Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-504/14-4/MPe
z 23 czerwca 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia z dnia 30 kwietnia 2014 r. (data wpływu 5 maja 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2014 r. (data wpływu 2 czerwca 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 20 maja 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 23 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla usługi rachunkowości funduszy – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla usługi rachunkowości funduszy.
Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 30 maja 2014 r., złożonym w dniu 30 maja 2014 r. (data wpływu 2 czerwca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 20 maja 2014 r.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe :
Głównym przedmiotem działalności N. Sp. Z o.o. jest świadczenie usług agenta transferowego dla otwartych funduszy emerytalnych oraz usług agenta transferowego i czynności dystrybucyjnych dla funduszy inwestycyjnych, a w szczególności czynności polegających na:
- W przypadku obsługi funduszy emerytalnych:
- prowadzeniu rejestru członków OFE polegającym na otwieraniu rachunków członków oraz ewidencji operacji finansowych i niefinansowych,
- kompleksowej obsłudze klientów OFE realizowanej we wszystkich kanałach kontaktu, w tym w kanałach samoobsługowych zapewniającej m.in. realizację obowiązków informacyjnych OFE na rzecz członków OFE.
- obsłudze aplikacji internetowych dla członków.
- prowadzeniu rejestru członków OFE polegającym na otwieraniu rachunków członków oraz ewidencji operacji finansowych i niefinansowych,
- W przypadku obsługi funduszy inwestycyjnych:
- prowadzeniu, rejestrów uczestników funduszy,
- ewidencjonowaniu operacji i przechowywaniu informacji o operacjach oraz o aktualnym stanie rejestrów, prowadzeniu rozliczeń pieniężnych związanych ze zbywaniem i odkupywaniem jednostek uczestnictwa funduszy,
- realizacji funkcji customer service na rzecz uczestników i dystrybutorów funduszy inwestycyjnych,
- pośredniczenie w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych i specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych.
- prowadzeniu, rejestrów uczestników funduszy,
Spółka planuje rozszerzyć zakres usług świadczonych dla funduszy inwestycyjnych o usługi rachunkowości funduszy. Usługi te będą polegać w szczególności na:
- wycenie aktywów Funduszy, która oznacza administrowanie mieniem funduszy oraz prawidłowe księgowanie wynikających z tego tytułu operacji,
- ustalanie wartości aktywów netto funduszy i wartości aktywów netto na Jednostkę Uczestnictwa/Certyfikat Inwestycyjny, w tym:
- sporządzanie dziennego bilansu na podstawie posiadanej dokumentacji,
- uzgadnianie z Depozytariuszem wartości aktywów netto Funduszu i wartości aktywów netto na Jednostkę Uczestnictwa/Certyfikat Inwestycyjny,
- przekazywanie informacji o cenie jednostki Uczestnictwa/Certyfikatu Inwestycyjnego do Depozytariusza,
- sporządzanie dziennego bilansu na podstawie posiadanej dokumentacji,
- prowadzenie rachunkowości funduszy, w tym:
- wprowadzaniu pozycji księgowych (ręcznie oraz elektronicznie),
- kontroli przebiegu księgowania oraz zmian na kontach księgowych funduszy,
- ustalaniu sald na kontach,
- rocznym zamknięciu kont księgowych funduszy,
- przekazywaniu wynagrodzeń tytułem zarządzania funduszami dla Towarzystwa,
- przekazywaniu środków na pokrycie kosztów w limicie, po otrzymaniu rachunków, faktur lub not obciążeniowych na rzecz funduszy,
- kontroli zachowywania limitów inwestycyjnych przez fundusze zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i statutami funduszy,
- archiwizacji dokumentacji księgowej.
- wprowadzaniu pozycji księgowych (ręcznie oraz elektronicznie),
- nadzór nad obowiązującą dla poszczególnych portfeli i funduszy metodologią wyceny w tym w szczególności opracowywanie metod wyceny poszczególnych składników portfeli,
- wycena aktywów wchodzących w skład poszczególnych portfeli i funduszy zarządzanych przez Towarzystwo,
- współpraca z Depozytariuszem w zakresie analizy rynku papierów wartościowych w celu zapewnienia prawidłowego i terminowego wprowadzania danych dotyczących podziału akcji, wypłat dywidend, terminów wykupu obligacji itp.
- przekazywanie Depozytariuszowi informacji o dokonanych zmianach w dokumentacji prawnej dla danych produktów (statuty, prospekty, kluczowe informacje dla inwestora), o ile zmiany te dotyczą działalności świadczonej przez te podmioty,
- sporządzanie sprawozdań finansowych funduszy,
- sporządzanie okresowych raportów i zestawień.
W konsekwencji, Spółka pragnie potwierdzić swoje stanowisko w zakresie sposobu opodatkowania podatkiem VAT świadczonych przez nią w przyszłości usług rachunkowości funduszy inwestycyjnych w obowiązującym stanie prawnym.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy opisane w stanie faktycznym usługi rachunkowości funduszy będą w obecnym stanie prawnym, podlegały zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi rachunkowości funduszy, w obowiązującym stanie prawnym, będą podlegały zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 Ustawy o VAT, jako usługi zarządzania funduszami w rozumieniu przepisów ustawy o funduszach inwestycyjnych.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 12 Ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi zarządzania:
- funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych,
- portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych, o których mowa w lit. a, lub ich częścią,
- ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej,
- otwartymi funduszami emerytalnymi oraz dobrowolnymi funduszami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, a także Funduszem Gwarantowanym utworzonym na podstawie tych przepisów,
- pracowniczymi programami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o pracowniczych programach emerytalnych,
- obowiązkowym systemem rekompensat oraz funduszem rozliczeniowym utworzonymi na podstawie przepisów prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi, a także innymi środkami i funduszami, które są gromadzone lub utworzone w celu zabezpieczenia prawidłowego rozliczenia transakcji zawartych w obrocie na rynku regulowanym w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych, przez partnera centralnego, agenta rachunkowego lub izbę rozliczeniową w rozumieniu przepisów o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunków papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami.
W poprzednim stanie prawnym obowiązującym przed 1 kwietnia 2013 r., tj. w art. 43 ust. 8 ustawy o VAT był umieszczony katalog czynności, które należało utożsamiać z usługą zarządzania. Katalog ten miał charakter zamknięty i nie zawierał usług rachunkowości świadczonych na rzecz funduszy. W obecnym stanie prawnym po uchyleniu ww. Przepisu, a tym samym usunięciu definicji zarządzania funduszami inwestycyjnymi w ustawie o VAT należy rozumieć, iż wszystkie usługi związane bezpośrednio z działaniami specyficznymi dla funduszy takie jak rachunkowość będą korzystały ze zwolnienia z VAT.
Zmiany w ustawie o VAT miały na celu dostosowanie przepisów ustawy do orzecznictwa TSUE a tym samym dostosowanie zakresu zwolnienia usług zarządzania funduszami w polskim prawie z prawem wspólnotowym. Trybunał wskazał, że art. 135 ust. 1 lit. g Dyrektywy 2006/112/WE nie definiuje pojęcia zarządzania funduszami inwestycyjnymi, dlatego też państwa członkowskie nie są uprawnione do definiowania w prawie krajowym pojęcia „zarządzania".
Rachunkowość funduszy stanowi niewątpliwe istotną i specyficzną czynność w ramach zarządzania funduszami inwestycyjnymi Towarzystwa, jako podmiotu uprawnionego do tworzenia i zarządzania funduszami inwestycyjnymi. Znajduje to potwierdzenie w szeregu przepisów ustawy o funduszach inwestycyjnych chociażby art. 8 mówiący o obowiązku dokonywania wyceny aktywów funduszu, czy art. 37 w sprawie rachunkowości funduszy oraz rozporządzeń m.in. rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości funduszy inwestycyjnych oraz orzecznictw TSUE m.in. w sprawach C-169/04 Abbey National i C-275/11 GfBk.
Trzeba również zauważyć, iż zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o Funduszach Inwestycyjnych, dopuszcza się możliwość powierzenia przez Towarzystwo wykonywania części zadań realizowanych w ramach zarządzania funduszami inwestycyjnymi innemu podmiotowi, którymi najczęściej są wyspecjalizowani agenci transferowi.
Zgodnie z wykładnią obowiązujących przepisów unijnych, a co jest niezwykle istotne z punktu widzenia usług agenta transferowego, usługi administracyjnego zarządzania funduszami, prowadzenia rachunkowości funduszu, sporządzanie wycen aktywów funduszy, zlecone podmiotom trzecim mimo, iż stanowią odrębną całość, są niezbędne do: prawidłowego świadczenia usług zarządzania funduszami zatem mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od podatku od towarów i usług.
Zgodnie z aktualnym brzmieniem załącznika nr II Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE do funkcji wchodzących w skład zbiorowego zarządzania portfelem należą:
- zarządzanie inwestycyjnymi,
- administracja:
- obsługa prawna i obsługa rachunkowo-księgowa w zakresie zarządzania funduszem;
- zapytania klientów,
- wycena i wyznaczenie ceny (w tym zwroty podatkowe),
- monitorowanie przestrzegania uregulowań,
- prowadzenie rejestru posiadaczy jednostek uczestnictwa,
- wypłaty zysków,
- emisja i umarzanie jednostek uczestnictwa,
- rozliczenie umów (w tym wysłanie potwierdzeń),
- prowadzenie ksiąg
- obsługa prawna i obsługa rachunkowo-księgowa w zakresie zarządzania funduszem;
- wprowadzenia do obrotu.
W konsekwencji wszystkie obecne jak i przyszłe czynności w zakresie wskazanym we wniosku, wykonywane przez spółkę jako agenta transferowego w opinii Spółki N., stanowią czynności zarządzania funduszami inwestycyjnymi w oparciu o przepisy ustawy o funduszach inwestycyjnych, a tym samym podlegają zwolnieniu z VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Zarówno w ustawie jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi zarządzania:
- funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych – w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych,
- portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych, o których mowa w lit. a, lub ich częścią,
- ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej,
- otwartymi funduszami emerytalnymi oraz dobrowolnymi funduszami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, a także Funduszem Gwarancyjnym utworzonym na podstawie tych przepisów,
- pracowniczymi programami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o pracowniczych programach emerytalnych,
- obowiązkowym systemem rekompensat oraz funduszem rozliczeniowym utworzonymi na podstawie przepisów prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi, a także innymi środkami i funduszami, które są gromadzone lub tworzone w celu zabezpieczenia prawidłowego rozliczenia transakcji zawartych w obrocie na rynku regulowanym w rozumieniu tych przepisów albo w obrocie na giełdach towarowych w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych, przez partnera centralnego, agenta rozrachunkowego lub izbę rozliczeniową w rozumieniu przepisów o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami.
Jak słusznie zauważył Wnioskodawca do 31 marca 2013 r. obowiązywał przepis art. 43 ust. 8 ustawy, (uchylony mocą art. 1 pkt 34 lid. d ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług – Dz. U. z 2013 r., poz. 35), w myśl którego przez zarządzanie należało rozumieć:
- zarządzanie aktywami;
- dystrybucję tytułów uczestnictwa;
- tworzenie rejestrów uczestników i administrowanie nimi;
- prowadzenie rachunków i rejestrów;
- przechowywanie aktywów.
Uchylenie ww. przepisu podyktowane było potrzebą dostosowania przepisów krajowych do orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 135 ust. 1 lit. g Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L. Nr 347, s. 1 ze zm.) państwa członkowskie zwalniają transakcje, zarządzanie specjalnymi funduszami inwestycyjnymi, określonymi przez państwa członkowskie.
Analizując przedstawione powyżej regulacje dotyczące zwolnień zauważyć należy, że użyte w art. 43 ust. 1 pkt 12, ustawy, pojęcie usługi zarządzania funduszami odpowiada określeniom wskazanym w art. 135 (1) (g) Dyrektywy 2006/112/WE – „transakcje, zarządzanie specjalnymi funduszami inwestycyjnymi, określonymi przez państwa członkowskie”.
Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy winny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą, podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika. Zwolnienia stanowią pojęcia autonomiczne prawa wspólnotowego, które mają na celu uniknięcie rozbieżności pomiędzy państwami członkowskimi w stosowaniu systemu podatku VAT i które należy sytuować w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku C-169/04 z dnia 4 maja 2006 r. (Abbey National plc i Inscape Investment Fund przeciwko Commissioners of Customs & Excise) dokonał interpretacji pojęcia zarządzanie funduszami powierniczymi, o których mowa w art. 13 część B lit. d) pkt 6 szóstej dyrektywy 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. URz WE L Nr 145 z późn. zm.). W uzasadnieniu orzeczenia TSUE wskazał, że jest to autonomiczne pojęcie prawa wspólnotowego, które nie może być zmienione przez państwa członkowskie. Dalej wskazał, że pojęcie zarządzania funduszami powierniczymi, o których mowa w tym przepisie obejmuje usługi w zakresie administracyjnego zarządzania i prowadzenia rachunkowości funduszy świadczone przez podmiot zarządzający będący osobą trzecią, jeżeli – gdy oceniać je globalnie – tworzą one odrębną całość oraz są specyficzne i istotne dla zarządzania tymi funduszami. Dalej Trybunał zaznaczył, że: „odnosząc się do usług w zakresie zarządzania administracyjnego i prowadzenia rachunkowości funduszy świadczonych przez podmiot zarządzający będący osobą trzecią, należy najpierw zaznaczyć, że tak jak w przypadku transakcji zwolnionych z opodatkowania na mocy art. 13 część B lit. d) pkt 3 i 5 VI Dyrektywy, zarządzanie funduszami powierniczymi, o których mowa w pkt 6 tego artykułu, jest określane w zależności od rodzaju świadczonych usług, a nie w zależności od osoby świadczącej lub odbiorcy usług”. Dalej w uzasadnieniu Trybunał podkreślił, że aby móc zakwalifikować transakcje w zakresie zarządzania administracyjnego i prowadzenia rachunkowości funduszy świadczone przez podmiot zarządzający będący osobą trzecią, jako zwolnione od podatku na mocy art. 13 część B lit. d) pkt 6 szóstej dyrektywy, powinny one tworzyć odrębną całość, która w konsekwencji wypełnia specyficzne i istotne funkcje usługi opisanej w pkt 6. Samo świadczenie usług o charakterze materialnym czy też technicznym, takie jak udostępnianie systemu informatycznego, nie jest objęte zakresem zwolnienia przewidzianego w ww. przepisie.
Analizowany w ww. wyroku art. 13 część B lit. d) pkt 6 szóstej dyrektywy stanowi, że państwa członkowskie zwalniają zarządzanie specjalnymi funduszami inwestycyjnymi określonymi przez państwa członkowskie i znalazł powtórzenie w obowiązującej obecnie Dyrektywie 2006/112/WE w art. 135(1) (g).
Dyrektywa 112 nie definiuje pojęcia „zarządzania specjalnymi funduszami inwestycyjnymi”. W powyższym zakresie zasadnym jest więc odniesienie się do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U.UE.L.2009.302.32).
Zgodnie z art. 6 ust. 2 Dyrektywy 2009/65/WE, działalność związana z zarządzaniem przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) obejmuje obowiązki, o których mowa w załączniku II. Zgodnie z treścią załącznika II, funkcje wchodzące w skład zbiorowego zarządzania portfelem to funkcje obejmujące:
- zarządzanie inwestycjami,
- administrację:
- obsługa prawna i obsługa rachunkowo-księgowa w zakresie zarządzania funduszem;
- zapytania klientów;
- wycena i wyznaczanie ceny (w tym zwroty podatkowe);
- monitorowanie przestrzegania uregulowań;
- prowadzenie rejestru posiadaczy jednostek uczestnictwa;
- wypłata zysków;
- emisja i umarzanie jednostek uczestnictwa;
- rozliczanie umów (w tym wysyłanie potwierdzeń);
- prowadzenie ksiąg,
- obsługa prawna i obsługa rachunkowo-księgowa w zakresie zarządzania funduszem;
- wprowadzanie do obrotu.
Z powołanego orzecznictwa TSUE wynika wiec, że :
- państwa członkowskie nie mogą samodzielnie tworzyć definicji zarządzania na potrzeby omawianego zwolnienia z VAT,
- wypracowana przez TSUE definicja zarządzania oparta na Dyrektywie UCITS zawiera w sobie oprócz usług typowego zarządzania aktywami również czynności administracyjne wymienione w załączniku II tej dyrektywy, w tym usługi w zakresie zarządzania administracyjnego i prowadzenia rachunkowości funduszy,
- w przypadku zlecenia usług w zakresie zarządzania administracyjnego i prowadzenia rachunkowości funduszy podmiotom trzecim, zwolnienie z VAT przysługuje, o ile tworzą one odrębną całość, która - jeśli ją oceniać globalnie -wypełnia specyficzne i istotne funkcje usługi zarządzania.
Z opisu sprawy wynika, że głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług agenta transferowego dla otwartych funduszy emerytalnych oraz usług agenta transferowego i czynności dystrybucyjnych dla funduszy inwestycyjnych, a w szczególności czynności polegających na:
- W przypadku obsługi funduszy emerytalnych:
- prowadzeniu rejestru członków OFE polegającym na otwieraniu rachunków członków oraz ewidencji operacji finansowych i niefinansowych,
- kompleksowej obsłudze klientów OFE realizowanej we wszystkich kanałach kontaktu, w tym w kanałach samoobsługowych zapewniającej m.in. realizację obowiązków informacyjnych OFE na rzecz członków OFE.
- obsłudze aplikacji internetowych dla członków.
- prowadzeniu rejestru członków OFE polegającym na otwieraniu rachunków członków oraz ewidencji operacji finansowych i niefinansowych,
- W przypadku obsługi funduszy inwestycyjnych:
- prowadzeniu, rejestrów uczestników funduszy,
- ewidencjonowaniu operacji i przechowywaniu informacji o operacjach oraz o aktualnym stanie rejestrów, prowadzeniu rozliczeń pieniężnych związanych ze zbywaniem i odkupywaniem jednostek uczestnictwa funduszy,
- realizacji funkcji customer service na rzecz uczestników i dystrybutorów funduszy inwestycyjnych,
- pośredniczenie w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych i specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych.
- prowadzeniu, rejestrów uczestników funduszy,
Spółka planuje rozszerzyć zakres usług świadczonych dla funduszy inwestycyjnych o usługi rachunkowości funduszy. Usługi te będą polegać w szczególności na:
- wycenie aktywów Funduszy, która oznacza administrowanie mieniem funduszy oraz prawidłowe księgowanie wynikających z tego tytułu operacji,
- ustalanie wartości aktywów netto funduszy i wartości aktywów netto na Jednostkę Uczestnictwa/Certyfikat Inwestycyjny, w tym:
- sporządzanie dziennego bilansu na podstawie posiadanej dokumentacji,
- uzgadnianie z Depozytariuszem wartości aktywów netto Funduszu i wartości aktywów netto na Jednostkę Uczestnictwa/Certyfikat Inwestycyjny,
- przekazywanie informacji o cenie jednostki Uczestnictwa/Certyfikatu Inwestycyjnego do Depozytariusza,
- sporządzanie dziennego bilansu na podstawie posiadanej dokumentacji,
- prowadzenie rachunkowości funduszy, w tym:
- wprowadzaniu pozycji księgowych (ręcznie oraz elektronicznie),
- kontroli przebiegu księgowania oraz zmian na kontach księgowych funduszy,
- ustalaniu sald na kontach,
- rocznym zamknięciu kont księgowych funduszy,
- przekazywaniu wynagrodzeń tytułem zarządzania funduszami dla Towarzystwa,
- przekazywaniu środków na pokrycie kosztów w limicie, po otrzymaniu rachunków, faktur lub not obciążeniowych na rzecz funduszy,
- kontroli zachowywania limitów inwestycyjnych przez fundusze zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i statutami funduszy,
- archiwizacji dokumentacji księgowej.
- wprowadzaniu pozycji księgowych (ręcznie oraz elektronicznie),
- nadzór nad obowiązującą dla poszczególnych portfeli i funduszy metodologią wyceny w tym w szczególności opracowywanie metod wyceny poszczególnych składników portfeli,
- wycena aktywów wchodzących w skład poszczególnych portfeli i funduszy zarządzanych przez Towarzystwo,
- współpraca z Depozytariuszem w zakresie analizy rynku papierów wartościowych w celu zapewnienia prawidłowego i terminowego wprowadzania danych dotyczących podziału akcji, wypłat dywidend, terminów wykupu obligacji itp.
- przekazywanie Depozytariuszowi informacji o dokonanych zmianach w dokumentacji prawnej dla danych produktów (statuty, prospekty, kluczowe informacje dla inwestora), o ile zmiany te dotyczą działalności świadczonej przez te podmioty,
- sporządzanie sprawozdań finansowych funduszy,
- sporządzanie okresowych raportów i zestawień.
Zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy znajdzie zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy usługi zarządzania dotyczą portfeli inwestycyjnych, lub ich części, funduszy inwestycyjnych, o których mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 3 ustawy o funduszach inwestycyjnych z dnia 27 maja 2004 r. (Dz. U. z 2014 r., poz. 154) fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe. Fundusz inwestycyjny prowadzi działalność, ze szczególnym uwzględnieniem interesu uczestników, przestrzegając zasad ograniczania ryzyka inwestycyjnego określonych w ustawie.
Fundusz inwestycyjny dokonuje wyceny aktywów funduszu, ustalenia wartości aktywów netto oraz wartości aktywów netto przypadających na jednostkę uczestnictwa lub certyfikat inwestycyjny (art. 8 ust. 1 ww. ustawy).
W myśl art. 46 ust 3 ww. ustawy, w przypadku gdy towarzystwo zarządza funduszem inwestycyjnym, o którym mowa w art. 196, może zawrzeć umowę, o której mowa w art. 45a ust. 1, w zakresie zarządzania portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią z wyspecjalizowanym podmiotem innym niż podmioty, o których mowa w ust. 1, o ile podmiot ten lub osoby kierujące jego działalnością posiadają doświadczenie w tym zakresie.
Z powyższych przepisów wynika, że Towarzystwo zarządzające funduszem inwestycyjnym może zlecić zarządzanie portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią podmiotom działającym bez odpowiedniego zezwolenia, ale które jednocześnie dają gwarancję pełnego profesjonalizmu i bezpieczeństwa w zarządzaniu powierzonymi portfelami.
W odniesieniu do powołanych przepisów prawa w kontekście przedstawionego opisu sprawy uznać należy, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę noszą znamiona usług w zakresie zarządzania funduszami, dotyczą bowiem istotnych czynności związanych z administrowaniem oraz rachunkowością funduszu. Ponadto usługi te tworzą odrębną całość oraz są specyficzne i istotne dla zarządzania tym funduszem.
Jak wskazano powyżej z powołanego orzeczenia w sprawie C-169/04 wynika, że zarządzanie funduszami powierniczymi obejmuje usługę w zakresie administracyjnego zarządzania i prowadzenia rachunkowości funduszy, świadczone przez podmiot zarządzający będący osobą trzecią, jeżeli tworzą one odrębną całość i wypełniają funkcje specyficzne i istotne dla zarządzania tymi funduszami.
Z uwagi na powyższe przepisy oraz powołane orzecznictwo wspólnotowe uznać należy, że świadczone usługi, o których mowa we wniosku, noszą znamiona usług w zakresie zarządzania funduszami, dotyczą istotnych czynności związanych z administrowaniem, sprawozdawczością i rachunkowością tych funduszy. Ponadto usługi te tworzą odrębną całość oraz są specyficzne i istotne dla zarządzania tymi funduszami. Zatem w świetle wniosków płynących z przytoczonego wyżej orzeczenia TSUE C-169/04 niewątpliwie mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy, a zatem objęte są na mocy tego przepisu zwolnieniem od podatku.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.