Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-656/14/MW
z 9 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2014 r. (data wpływu: 13 czerwca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2014 r. (data wpływu: 13 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów z tytułu udzielania korepetycji – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów z tytułu udzielania korepetycji.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą z wpisem PKD: 47.64.Z – sprzedaż detaliczna sprzętu sportowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach, 47.79.Z. – sprzedaż detaliczna artykułów używanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach, 85.59.B – pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Jako formę opodatkowania działalności Wnioskodawczyni wybrała ryczałt. Obecnie Wnioskodawczyni chce skorzystać z możliwości prowadzenia korepetycji z rozliczeniem ryczałtowym. Do tej pory Wnioskodawczyni nie prowadziła korepetycji ze względu na informację z Urzędu Skarbowego, że nie można ich rozliczać ryczałtowo. Wnioskodawczyni jest nauczycielem. Wnioskodawczyni chce prowadzić korepetycje w ramach wolnego zawodu (usługa uczniowi na godziny). Wnioskodawczyni chce rozpocząć prowadzenie korepetycji, jednakże nie chce stracić możliwości rozliczenia ryczałtowego w pozostałych formach prowadzonej przez nią działalności.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że będzie udzielała osobiście korepetycji. Nie będzie w tym celu zatrudniała na podstawie umów o prace, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które będą wykonywały czynności związane z istotą tego zawodu.

Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, że odbiorcą świadczonych przez nią usług w zakresie korepetycji będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni nie będzie świadczyła usług na rzecz osób prawnych, podmiotów prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą czy jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawczyni może rozliczać ryczałtem przychody uzyskiwane z udzielania korepetycji na godziny, nie tracąc przy tym rozliczenia ryczałtowego w pozostałych formach działalności ujętych w CEIDG?


Zdaniem Wnioskodawczyni, może rozliczać przychód z udzielania korepetycji na godziny ryczałtem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych zwanych dalej „spółką”.


Z przepisu art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. d) i e) ww. ustawy wynika, że opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:


  • prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy;
  • świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.


Sformułowana w art. 4 ust. 1 pkt 11 na potrzeby ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne definicja wolnego zawodu stanowi, iż pod pojęciem wolnego zawodu rozumiana jest pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez lekarzy, lekarzy stomatologów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, tłumaczy oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, jeżeli działalność ta nie jest wykonywana na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudnienia na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Z powyższej definicji wynika, iż dla uznania, że podatnik wykonuje wolny zawód – istotny jest nie tylko rodzaj wykonywanego zawodu, ale także okoliczności jego wykonywania, a w tym zwłaszcza forma prawna działalności oraz krąg świadczeniobiorców (podmiotów, na rzecz których świadczone są usługi).

Z definicji wolnego zawodu wynika, że jest nim wyłącznie wykonywanie czynności na rzecz osób fizycznych będących konsumentami. W definicji bowiem zastrzega się, że wolnym zawodem nie jest wykonywanie danej działalności na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej. Ponadto czynności te mają być wykonywane osobiście przez podatnika prowadzącego działalność w zakresie wolnego zawodu, zaś przez osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu, opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą z wpisem PKD: 47.64.Z, 47.79.Z., 85.59.B. Jako formę opodatkowania działalności Wnioskodawczyni wybrała ryczałt. Obecnie Wnioskodawczyni chce skorzystać z możliwości prowadzenia korepetycji z rozliczeniem ryczałtowym. Wnioskodawczyni jest nauczycielem. Wnioskodawczyni będzie udzielała korepetycji osobiście. Nie będzie w tym celu zatrudniała na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze, osób, które będą wykonywały czynności związane z istotą tego zawodu. Ponadto odbiorcą świadczonych przez Nią usług w zakresie korepetycji będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni nie będzie świadczyła usług na rzecz osób prawnych, podmiotów prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą czy jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej.

Z przeanalizowanych regulacji prawnych wynika, że przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dopuszczają możliwość opodatkowania przychodów z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów, w tym nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Warunkiem opodatkowania przychodów uzyskiwanych m.in. przez nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jest osobiste wykonywanie działalności gospodarczej oraz wykonywanie działalności wyłącznie na rzecz osób fizycznych (jednakże nie dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej). Ponadto usługi te nie mogą być wymienione w załączniku nr 2 do ww. ustawy. Niespełnienie łącznie tych warunków wyłącza z możliwości opodatkowania w tej formie osób wykonujących działalność gospodarczą w zakresie wolnych zawodów.

W załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zawierającym „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według polskiej klasyfikacji wyrobów i usług” wymieniono część usług w zakresie edukacji sklasyfikowanych w dziale 85 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże wyłączenie to nie dotyczy pozarolniczej działalności gospodarczej świadczonej w ramach wolnych zawodów.

Zatem usługi nauczycieli polegające na udzielaniu lekcji na godziny świadczone w ramach wolnego zawodu nie zostały wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

We wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że jest nauczycielem i planuje rozpocząć świadczenie usług w zakresie udzielania korepetycji na godziny osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni będzie udzielała korepetycji osobiście i nie będzie w tym celu zatrudniała innych osób, które będą wykonywały czynności związane z istotą tego zawodu.

Zatem, mając na uwadze przytoczone przepisy prawa oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawczynię usługi w zakresie udzielania korepetycji na godziny spełniają warunki uprawniające do opodatkowania uzyskiwanych z tego tytułu przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Reasumując, Wnioskodawczyni może opodatkować przychody z tytułu udzielania korepetycji ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, nie tracąc przy tym możliwości opodatkowania ryczałtem pozostałych przychodów z działalności gospodarczej.

Należy jednocześnie podkreślić, że rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego sprawy. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega bowiem regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy – Ordynacja podatkowa jest bowiem sam przepis prawa.

W przypadku, gdy w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontrolnego właściwe organy ustalą, że przytoczony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) różni się od stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) występującego w rzeczywistości, to wówczas Wnioskodawca nie będzie mógł ze skutkiem prawnym powołać się na niniejszą interpretację.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj