Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-559/14-2/RD
z 24 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2014 r. (data wpływu 13 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na produkt o nazwie „Tymianek otarty” – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na produkt o nazwie „Tymianek otarty”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


K. Sp. z o.o. jest dystrybutorem przypraw i mieszanek przyprawowych na terenie Polski, których producentem jest austriacka firma. K. Sp. z o.o., wprowadzając na rynek nowe produkty, w dniu 28 czerwca 1994 r. otrzymała z Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego w Warszawie informację odnośnie klasyfikacji produktu "Tymianek otarty" w grupie SWW 1355-22 co zgodnie z Ustawą o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym z dnia 8 stycznia 1993 r. odpowiada stawce VAT w wysokości 22%, a zgodnie z późniejszymi zmianami 23% i z tą stawką VAT produkt ten jest sprzedawany do chwili obecnej.

W dniu 2 sierpnia 2012 r. firma ponownie złożyła wniosek do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w sprawie klasyfikacji tego produktu. W korespondencji zwrotnej z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego produkt „Tymianek otarty" został sklasyfikowany w grupowaniu PKWiU 01.28.19.0, co zgodnie z Ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późniejszymi zmianami, wskazywało, że produkt znajdował się zarówno w zał. nr 3 do ustawy w poz. nr 11 oraz w zał. 10 w poz. nr 13.


K. Sp. z o.o. dnia 3 września 2012 r. złożyła wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie organu upoważnionego przez Ministra Finansów do wydawania interpretacji, o sklasyfikowanie produktu „Tymianek otarty” w grupowaniu PKWiU 01.28.19.0 i zgodnie z Ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późniejszymi zmianami i opodatkowanie stawką VAT w wysokości 5%.

W dniu 7 grudnia 2012 r. (data wpływu 10 grudnia 2012 r.) K. Sp. z o.o. dostała odpowiedź na wniosek o interpretację indywidualną, stwierdzającą, że stanowisko spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2012 r. jest nieprawidłowe, a na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23%, z czego wynika, że oferowany przez spółkę produkt „Tymianek otarty" powinien być sprzedawany ze stawką podatku VAT podstawową w wysokości 23%.


Grupowanie PKWIU 01.28.19.0 zgodnie z Ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późniejszymi zmianami, stan prawny na 2014 wskazuje, że produkt znajduje się w zał. nr 3 do ustawy w poz. nr 11 oraz w zał. 10 w poz. nr 13.


K. Sp. z o.o. wprowadza do obrotu na rynek polski "Tymianek otarty" wyprodukowany przez firmę w Austrii. Surowiec kupowany jest przez producenta, poddawany suszeniu w maszynie w temperaturze ok. 50 stopni, tarty i pakowany w opakowania handlowe i dostarczany na rynek polski.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy zgodnie z Ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późniejszymi zmianami, opodatkowanie stawką VAT w wysokości 8% produktu „Tymianek otarty", sklasyfikowanego w grupowaniu PKWiU 01.28.19.0 jest prawidłowe.


Zdaniem Wnioskodawcy:


Produkt ”Tymianek otarty” sklasyfikowany w grupowaniu PKWiU 01.28.19.0, zgodnie z Ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późniejszymi zmianami powinien być w obrocie na rynku polskim ze stawką VAT w wysokości 8%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z poźn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Na mocy z art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Stosownie do treści art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).


Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


W załączniku nr 3 do ustawy zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 11 wymieniono PKWiU ex 01.28.19.0 – „Pozostałe nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne – wyłącznie: koperek (Anethum graveolens), majeranek, bylica-estragon, kapary, szafran, kurkuma, tymianek, curry i inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”.


Zgodnie z pkt 1) objaśnień do załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.


W myśl art. 41 ust. 2a, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.


W załączniku nr 10 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, pod poz. 13 wskazano : „Pozostałe nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne – wyłącznie: koperek (Anethum graveolens), majeranek, bylica-estragon, kapary, szafran, kurkuma, tymianek, curry i inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane” – PKWiU ex 01.28.19.0.


Aby zatem stwierdzić, czy wymieniony we wniosku produkt oferowany przez Spółkę korzysta z preferencyjnej stawki podatku VAT wymienionej w tytule załącznika nr 3 lub nr 10 do ustawy o VAT należy zbadać, czy odpowiada on warunkom określonym przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru/usługi” tych pozycji załączników. Zauważyć należy, że zarówno w poz. 11 załącznika nr 3 do ustawy VAT, jak również w poz. 13 załącznika nr 10 do ustawy w rubryce „nazwa towaru/usługi” wymienione zostały „nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne” – w tym m.in. „tymianek”. Oznacza to, iż ustawodawca przewiduje stosowanie preferencyjnych stawek podatku VAT tylko dla tych towarów sklasyfikowanych w PKWiU w grupie 01.28.19.0 spełniających powyższe warunki.


Należy w tym miejscu wskazać, że wszelkie regulacje dotyczące preferencji podatkowych, w tym zwolnień od podatku bądź preferencyjnych stawek podatku, należy interpretować w sposób ścisły, gdyż stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady opodatkowania podatkiem VAT, zgodnie z którą dostawa bądź świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT ze stawką 23%.


W konsekwencji zapis dokonany przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru/usługi” odpowiadający poz. 11 załącznika nr 3 do ustawy VAT oraz poz. 13 załącznika nr 10 do ustawy należy interpretować w ten sposób, że stawkami preferencyjnymi określonymi w tych załącznikach podlegają tylko nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne tj. wyłącznie koperek (Anethum graveolens), majeranek, bylica-estragon, kapary, szafran, kurkuma, tymianek, curry i inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.


Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego Wydawnictwa PWN (strona internetowa WWW.sjp.pwn.pl), przetwarzać oznacza:

  1. przekształcić coś twórczo;
  2. zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd;
  3. opracować zebrane dane, informacje itp., wykorzystując technikę komputerową.


Z wniosku Spółki wynika, że Spółka wprowadza do obrotu na rynek polski produkt „Tymianek otarty”. Jak wskazała Spółka, produkcja oferowanego produktu „Tymianek otarty” polega na suszeniu surowca w maszynie w temperaturze ok. 50 stopni i jego tarciu w dalszym etapie produkcji. Następnie produkt jest pakowany w opakowania handlowe.

Jak wynika z powyższych rozważań, opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT podlega dostawa roślin przyprawowych i aromatycznych będących w stanie nieprzetworzonym, w tym również dostawa nieprzetworzonego tymianku. Natomiast okoliczności przedstawione w niniejszej sprawie wskazują, że oferowany przez Spółkę produkt jest przetworzoną formą tymianku – w ramach opisanego we wniosku procesu produkcji tymianek jest suszony, tarty i pakowany w opakowania handlowe. Niewątpliwie wskutek otarcia tymianku zmienia się jego kształt i wygląd. Otarcie powoduje rozdrobnienie rośliny i jej rozdzielenie na kilka frakcji. Roślina przyprawowa jaką jest tymianek staje się nowym produktem zaspokajającym określone potrzeby konsumenta jako przyprawa do potraw. Klient Spółki, który nabywa wskazany produkt nie jest zainteresowany nabyciem tymianku w jego naturalnej postaci lecz gotowej przyprawy nadającej się do dodania do potrawy. Zatem uwzględniając powołaną powyżej definicję wskazać należy, że oferowany przez Spółkę „tymianek otarty” jest tymiankiem przetworzonym, przystosowanym do użycia jako przyprawa do potraw.


W konsekwencji oferowany przez Spółkę produkt „Tymianek otarty” nie może korzystać z opodatkowania preferencyjną stawką podatku VAT i powinien być nadal sprzedawany ze stawką podatku VAT podstawową, w wys. 23%.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za nieprawidłowe.


Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie prawidłowość stawki podatku VAT na produkt o nazwie „Tymianek otarty”, nie rozstrzyga zaś poprawności klasyfikacji wydanej przez Ośrodek Klasyfikacji Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi dla wyżej wymienionego produktu. Informację dotyczącą produktu „Tymianek otarty” sklasyfikowanego w grupowaniu PKWiU 01.28.13.0 potraktowano jako element stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj