Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-318/14/DK
z 7 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2014 r. (data wpływu 25 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 czerwca 2014 r. (data wpływu 25 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  1. Opodatkowania sprzedaży 9 działek wraz z budynkami w stanie surowym i ustalenia właściwej stawki podatku VAT na dostawę tych działek – jest prawidłowe.
  2. Ustalenia stawki podatku VAT na dostawę każdej z 4 działek – jest prawidłowe.
  3. Ustalenia stawki podatku VAT na dostawę udziałów w działce stanowiącej drogę wewnętrzną – jest prawidłowe.
  4. Opodatkowania sprzedaży/przekazania domu na gruncie Wnioskodawcy i dla niego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2014 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  1. Opodatkowania sprzedaży 9 działek wraz z budynkami w stanie surowym i ustalenia właściwej stawki podatku VAT na dostawę tych działek.
  2. Ustalenia stawki podatku VAT na dostawę każdej z 4 działek.
  3. Ustalenia stawki podatku VAT na dostawę udziałów w działce stanowiącej drogę wewnętrzną.
  4. Opodatkowania sprzedaży/przekazania domu na gruncie Wnioskodawcy i dla niego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 czerwca 2014 r. (data wpływu 25 czerwca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 czerwca 2014 r. IBPP1/443-318/14/DK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Hurtownia E. (dalej Wnioskodawca) będąca czynnym podatnikiem VAT, której podstawowa działalność polega na prowadzeniu hurtowni materiałami elektrycznymi oraz dodatkowo świadczy usługi w zakresie budownictwa jednorodzinnego, w lipcu 2011 roku przyjęła na stan hurtowni grunt pod zabudowę, który w 2007 roku został zakupiony przez właścicielkę Hurtowni Panią B. od osoby fizycznej.

Od lipca 2011 r. Wnioskodawca dokonał podziału gruntu na 15 działek budowlanych oraz drogę. Ponadto działki uzbrojono w sieć wodno-kanalizacyjną, elektryczną i utwardzono drogę.

W 2012 roku Wnioskodawca rozpoczął budowę budynków mieszkalnych o powierzchni 140 m2. Docelowo ma powstać 9 domków jednorodzinnych w zabudowie szeregowej oraz dodatkowo 6 działek budowlanych z których jedna została sprzedana przed przyjęciem na stan Hurtowni i jedna jest własnością Wnioskodawcy. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca buduje na swojej działce dom wolnostojący o pow. 136,12 m2 - który zostanie sprzedany Wnioskodawcy.

Wnioskodawca zamierza sprzedawać budynki mieszkalne z doprowadzonymi do nich instalacjami technicznymi wraz z gruntem, na których budynki są zlokalizowane. Sprzedaż budynków wraz z działkami będzie następować po doprowadzeniu budynków przez Wnioskodawcę do stanu gotowego surowego przed formalnym odbiorem do użytkowania. Sprzedaż następować będzie wraz z przeniesieniem na nabywcę pozwolenia na budowę a uzyskanie pozwolenia na użytkowanie będzie leżało w gestii kupującego.

Dodatkowo Wnioskodawca zamierza sprzedać za odpowiednim wynagrodzeniem każdemu z kupujących, 1/15 udziału w drodze wewnętrznej.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca podaje, że:

  1. Prowadzi działalność gospodarcza jako osoba fizyczna.
  2. Dostawa nieruchomości w 2007 r. na rzecz Pani B. nie była czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  3. Osoba fizyczna dokonująca sprzedaży tej nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy nie działała dla tej transakcji w charakterze podatnika podatku VAT.
  4. Nabycie to nie było udokumentowane faktura VAT.
  5. W stosunku do tej nieruchomości Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  6. Wnioskodawca nabył przedmiotowa nieruchomość w 2007 r. na potrzeby własne. Zakup nieruchomości nie nastąpił na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu wniosku, w zakresie opodatkowania i ustalenia właściwej stawki podatku VAT na dostawę każdej z 9 działek wraz z rozpoczęta inwestycją dot. budowy domów mieszkalnych, Wnioskodawca podaje, że:


1.Przedmiotowa sprzedaż nastąpi w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.


2.Poszczególne obiekty budowlane realizowane na każdej z 9 działek są przedmiotem jednej inwestycji (realizowane w ramach 1 decyzji o pozwoleniu na budowę). Decyzja nr 0. została wydana dnia 16 października 2008 r.


3.Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy budowie dla:

  • obiektu usytuowanego na działce nr 482/5
  • obiektu usytuowanego na działce nr 482/6
  • obiektu usytuowanego na działce nr 482/7
  • obiektu usytuowanego na działce nr 482/8
  • obiektu usytuowanego na działce nr 482/9
  • obiektu usytuowanego na działce nr 482/10
  • obiektu usytuowanego na działce nr 482/11
  • obiektu usytuowanego na działce nr 482/12
  • obiektu usytuowanego na działce nr 482/13


4.Z dokumentów sprzedaży będzie wynikało, że przedmiotem sprzedaży jest budynek mieszkalny i że jego budowa (dokończenie) będzie kontynuowana przez nabywcę zgodnie z przeznaczeniem wynikającym z projektów, który następnie uzyska pozwolenie na użytkowanie dla:

  • obiektu usytuowanego na działce nr 482/5
  • obiektu usytuowanego na działce nr 482/6
  • obiektu usytuowanego na działce nr 482/7
  • obiektu usytuowanego na działce nr 482/8
  • obiektu usytuowanego na działce nr 482/9
  • obiektu usytuowanego na działce nr 482/10
  • obiektu usytuowanego na działce nr 482/11
  • obiektu usytuowanego na działce nr 482/12
  • obiektu usytuowanego na działce nr 482/13


5.Grunt nabyty w 2007 roku przez Panią B. został w 2011 r. wpisany przez Wnioskodawcę do ewidencji środków trwałych w jego działalności gospodarczej.


6.Każdy z budynków w stanie surowym posadowionych na poszczególnych działkach, w momencie sprzedaży będzie stanowił budynek w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2013 r. z poz. 1409 ze zm.) i Polskiej Klasyfikacji obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.). Budynki będą trwale związane z gruntem a oznaczenie PKOB dla poszczególnych budynków będzie następujące:

  • dla budynku usytuowanego na działce nr 482/5 - oznaczenie PKOB: 111
  • dla budynku usytuowanego na działce nr 482/6 - oznaczenie PKOB: 111
  • dla budynku usytuowanego na działce nr 482/7 - oznaczenie PKOB: 111
  • dla budynku usytuowanego na działce nr 482/8 - oznaczenie PKOB: 111
  • dla budynku usytuowanego na działce nr 482/9 - oznaczenie PKOB: 111
  • dla budynku usytuowanego na działce nr 482/10 - oznaczenie PKOB: 111
  • dla budynku usytuowanego na działce nr 482/11 - oznaczenie PKOB: 111
  • dla budynku usytuowanego na działce nr 482/12 - oznaczenie PKOB: 111
  • dla budynku usytuowanego na działce nr 483/13 - oznaczenie PKOB: 111


7.W stosunku do przedmiotowych działek Wnioskodawca wystąpił o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru. Została wydana decyzja o warunkach zagospodarowania i na jej podstawie została wydana jedno wspólne pozwolenie na budowę.


8.Środki uzyskane ze sprzedaży wszystkich działek wraz z rozpoczęta budową domów mieszkalnych Wnioskodawca zamierza przeznaczyć na rozbudowę prowadzonej hurtowni i rozwój prowadzonej działalności gospodarczej.


9.W celu sprzedaży działek wraz z rozpoczęta inwestycją dot. budowy domów mieszkalnych, Wnioskodawca zamieścił ogłoszenia prasowe, radiowe, reklamy na portalach internetowych, na stronie internetowej hurtowni, rozwieszone zostały banery reklamowe - jedno wspólne działanie dla inwestycji pod nazwą „A.”.


10.Nabywców Wnioskodawca zamierza pozyskać przez ogłoszenia prasowe, radiowe, reklamy na stronie internetowej hurtowni.


11.Wnioskodawca posiada jeszcze jedną nieruchomość, którą zamierza w przyszłości sprzedać, tj. budynek sklepu wraz gruntem na którym jest postawiony.


12.Wnioskodawca nie dokonywał wcześniej sprzedaży nieruchomości.



W uzupełnieniu wniosku, w zakresie ustalenia stawki podatku VAT na dostawę każdej z 4 działek, Wnioskodawca podaje, że:


1.Przedmiotowa sprzedaż nastąpi w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.


2.W momencie sprzedaży, każda działka będzie przeznaczona pod zabudowę. Dla każdej z 4 działek wydane są odrębne pozwolenia na budowę na podstawie decyzji o warunkach zagospodarowania przestrzennego gminy.


3.Na pytanie tut. organu „Czy przedmiotem sprzedaży będą wyłącznie działki niezabudowane, czy również zabudowane (jeśli tak to jaka to zabudowa, kiedy i przez kogo wybudowana - proszę podać odrębnie do każdego budynku/budowli)?”, Wnioskodawca odpowiedział, że przedmiotem sprzedaży będą wyłącznie działki niezabudowane, natomiast wszystkie 4 działki mają wytyczone budynki przez geodetę.


4.Działki należące do Wnioskodawcy nie były i nie będą wykorzystywane od chwili nabycia do momentu planowanej sprzedaży.


5.Przedmiotowe działki nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.


6.Grunt nabyty w 2007 roku przez Panią B. został w 2011 r. wpisany przez Wnioskodawcę do ewidencji środków trwałych w jego działalności gospodarczej.


7.Żadna z działek nie była przedmiotem najmu ani dzierżawy.


8.Na przedmiotowych działkach nie znajdują się obiekty budowlane.


9.Jeżeli na przedmiotowych działkach w momencie sprzedaży będą postawione obiekty budowlane to będą one stanowiły budynki, budowle lub ich części w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz.U. z 2013 r. z poz. 1409 ze zm.) i Polskiej Klasyfikacji obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.). Oznaczenie PKOB dla poszczególnych budynków będzie następujące:

  • dla budynku usytuowanego na działce nr 480/9 - oznaczenie PKOB: 111
  • dla budynku usytuowanego na działce nr 481/9 - oznaczenie PKOB: 111
  • dla budynku usytuowanego na działce nr 480/4 - oznaczenie PKOB: 111
  • dla budynku usytuowanego na działce nr 481/6 - oznaczenie PKOB: 111

Budynki te będą trwale związane z gruntem.

Budynki te nie zostały jeszcze wybudowane.


10.Nie nastąpiło jeszcze pierwsze zasiedlenie żadnego z obiektów.


11.Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, które były wyższe niż 30% ich wartości początkowej.


12.Przyczyną sprzedaży jest konieczność pozyskania dodatkowego źródła finansowania dla hurtowni.


13.Środki uzyskane ze sprzedaży działek Wnioskodawca zamierza przeznaczyć na rozbudowę prowadzonej hurtowni i rozwój prowadzonej działalności gospodarczej.


14.Dla przedmiotowych działek jest wydana 1 wspólna decyzja o warunkach zagospodarowania w celach budowy osiedla.


15.W stosunku do przedmiotowych działek w celu ich uatrakcyjnienia a następnie sprzedaży zostały podjęte następujące działania: Wnioskodawca uzbroił teren, doprowadził wodę, gaz, energie elektryczną, kanalizację ściekową, utwardził teren pod drogę wewnętrzną, obsadził osiedle drzewami.


16.W celu sprzedaży działek, Wnioskodawca zamieścił ogłoszenia prasowe, radiowe, reklamy na portalach internetowych i na stronie internetowej hurtowni, rozwieszone zostały banery reklamowe - jedno wspólne działanie dla inwestycji pod nazwą „A.”.


17.Nabywców Wnioskodawca zamierza pozyskać przez ogłoszenia prasowe, radiowe, reklamy na stronie internetowej hurtowni.


18.Wnioskodawca posiada jeszcze jedną nieruchomość, którą zamierza w przyszłości sprzedać, tj. budynek sklepu wraz gruntem na którym jest postawiony.


19.Wnioskodawca nie dokonywał wcześniej sprzedaży nieruchomości.



W uzupełnieniu wniosku, w zakresie ustalenia stawki podatku VAT na dostawę udziałów w działce stanowiącej drogę wewnętrzną, Wnioskodawca podaje, że:


1.Przedmiotowa sprzedaż nastąpi w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.


2.Na podstawie decyzji o warunkach zagospodarowania przestrzennego gminy będzie to inwestycja celu publicznego, droga wewnętrzna.


3.Przedmiotowa działka jest utwardzona i posiada uzbrojenie terenu:

  1. Prąd - wykonany przez T. Sp. z o.o. pozwolenie na użytkowanie z 2013 roku.
  2. Gaz - wykonany przez Wnioskodawcę (w trakcie odkupienia przez G.) - pozwolenie na użytkowanie z 2014 roku.
  3. Sieć wodną - wykonana przez Wnioskodawcę (do odkupienia przez W.) pozwolenie na użytkowanie z 2014 roku.
  4. Siec kanalizacyjną - wykonana przez Wnioskodawcę (odkupiona przez W.) pozwolenie na użytkowanie z 2014 roku.


4.Każdy z kupujących działkę budowlaną zostanie współwłaścicielem 1/14 drogi, którą Wnioskodawca zobowiązuje się wybudować do końca 2014 roku. Właścicielami sieci będą firmy dostarczające poszczególne media po odkupieniu ich od Wnioskodawcy.


5.Przedmiotowa działka nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.


6.Grunt nabyty w 2007 roku przez Panią B. został w 2011 r. wpisany przez Wnioskodawcę do ewidencji środków trwałych w jego działalności gospodarczej.


7.Działka nie była przedmiotem najmu ani dzierżawy.


8.W przedmiotowej działce znajdują się obiekty budowlane nie były one przedmiotem najmu ani dzierżawy.


9.Obecnie jest to grunt utwardzony pod drogę, natomiast do końca 2014 roku ma powstać droga.


10.Na przedmiotowej działce w momencie sprzedaży będą posadowione n/w obiekty budowlane i będą one stanowiły budynki, budowle lub ich części w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2013 r. z poz. 1409 ze zm.) i Polskiej Klasyfikacji obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.). Oznaczenie PKOB dla poszczególnych obiektów będzie następujące:

  • sieć kanalizacyjna - oznaczenie PKOB: 222
  • sieć wodociągowa - oznaczenie PKOB: 222
  • sieć gazociągowa - oznaczenie PKOB: 222
  • sieć energetyczna - oznaczenie PKOB: 222

Są to budowle podziemne.

Oddanie do użytkowania poszczególnych budowli:

  • sieć kanalizacyjna oddana do użytku w 2014 roku
  • sieć wodociągowa oddana do użytku w 2014 roku
  • sieć gazociągowa oddana do użytku w 2014 roku
  • sieć energetyczna oddana do użytku w 2013roku


11.Pierwsze zasiedlenie zostało dokonane w wyniku oddania do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budowli:

  • sieć kanalizacyjna oddana do użytku w 2014 roku
  • sieć wodociągowa oddana do użytku w 2014 roku
  • sieć gazociągowa oddana do użytku w 2014 roku
  • sieć energetyczna oddana do użytku w 2013 roku


12.Pierwsze zasiedlenie polegało na wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu,

  • Prąd - wykonany przez T. Sp. z o.o. - pozwolenie na użytkowanie z 2013 roku.
  • Gaz - wykonany przez Wnioskodawcę (w trakcie odkupienia przez G.) - pozwolenie na użytkowanie z 2014 roku
  • Sieć wodną - wykonana przez Wnioskodawcę (do odkupienia przez W.) - pozwolenie na użytkowanie z 2014 roku
  • Sieć kanalizacyjną - wykonana przez Wnioskodawcę (odkupiona przez W. Fa Vat) - pozwolenie na użytkowanie z 2014 roku


13.Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, które były wyższe niż 30% ich wartości początkowej.


14.W stosunku do przedmiotowej działki Wnioskodawca uzyskał decyzję o warunkach zagospodarowania.


15.W celu uatrakcyjnienia przedmiotowej działki Wnioskodawca opracowuje projekt - będzie wykonana nawierzchnia z kostki brukowej.


16.Działka jest integralną częścią osiedla i dla tej konkretnej działki Wnioskodawca nie prowadzi działań marketingowych.


17.Sprzedaż udziałów w drodze będzie dokonywany razem ze sprzedażą domów.


18.Przyczyną planowanej sprzedaży udziałów w działce stanowiącej drogę wewnętrzną jest współudział przyszłych mieszkańców w zarządzaniu i korzystaniu z drogi.


19.Środki uzyskane ze sprzedaży udziałów w działce Wnioskodawca zamierza przeznaczyć na rozbudowę prowadzonej hurtowni i rozwój prowadzonej działalności gospodarczej.


20.Wnioskodawca posiada jeszcze jedną nieruchomość, którą zamierza w przyszłości sprzedać, tj. budynek sklepu wraz gruntem na którym jest postawiony.


21.Wnioskodawca nie dokonywał wcześniej sprzedaży nieruchomości.

W uzupełnieniu wniosku, w zakresie opodatkowania sprzedaży/przekazania domu na gruncie Wnioskodawcy i dla niego, Wnioskodawca podaje, że:

  1. W momencie nabycia ww. nieruchomości Wnioskodawca nie zamierzał wydzielić z niej działki z zamiarem wybudowania dla siebie budynku mieszkalnego.
  2. Od 2007 roku do 2011 roku cały grunt był własnością B. W 2011 r. nastąpiło podzielenie gruntu na działki z których 1 nigdy nie została wprowadzona do Ewidencji Środków Trwałych - pozostała własnością prywatną Wnioskodawcy, pozostałe zostały wpisane przez Wnioskodawcę do ewidencji środków trwałych w jego działalności gospodarczej.
  3. Działka należy do majątku prywatnego Wnioskodawcy.
  4. Działka na której zostanie wybudowany budynek mieszkalny dla Wnioskodawcy nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej.
  5. Budynek mieszkalny który zostanie wybudowany dla Wnioskodawcy nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej.
  6. Tak jak innym nabywcom na tym osiedlu dom zostanie sprzedany tj. zostanie wystawiona faktura i będzie odprowadzony podatek VAT:
    1. Wnioskodawca poniesie koszty usługi budowlanej, koszty materiałowe,
    2. Budynek ten nie zostanie nieodpłatnie przekazany na cele osobiste Wnioskodawcy.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dokonywana sprzedaż budynków wraz z gruntem na którym budynki są zlokalizowane oraz sprzedaż działek będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?
  2. Jaka stawka VAT powinna być zastosowana do sprzedaży budynków wraz z gruntem, na którym budynek jest zlokalizowany?
  3. Jaka stawka VAT powinna być zastosowana do sprzedaży działek budowlanych?
  4. Jaka stawka VAT powinna być zastosowana do sprzedaży 1/15 drogi?
  5. Jak opodatkować sprzedaż/przekazanie domu na gruncie właściciela i dla właściciela?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Dokonywana sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
  2. Sprzedaż budynków wraz z gruntem na którym budynek jest zlokalizowany powinna być obciążona 8% stawką podatku VAT.
  3. Sprzedaż działek budowlanych powinna być obciążona 23 % stawka podatku VAT.
  4. Sprzedaż 1/15 wartości drogi powinna być obciążona 23 % stawką podatku VAT.
  5. Sprzedaż dla właściciela powinna być obciążona 8 % stawką podatku VAT.

Uzasadnienie.

1.Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust.1 pkt 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei przez towary w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy: a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

Ponadto zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. W ocenie Wnioskodawcy, dostawa jest świadczona odpłatnie na terytoruim kraju oraz jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. W związku z powyższym dostawa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.Zgodnie z art. 41 ust 12 stawkę podatku, o której mowa w ust.2, (tj. dla towarów i usług, wymienionych w zał. nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%), stosuje się do dostawy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Ponadto zgodnie z art. 41 ust 12a przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkalnego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12, (...), z zastrzeżeniem ust 12b.

Oraz zgodnie z art. 41 ust 12b, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Dodatkowo w myśl art. 29a ust 8, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z cytowanych przepisów w ocenie Wnioskodawcy wynika, iż dostawa budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których pow. użytkowa nie przekracza 300 m2 wraz z gruntem na którym budynek jest zlokalizowany, ma zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 8% .

3.Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei przez towary w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Wykładnia cytowanego powyżej przepisu ustawy o VAT wskazuje, iż ma on zastosowanie m.in. do gruntu.

Ponadto, jak stanowi art. 41 ust 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust.7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2011 do grudnia 2016 stawka podatku wynosi 23%.

Zatem w ocenie Wnioskodawcy dostawa działek podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki podstawowej tj. 23%.

4.Powołując się na przytoczone przepisy w odniesieniu do pytania 3, Wnioskodawca uważa iż sprzedaż udziału w wartości drogi podlega opodatkowaniu VAT w wysokości 23%.

5.Powołując się na przytoczone przepisy w odniesieniu do pytania 2, Wnioskodawca uważa iż sprzedaż dla właściciela podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt ścisłego powiązania z sobą zagadnień będących przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, tut. organ udzielił na nie odpowiedzi w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Z treści art. 41 ust. 2 ustawy wynika, iż dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, iż zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

Definicja terenów budowlanych zawarta została natomiast w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Stosownie natomiast do art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak stanowi przepis art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 12 tej ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

W myśl tego zastrzeżenia, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Stosownie do art. 41 ust. 12c ustawy o VAT, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, w myśl art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.

Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli zatem dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta z preferencyjnej stawki podatku, bądź też ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to z preferencji takiej lub też ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym budynek jest posadowiony.

Z powyższego wynika, że prawo do zastosowania obniżonej do wysokości 8% stawki podatku VAT wystąpi wówczas, gdy inwestycja będzie uznana za obiekt budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych.

Jak wynika z powyższego, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie zatem z PKOB przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonaną z materiałów budowlanych i elementów składowych, będącą wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Wobec powyższego rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) zawiera usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych rozumianych jako produkty finalne działalności budowlanej.

Zgodnie z pismem Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 19 kwietnia 1999 r. nr SRI-4-WSK-12-535/99 (pismo wydane zostało w okresie funkcjonowania obowiązującej do dnia 31 grudnia 1999 r. Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, jednak wyrażone w nim stanowisko, w zakresie istotnym dla rozstrzygnięcia analizowanego zagadnienia, należy uznać za wciąż aktualne), obiekt budowlany rozpoczęty, który po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowany może być klasyfikowany według Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. W chwili sprzedaży obiekt budowlany wznoszony na podstawie wydanej decyzji administracyjnej zezwalającej na budowę określonego budynku jest tym budynkiem w określonym stopniu zaawansowania robót budowlanych.

W związku z powyższym, jeżeli obiekt budowlany rozpoczęty, którego budowa po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowana, może być klasyfikowany wg PKOB jako budynek, wtedy przy jego dostawie stosuje się stawkę podatku VAT właściwą dla dostawy budynku.

I. i II.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarcza i jest czynnym podatnikiem VAT.

Jego podstawowa działalność polega na prowadzeniu hurtowni materiałami elektrycznymi, a dodatkowo Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie budownictwa jednorodzinnego.

W 2007 roku właścicielka Hurtowni zakupiła od osoby fizycznej grunt pod zabudowę na własne potrzeby (zakup nieruchomości nie nastąpił na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej).

Przedmiotowa dostawa na rzecz Wnioskodawcy nie była czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Osoba fizyczna dokonująca ww. sprzedaży nie działała dla tej transakcji w charakterze podatnika podatku VAT a nabycie nie było udokumentowane faktura VAT.

W stosunku do tej nieruchomości Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przedmiotowy grunt został w 2011 r. wpisany przez Wnioskodawcę do ewidencji środków trwałych w jego działalności gospodarczej.

Od lipca 2011 r. Wnioskodawca dokonał podziału gruntu na 15 działek budowlanych oraz drogę.

Ponadto działki uzbrojono w ścieć wodno-kanalizacyjną, elektryczną i utwardzono drogę.

W stosunku do przedmiotowych działek Wnioskodawca wystąpił o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru. Została wydana decyzja o warunkach zagospodarowania i na jej podstawie zostało wydane jedno wspólne pozwolenie na budowę.

W 2012 roku Wnioskodawca rozpoczął budowę budynków mieszkalnych o powierzchni 140 m2. Docelowo ma powstać 9 domków jednorodzinnych w zabudowie szeregowej oraz dodatkowo 6 działek budowlanych z których jedna została sprzedana przed przyjęciem na stan Hurtowni i jedna jest własnością Wnioskodawcy.

Poszczególne obiekty budowlane realizowane na każdej z 9 działek są przedmiotem jednej inwestycji (realizowane w ramach 1 decyzji o pozwoleniu na budowę). Decyzja nr 0. została wydana dnia 16 października 2008 r.

Przy budowie ww. budynków Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Wnioskodawca zamierza sprzedawać budynki mieszkalne z doprowadzonymi do nich instalacjami technicznymi wraz z gruntem, na których budynki są zlokalizowane.

Sprzedaż budynków wraz z działkami będzie następować po doprowadzeniu budynków przez Wnioskodawcę do stanu gotowego surowego przed formalnym odbiorem do użytkowania. Sprzedaż następować będzie wraz z przeniesieniem na nabywcę pozwolenia na budowę a uzyskanie pozwolenia na użytkowanie będzie leżało w gestii kupującego.

Z dokumentów sprzedaży będzie wynikało, że przedmiotem sprzedaży jest budynek mieszkalny i że jego budowa (dokończenie) będzie kontynuowana przez nabywcę zgodnie z przeznaczeniem wynikającym z projektów, który następnie uzyska pozwolenie na użytkowanie.

Każdy z budynków w stanie surowym posadowionych na poszczególnych działkach, w momencie sprzedaży będzie stanowił budynek w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2013 r. z poz. 1409 ze zm.) i Polskiej Klasyfikacji obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.). Budynki będą trwale związane z gruntem a oznaczenie PKOB dla każdego z budynków będzie następujące:

  • dla budynku usytuowanego na działce nr 482/5 - oznaczenie PKOB: 111
  • dla budynku usytuowanego na działce nr 482/6 - oznaczenie PKOB: 111
  • dla budynku usytuowanego na działce nr 482/7 - oznaczenie PKOB: 111
  • dla budynku usytuowanego na działce nr 482/8 - oznaczenie PKOB: 111
  • dla budynku usytuowanego na działce nr 482/9 - oznaczenie PKOB: 111
  • dla budynku usytuowanego na działce nr 482/10 - oznaczenie PKOB: 111
  • dla budynku usytuowanego na działce nr 482/11 - oznaczenie PKOB: 111
  • dla budynku usytuowanego na działce nr 482/12 - oznaczenie PKOB: 111
  • dla budynku usytuowanego na działce nr 483/13 - oznaczenie PKOB: 111

Przedmiotowa sprzedaż nastąpi w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Wątpliwości Wnioskodawcy, dotyczą kwestii czy dokonywana sprzedaż budynków wraz gruntem na którym budynki są zlokalizowane oraz sprzedaż działek będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT oraz jaka stawka VAT powinna być zastosowana do tej sprzedaży?

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz przytoczone przepisy i definicje należy stwierdzić, że co do zasady dostawa 9 budynków mieszkalnych jednorodzinnych (objętym społecznym programem mieszkaniowym) sklasyfikowanych do grupy PKOB 11 - na wskazanym we wniosku etapie budowy (stan surowy przed formalnym odbiorem do użytkowania) – podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8%, o ile budynki te będą budynkami stałego zamieszkania.

Okoliczności tej nie zmienia fakt, iż wskazane czynności dotyczą obiektów znajdujących się w trakcie budowy. O zastosowaniu właściwej stawki podatku przesądza bowiem każdorazowo całokształt okoliczności faktycznych i prawnych. W analizowanej sprawie natomiast przedmiotem dostawy będzie 9 budynków mieszkalnych w fazie zaawansowania budowy przed formalnym oddaniem do użytkowania i jak wskazał Wnioskodawca, budowy będą kontynuowane przez potencjalnych nabywców, co przesądza o zastosowaniu ww. preferencji.

Preferencyjną stawką podatku w wysokości 8% opodatkowany będzie, stosownie do zapisu art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, również grunt, z którym trwale związane są budowane budynki.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy odnośnie opodatkowania sprzedaży każdej z 9 działek wraz z budynkami w stanie surowym i ustalenia właściwej stawki podatku VAT na dostawę tych działek, należało uznać za prawidłowe.

III.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zamierza dokonać również sprzedaży 4 niezabudowanych działek.

Przedmiotowy grunt nabyty w 2007 roku przez Wnioskodawcę został w 2011 r. wpisany do ewidencji środków trwałych w jego działalności gospodarczej.

W momencie sprzedaży, każda działka będzie przeznaczona pod zabudowę. Dla przedmiotowych działek jest wydana 1 wspólna decyzja o warunkach zagospodarowania w celach budowy osiedla oraz odrębne dla każdej działki pozwolenie na budowę.

W stosunku do przedmiotowych działek w celu ich uatrakcyjnienia a następnie sprzedaży zostały podjęte następujące działania: Wnioskodawca uzbroił teren, doprowadził wodę, gaz, energie elektryczną, kanalizację ściekową, utwardził teren pod drogę wewnętrzną, obsadził osiedle drzewami.

Wątpliwości Wnioskodawcy, dotyczą kwestii jaka stawka VAT powinna być zastosowana do sprzedaży działek budowlanych?

Na pytanie tut. organu „Czy przedmiotem sprzedaży będą wyłącznie działki niezabudowane, czy również zabudowane (jeśli tak to jaka to zabudowa, kiedy i przez kogo wybudowana - proszę podać odrębnie do każdego budynku/budowli)?”, Wnioskodawca odpowiedział, że przedmiotem sprzedaży będą wyłącznie działki niezabudowane, i do takiego zdarzenia przyszłego niniejsza interpretacja się odnosi.

Odnosząc przedstawione we wniosku opis zdarzenia przyszłego do obowiązujących w sprawie przepisów prawa, należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 647 ze zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ww. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – w myśl zapisów ust. 2 powołanego przepisu – określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Zatem także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Wprowadzony do ustawy art. 2 pkt 33 ustawy, w zgodny sposób odpowiada zatem także treści orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Z powyższego wynika, że nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Rozpatrując pojęcie „grunty przeznaczone pod zabudowę” należy odwołać się do definicji zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1409 ze zm.). W rozumieniu tej ustawy przez „budowę” należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (art. 3 pkt 6).

Natomiast „obiektem budowlanym” jest zarówno budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, jak i każdy obiekt budowlany, tj. obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową, a także obiekty małej architektury tzn. niewielkie obiekty, a w szczególności kultu religijnego, jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury, posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej, użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki (art. 3 pkt 1, 3 i 4).

W związku z tym, że ustawa o podatku od towarów i usług nie precyzuje, o jakie tereny przeznaczone pod zabudowę chodzi, przyjąć trzeba, że pojęcie „grunty przeznaczone pod zabudowę” obejmuje obszary, na których przewidziane są różne formy zabudowy.

Analizując przepisy w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy niezabudowanych działek, należy stwierdzić, iż skoro w przedstawionej sytuacji, dla tych 4 działek została wydana decyzja o warunkach zagospodarowania w celach budowy osiedla oraz pozwolenie na budowę, to spełniają one definicję terenu budowlanego określonego w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, a tym samym dostawa działek nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opis sprawy stwierdzić należy, iż skoro przedmiotem sprzedaży będą 4 działki niezabudowane o nr 480/9, 481/9, 480/4 i 481/6, stanowiące teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, to ich dostawa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, i nie korzysta ze zwolnienia od tego podatku. Tym samym do powyższej transakcji należy zastosować podstawową stawkę podatku VAT określoną w art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy, tj. 23%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy odnośnie stawki podatku VAT na dostawę każdej z 4 niezabudowanych działek, należało uznać za prawidłowe.

IV.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza dokonać dostawy udziałów w działce stanowiącej drogę wewnętrzną.

Grunt nabyty w 2007 roku, został w 2011 r. wpisany przez Wnioskodawcę do ewidencji środków trwałych w jego działalności gospodarczej.

Przyczyną planowanej sprzedaży udziałów w działce stanowiącej drogę wewnętrzną jest współudział przyszłych mieszkańców w zarządzaniu i korzystaniu z drogi.

Każdy z kupujących działkę budowlaną należąca do Wnioskodawcy zostanie współwłaścicielem 1/14 drogi.

Wprawdzie w stosunku do przedmiotowej działki Wnioskodawca uzyskał decyzję o warunkach zagospodarowania dot. inwestycji celu publicznego polegającej na budowie drogi wewnętrznej (Obecnie jest to grunt utwardzony, natomiast będzie wykonana nawierzchnia z kostki brukowej) którą Wnioskodawca zobowiązuje się zrealizować do końca 2014 roku, jednak z wniosku wynika, że na przedmiotowej działce w momencie sprzedaży będą zlokalizowane wyłącznie:

  • sieć kanalizacyjna - oznaczenie PKOB: 222 (wykonana przez Wnioskodawcę - odkupiona przez W. Fa Vat - pozwolenie na użytkowanie z 2014 roku).
  • sieć wodociągowa - oznaczenie PKOB: 222 (wykonana przez Wnioskodawcę do odkupienia przez W.- pozwolenie na użytkowanie z 2014 roku).
  • sieć gazociągowa - oznaczenie PKOB: 222 (wykonana przez Wnioskodawcę - w trakcie odkupienia przez G. - pozwolenie na użytkowanie z 2014 roku).
  • sieć energetyczna - oznaczenie PKOB: 222 (wykonana przez T. Sp. z o.o. - pozwolenie na użytkowanie z 2013 roku).

Te obiekty budowlane stanowią budowle podziemne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2013 r. z poz. 1409 ze zm.) i Polskiej Klasyfikacji obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.).

Właścicielami tych sieci będą firmy dostarczające poszczególne media po odkupieniu ich od Wnioskodawcy.

Wątpliwości Wnioskodawcy, dotyczą kwestii jaka stawka VAT powinna być zastosowana do sprzedaży udziału w drodze?

W rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane (j.t Dz.U. z 2013 r., poz. 1409) obiekty budowlane wymienione we wniosku, zlokalizowane na ww. działce stanowią budowle, przez które należy rozumieć m.in. obiekty liniowe.

Należy jednak zauważyć, że obiekty te nie będą przedmiotem zbycia na rzecz nabywców działek, ponieważ po odkupieniu ich od Wnioskodawcy, będą stanowić własność firm dostarczających poszczególne media.

Zgodnie z art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz.U. z 2014 r. poz. 121) nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Natomiast stosownie do treści art. 47 § 1, § 2 i § 3 tej ustawy, część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

Zgodnie z art. 48 cyt. ustawy, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, prądu elektrycznego oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa. Osoba, która poniosła koszty budowy urządzeń, o których mowa w § 1, i jest ich właścicielem, może żądać, aby przedsiębiorca, który przyłączył urządzenia do swojej sieci, nabył ich własność za odpowiednim wynagrodzeniem, chyba że w umowie strony postanowiły inaczej. Z żądaniem przeniesienia własności tych urządzeń może wystąpić także przedsiębiorca.

Wyjątek w tej kwestii zawarty jest w art. 49 Kodeksu cywilnego, z którego wynika, iż wymienione w nim urządzenia nie należą do części składowych gruntu lub budynku, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa. Przesłanka ta jest spełniona z chwilą podłączenia wymienionych w art. 49 Kodeksu cywilnego urządzeń do sieci należących do przedsiębiorstwa. W rezultacie więc urządzenia te przestają być częścią składową nieruchomości, na której zostały zbudowane i nie stanowią własności właściciela tej nieruchomości. Dotychczasowy właściciel traci ich własność na rzecz właściciela instalacji, do której zostały one przyłączone, czyli na rzecz przedsiębiorcy sieciowego.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy, zauważyć należy, iż jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Pojęcie to ma szerszy zakres, niż sprzedaż w ujęciu cywilnoprawnym. Przede wszystkim przeniesienie prawa do rozporządzania towarem to nie tylko przeniesienie jego własności. Dostawa towarów nie będzie więc obejmowała tylko sprzedaży towarów (w sensie cywilnoprawnym). Dla uznania, że miała miejsce dostawa towarów, wystarczy, że podmiot nabędzie tzw. własność ekonomiczną, tzn. będzie miał możliwość dowolnego rozporządzania i dysponowania uzyskanym towarem.

Powyższe wskazuje jednoznacznie, że rozważając skutki podatkowe dokonywanej przez Wnioskodawcę transakcji należy mieć na uwadze nie jej aspekty cywilnoprawne, lecz te, które mają znaczenie z punktu widzenia ustawy o VAT.

Skoro posadowione na działce będącej przedmiotem wniosku budowle tj. sieć kanalizacyjna, wodociągowa, gazociągowa i energetyczna, będą stanowić własność poszczególnych przedsiębiorstw przesyłowych, to nie ma podstaw do przyjęcia, że Wnioskodawca dokona sprzedaży tych obiektów na rzecz nabywców poszczególnych działek.

Zatem biorąc pod uwagę rozwiązania przyjęte w ustawie o VAT, nie wystąpi dostawa towarów (sieci kanalizacyjnej, wodociągowej, gazociągowej i energetycznej - budowli posadowionych na tych działkach), gdyż to przedsiębiorstwa przesyłowe będą właścicielami tych obiektów.

W związku z powyższym, przedmiotem dostawy w świetle art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, będzie wyłącznie działka gruntu, na której posadowione są wymienione we wniosku budowle tj. sieć kanalizacyjna, wodociągowa, gazociągowa i energetyczna.

Jednocześnie z wniosku nie wynika aby na działce w momencie sprzedaży była posadowiona jakakolwiek inna budowla (droga ma powstać dopiero w przyszłości), a działka ta jest objęta decyzją o warunkach zabudowy gdyż ma na niej powstać droga.

Jeżeli zatem chodzi o dostawę udziałów w ww. działce, przeznaczonej pod zabudowę, to stwierdzić należy, że teren ten jako budowlany nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Opodatkowaniu podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych – tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Sprzedaż gruntu w takim przypadku nie ma charakteru samodzielnego, lecz jest związana z obiektem będącym przedmiotem dostawy, który z tym gruntem jest trwale związany.

Powyższy przepis nie będzie miał jednak zastosowania w przedmiotowej sprawie, ponieważ nie zaistnieje jednocześnie dostawa towarów (budowli) w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wraz z przeniesieniem własności gruntu, na którym te budowle są posadowione.

W konsekwencji sprzedaż udziałów w przedmiotowej działce stanowiącej własność Wnioskodawcy, dla której została wydana decyzja o warunkach zabudowy nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, tym samym podlegać będzie opodatkowaniu zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT 23% stawką VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż udziału 1/15 wartości drogi powinna być obciążona 23 % stawką podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

V.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca (osoba fizyczna) jest podatnikiem podatku VAT i ramach swojej działalności prowadzi hurtownię materiałami elektrycznymi oraz świadczy usługi budowlane. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności planuje wybudować dom mieszkalny na własne potrzeby na własnej, prywatnej działce, która nigdy nie została wprowadzona do ewidencji środków trwałych lecz pozostała własnością prywatną Wnioskodawcy. Działka na której zostanie wybudowany budynek mieszkalny dla Wnioskodawcy nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej. W związku z tą inwestycją Wnioskodawca poniesie koszty usługi budowlanej, koszty materiałowe.

Wnioskodawca wskazał, że budynek ten nie zostanie nieodpłatnie przekazany na cele osobiste Wnioskodawcy lecz sprzedany na cele osobiste.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W tym miejscu należy zauważyć, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Świadczenie zakłada zatem istnienie podmiotu będącego jego odbiorcą (konsumentem usługi), jednak musi to być podmiot inny niż wykonujący usługę. Świadczenie na własną rzecz nie jest więc sprzedażą usługi, gdyż nie występuje wówczas druga strona transakcji tj. konsument usługi (odbiorca świadczenia).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z powyższego wynika, że pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W umowie o świadczenie usług świadczący usługę (sprzedawca) zobowiązuje się wykonać na rzecz nabywcy (kupującego) konkretną czynność określoną w umowie, a nabywca (kupujący) zobowiązuje się usługę odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Realizacja usługi może nastąpić zatem między dwoma podmiotami rozróżnianymi przez przepisy prawa jako sprzedawca i nabywca, a zatem w umowie występować muszą co najmniej dwie strony. Zatem aby miało miejsce świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, koniecznym jest, aby wystąpiły co najmniej dwie strony, między którymi może dojść do tego świadczenia. Ustawodawca w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT poddaje opodatkowaniu odpłatne świadczenie usług, do którego można zaliczyć transakcje sprzedaży, niezależnie od tego czy została wykonana z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa, jednakże z zastrzeżeniem zawartym w art. 6 pkt 2 ustawy. W myśl powołanego artykułu, przepisów ustawy nie stosuje się do czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.

W transakcji, o której mowa we wniosku, Wnioskodawca – osoba fizyczna występuje jednocześnie jako kupujący (usługobiorca) i sprzedający (usługodawca). Tym samym nie można uznać, że Wnioskodawca dokona sprzedaży robót budowlanych na własną rzecz, bowiem dokonanie zapłaty stanowiłoby w istocie przeniesienie środków pieniężnych z jednego rachunku Wnioskodawcy (prywatnego) na drugi rachunek (firmowy).

Jeżeli zatem usługi budowy domu dla Wnioskodawcy będą wykonane przy użyciu majątku (tj. materiałów, maszyn, pracowników itp.) należącego do firmy Wnioskodawcy, to nastąpi tu świadczenie usług budowlanych na cele osobiste podatnika (Wnioskodawcy) podlegające jednakże i tak opodatkowaniu w trybie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Jeżeli zatem przedmiotem świadczenia na cele osobiste Wnioskodawcy będą usługi budowlane dotyczące budowy budynku mieszkalnego sklasyfikowanego do PKOB 11 i będzie to budynek stałego zamieszkania należący do obiektów budownictwa społecznego, to na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT będą podlegały opodatkowaniu wg 8% stawki podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w tym gdyby przedmiotem dostawy na prywatne cele Wnioskodawcy były ewentualne inne świadczenia lub dostawa towarów inne niż usługa budowlana oraz gdyby przedmiotem sprzedaży była budowla w postaci drogi a nie udział w działce pod drogę), bądź zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w X., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj