Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-212/14-2/MG
z 6 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2014 r. (data wpływu 17 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji członka organu zarządzającego Fundacją prawa austriackiego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji członka organu zarządzającego Fundacją prawa austriackiego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest rezydentem Rzeczypospolitej Polskiej, tj. tutaj zamieszkuje oraz prowadzi swoje sprawy życiowe. Sprawuje on funkcję członka organu zarządzającego nad fundacją prawa austriackiego (dalej: Fundacja), która utworzona została w lipcu 2013 roku. Siedzibą fundacji prywatnej jest Wiedeń. Fundacja posiada osobowość prawną oraz została założona na czas nieokreślony. Wnioskodawca sprawuje funkcję członka organu zarządzającego Fundacją na podstawie powołania w akcie założycielskim Fundacji oraz oświadczenia fundatorów Fundacji o wynagrodzeniu. W celu wykonywania swoich obowiązków związanych z pełnieniem funkcji członka wchodzącego w skład organu zarządzającego Fundacją, Wnioskodawca odbywa podróże do miejsca siedziby Fundacji, tj. do Wiednia. Na terytorium Austrii, wraz z pozostałymi członkami piastującymi funkcje zarządcze w Fundacji, podejmowane są merytoryczne decyzje dotyczące funkcjonowania oraz organizacji Fundacji. Członkowie organu zarządzającego planują więc, że tam podejmowane będą wiążące decyzje dotyczące działań podejmowanych przez Fundację. A zatem na terenie siedziby Fundacji, tj. Austrii Wnioskodawca zamierza sprawować zarząd nad Fundacją. Mowa tu o fizycznym uczestniczeniu w spotkaniach, podejmowaniu merytorycznych decyzji oraz faktycznym podejmowaniu decyzji mających wpływ na funkcjonowanie Fundacji. Częstotliwość wyjazdów do miejsca siedziby Fundacji nie jest w chwili obecnej Wnioskodawcy znana i uzależniona jest od bieżących potrzeb oraz sytuacji Fundacji.

Z tytułu sprawowanej przez Wnioskodawcę funkcji członka organu zarządzającego Fundacją Wnioskodawca otrzymuje od Fundacji stosowne wynagrodzenie. Jest ono płatne z rachunku bankowego Fundacji na rachunek bankowy Wnioskodawcy, który prowadzony jest przez bank mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polski. Wynagrodzenie, o którym mowa powyżej, przewidziane jest w statucie Fundacji i przeznaczone dla Wnioskodawcy z tytułu sprawowania nad Fundacją funkcji członka organu zarządzającego nią.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu sprawowania zarządu nad Fundacją powinny zostać zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce na podstawie art. 16 w zw. z art. 24 Umowy między Rzeczypospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku?


Zdaniem Wnioskodawcy, dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji członka organu zarządzającego Fundacji w przedmiotowej sprawie powinny zostać zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na terytorium Rzeczypospolitej Polski na podstawie Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z dnia 17 stycznia 2012 r. (Dz. U. z 2012 r. poz, 361 ze zm.), dalej zwana: UPDF) cyt. „Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).” Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się natomiast, zgodnie z ust. 1a wyżej przytoczonego artykułu, osobę która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


Zgodnie natomiast z art. 4a UPDF cyt. „Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.”


Polskę oraz Austrię wiąże Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Wiedniu dnia 13.01.2004 r. (dalej zwana: Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania). Ustalając zatem kwestię potencjalnego obowiązku podatkowego Wnioskodawcy w podatku dochodowym od osób fizycznych na terytorium RP, należy zastosować również przepisy prawne wynikające z tejże Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z art. 16 przywołanej Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, cyt. „Wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne wypłaty, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie zarządzającej spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.”

Mając zatem na uwadze brzmienie powyższego art. 16 należy stwierdzić, że zakres jego zastosowania obejmuje również wynagrodzenia otrzymywane przez Wnioskodawcę w okolicznościach niniejszej sprawy. Wynagrodzenie, o którym mowa, jest bowiem otrzymywane od Fundacji z tytułu członkostwa w radzie zarządzającej Fundacji, która ma siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, tj. na terytorium Austrii. Wynagrodzenie to może być zatem, jak to stanowi art. 16 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, opodatkowane na terytorium Austrii.


Metoda uniknięcia podwójnego opodatkowania w przedstawionej sytuacji wynika natomiast z art. 24 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Zgodnie z przepisem wynikającym z ust. 1 tego artykułu, cyt. „W przypadku osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce, podwójnego opodatkowania będzie się unikać w następujący sposób:

  1. jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy może podlegać opodatkowaniu w Austrii, wówczas Polska zwolni taki dochód lub majątek od opodatkowania, z uwzględnieniem postanowień litery b) niniejszego ustępu,
  2. jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga części dochodu, które zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11, 12 lub 13 niniejszej Umowy mogą być opodatkowane w Austrii, wówczas Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu tej osoby kwoty równej podatkowi od dochodu zapłaconemu w Austrii. Jednakże, takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na dochód lub zyski majątkowe uzyskane w Austrii.”


Ponieważ przytoczony wcześniej art. 16 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie został wymieniony w ust. b) powyżej, postanowienia tego ustępu nie znajdą zastosowania w niniejszej sprawie.


Z przytoczonych powyżej przepisów wynika zatem, że Wnioskodawca, który ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz otrzymuje wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka organu zarządzającego Fundacji, mającej siedzibę na terytorium Austrii, nie będzie podlegał obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (będzie zwolniony). Wynika to z zastosowanej w Umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania metody unikania podwójnego opodatkowania. W myśl tej metody, jeżeli zgodnie z postanowieniem Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania dochód osoby mającej miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej może podlegać opodatkowaniu w Austrii (co przewiduje mający zastosowanie w niniejszej sprawie art. 16), to wówczas Polska zwolni taki dochód od opodatkowania.

Z uwagi na powyższe, dochody Wnioskodawcy uzyskiwane z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu w Fundacji powinny zostać zwolnione z opodatkowania w Polsce.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


Zgodnie z art. 4a ww. ustawy, art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym. W Polsce zamieszkuje oraz prowadzi swoje sprawy osobiste. Wnioskodawca sprawuje funkcję członka organu zarządzającego nad fundacją prawa austriackiego (Fundacja), która utworzona została w lipcu 2013 r. Siedzibą fundacji jest Wiedeń. Fundacja posiada osobowość prawną oraz została założona na czas nieokreślony. Wnioskodawca sprawuje funkcję członka organu zarządzającego Fundacją na podstawie powołania w akcie założycielskim Fundacji oraz oświadczenia fundatorów Fundacji o wynagrodzeniu. W celu wykonywania swoich obowiązków związanych z pełnieniem funkcji członka wchodzącego w skład organu zarządzającego Fundacją, Wnioskodawca odbywa podróże do miejsca siedziby Fundacji. Na terytorium Austrii, wraz z pozostałymi członkami piastującymi funkcje zarządcze w Fundacji, podejmowane są merytoryczne decyzje dotyczące funkcjonowania oraz organizacji Fundacji. Na terenie siedziby Fundacji Wnioskodawca zamierza sprawować zarząd nad Fundacją. Z tytułu sprawowanej przez Wnioskodawcę funkcji członka organu zarządzającego Fundacją Wnioskodawca otrzymuje od Fundacji stosowne wynagrodzenie. Jest ono płatne z rachunku bankowego Fundacji na rachunek bankowy Wnioskodawcy, który prowadzony jest przez bank mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polski. Wynagrodzenie, o którym mowa powyżej, przewidziane jest w statucie Fundacji i przeznaczone dla Wnioskodawcy z tytułu sprawowania nad Fundacją funkcji członka organu zarządzającego.

Z uwagi na to, że Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie z tytułu sprawowania funkcji członka organu zarządzającego Fundacją prawa austriackiego, posiadającą osobowość prawną, mającą siedzibę w Austrii w niniejszej sprawie zastosowanie znajdą postanowienia umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Wiedniu dnia 13 stycznia 2004 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 224, poz. 1921 oraz z 2008 r. Nr 222, poz. 1450).

Zgodnie z art. 16 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne wypłaty, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie zarządzającej spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.”

Oznacza to, że zgodnie z ww. artykułem, wynagrodzenie osób mających miejsce zamieszkania w Polsce z tytułu członkostwa w radzie zarządzającej spółki mającej siedzibę w Austrii mogą być opodatkowane w Austrii.

Przy czym, jak stanowi art. 3 ust. 1 lit. e) ww. umowy, w rozumieniu niniejszej umowy, jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej określenie „spółka” oznacza osobę prawną lub inną jednostkę organizacyjną, którą dla celów podatkowych traktuje się jako osobę prawną.


Wskazać należy, że wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę stanowi Modelowa Konwencja, jak i brzmienie Komentarza do niej. Zostały one wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień.

Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Zatem, obowiązki podatkowe podmiotów z siedzibą w odrębnych państwach należy rozpatrywać z uwzględnieniem postanowień umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz Modelowej Konwencji OECD wraz z Komentarzem.

Należy więc podkreślić, w ślad za Modelową Konwencją OECD, że (…) Ponieważ trudno jest czasami ustalić, gdzie usługi są świadczone, przepis traktuje usługi jako świadczone w państwie, w którym spółka ma siedzibę (por. komentarz do art. 16 Modelowej Konwencji OECD).

Tożsamy pogląd wyraża doktryna: W art. 16 MK OECD przyjęto zasadę opodatkowania wynagrodzeń dyrektorów w państwie siedziby spółki, nie zaś w państwie wykonywania pracy, jak w art. 15 MK OECD. Ratio legis art. 16 MK OECD jest dość oczywiste (Model Konwencji OECD Komentarz pod redakcją Bogumiła Brzezińskiego, Warszawa 2010).

Biorąc pod uwagę powyższe należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawcę od Fundacji posiadającej osobowość prawną z tytułu członkostwa w radzie zarządzającej, która ma siedzibę w na terytorium Austrii mieści się w definicji art. 16 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku. Zatem wynagrodzenie to może być opodatkowane w Austrii.


Jak słusznie stwierdził Wnioskodawca we wniosku, metoda uniknięcia podwójnego opodatkowania w przedstawionej sytuacji wynika natomiast z art. 24 cytowanej umowy. Zgodnie z ust. 1 art. 24 ww. umowy, w przypadku osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce, podwójnego opodatkowania będzie się unikać w następujący sposób:

  1. jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy może podlegać opodatkowaniu w Austrii, wówczas Polska zwolni taki dochód lub majątek od opodatkowania, z uwzględnieniem postanowień litery b) niniejszego ustępu,
  2. jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga części dochodu, które zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11, 12 lub 13 niniejszej Umowy mogą być opodatkowane w Austrii, wówczas Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu tej osoby kwoty równej podatkowi od dochodu zapłaconemu w Austrii. Jednakże, takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na dochód lub zyski majątkowe uzyskane w Austrii..


Ponieważ art. 16 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie został wymieniony w ust. b) art. 24 ust. 1, postanowienia tego ustępu nie znajdują zastosowania w przedmiotowej sprawie.


W związku z powyższym Wnioskodawca, jako osoba mająca miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, otrzymująca wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka organu zarządzającego Fundacji prawa austriackiego, posiadającej osobowość prawną, mającej siedzibę na terytorium Austrii, nie będzie podlegał obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dochody Wnioskodawcy uzyskiwane z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu w Fundacji zwolnione są z opodatkowania w Polsce na podstawie art. 16 w zw. z art. 24 Umowy między Rzeczypospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj