Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-89a/12/MK
z 20 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-89a/12/MK
Data
2012.04.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
emerytura
konto
pracownik
programy emerytalne
składki
transfer środków


Istota interpretacji
Czy w przedstawionym stanie faktycznym TFI słusznie postąpiło naliczając 19% podatek dochodowy od całości zgromadzonych przez Pana na IKE środków pieniężnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2012 r. (data wpływu – 23 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym (IKE) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym (IKE).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Był Pan zatrudniony w S.A., gdzie w ramach pracowniczego programu emerytalnego (dalej: PPE) miał zawarte grupowe ubezpieczenie na życie z funduszem kapitałowym. Na dzień 21 grudnia 2010 r. na utworzonym dla Pana w związku z uczestnictwem w ww. programie rachunku zgromadzona była równowartość kwoty 13 386 zł 98 gr. Następnie złożył Pan dyspozycję przelewu zgromadzonych środków na Indywidualne Konto Emerytalne (dalej: IKE). W odpowiedzi w dniu 22 grudnia 2010 r. otrzymał Pan pismo, w treści którego potwierdzono dokonanie wypłaty transferowej w kwocie 13 422 zł 31 gr na konto IKE prowadzone przez TFI. Na ogólną wartość przetransferowanych środków pieniężnych kwota 11 304 zł 11 gr stanowiła składkę podstawową, która uprzednio była naliczana i odprowadzana przez pracodawcę na Pańskie konto w PPE, zaś podatek z tytułu przedmiotowej składki był potrącany z Pana wynagrodzenia.

Z kolei w dniu 5 stycznia 2011 r. na skutek wcześniej złożonej dyspozycji likwidacji IKE, otrzymał Pan z TFI potwierdzenie przeprowadzenia transakcji oraz informacje o wycenie na ten dzień zgromadzonych przez Pana na IKE i przeznaczonych do zwrotu środków w kwocie 13 422 zł 31 gr z czego na rzecz TFI pobrano 10% opłaty dodatkowej (tj. 1 342 zł 23 gr). Ponadto od wartości zgromadzonych składek podstawowych w kwocie 11 304 zł 11 gr pobrano na rzecz ZUS środki w wysokości 3 391 zł 23 gr (tj. 30% zgromadzonych składek podstawowych). Następnie pobrany został od całości zgromadzonych na IKE środków zryczałtowany 19% podatek dochodowy (kwota podatku od kwoty 13 422 zł 31 gr wyniosła 2 550 zł).

Wpłacane przez Pana składki podstawowe były już raz opodatkowane podatkiem dochodowym, co następowało przy wypłacie wynagrodzenia.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przedstawionym stanie faktycznym TFI słusznie postąpiło naliczając 19% podatek dochodowy od całości zgromadzonych przez Pana na IKE środków pieniężnych...


Zdaniem Pana, TFI pobrało za wysoki podatek, gdyż powinien on być pobrany od różnicy pomiędzy zgromadzonymi składkami (które już raz były opodatkowane przy wynagrodzeniu) a kwotą, która znajdowała się na IKE w dniu jego likwidacji. W związku z powyższym, w Pana opinii, podatek powinien być naliczony i zapłacony od uzyskanego dochodu z ww tytułu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1205 ze zm.) określała w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2011 r. zasady gromadzenia oszczędności na indywidualnych kontach emerytalnych, zwanych „IKE” oraz dokonywania wpłat, wypłat transferowych, wypłat, częściowego zwrotu i zwrotu środków zgromadzonych na tych kontach (art. 1).

W myśl art. 2 pkt 2 ww. ustawy przez gromadzenie oszczędności na IKE należy rozumieć dokonywanie wpłat, wypłat transferowych oraz przyjmowanie wypłat transferowych, a także inwestowanie środków znajdujących się na IKE. Zgodnie zaś z treścią art. 2 pkt 4 ww. ustawy przez pojęcie wpłaty należy rozumieć wpłatę środków pieniężnych dokonywaną przez oszczędzającego na IKE lub przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE oszczędzającego. Natomiast określenie wypłata transferowa stosownie do art. 2 pkt 14 ww. ustawy oznacza, przeniesienie środków zgromadzonych przez oszczędzającego na IKE do innej instytucji finansowej lub przeniesienie środków zgromadzonych na IKE z IKE zmarłego na IKE osoby uprawnionej lub do programu emerytalnego, do którego uprawniony przystąpił, lub jednoczesne odkupienie jednostek uczestnictwa w jednym funduszu inwestycyjnym i nabycie jednostek uczestnictwa w innym funduszu inwestycyjnym zarządzanym przez to samo towarzystwo za środki pieniężne uzyskane z odkupienia jednostek uczestnictwa (konwersja), pod warunkiem że jednostki odkupywane, jak i nabywane są rejestrowane na IKE oszczędzającego, lub przeniesienie środków zgromadzonych przez oszczędzającego na IKE do programu emerytalnego, do którego przystąpił oszczędzający, lub przeniesienie środków z programu emerytalnego na IKE, w przypadkach określonych w ustawie o pracowniczych programach emerytalnych.

Określenie zwrot - zawarte w omawianej ustawie oznacza wycofanie całości środków zgromadzonych na IKE, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty bądź wypłaty transferowej (art. 2 pkt 15 ww. ustawy).

Treść art. 37 ust. 1 ww. ustawy, wskazuje, że zwrot środków zgromadzonych na IKE następuje w razie wypowiedzenia umowy o prowadzenie IKE przez którąkolwiek ze stron, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty lub wypłaty transferowej.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 4 w związku z ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. Nr 116, poz. 1207 ze zm.) zarządzający w przypadku dokonywania wypłaty transferowej przekazuje wraz z dokonaniem wypłaty transferowej odpowiednio następnemu zarządzającemu albo instytucji finansowej prowadzącej IKE jeden egzemplarz informacji dotyczącej uczestnika programu, w tym m.in. informację o wysokości wpłat w ciągu każdego roku kalendarzowego z podziałem na wpłaty z tytułu składki podstawowej i dodatkowej.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl art. 30a ust. 1 pkt 10 i 11 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zryczałtowany 19% podatek dochodowy pobiera się od dochodu:


  • oszczędzającego na indywidualnym koncie emerytalnym z tytułu zwrotu albo częściowego zwrotu, w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych, środków zgromadzonych na tym koncie,
  • uczestnika pracowniczego programu emerytalnego z tytułu zwrotu środków zgromadzonych w ramach programu, w rozumieniu przepisów o pracowniczych programach emerytalnych.


Definicję dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, uzyskanego przez podatnika z tytułów wymienionych w art. 30a ust. 1 pkt 10 i 11 zawiera art. 30a ust. 8 – 8e ww. ustawy.

W myśl ww. przepisów, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., dochodem, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, jest różnica między kwotą stanowiącą wartość środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne (ust. 8). Z kolei dochodem przy całkowitym zwrocie, który został poprzedzony zwrotami częściowymi, jest różnica pomiędzy wartością środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym na dzień całkowitego zwrotu a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne pomniejszoną o koszty częściowych zwrotów (ust. 8a). W przypadku zaś częściowego zwrotu dochodem jest kwota zwrotu pomniejszona o koszty przypadające na ten zwrot. Za koszt, o którym mowa w zdaniu pierwszym, uważa się iloczyn kwoty zwrotu i wskaźnika stanowiącego udział sumy wpłat na indywidualne konto emerytalne do wartości środków zgromadzonych na tym koncie (ust. 8b). Natomiast zgodnie z art. 30a ust. 8c ustawy przy kolejnym częściowym zwrocie przepisy ust. 8a i 8b stosuje się odpowiednio, z tym że do ustalenia wartości środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym bierze się aktualny stan środków na tym koncie. Jednakże, jak stanowi art. 30a ust. 8d ustawy, dochodu, o którym mowa w ust. 8-8c, nie pomniejsza się o straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych poniesionych w roku podatkowym oraz w latach poprzednich.

Jednocześnie wskazać należy, że przytoczone przepisy ust. 8-8d stosuje się odpowiednio do określania dochodu, o którym mowa w ust. 1 pkt 11 (art. 30a ust. 8e).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż był Pan zatrudniony w S.A., gdzie w ramach pracowniczego programu emerytalnego (dalej: PPE) miał zawarte grupowe ubezpieczenie na życie z funduszem kapitałowym. Na dzień 21 grudnia 2010 r. na utworzonym dla Pana w związku z uczestnictwem w ww. programie rachunku zgromadzona była równowartość kwoty 13 386 zł 98 gr. Następnie złożył Pan dyspozycję przelewu zgromadzonych środków na Indywidualne Konto Emerytalne (dalej: IKE). W odpowiedzi w dniu 22 grudnia 2010 r. otrzymał Pan pismo, w treści którego potwierdzono dokonanie wypłaty transferowej w kwocie 13 422 zł 31 gr na konto IKE prowadzone przez TFI. Na ogólną wartość przetransferowanych środków pieniężnych kwota 11 304 zł 11 gr stanowiła składkę podstawową, która uprzednio była naliczana i odprowadzana przez pracodawcę na Pańskie konto w PPE, zaś podatek z tytułu przedmiotowej składki był potrącany z Pana wynagrodzenia.

Z kolei w dniu 5 stycznia 2011 r. na skutek wcześniej złożonej dyspozycji likwidacji IKE, otrzymał Pan z TFI potwierdzenie przeprowadzenia transakcji oraz informacje o wycenie na ten dzień zgromadzonych przez Pana na IKE i przeznaczonych do zwrotu środków w kwocie 13 422 zł 31 gr z czego na rzecz TFI pobrano 10% opłaty dodatkowej (tj. 1 342 zł 23 gr). Ponadto od wartości zgromadzonych składek podstawowych w kwocie 11 304 zł 11 gr pobrano na rzecz ZUS środki w wysokości 3 391 zł 23 gr (tj. 30% zgromadzonych składek podstawowych). Następnie pobrany został od całości zgromadzonych na IKE środków zryczałtowany 19% podatek dochodowy (kwota podatku od kwoty 13 422 zł 31 gr wyniosła 2 550 zł).

Wpłacane przez Pana składki podstawowe były już raz opodatkowane podatkiem dochodowym, co następowało przy wypłacie wynagrodzenia.

W przedmiotowej sprawie dochodem oszczędzającego jest zatem zwrot środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym, na które to konto wcześniej przyjęto wypłatę transferową z pracowniczego programu emerytalnego.

Dochód osiągnięty z tytułu wypłaty transferowej środków zgromadzonych w ramach pracowniczego programu emerytalnego (PPE) na indywidualne konto emerytalne (IKE) rozumiany jest jako różnica między wartością środków zgromadzonych w PPE a sumą wpłat do PPE. W momencie dokonania wypłaty transferowej do IKE dochód ten na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Podlega on jednak opodatkowaniu w momencie zwrotu środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym.

Dodać należy, że dokonanie wypłaty transferowej z PPE do IKE nie zmienia w istocie faktu, iż jest to dochód osiągnięty przez uczestnika PPE i podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w momencie zwrotu środków zgromadzonych w ramach programu. Zatem jest on zwolniony przy przekazaniu z pracowniczego programu emerytalnego na IKE, a opodatkowany dopiero w momencie zwrotu środków z IKE, w przeciwnym bowiem wypadku dochód osiągnięty przez uczestnika PPE dokonującego transferu środków do IKE byłby podwójnie opodatkowany.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż dochodem oszczędzającego na indywidualnym koncie emerytalnym, na które to konto zostały uprzednio przekazane również środki z pracowniczego programu emerytalnego (w ramach wypłaty transferowej z PPE na IKE), jest – w przypadku całkowitego zwrotu środków zgromadzonych na IKE - zarówno dochód osiągnięty w ramach oszczędzania na IKE, jak również dochód osiągnięty przed wypłatą transferową środków z PPE na IKE w ramach pracowniczego programu emerytalnego. Dochodem tym będzie różnica między kwotą stanowiącą wartość środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym (wartość wszystkich środków zgromadzonych na IKE oszczędzającego, jaką mają one w dniu realizacji zwrotu, zarówno pochodzących z wpłat na IKE, jak i środki transferowane z PPE) a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne oraz wypłaty transferowej dokonanej w ramach pracowniczego programu emerytalnego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj