Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-493/14-3/WS
z 14 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego jest:

  • prawidłowe - w odniesieniu do wydatków poniesionych na: budowę szafy wnękowej, zakup okapu kuchennego, zakup i montaż stałej obudowy urządzeń kuchennych, zakup i montaż baterii i armatury kuchennej, zakup i montaż kuchennej płyty elektrycznej lub indukcyjnej, zakup i montaż oświetlenia na stałe wbudowanego w ścianę i sufit (oświetlenie punktowe),
  • nieprawidłowe – w odniesieniu do wydatków poniesionych na: zakup i montaż karniszy okiennych, zakup i montaż lampy przytwierdzonej do sufitu, zakup i montaż luster łazienkowych i innych, wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W maju 2012 r. Wnioskodawczyni odziedziczyła po ojcu 1/6 część nieruchomości. Nieruchomość została sprzedana w listopadzie 2013 r. Zainteresowana zdecydowała się przeznaczyć pochodzące ze sprzedaży środki na cele mieszkaniowe i skorzystać z ulgi , zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Część środków Wnioskodawczyni przeznaczyła na spłatę odziedziczonego kredytu skonsolidowanego, zawierającego kredyt hipoteczny zabezpieczony rzeczoną nieruchomością. Kredyt skonsolidowany został zawarty przez rodziców Wnioskodawczyni w kwietniu 2012 r. Pozostałą część środków Zainteresowana przeznaczyła na zakup nowego mieszkania w stanie deweloperskim w 2013 r. (listopad, grudzień), ostatnia rata – czerwiec 2014 r. (zgodnie z postępem budowy). Ostatnią część środków Wnioskodawczyni chce przeznaczyć na wykończenie mieszkania w 2014 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jakie wydatki na cele mieszkaniowe powodują możliwość skorzystania z ulgi mieszkaniowej?

Zdaniem Wnioskodawczyni, na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz.U. 1996 nr 156 poz. 788) następujące wydatki zostaną zaliczone do wydatków na cele mieszkaniowe, a tym samym ich cena będzie podlegała odliczeniu od podstawy opodatkowania podatkiem od sprzedaży nieruchomości:

  1. budowa szafy wnękowej: drzwi szafy oraz półki nieruchome, jako wykonanie nowych elementów w lokalu mieszkalnym: (…) pozostałych elementów (np. pawlaczy, trwale umiejscowionych szaf wnękowych),
  2. zakup okapu kuchennego, jako urządzenia dotyczącego instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych i przewodów wentylacyjnych,
  3. zakup i montaż stałej obudowy urządzeń kuchennych jako armatury i urządzeń dotyczących instalacji sanitarnych,
  4. zakup i montaż baterii i armatury kuchennej jako armatury i urządzeń dotyczących instalacji sanitarnych,
  5. zakup i montaż kuchennej płyty elektrycznej lub indukcyjnej jako montaż trwale umiejscowionych urządzeń dotyczących instalacji elektrycznych,
  6. zakup i montaż karniszy okiennych,
  7. zakup i montaż lampy przytwierdzonej do sufitu,
  8. zakup i montaż oświetlenia na stałe wbudowanego w ścianę i sufit (oświetlenie punktowe),
  9. zakup i montaż luster łazienkowych i innych,
  10. wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej przy nowo nabytej nieruchomości przez okres 2 lat od czasu powstania obowiązku podatkowego związanego ze sprzedażą odziedziczonej nieruchomości w 2013 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • prawidłowe - w odniesieniu do wydatków poniesionych na: budowę szafy wnękowej, zakup okapu kuchennego, zakup i montaż stałej obudowy urządzeń kuchennych, zakup i montaż baterii i armatury kuchennej, zakup i montaż kuchennej płyty elektrycznej lub indukcyjnej, zakup i montaż oświetlenia na stałe wbudowanego w ścianę i sufit (oświetlenie punktowe),
  • nieprawidłowe – w odniesieniu do wydatków poniesionych na: zakup i montaż karniszy okiennych, zakup i montaż lampy przytwierdzonej do sufitu, zakup i montaż luster łazienkowych i innych, wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodu jest – z zastrzeżeniem ust. 2 – odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. W myśl natomiast jego ust. 2 podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Na mocy art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 cytowanej ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

  1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
  4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
  5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

– położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.


Ponieważ przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „remont”, to właściwym jest odwołanie się w tej kwestii do ustawy z dnia z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1409 ze zm.), w szczególności zaś do art. 3 pkt 8, który stanowi, że przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Natomiast rodzaje wydatków mieszczących się w zakresie ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zawiera rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 roku w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788).

Należy jednak zaznaczyć, że powyższe rozporządzenie zawiera katalog wydatków zaliczanych do remontu i modernizacji w ramach obowiązującej do końca 2003 r. ulgi remontowo -budowlanej.

W myśl postanowień § 1 tego rozporządzenia, za wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, uważa się wydatki poniesione na:

  1. zakup materiałów i urządzeń,
  2. zakup usług obejmujących:
    1. wykonanie ekspertyzy, opinii, projektu,
    2. transport materiałów i urządzeń,
    3. wykonawstwo robót,
  3. najem sprzętu budowlanego,
  4. opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające z odrębnych przepisów,

w związku z robotami określonymi w załącznikach do rozporządzenia.

Załącznik nr 2 wskazanego rozporządzenia w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego wymienia:

  1. remont i modernizację lub wykonanie nowych elementów w lokalu mieszkalnym:
    1. ścianek działowych, sufitów, tynków i okładzin wewnętrznych,
    2. podłóg i posadzek,
    3. okien i świetlików i drzwi,
    4. powłok malarskich i tapet,
    5. elementów kowalsko - ślusarskich,
    6. izolacji przeciwwodnych, przeciwwilgociowych, dźwiękochłonnych i cieplnych,
    7. pozostałych elementów (np. pawlaczy, trwale umiejscowionych szaf wnękowych, obudowy wanien, zlewozmywaków, grzejników).
  2. Remont, modernizację, wymianę lub wykonanie nowych instalacji w lokalu mieszkalnym, obejmujące rozprowadzenie po lokalu instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących:
    1. instalacji sanitarnych,
    2. instalacji elektrycznych,
    3. instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych,
    4. instalacji przyzywowych (domofony) i alarmowych,
    5. instalacji urządzeń grzewczych,
    6. przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przeszłego oraz ww. rozporządzenie należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni może rozliczyć w ramach ulgi podatkowej, określonej w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki poniesione na: budowę szafy wnękowej, zakup okapu kuchennego, zakup i montaż stałej obudowy urządzeń kuchennych, zakup i montaż baterii i armatury kuchennej, zakup i montaż kuchennej płyty elektrycznej lub indukcyjnej, zakup i montaż oświetlenia na stałe wbudowanego w ścianę i sufit (oświetlenie punktowe).

Natomiast wydatków na własne cele mieszkaniowe w rozumieniu art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowią wydatki poniesione na: zakup i montaż karniszy okiennych, zakup i montaż lampy przytwierdzonej do sufitu, zakup i montaż luster łazienkowych i innych, ponieważ są to wydatki poniesione na wyposażenie mieszkania.

Do zastosowania przedmiotowego mieszkania nie uprawniają również wydatki poniesione na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej przy nowo nabytej nieruchomości przez okres 2 lat od czasu powstania obowiązku podatkowego związanego ze sprzedażą odziedziczonej nieruchomości w 2013 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że w zakresie zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do spłaty kredytu, w dniu 14 lipca 2014 r. wydana została interpretacja indywidualna nr ILPB2/415 -493/14-2/WS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj