Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-220/14/PK
z 25 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 22 maja 2014 r. (data wpływu 26 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku VAT dla usług transportu towarów dokonanej w całości poza terytorium Wspólnoty – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku VAT dla usług transportu towarów dokonanej w całości poza terytorium Wspólnoty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Spółka) jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą na terenie Polski. Przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej jest Spedycja krajowa i zagraniczna. Spółka działa w imieniu własnym na rzecz osób trzecich. Zleceniodawcami są podatnicy krajowi, z Unii Europejskiej oraz z krajów trzecich. Spółka wykonuje czynności logistyczne, zlecając podwykonawcom realizację poszczególnych czynności składających się na świadczenie usług spedycji.

W przypadku świadczenia usług spedycji, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Spółka na podstawie przepisów rozdziału 3 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje różne stawki VAT w zależności od miejsca świadczenia usługi. 1 tak:

  • w przypadku gdy miejscem świadczenia usługi jest terytorium kraju, Spółka stosuje stawki podatku VAT 23% lub 0%. Na podstawie art. 83 ust. 1 i 3 ustawy, usługi spedycji międzynarodowej korzystają ze stawki 0%, do pozostałych ma zastosowanie stawka 23%.
  • w przypadku gdy miejscem świadczenia usługi jest terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa trzeciego tj. państwa spoza UE, usługi te nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski (NP).

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca otrzymał zlecenie od kontrahenta krajowego, który prowadzi sprzedaż produktów w tym również poza terytorium Unii Europejskiej, na zorganizowanie ostatniego etapu spedycji towaru (zlecenie dotyczyło odcinka od granicy Białorusi B. do miejsca docelowego S. znajdującego się na terytorium Białorusi), który według listu przewozowego wyjechał z kraju, przeszedł odprawę celną w Sławkowie i dotarł do miejsca przeznaczenia na Białorusi. Spółka podzleciła podwykonawcy krajowemu organizację tej części transportu według zlecenia, który wywiązując się z umowy wykonał zlecenie i obciążył Spółkę kwotą w wysokości określonej na fakturze VAT. Spółka posiadając list przewozowy z którego jednoznacznie wynika, że transport danego towaru jest transportem międzynarodowym (bez względu na fakt, że Spółka wykonywała jedynie część spedycji w całości poza terytorium UE), wystawiła na podstawie art. 83 ust. 1 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług, fakturę VAT obciążając zleceniodawcę i określając stawkę VAT jako 0%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zastosowana stawka VAT 0% jest prawidłowa?

Zdaniem Wnioskodawcy, miejscem świadczenia usługi według art. 28b ust. 1, w przypadku świadczenia usługi spedycji na rzecz kontrahenta krajowego, jest Polska. W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23, stawkę podatku VAT w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Według art. 83 ust. 3 pkt 1a przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23 rozumie się:

-przewóz lub inny sposób przemieszczenia towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej",

oraz według art. 83 ust. 3 pkt 3:

-usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1.

Z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, wynika że dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu "towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora)”. Mając na uwadze powyższe przepisy Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku posiadania listu przewozowego z którego jednoznacznie wynika iż cały transport dotyczył transportu międzynarodowego, bez względu na organizację przez Spółkę jedynie części tego transportu, stawka VAT jaka powinna być zastosowana dla kontrahenta krajowego, to stawka 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ust. 2a cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów jednoznacznie wynika, że każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w tak sformułowanej definicji usługi w tym również odsprzedaż nabytych uprzednio usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w ustawie, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Na mocy art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  • z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
  • z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  • z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  • z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Ww. przepisy przewidują preferencyjną stawkę VAT dla usług międzynarodowego transportu towarów. Przy czym ze względu na terytorialny charakter podatku VAT aby móc zastosować obniżona stawkę podatku, a w ogóle móc opodatkować świadczenia, konieczne jest aby miejsce świadczenia znajdowało się na terytorium kraju.

Kwestia określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług została uregulowana w art. 28 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 28a ustawy o VAT, na potrzeby stosowania Rozdziału 3 „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”:

1.ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

  1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
  2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 2 cyt. ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy o VAT, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ww. ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 i art. 28n.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca zorganizował transport towarów (nabył usługę transport od podmiotu trzeciego, a następnie odsprzedał ją klientowi krajowemu), który w całości odbył się poza granicami kraju.

Stosownie do powyższego wyjaśnić należy, że co do zasady w myśl przepisu art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy - nie jest transportem międzynarodowym transport, który odbywa się w całości na terytorium państwa trzeciego, nawet jeżeli stanowi on część usługi transportu międzynarodowego. Tego typu usługa nie może zatem korzystać z prawa do opodatkowania 0% stawka podatku VAT na mocy przepisów art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy.

Miejsce świadczenia ww. usług tj. usługi transportu towarów - w całości odbywającego się poza terytorium Wspólnoty, który jest świadczony dla podatnika krajowego - zostało określone w art. 28f ust. 1a ustawy. Zgodnie z tym przepisem miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej.

Zatem zgodnie z art. 28f ust. 1a ustawy dla świadczonej przez Wnioskodawcę usługi miejscem jej świadczenia będzie Białoruś, w związku z tym jej ewentualne opodatkowanie nastąpi na podstawie regulacji białoruskich. Tym samym usługa ta na terytorium kraju nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, a w konsekwencji do tej usługi nie znajdzie zastosowania żadna ze stawek podatkowy przewidziana w przepisach krajowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj