Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-493/14-3/WS
z 14 lipca 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego jest:
- prawidłowe - w odniesieniu do wydatków poniesionych na: budowę szafy wnękowej, zakup okapu kuchennego, zakup i montaż stałej obudowy urządzeń kuchennych, zakup i montaż baterii i armatury kuchennej, zakup i montaż kuchennej płyty elektrycznej lub indukcyjnej, zakup i montaż oświetlenia na stałe wbudowanego w ścianę i sufit (oświetlenie punktowe),
- nieprawidłowe – w odniesieniu do wydatków poniesionych na: zakup i montaż karniszy okiennych, zakup i montaż lampy przytwierdzonej do sufitu, zakup i montaż luster łazienkowych i innych, wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej.
UZASADNIENIE
W dniu 14 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
W maju 2012 r. Wnioskodawczyni odziedziczyła po ojcu 1/6 część nieruchomości. Nieruchomość została sprzedana w listopadzie 2013 r. Zainteresowana zdecydowała się przeznaczyć pochodzące ze sprzedaży środki na cele mieszkaniowe i skorzystać z ulgi , zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Część środków Wnioskodawczyni przeznaczyła na spłatę odziedziczonego kredytu skonsolidowanego, zawierającego kredyt hipoteczny zabezpieczony rzeczoną nieruchomością. Kredyt skonsolidowany został zawarty przez rodziców Wnioskodawczyni w kwietniu 2012 r. Pozostałą część środków Zainteresowana przeznaczyła na zakup nowego mieszkania w stanie deweloperskim w 2013 r. (listopad, grudzień), ostatnia rata – czerwiec 2014 r. (zgodnie z postępem budowy). Ostatnią część środków Wnioskodawczyni chce przeznaczyć na wykończenie mieszkania w 2014 r.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Jakie wydatki na cele mieszkaniowe powodują możliwość skorzystania z ulgi mieszkaniowej?
Zdaniem Wnioskodawczyni, na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz.U. 1996 nr 156 poz. 788) następujące wydatki zostaną zaliczone do wydatków na cele mieszkaniowe, a tym samym ich cena będzie podlegała odliczeniu od podstawy opodatkowania podatkiem od sprzedaży nieruchomości:
- budowa szafy wnękowej: drzwi szafy oraz półki nieruchome, jako wykonanie nowych elementów w lokalu mieszkalnym: (…) pozostałych elementów (np. pawlaczy, trwale umiejscowionych szaf wnękowych),
- zakup okapu kuchennego, jako urządzenia dotyczącego instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych i przewodów wentylacyjnych,
- zakup i montaż stałej obudowy urządzeń kuchennych jako armatury i urządzeń dotyczących instalacji sanitarnych,
- zakup i montaż baterii i armatury kuchennej jako armatury i urządzeń dotyczących instalacji sanitarnych,
- zakup i montaż kuchennej płyty elektrycznej lub indukcyjnej jako montaż trwale umiejscowionych urządzeń dotyczących instalacji elektrycznych,
- zakup i montaż karniszy okiennych,
- zakup i montaż lampy przytwierdzonej do sufitu,
- zakup i montaż oświetlenia na stałe wbudowanego w ścianę i sufit (oświetlenie punktowe),
- zakup i montaż luster łazienkowych i innych,
- wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej przy nowo nabytej nieruchomości przez okres 2 lat od czasu powstania obowiązku podatkowego związanego ze sprzedażą odziedziczonej nieruchomości w 2013 r.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:
- prawidłowe - w odniesieniu do wydatków poniesionych na: budowę szafy wnękowej, zakup okapu kuchennego, zakup i montaż stałej obudowy urządzeń kuchennych, zakup i montaż baterii i armatury kuchennej, zakup i montaż kuchennej płyty elektrycznej lub indukcyjnej, zakup i montaż oświetlenia na stałe wbudowanego w ścianę i sufit (oświetlenie punktowe),
- nieprawidłowe – w odniesieniu do wydatków poniesionych na: zakup i montaż karniszy okiennych, zakup i montaż lampy przytwierdzonej do sufitu, zakup i montaż luster łazienkowych i innych, wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodu jest – z zastrzeżeniem ust. 2 – odpłatne zbycie:
- nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
- spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
- prawa wieczystego użytkowania gruntów
– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. W myśl natomiast jego ust. 2 podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.
Na mocy art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:
- dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
- dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.
Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.
Zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 cytowanej ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:
- nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
- nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
- nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
- budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
- rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
– położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.
Ponieważ przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „remont”, to właściwym jest odwołanie się w tej kwestii do ustawy z dnia z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1409 ze zm.), w szczególności zaś do art. 3 pkt 8, który stanowi, że przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.
Natomiast rodzaje wydatków mieszczących się w zakresie ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zawiera rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 roku w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788).
Należy jednak zaznaczyć, że powyższe rozporządzenie zawiera katalog wydatków zaliczanych do remontu i modernizacji w ramach obowiązującej do końca 2003 r. ulgi remontowo -budowlanej.
W myśl postanowień § 1 tego rozporządzenia, za wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, uważa się wydatki poniesione na:
- zakup materiałów i urządzeń,
- zakup usług obejmujących:
- wykonanie ekspertyzy, opinii, projektu,
- transport materiałów i urządzeń,
- wykonawstwo robót,
- wykonanie ekspertyzy, opinii, projektu,
- najem sprzętu budowlanego,
- opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające z odrębnych przepisów,
w związku z robotami określonymi w załącznikach do rozporządzenia.
Załącznik nr 2 wskazanego rozporządzenia w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego wymienia:
- remont i modernizację lub wykonanie nowych elementów w lokalu mieszkalnym:
- ścianek działowych, sufitów, tynków i okładzin wewnętrznych,
- podłóg i posadzek,
- okien i świetlików i drzwi,
- powłok malarskich i tapet,
- elementów kowalsko - ślusarskich,
- izolacji przeciwwodnych, przeciwwilgociowych, dźwiękochłonnych i cieplnych,
- pozostałych elementów (np. pawlaczy, trwale umiejscowionych szaf wnękowych, obudowy wanien, zlewozmywaków, grzejników).
- ścianek działowych, sufitów, tynków i okładzin wewnętrznych,
- Remont, modernizację, wymianę lub wykonanie nowych instalacji w lokalu mieszkalnym, obejmujące rozprowadzenie po lokalu instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących:
- instalacji sanitarnych,
- instalacji elektrycznych,
- instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych,
- instalacji przyzywowych (domofony) i alarmowych,
- instalacji urządzeń grzewczych,
- przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych.
- instalacji sanitarnych,
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przeszłego oraz ww. rozporządzenie należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni może rozliczyć w ramach ulgi podatkowej, określonej w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki poniesione na: budowę szafy wnękowej, zakup okapu kuchennego, zakup i montaż stałej obudowy urządzeń kuchennych, zakup i montaż baterii i armatury kuchennej, zakup i montaż kuchennej płyty elektrycznej lub indukcyjnej, zakup i montaż oświetlenia na stałe wbudowanego w ścianę i sufit (oświetlenie punktowe).
Natomiast wydatków na własne cele mieszkaniowe w rozumieniu art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowią wydatki poniesione na: zakup i montaż karniszy okiennych, zakup i montaż lampy przytwierdzonej do sufitu, zakup i montaż luster łazienkowych i innych, ponieważ są to wydatki poniesione na wyposażenie mieszkania.
Do zastosowania przedmiotowego mieszkania nie uprawniają również wydatki poniesione na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej przy nowo nabytej nieruchomości przez okres 2 lat od czasu powstania obowiązku podatkowego związanego ze sprzedażą odziedziczonej nieruchomości w 2013 r.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie tut. Organ informuje, że w zakresie zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do spłaty kredytu, w dniu 14 lipca 2014 r. wydana została interpretacja indywidualna nr ILPB2/415 -493/14-2/WS.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.