Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-455/14-4/AJ
z 14 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 1 kwietnia 2014 r. (data wpływu: 7 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym 7 lipca 2014 r. (data uiszczenia brakującej opłaty oraz nadania pisma z 4 lipca 2014 r. stanowiącego odpowiedź na wezwanie tut. Organu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży mieszkania nabytego w drodze darowizny – jest:

  • prawidłowe – w odniesieniu do wydatków poniesionych na spłatę kredytu;
  • nieprawidłowe – w odniesieniu do wydatków poniesionych przed datą uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia mieszkania i udokumentowanych rachunkami i fakturami.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży mieszkania nabytego w drodze darowizny.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14f § 1 oraz art. 14b § 3 oraz § 4 ustawy – Ordynacja podatkowa, pismem z 30 czerwca 2014 r. nr ILPB2/415-455/14-3/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia – w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania – braków formalnych wniosku.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano 30 czerwca 2014 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło: 2 lipca 2014 r.), zaś 7 lipca 2014 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek (data uiszczenia brakującej opłaty oraz nadania pisma z 4 lipca 2014 r. stanowiącego odpowiedź na wezwanie tut. Organu).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Dnia 29 listopada 2013 r. Wnioskodawca sprzedał mieszkanie, które dostał jako darowiznę od swojej matki.

Mieszkanie zostało darowane 1 lutego 2012 r.

Zgodnie z prawem w ciągu 5 lat Zainteresowany nie może sprzedać mieszkania, gdyż będzie zobligowany odprowadzić z tego tytułu podatek dochodowy chyba, że przeznaczy te środki na cele mieszkaniowe.

Ze względu na ciężką chorobę matki (do wniosku dołączono m.in. orzeczenie o niepełnosprawności) i potrzebę stałej opieki nad nią Wnioskodawca zmuszony był do sprzedania darowanego mieszkania wcześniej niż przed upływem ww. terminu i poszukania nowego lokalu mieszkalnego, bądź wybudowania domu przystosowanego do opieki nad osobą niepełnosprawną.

Mieszkanie w bloku na 3 piętrze utrudniało właściwą opiekę i rehabilitację, której matka nieustannie wymaga. Łóżko specjalistyczne zajmowało cały pokój, a łazienka kompletnie nie była przystosowana dla osoby niepełnosprawnej. Jakikolwiek transport na badania bądź rehabilitację był praktycznie barierą nie do pokonania.

W czerwcu 2013 r. Zainteresowany zakupił, na zasadzie wspólności majątkowej małżeńskiej, dom w stanie surowym otwartym. W tym celu Wnioskodawca uzyskał kredyt, który był przeznaczony na zakup i dokończenie budowy domu. Następnie rozpoczęto prace budowlane, w ramach których m.in. zrezygnowano z garażu i przerobiono go na oddzielny pokój i łazienkę dla matki Wnioskodawcy – z udogodnieniami dla osoby niepełnosprawnej.

Aby dokończyć budowę i obniżyć koszty utrzymania 2 lokali mieszkalnych (domu i rzeczonego mieszkania) Zainteresowany zmuszony był do sprzedania mieszkania. Pieniądze ze sprzedaży mieszkania planuje przeznaczyć na częściową spłatę kredytu. W urzędzie skarbowym poinformowano Wnioskodawcę, że uzyskane w ten sposób pieniądze musi przeznaczyć na cele mieszkaniowe, okazując się rachunkami.

Zainteresowany nadmienia, że kredyt, o którym mowa powyżej, jest przeznaczony w całości na cele mieszkaniowe.

Do dnia sprzedaży mieszkania, tj. 29 listopada 2013 r. większość nakładów inwestycyjnych została już poniesiona i zapłacona (inwestycja trwa od czerwca 2013 r.) – poniesione nakłady łącznie z zakupem rozpoczętej budowy znacznie przewyższają kwotę uzyskaną ze sprzedaży mieszkania. Wnioskodawca dysponuje rachunkami i fakturami na pokrycie przedmiotowych wydatków, jednakże zostały one wystawione z datą poprzedzającą 29 listopada 2013 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawca może przeznaczyć pieniądze ze sprzedaży mieszkania otrzymanego w formie darowizny od matki na częściową spłatę kredytu, który był zaciągnięty na zakup i wykończenie domu?
  2. Czy będą honorowane rachunki powstałe przed sporządzeniem aktu notarialnego dotyczącego sprzedaży mieszkania?

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonana w ciągu 5 lat od daty nabycia sprzedaż mieszkania obliguje do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych, chyba że uzyskane z tego zbycia środki zostaną przez Zainteresowanego przeznaczone na cele mieszkaniowe.

W opinii Wnioskodawcy, zakup rozpoczętej budowy, nakłady na samą budowę i adaptację spełniają kryterium „cele mieszkaniowe”. Zainteresowany stoi na stanowisku, że wszystkie poniesione nakłady związane były tylko i wyłącznie z realizowaną inwestycją.

Powstała nowa samodzielna nieruchomość, a nakłady ponoszone były o wiele wcześniej i w o wiele większej skali aniżeli uzyskano środki pieniężne ze sprzedaży mieszkania.

Zdaniem Wnioskodawcy, częściowa spłata kredytu oraz honorowanie rachunków powstałych przed sporządzeniem aktu notarialnego dotyczą tego samego i wyczerpują znamiona kryterium celów mieszkaniowych.

Ponadto, Zainteresowany nadmienił, że decyzja o wybudowaniu nowego domu wymuszona była sytuacją rodzinną, na którą nie miał bezpośrednio żadnego wpływu, zaś przeznaczenie uzyskanych ze sprzedaży mieszkania środków na ten cel uważa za celowy.

W opinii Zainteresowanego, w momencie sporządzania darowizny nikt nie zakładał, że wydarzy się tragedia (udar, niepełnosprawność). Od samego początku Wnioskodawca był zameldowany i mieszkał w rzeczonym mieszkaniu. Gdyby nie sytuacja życiowa Zainteresowany nie byłby zmuszony do szukania rozwiązań mających na celu lepszą opiekę nad schorowaną matką. Mieszkanie na 3 piętrze w bloku kompletnie nie nadawało się do funkcjonowania osoby niepełnosprawnej, a tym bardziej do sprawnej opieki i rehabilitacji nad nią. Matka wymaga 24 godzinnej opieki.

Decyzja o zmianie lokalu mieszkalnego była wymuszona i podyktowana warunkami obiektywnymi. Nie mogąc dłużej czekać Zainteresowany doszedł do wniosku, że najkorzystniejszym wariantem będzie budowa domu z zaprojektowaną częścią socjalno- bytową dla matki, pozwalającą na bezkolizyjne korzystanie z łazienki (przystosowanej dla osoby niepełnosprawnej) oraz pokoju mogącego pomieścić duże łóżko szpitalne.

W tym celu Wnioskodawca zaciągnął kredyt bankowy i rozpoczął prace budowlane (czerwiec 2013 r.). Od samego początku pojawiły się duże nakłady finansowe, które zostały zrealizowane ze środków pochodzących z kredytu (okna, ogrzewanie, prace budowlane, drzwi, schody, itp.), co potwierdzają posiadane przez Zainteresowanego faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • prawidłowe – w odniesieniu do wydatków poniesionych na spłatę kredytu;
  • nieprawidłowe – w odniesieniu do wydatków poniesionych przed datą uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia mieszkania i udokumentowanych rachunkami i fakturami.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.

Z analizy wniosku wynika, że Zainteresowany nabył mieszkanie od matki w drodze darowizny dokonanej w 2012 r. Dnia 29 listopada 2013 r. ww. mieszkanie zostało odpłatne zbyte. Wcześniej, bo w czerwcu 2013 r. Wnioskodawca zakupił, na zasadzie wspólności majątkowej małżeńskiej, dom w stanie surowym otwartym. Kredyt, o którym mowa we wniosku, został zaciągnięty w celu zakupu i dokończenia budowy ww. domu.

W świetle powyższego, dla określenia skutków podatkowych sprzedaży przedmiotowego mieszkania zastosowanie znajdują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r.

Wskazać bowiem należy, że ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 ze zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2009 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

  • dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  • dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie do ust. 2 artykułu 30e ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Jednakże, po myśli art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy podatkowej, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Z kolei, zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

  1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
  4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
  5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

– położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

W myśl art. 21 ust. 25 pkt 2 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

  1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na cele określone w pkt 1,
  2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a,
  3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a lub b

– w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30;

Wskazać należy, że zawarte w przepisie art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyliczenie wydatków mieszkaniowych ma charakter wyczerpujący, w związku z czym tylko realizacja w wymaganym terminie celów w nim wymienionych pozwala na zwolnienie z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.

Z analizy wniosku wynika, że w czerwcu 2013 r. Zainteresowany zakupił dom w stanie surowym otwartym. Ww. inwestycja została zrealizowana środkami pochodzącymi z kredytu zaciągniętego na nabycie i dokończenie budowy domu. Następnie w listopadzie 2013 r. Wnioskodawca dokonał zbycia mieszkania nabytego w 2012 r. w drodze darowizny od matki. Pieniądze uzyskane ze sprzedaży mieszkania Zainteresowany planuje przeznaczyć na częściową spłatę kredytu, o którym mowa powyżej. Ponadto, Wnioskodawca posiada dokumenty (faktury, rachunki) potwierdzające poniesienie wydatków mieszkaniowych, które zostały wystawione z datą poprzedzającą dzień sprzedaży mieszkania otrzymanego w drodze darowizny od matki.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że wydatki na spłatę kredytu zaciągniętego na zakup i dokończenie budowy domu wydatkowane ze środków pochodzących z odpłatnego zbycia mieszkania nabytego w darowiźnie od matki stanowią realizacji celu mieszkaniowego w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, wydatki te korzystają ze zwolnienia od podatku.

Co się zaś tyczy wydatków poniesionych na cele mieszkaniowe, które zostały udokumentowane fakturami i rachunkami wystawionymi z datą poprzedzającą dzień zbycia mieszkania, stwierdzić należy, że nie korzystają one ze zwolnienia od podatku. Jak bowiem wskazano powyżej, wolne od podatku są tylko i wyłącznie dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, co na gruncie analizowanej sprawy nie miało miejsca. Skoro bowiem ww. wydatki zostały poniesione przed uzyskaniem przychodu z odpłatnego zbycia mieszkania, tj. przed 29 listopada 2013 r., nie sposób uznać, że doszło do wydatkowania środków uzyskanych właśnie z tego zbycia.

W konsekwencji, brak jest podstaw do uwzględnienia dokumentów potwierdzających poniesienie ww. wydatków.

Końcowo, tut. Organ nadmienia, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj