Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-515/14-4/IGo
z 17 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2014 r. (data wpływu do tut. Biura 9 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 czerwca 2014 r. (data wpływu 20 czerwca 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 10 czerwca 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 13 czerwca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na budowę Infrastruktury – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na budowę Infrastruktury. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 16 czerwca 2014 r., złożonym w dniu 16 czerwca 2014 r. (data wpływu 20 czerwca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 10 czerwca 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:


Gmina (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, ale wykonuje też zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Realizacja powyższej inwestycji należy do zadań własnych gminy i wynika z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. Z 2013, poz. 594 z późn. zm.). Zadania własne obejmują m.in. sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji oraz usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.


Niemniej jednak wybrane czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające VAT. Dotyczy to m.in.; wynajmu lokali użytkowych, mieszkalnych, dzierżawy gruntów na cele rolnicze, sprzedaży gruntów i lokali stanowiących majątek Gminy.


Od 2012 roku Gmina ponosi wydatki inwestycyjne (dalej: wydatki inwestycyjne) związane z budową sieci wodociągowej i stacji uzdatniania wody (dalej: Infrastruktura) przy udziale środków europejskich w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego PROW na lata 2007-2013.


Do tej pory zostały wykonane dwa etapy tej inwestycji:

  • budowa stacji uzdatniania wody w okresie od 22 listopada 2012 r. do chwili obecnej,
  • budowa sieci wodociągowej w okresie od 4 czerwca 2013 r. do chwili obecnej.


Koszty obejmują także dokumentację techniczną i nadzór budowlany.


Planowane zakończenie obu inwestycji ma nastąpić z dniem 30 maja 2014 r.


Wydatki inwestycyjne były dokumentowane przez wykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.


W trakcie budowy Sieci są również wykonywane przyłącza wodociągowe z włączeniem do istniejących instalacji wewnętrznych w budynkach. Mieszkańcy Gminy partycypują w kosztach budowy wodociągu poprzez dokonywanie w formie darowizny wpłat, przekazywanych bezpośrednio na konto Gminy. W tym przedmiocie Gmina zawiera umowy cywilno-prawne (umowy darowizny) z poszczególnymi mieszkańcami, a wpłaty darowizn Gmina traktuje jako udział mieszkańców w budowie Sieci.


Gmina w najbliższym czasie przystąpi do Związku Międzygminnego Wodociągów i Kanalizacji Wiejskich (dalej: Związek) i przyjmie jego statut. Podstawowym zadaniem statutowym Związku jest prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków.


W związku z budową Infrastruktury Gmina zawrze umowę ze Związkiem, której przedmiotem będzie świadczenie za wynagrodzeniem przez Gminę na rzecz Związku usług przesyłu wody przy użyciu Infrastruktury. Umowa ta będzie gwarantować, że Związek odbierze całość inwestycji na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego w zamian za odpłatną dzierżawę opodatkowaną stawką podatku VAT w wysokości 23%.


Wysokość dzierżawy będzie uzależniona m.in. od ilości przyłączy. Gmina nadal jest i będzie właścicielem wybudowanej Infrastruktury i będzie ją wykazywać w swoich środkach trwałych. Gmina zgodnie z umową będzie upoważniona do wystawiania Związkowi faktur VAT z tytułu realizacji usług i ma obowiązek rozliczać je w odpowiednich deklaracjach i odprowadzać z tego tytułu podatek VAT.

Związek będzie pobierał opłaty za korzystanie z sieci wodociągowej od indywidualnych odbiorców na podstawie zawartych stosownych umów.


Gmina budowę sieci wodociągowych kontynuuje w miarę możliwości finansowych środków własnych jak i środków pomocowych.


Gmina dotychczas nie dokonywała odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych. Gmina planuje jednak dokonanie takiego odliczenia poprzez złożenie odpowiednich korekt deklaracji dla podatków i usług za okresy dotyczące tych wydatków.


Pytanie 1 dotyczy stanu faktycznego, pytanie 2 dotyczy zdarzenia przyszłego.


W piśmie uzupełniającym wnioskodawca podaje, że Infrastruktura (sieć wodociągowa) od początku realizacji inwestycji miała być wykorzystywana głównie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a mianowicie miała być za opłatą przekazana w użytkowanie podmiotowi specjalizującemu się w obsłudze Infrastruktury. Za taką czynność Gmina zamierzała pobierać opłaty opodatkowane podatkiem VAT. Czynności niepodlegające opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług oraz zwolnione z opodatkowania tym podatkiem na dzień dzisiejszy nie występują przy powyższej inwestycji.


Gmina nie dokonywała do tej pory odliczenia podatku VAT, ponieważ Urząd Gminy jest małym urzędem wiejskim zatrudniającym na stanowiskach finansowo-księgowych 3 osoby wraz z Panią Skarbnik. W związku z dużą ilością inwestycji prowadzonych w Gminie został opóźniony proces odzyskiwania podatku VAT od inwestycji gminnych. Obecnie Gmina stara się na bieżąco odzyskiwać podatek VAT i w tym celu zostało złożonych kilka wniosków o interpretację indywidualną ORD-IN do Ministerstwa Finansów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Gmina będzie mogła obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach VAT z tytułu, wybudowanej już Infrastruktury wraz z przyłączami (w tym także koszty dokumentacji technicznej i nadzoru budowlanego) oraz ubiegać się o jego zwrot poprzez sporządzenie korekty deklaracji VAT-7 i odliczenia w miesiącach, w których dokonywane były wydatki inwestycyjne?
  2. Czy Gmina będzie mogła podczas kontynuowania inwestycji obniżać kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach VAT z tytułu dalszych wydatków inwestycyjnych dotyczących Infrastruktury i odliczać ją na bieżąco w deklaracjach VAT-7?


Stanowisko Wnioskodawcy


  1. Gmina będzie mogła obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach VAT z tytułu wybudowanej już Infrastruktury wraz z przyłączami (w tym także koszty dokumentacji technicznej i nadzoru budowlanego) oraz ubiegać się o jego zwrot poprzez sporządzenie korekty deklaracji VAT-7 i odliczenia w miesiącach, w których dokonywane były wydatki inwestycyjne. Inwestycja ta będzie bowiem związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a podatek VAT dotyczący inwestycji nie jest kosztem kwalifikowanym, w związku z czym nie będzie refundowany.
  2. Gmina będzie mogła podczas kontynuowania Inwestycji obniżać kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach VAT z tytułu wydatków inwestycyjnych dotyczących infrastruktury i odliczać ją na bieżąco w deklaracjach VAT-7.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.


Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Przez umowę o świadczenie usług przesyłu wody Gmina zobowiązuje się oddać Związkowi infrastrukturę do używania i pobierania pożytków, a Związek zobowiązuje się płacić Gminie umówione wynagrodzenie.


Z powyższego wynika, iż umowa ze Związkiem ma charakter odpłatny, a opłata za przesył wody stanowi obligatoryjny element stosunku zobowiązaniowego.


Zawarcie tej umowy stanowi zatem świadczenie usług i czynność ta, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Biorąc pod uwagę powyższe Gmina spełnia przesłankę z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkującą prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. inwestycji będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny.


Zatem Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z faktur dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizowanej inwestycji, bowiem zostanie spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.


Gmina powinna w związku z tym dokonać korekt deklaracji VAT-7 za okres dotyczący budowy Infrastruktury, ponieważ towary i usługi nabywane w trakcie realizacji inwestycji miały służyć czynnościom opodatkowanym.


Należy zauważyć, iż ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas (po spełnieniu wymogów formalnych wymienionych w art. 86 ustawy) odliczenie jest prawnie dozwolone, jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.


Przeznaczenie wytworzonych środków trwałych do wykonywania czynności opodatkowanych stwarza możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług zakupionych do wytworzenia tych środków trwałych, który nie został odliczony przy ich nabyciu.


Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy o podatku od towarów i usług, jednak jego realizacja została obostrzona ograniczeniami wynikającymi z art. 88 i 90 ww. ustawy.


W myśl w art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10 i 11 może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu – z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.


Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Aby podmiot mógł skorzystać z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – mocą art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Z treści wniosku wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.


Od 2012 roku Gmina ponosi wydatki inwestycyjne związane z budową sieci wodociągowej i stacji uzdatniania wody (dalej: Infrastruktura) przy udziale środków europejskich w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego PROW na lata 2007-2013.


Do tej pory zostały wykonane dwa etapy tej inwestycji:

  • budowa stacji uzdatniania wody w okresie od 22 listopada 2012 r. do chwili obecnej,
  • budowa sieci wodociągowej w okresie od 4 czerwca 2013 r. do chwili obecnej.


Koszty obejmują także dokumentację techniczną i nadzór budowlany.


Planowane zakończenie obu inwestycji ma nastąpić z dniem 30 maja 2014 r.


Wydatki inwestycyjne były dokumentowane przez wykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.


W związku z budową Infrastruktury Gmina zawrze umowę ze Związkiem, której przedmiotem będzie świadczenie za wynagrodzeniem przez Gminę na rzecz Związku usług przesyłu wody przy użyciu Infrastruktury. Umowa ta będzie gwarantować, że Związek odbierze całość inwestycji na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego w zamian za odpłatną dzierżawę opodatkowaną stawką podatku VAT w wysokości 23%. Gmina zgodnie z umową będzie upoważniona do wystawiania Związkowi faktur VAT z tytułu realizacji usług i ma obowiązek rozliczać je w odpowiednich deklaracjach i odprowadzać z tego tytułu podatek VAT.


Gmina dotychczas nie dokonywała odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych. Gmina planuje jednak dokonanie takiego odliczenia poprzez złożenie odpowiednich korekt deklaracji dla podatków i usług za okresy dotyczące tych wydatków.


W uzupełnieniu wniosku Strona wskazała, że Infrastruktura (sieć wodociągowa) od początku realizacji inwestycji miała być wykorzystywana głównie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a mianowicie miała być za opłatą przekazana w użytkowanie podmiotowi specjalizującemu się w obsłudze Infrastruktury. Za taką czynność Gmina zamierzała pobierać opłaty opodatkowane podatkiem VAT. Czynności niepodlegające opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług oraz zwolnione z opodatkowania tym podatkiem na dzień dzisiejszy nie występują przy powyższej inwestycji.


Gmina nie dokonywała do tej pory odliczenia podatku VAT, ponieważ Urząd Gminy jest małym urzędem wiejskim zatrudniającym na stanowiskach finansowo-księgowych 3 osoby wraz z Panią Skarbnik. W związku z dużą ilością inwestycji prowadzonych w Gminie został opóźniony proces odzyskiwania podatku VAT od inwestycji gminnych. Obecnie Gmina stara się na bieżąco odzyskiwać podatek VAT i w tym celu zostało złożonych kilka wniosków o interpretację indywidualną ORD-IN do Ministerstwa Finansów.


Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.


W myśl art. 86 ust. 10b ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.


Jeśli Wnioskodawca nie dokona odliczenia w tym okresie, zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT będzie mu także przysługiwało prawo do odliczenia VAT w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.


Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a (art. 86 ust. 13 ustawy).


Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Na podstawie art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.


Według treści § 2 ww. artykułu, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.


Z uwagi na powołane przepisy, jak również przedstawiony opis sprawy wskazać należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego uzależnione jest nie tylko od spełnienia warunków wynikających z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ale również od niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Wobec tego, na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług, możliwe jest skorzystanie przez Gminę z prawa do odliczenia podatku związanego z budową sieci wodociągowej i stacji uzdatniania wody, która będzie związana z wykonywaniem przez Gminę działalności gospodarczej w zakresie dostawy wody. Prawo do odliczenia przysługuje bowiem pod warunkiem spełnienia przesłanek wynikających z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy.


Ponieważ cytowane regulacje prawne nakazują oceniać zakres prawa do odliczenia w oparciu o zamiar jaki towarzyszy przeznaczeniu towarów czy też usług, w cenie której zawarty był podatek mający podlegać odliczeniu, Gmina może zrealizować przysługujące prawo do odliczenia, opierając się na unormowaniach art. 86 ust. 1 w związku z ust. 10, 10b i 11 oraz ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle powyższego, w sytuacji gdy Gmina nie dokonała odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku naliczonego (art. 86 ust. 10 ustawy) lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy), ma prawo dokonać korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, o czym stanowi art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.


Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z przedmiotową inwestycją, gdyż nabyte towary i usługi będą (jak również od początku inwestycji był taki zamiar) wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Z uwagi na fakt, że poczynione nabycia towarów i usług z tytułu realizacji ww. inwestycji miały związek z czynnościami opodatkowanymi, Gminie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących ww. nabycia, o ile nie wystąpiły ograniczenia przewidziane w art. 88 ustawy. W przypadku, gdy po złożeniu korekt deklaracji VAT w danym okresie rozliczeniowym wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad podatkiem należnym, Gmina będzie miała prawo ubiegać się zwrot podatku – zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy.


Tym samym również, Gmina będzie mogła podczas kontynuowania Inwestycji obniżać kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach VAT z tytułu wydatków inwestycyjnych dotyczących infrastruktury i odliczać ją na bieżąco w deklaracjach VAT-7.


Tym samym stanowisko w sprawie jest prawidłowe.


Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis sprawy (stan faktyczny i zdarzenie przyszłe), co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj