g ust. 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych t.j. Dz.U z 2012 r. poz. 361, oraz art. 16g ust. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych t.j. Dz.U z 2011 r. Nr 74 poz. 397).

Cytowany wyżej przepis art. 86 ust. 7b ustawy o VAT reguluje sposób obliczania podatku naliczonego od nabycia bądź wytworzenia nieruchomości (w tym nakładów ponoszonych na nieruchomość) w sytuacji, w której dana nieruchomość ma być używana zarówno na cele działalności, jak i na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością. Niniejsza regulacja ma zastosowanie wówczas, gdy dana nieruchomość (której dotyczy podatek naliczony) nie jest wykorzystywana wyłącznie na cele działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Obejmuje ona sytuacje, w których nieruchomość ma przeznaczenie mieszane, to znaczy jest wykorzystywana zarówno na cele związane z tą działalnością, jak i na inne cele, czyli cele pozostające poza zakresem VAT. Przepis ten zobowiązuje zatem podatników do wyodrębnienia części podatku naliczonego związanego z czynnościami niepodlegającymi ustawie o VAT, która w świetle art. 86 ust. 1 nie podlega odliczeniu.

Powyższy przepis art. 86 ust. 7b ustawy o VAT wprowadza zatem szczególny tryb odliczenia podatku naliczonego w przypadku nieruchomości i nakłada obowiązek określenia wysokości udziału procentowego w jakim dana nieruchomość została lub zostanie wykorzystana do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, i zgodnie z tym udziałem ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących tych nieruchomości.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w przyszłości będzie ponosić wydatki inwestycyjne związane z przebudową Domu Ludowego, utwardzeniem placu, wybudowaniem ogrodzenia i oświetlenia przy Domu Ludowym oraz wybudowaniem placu zabaw. Wnioskodawca wskazał, że inwestycja, o której mowa we wniosku służy zarówno do wypełniania zadań publicznoprawnych Gminy nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym jak i realizacji celów komercyjnych.

Należy zauważyć, że w zakresie w jakim obiekty są udostępnienie niekomercyjnie w ramach działalności publicznoprawnej Gminy, nie można mówić o prowadzeniu przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w rozumieniu wyżej powołanego przepisu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. W ramach działalności publicznoprawnej obiekty nie są wykorzystywane do celów zarobkowych. Należy zatem uznać, że obiekty są wykorzystywane przez Wnioskodawcę również do celów innych niż działalność gospodarcza.

W konsekwencji, zgodnie z powołanym przepisem art. 86 ust. 7b ustawy o VAT, Gmina jest zobowiązana do określenia udziału procentowego, w jakim Dom Ludowy, utwardzony plac, wybudowane ogrodzenie i oświetlenie oraz plac zabaw będą służyły do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT tj. działalności komercyjnej, i zgodnie z tym udziałem ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w ramach inwestycji.

W odniesieniu do stosowanej metody wyodrębnienia podatku należy wskazać, że sposób wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, winien mieć charakter obiektywny, determinowany okolicznościami sprawy. Wybór metody wyodrębnienia kwot podatku naliczonego należy wyłącznie do obowiązków Wnioskodawcy. Ważne jest jedynie by przyjęta metoda stanowiła właściwe odzwierciedlenie odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi. Jednakże należy podkreślić, że wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce jest w stanie wyodrębnić część podatku naliczonego, związaną z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Ponadto zgodnie z art. 90a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy w ciągu 120 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nieruchomość stanowiąca część przedsiębiorstwa podatnika została przez niego oddana w użytkowanie, nastąpi zmiana w stopniu wykorzystania tej nieruchomości do celów działalności gospodarczej, dokonuje się korekty podatku naliczonego odliczonego przy jej nabyciu lub wytworzeniu. Korekty, o której mowa w zdaniu pierwszym, dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła ta zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Jeżeli podatnik wykorzystuje tę nieruchomość w działalności gospodarczej również do czynności zwolnionych od podatku bez prawa do odliczeń, korekta powinna uwzględniać proporcję określoną w art. 90 ust. 3-10, zastosowaną przy odliczeniu.

Zatem po oddaniu wytworzonych w wyniku realizacji projektu obiektów do użytkowania, Gmina powinna określić, w jakim stopniu są one wykorzystywane na potrzeby prowadzonej przez Gminę działalności gospodarczej, w rozumieniu powołanego wyżej art. 15 ust. 2 ustawy, a w przypadku zmiany udziału procentowego, o którym mowa w art. 86 ust. 7b ustawy o VAT, Gmina powinna dokonać odpowiedniej korekty podatku naliczonego od poniesionych wydatków inwestycyjnych.

Stosownie natomiast do art. 90a ust. 2 ustawy o VAT w przypadku, o którym mowa w ust. 1, przepisu art. 8 ust. 2 nie stosuje się.

Podsumowując, Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od wydatków ponoszonych na przebudowę i budowę opisanych obiektów, nie od całości poniesionych wydatków, ale tylko według udziału procentowego zgodnie z art. 86 ust. 7b, w związku z art. 2 pkt 14a ustawy o podatku od towarów i usług. A zatem Gmina zgodnie z tymi przepisami musi ustalić udział procentowy, o którym mowa w powyższym przepisie. Zaznaczyć bowiem należy, że w zakresie realizacji zadań własnych Gmina nie jest uznawana za podatnika (co wynika z art. 15 ust. 6 ustawy), tym samym nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

Jeśli obiekty zostaną oddana do użytkowania i założona proporcja ulegnie zmianie w ciągu 120 miesięcy od dnia ich oddania, Gmina zobowiązana jest w świetle art. 90a ustawy do dokonywania stosownych korekt.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym będzie przysługiwało mu prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków w ramach projektu pn. „…” związanych z przebudową Domu Ludowego, utwardzeniem placu, budową ogrodzenia i oświetlenia przy Domu Ludowym oraz budową placu zabaw, jest nieprawidłowe.

Wskazać ponadto należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego (zdarzeniu przyszłym), bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj