Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-434/14-2/AW
z 19 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2014 r. (data wpływu 9 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Mieszkaniowa ... zawarła Trójstronne Porozumienie w sprawie zasad rozliczania energii cieplnej do celów centralnego ogrzewania oraz ciepłej wody użytkowej nieruchomości ...Przedmiotem Porozumienia są zasady rozliczania i podziału kosztów stałych i zmiennych energii cieplnej do celów centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej oraz określenie kosztów wynikających z eksploatacji wymiennikowni i sieci przesyłowej SM ... w ....

Zgodnie z porozumieniem (kserokopia w załączeniu) Wnioskodawca za dostarczoną energię cieplną na cele centralnego ogrzewania i ciepłej wody wystawia na rzecz ...faktury VAT po zakończeniu miesiąca na podstawie wskazań przyrządów:

  1. ciepłomierzy budynkowych (z uwzględnieniem strat przesyłowych oraz kosztów eksploatacji i obsługi węzła głównego SM ... z zachowaniem proporcji w stosunku do ilości zużytych GJ ze wszystkich nieruchomości) dla potrzeb centralnego ogrzewania,
  2. za energię cieplną na cele c.w.u zaliczkowo miesięcznie z uwzględnieniem kosztów eksploatacji głównego węzła cieplnego SM na podstawie wskazań ciepłomierza głównego c.w.u w węźle cieplnym SM z zachowaniem proporcji w stosunku do łącznej ilości c.w.u ze wszystkich nieruchomości,
  3. za podgrzanie zimnej wody SM ... obciążą zaliczkowo miesięcznie,
  4. po okresie półrocznym SM dokonuje rozliczenia zużycia c.w.u i zimnej wody do podgrzania z uwzględnieniem różnic tzw. wody technicznej z zachowaniem proporcji w stosunku do ilości zużytej wody we wszystkich nieruchomościach zasilanych z węzła cieplnego.

Strony uzgodniły podział kosztów energii cieplnej:

  1. stałych: (c.o i c.w) według mocy zamówionej w MPEC na cele c.o i c.w.u dla budynków nieruchomości Wojsławicka 1, 3,
  2. zmiennych: według ustaleń zawartych w Porozumieniu jak w ww. pkt.

Za konserwację sieci przesyłowej Spółdzielnia pobiera od Wspólnoty opłatę w wys. 0,20 zł/1 m2 p.uż.

Zawarte Porozumienie nie zawiera żadnych postanowień dotyczących stosowania cen za dostawę mediów.

Energię cieplną na cele c.o i c.w.u do wymiennikowni Spółdzielni dostarcza Miejskie Przedsiębiorstwo ...i Cieplnej Sp. z o.o. w ....

W Spółdzielni prowadzona jest działalność nieopodatkowana jak i opodatkowana, od której istnieje możliwość częściowego odliczania - obniżenia kwoty podatku należnego o % kwoty podatku naliczonego. Spółdzielnia z przysługującego prawa nie korzysta, w związku z czym koszty m.in. z otrzymanej faktury w kwocie brutto rozlicza na poszczególne budynki. Faktura zakupu stanowi dla Spółdzielni koszt wraz z zawartym w niej podatkiem VAT. Faktura z MPEC dotycząca opłat zmiennych za c.o i c.w.u wystawiona jest zgodnie z odczytem na głównym węźle cieplnym spółdzielni, z którego rozliczane są, przez Spółdzielnię poszczególne budynki, w tym również Wspólnota Mieszkaniowa 1, 3.

Spółdzielnia kosztami przypadającymi na budynki WM 1, 3 z tytułu centralnego ogrzewania, ciepłej wody i zimnej wody do podgrzania obciąża Wspólnotę wystawiając fakturę VAT, na którą składają się koszty poniesione przez Spółdzielnię (wartość faktury brutto) zwiększone o należny podatek VAT, którego wysokość Spółdzielnia odprowadza na rzecz właściwego Urzędu Skarbowego. Spółdzielnia rozlicza się z Urzędem Skarbowym tylko z podatku VAT należnego.

Wspólnota Mieszkaniowa 1, 3 w ... powołując się na art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług jest zdania, że przy odsprzedaży ciepła Spółdzielni jako podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury zakupu, w związku z czym przy sprzedaży ciepła na rzecz Wspólnoty podstawą opodatkowania powinna być kwota należna z tytułu świadczenia usług pomniejszona o kwotę podatku VAT, a w tym przypadku kwota netto z faktury zakupu (art. 29a ustawy o VAT).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy podstawa opodatkowania (zawierająca ceny netto oraz podatek VAT z faktury zakupu otrzymanej m.in. od dostawcy ciepła, tj. MPEC, która w całości jest kosztem Spółdzielni), zastosowana przez Spółdzielnię w wystawianych fakturach dotyczących dostawy energii cieplnej dla potrzeb centralnego ogrzewania i ciepłej wody oraz zimnej wody do podgrzania na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej jest ustalona prawidłowo?

Zdaniem Wnioskodawcy, podnoszony przez Wspólnotę Mieszkaniową art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT nie ma zastosowania do przyjętych w Spółdzielni metod rozliczania się ze Wspólnotą Mieszkaniową z mediów dostarczanych przez m.in. Sp. z o.o. Zawarte Porozumienie nie zawiera żadnych postanowień dotyczących stosowania cen za dostawę mediów ( c.o, c.w.u, zimna woda do podgrzania).

W Spółdzielni prowadzona jest zarówno działalność nieopodatkowana jak i opodatkowana od której istnieje możliwość częściowego, a nie w całości odliczania - obniżenia kwoty podatku należnego o % kwoty podatku naliczonego. Jest to przysługujące prawo, z którego Spółdzielnia mieszkaniowa może skorzystać. Spółdzielnia z powyższego przysługującego prawa nie korzysta, rozlicza się z Urzędem Skarbowym tylko z podatku należnego.

Sprzedaż m.in. przez Sp. z o.o. na rzecz Spółdzielni energii cieplnej dla potrzeb c.o i c.w.u stanowi dla spółdzielni koszt wraz z zawartym w fakturze podatkiem VAT (wartość faktury brutto ), w związku z czym Wnioskodawca uważa, że na odsprzedaż m.in. energii cieplnej na rzecz innego podmiotu - Wspólnoty Mieszkaniowej - składają się koszty poniesione przez Spółdzielnię (wartość faktury brutto) zwiększone o należny podatek VAT, którego wysokość Spółdzielnia rozlicza i uiszcza na rzecz właściwego Urzędu Skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez pojęcie świadczenia usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to - co do zasady – niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (wynagrodzenie za usługę).

Taka konstrukcja definicji świadczenia usług jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.

Celem obciążenia kosztami podmiotu, który faktycznie korzystał z usługi jest odsprzedaż tej usługi przez podmiot uczestniczący pośrednio w świadczeniu, pomimo że pośrednik danej usługi nie wykonał. Przenoszenie kosztów jest więc świadczeniem podmiotu pośredniczącego między właściwym usługodawcą, a rzeczywistym nabywcą tej usługi. Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje usługę, a następnie odsprzedaje ją w takiej samej formie swojemu kontrahentowi.

Przeniesienie kosztów nabycia usługi, o którym mowa wyżej, dotyczy wyłącznie usługi, jaką nabywca nabył w celu odsprzedaży w postaci takiego samego świadczenia, co nie jest tożsame z sytuacją odsprzedaży tej usługi będącej elementem pomocniczym świadczenia głównego, bez którego świadczenie pomocnicze nie ma racji bytu.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Zgodnie z art. 29a ust. 6 ww. ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W myśl art. 29a ust. 7 ustawy podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Spółdzielnia Mieszkaniowa zawarła Trójstronne Porozumienie w sprawie zasad rozliczania energii cieplnej do celów centralnego ogrzewania oraz ciepłej wody użytkowej nieruchomości Wspólnota Mieszkaniowa. Przedmiotem Porozumienia są zasady rozliczania i podziału kosztów stałych i zmiennych energii cieplnej do celów centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej oraz określenie kosztów wynikających z eksploatacji wymiennikowni i sieci przesyłowej SM.

Zgodnie z porozumieniem Wnioskodawca za dostarczoną energię cieplną na cele centralnego ogrzewania i ciepłej wody wystawia na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej faktury po zakończeniu miesiąca na podstawie wskazań przyrządów.

Zawarte Porozumienie nie zawiera żadnych postanowień dotyczących stosowania cen za dostawę mediów. Energię cieplną na cele c.o i c.w.u do wymiennikowni Spółdzielni dostarcza Miejskie Przedsiębiorstwo ...i Cieplnej.

W Spółdzielni prowadzona jest działalność nieopodatkowana jak i opodatkowana, od której istnieje możliwość częściowego odliczania - obniżenia kwoty podatku należnego o % kwoty podatku naliczonego. Spółdzielnia z przysługującego prawa nie korzysta, w związku z czym koszty m.in. z otrzymanej faktury w kwocie brutto rozlicza na poszczególne budynki. Faktura zakupu stanowi dla Spółdzielni koszt wraz z zawartym w niej podatkiem VAT. Faktura z MPEC dotycząca opłat zmiennych za c.o i c.w.u wystawiona jest zgodnie z odczytem na głównym węźle cieplnym spółdzielni, z którego rozliczane są, przez Spółdzielnię poszczególne budynki, w tym również Wspólnota Mieszkaniowa.

Spółdzielnia kosztami przypadającymi na budynki WM z tytułu centralnego ogrzewania, ciepłej wody i zimnej wody do podgrzania obciąża Wspólnotę wystawiając fakturę VAT, na którą składają się koszty poniesione przez Spółdzielnię (wartość faktury brutto) zwiększone o należny podatek VAT, którego wysokość Spółdzielnia odprowadza na rzecz właściwego Urzędu Skarbowego. Spółdzielnia rozlicza się z Urzędem Skarbowym tylko z podatku VAT należnego.

Wspólnota Mieszkaniowa powołując się na art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług jest zdania, że przy odsprzedaży ciepła Spółdzielni jako podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury zakupu, w związku z czym przy sprzedaży ciepła na rzecz Wspólnoty podstawą opodatkowania powinna być kwota należna z tytułu świadczenia usług pomniejszona o kwotę podatku VAT, a w tym przypadku kwota netto z faktury zakupu.

Zaznacza się, iż kwestię zawierania umów reguluje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121). Zasada swobody umów zapisana jest w art. 3531 Kodeksu cywilnego, w świetle którego strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Strony mogą dowolnie ustalać stosunki cywilnoprawne, jednakże postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane.

A zatem mając na uwadze opis sprawy i obowiązujące przepisy prawa stwierdzić należy, iż podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę na rzecz Spółdzielni za dostawy energii cieplnej dla potrzeb centralnego ogrzewania i ciepłej wody oraz zimnej wody do podgrzania dla Wspólnoty Mieszkaniowej. Jednakże zauważyć należy, iż kwestia prawidłowości zaliczenia do podstawy opodatkowania określonych przez Wnioskodawcę elementów składających się na zapłatę za odsprzedaż energii cieplnej dla potrzeb centralnego ogrzewania i ciepłej wody, oraz zimnej wody do podgrzania, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Organy podatkowe nie mają bowiem prawa ingerować w treść zawieranych umów i przyjęty w nich sposób rozliczeń, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, co może być stwierdzone jedynie w trakcie przeprowadzonego przez organ pierwszej instancji postępowania podatkowego.

Oceniając stanowisko Wnioskodawcy uznać je należy za nieprawidłowe, bowiem przedstawiona argumentacja nie odnosi się do art. 29a ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, że dokumenty dołączone do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Bowiem Organ podatkowy wydając interpretację indywidualną rozpatruje sprawę tylko i wyłącznie w ramach stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz wyrażonej przez Wnioskodawcę oceny prawnej tego stanu faktycznego. Tym samym Organ podatkowy nie przeprowadza w tego rodzaju sprawach postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku tylko do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które jest ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) przedstawionego przez Wnioskodawcę.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj