Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-371/14-4/MK1
z 9 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2014 r. (data wpływu 15 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie prawa do zwrotu w przypadku, gdy osoba ubiegająca się o zwrot w momencie zakupu materiałów budowlanych nie posiadała tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie prawa do zwrotu w przypadku, gdy osoba ubiegająca się o zwrot w momencie zakupu materiałów budowlanych nie posiadała tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 7 lutego 2012 r. Wnioskodawczyni podpisała umowę przedwstępną z deweloperem na zakup mieszkania. Od początku 2013 r. rozpoczęła kupno materiałów budowlanych na wykończenie w/w mieszkania (udokumentowane fakturami VAT). 28 czerwca 2013 r. podpisała protokół przyjęcia-przekazania kluczy do mieszkania. W dniu 29 czerwca 2013 r. rozpoczęły się prace wykończeniowe. W dniu 2 grudnia 2013 r. Wnioskodawczyni podpisała akt notarialny. W dniu 31 grudnia 2013 r. złożyła formularz VZM w Urzędzie Skarbowym. Zgodnie ze złożonym formularzem, wydatki z tytułu zakupionych materiałów budowlanych wyniosły 10550,91 pln, a kwota przewidywanego zwrotu stanowiła 1286,74 pln. W dniu 2 maja 2014 r. Wnioskodawczyni otrzymała przelew z tytułu zwrotu VAT w symbolicznej kwocie 172,00 pln.

Urząd skarbowy zakwestionował pozycje materiałów budowlanych zakupione przed podpisaniem protokołu przyjęcia-przekazania kluczy do lokalu, tj. faktury wystawione przed 28 czerwca 2013 r., mimo iż faktycznie roboty wykończeniowe – a więc konsumpcja zakupionych materiałów budowlanych rozpoczęła się po spisaniu protokołu tj. 29 czerwca 2013 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy przysługuje zwrot podatku VAT z tytułu poniesionych wydatków za materiały budowlane, w sytuacji gdy zakupy tychże materiałów były uczynione po podpisaniu umowy przedwstępnej zakupu lokalu oraz po uzyskaniu pozwolenia na budowę, zaś wejście do lokalu i faktyczne wykorzystanie tychże materiałów w formie prac wykończeniowych nastąpiło po podpisaniu protokołu przyjęcia - przekazania kluczy do mieszkania tj. w dniu 29.06.2013 r. (w załączeniu dziennik budowy nr 01/2013 r.)?


Zdaniem wnioskodawcy zwrot VAT z tytułu wydatków za materiały budowlane, poniesionych przez Wnioskodawczynię od 26.03.2013 r. do 14.06.2013 r jest zasadny i powinien mieć miejsce.

Okres pomiędzy zawarciem umowy przedwstępnej z deweloperem (07.02.2012 r.), a podpisaniem protokołu przyjęcia-przekazania kluczy do lokalu (28.06.2013 r.) polegał na gromadzeniu materiałów budowlanych, celem przygotowania do prac wykończeniowych.


Natomiast faktyczne prace remontowe i wejście do lokalu rozpoczęły się w dniu 29.06.2013 r., a więc po otrzymaniu kluczy od dewelopera - protokół oddania do dyspozycji lokalu mieszkalnego. Wówczas nastąpiło pełne wykorzystanie zakupionych wcześniej materiałów budowlanych, które to prace są udokumentowane w załączonym dzienniku budowy nr 01/2013 r.

Zgodnie z art. 4, ust. 2, pkt 2 ustawy z dnia 29.08.2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym; prawo do zwrotu przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna posiada: pozwolenie na budowę - zgodnie z ustawą z dn. 7.07.1994 r. - pozwolenie takowe posiadał sprzedawca mieszkania p. Emilian T. F. (decyzja z dn. 21.02.2012 r. Prezydenta miasta) - związany z Wnioskodawczynią - przedwstępną umową sprzedaży z dn. 07.02.2012 r. na lokal, który jest integralną częścią inwestycji na działce nr 51 I nr 52 objętej pozwoleniem na budowę nr 15/T/12 z dn. 21.02.2012 r. Prezydenta M-sta.


W związku z powyższym zwrot z tytułu VAT za wydatki poniesione przed spisaniem protokołu oddania do dyspozycji lokalu mieszkalnego jest logiczny i jasno wynika z przytoczonych wyżej przepisów prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 38 i art. 39 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (Dz.U. z 2013 r. poz. 1304) – z dniem 1 stycznia 2014 r. – straciła moc ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.) regulująca zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części.

Jednakże na podstawie art. 32 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi – osoba fizyczna, która przed dniem 1 stycznia 2014 r. poniosła wydatki na zakup materiałów budowlanych, o których mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.), ma prawo ubiegać się po dniu 31 grudnia 2013 r. o zwrot części wydatków na dotychczasowych zasadach.


Z przywołanych powyżej przepisów przejściowych i końcowych wynika, że choć ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.) regulująca zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części 1 stycznia 2014 r. straciła moc, to jej postanowienia znajdują zastosowanie do tych osób fizycznych, które przed 1 stycznia 2014 r. poniosły wydatki na zakup materiałów budowlanych.


W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.), osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:


  1. budową budynku mieszkalnego;
  2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
  3. remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Przepis art. 3 ust. 2 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym stanowi, że zwrot, o którym mowa w ust. 1 dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r.

Zwrot, o którym mowa powyżej, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT tj. stawką 22% i wyższą (art. 3 ust. 3 w zw. z art. 11a ust. 1 ww. ustawy).


W świetle art. 3 ust. 4 ww. ustawy, dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej. Z kolei w myśl art. 2 pkt 3 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym – ilekroć w ustawie jest mowa o fakturze – rozumie się przez to fakturę VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, dokumentującą zakupy, o których mowa w art. 3 ust. 1.


Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. ustawy prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.


W myśl art. 4 ust. 2 ww. ustawy, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna posiada:


  • prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r., Nr 207 , poz. 2016 z późn. zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3,
  • pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Z kolei z treści art. 5 ust. 1 ww. ustawy wynika, że zwrot, o którym mowa w art. 3 ust. 1, dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym, który to wniosek może być składany nie częściej niż raz w roku (art. 5 ust. 3 ww. ustawy).


W myśl regulacji zawartej w art. 5 ust. 5 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym – do wniosku o zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym składanego w urzędzie skarbowym należy załączyć kopię:


  1. pozwolenia na budowę albo - w przypadku remontu, o którym mowa w ust. 4 pkt 7 – dokumentu potwierdzającego tytuł prawny osoby fizycznej do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego;
  2. faktur dokumentujących poniesione wydatki, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym – w sprawie zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, urząd skarbowy wydaje decyzję, w której określa kwotę zwrotu, z zastrzeżeniem ust. 3. Decyzję, o której mowa w ust. 1, urząd skarbowy wydaje w terminie 4 miesięcy od dnia złożenia wniosku (art. 6 ust. 2 ww. ustawy). Jeżeli prawidłowość złożonego przez osobę fizyczną wniosku, o którym mowa w art. 5 ust. 1, nie budzi wątpliwości, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty wykazanej we wniosku bez wydania decyzji (art. 6 ust. 3 ustawy).


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 7 lutego 2012 r. Wnioskodawczyni podpisała umowę przedwstępną z deweloperem na zakup mieszkania. Od początku 2013 r. rozpoczęła kupno materiałów budowlanych na wykończenie w/w mieszkania (udokumentowane fakturami VAT). 28 czerwca 2013 r. podpisała protokół przyjęcia-przekazania kluczy do mieszkania. W dniu 29 czerwca 2013 r. rozpoczęły się prace wykończeniowe. W dniu 2 grudnia 2013 r. Wnioskodawczyni podpisała akt notarialny. W dniu 31 grudnia 2013 r. złożyła formularz VZM w Urzędzie Skarbowym.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika jednoznacznie , że prawo do ubiegania się o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przysługuje m.in. pod warunkiem, że osoba fizyczna poniosła wydatki na realizację określonych w ustawie inwestycji budowlanych (mieszkaniowych), posiada tytuł prawny do lokalu, oraz faktury, które potwierdzają poniesienie wydatków i są wystawione na osobę fizyczną ubiegającą się o zwrot.


Ustawodawca nie uzależnia prawa do zwrotu niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym od tego, czy zakup materiałów budowlanych nastąpił przed, czy po uzyskaniu tytułu prawnego do lokalu. Wymagane jest jedynie, by wydatki poniesione i udokumentowane były fakturami, wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r. oraz osoba fizyczna realizująca jedną z inwestycji, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy mogła wykazać, że w trakcie realizacji tej inwestycji spełniła wszystkie warunki do ubiegania się o zwrot wydatków o jakim mowa w ustawie.


Biorąc powyższe pod uwagę, warunkiem dokonania zwrotu na wniosek osoby fizycznej z tytułu prowadzenia inwestycji wymagającej tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3, jest posiadanie przez tę osobę w trakcie realizacji inwestycji budowlanej stosownego tytułu prawnego do lokalu oraz faktur wystawionych na nazwisko wnioskodawcy (inwestora), dokumentujących poniesienie wydatków na zakup materiałów budowlanych i dołączonych do wniosku.

Zatem osoba fizyczna, która poniosła wydatki na zakup materiałów budowlanych przed datą podpisania protokołu przyjęcia-przekazania kluczy do mieszkania, ale która w momencie realizacji inwestycji posiada już protokół przyjęcia-przekazania kluczy do mieszkania, ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych z tego tytułu.


Podsumowując, Wnioskodawczyni przysługiwało prawo do zwrotu części wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w przypadku spełnienia ww. warunków tj. w przypadku posiadania faktur VAT oraz tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego, które Wnioskodawczyni dołączy do składanego wniosku nawet jeżeli zakupu materiałów budowlanych dokonała przed podpisaniem protokołu przyjęcia-przekazania kluczy do mieszkania.


Ponadto należy zwrócić uwagę, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach wydania interpretacji indywidualnej. Zgodnie bowiem z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższego wynika, że organ właściwy do wydania interpretacji indywidualnej nie przeprowadza postępowania dowodowego, nie jest zatem ani obowiązany, ani uprawniony do analizy dołączonych do wniosku dokumentów ani do wykorzystania ich treści przy ocenie stanowiska Wnioskodawcy. Organ ten jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj