Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-247/14-6/MD
z 31 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko  przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2014 r. (data wpływu 2 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lipca 2014 r. (data wpływu 7 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodów z tytułu najmu  jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 26 czerwca 2014 r., Nr IPTPB1/415-247/14-2/MD, IPTPP1/415-317/14-2/RG na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 26 czerwca 2014 r. (data doręczenia 30 czerwca 2014 r.). Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek pismem z dnia 4 lipca 2014 r. (data wpływu 7 lipca 2014 r.), nadanym za pośrednictwem polskiej placówki operatora wyznaczonego w dniu 4 lipca 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie przetwarzania i konserwowania warzyw - PKD 10.39.Z. Pozostały zakres działalności obejmuje PKD 46.31.Z, 68.20.Z, 70.22.Z, 74.90.Z, 82.92.Z. Całość przychodów podlega rozliczeniu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem VAT i wykonuje czynności w całości opodatkowane podatkiem VAT. Wnioskodawczyni rozważa przeprowadzenie szeregu zmian w kolejnym 2014 r. Ze względów zdrowotnych zamierza przekazać córce w formie darowizny zorganizowaną część przedsiębiorstwa, obejmującą przetwórstwo i konserwowanie warzyw. Bierze również pod uwagę zaprzestanie wykonywania działalności w ramach PKD 68.20.Z - wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. W związku z tym zamierza wycofać nieruchomości podlegające wynajmowi z ewidencji środków trwałych i przeznaczyć je na potrzeby prywatne. Chciałaby rozliczać przychody z tytułu wynajmu nieruchomości stanowiących majątek prywatny w formie ryczałtu ewidencjonowanego, ale nadal jako czynny podatnik VAT, tj. przychody z najmu będą nadal opodatkowane podatkiem VAT.

W ramach działalności gospodarczej obejmującej PKD 68.20.Z, Wnioskodawczyni wynajmuje następujące nieruchomości:

  • lokal niemieszkalny przy ul. N… - kupiony w 1995 r. jako majątek prywatny w formie aktu notarialnego, bez podatku VAT, wprowadzony do ewidencji środków trwałych w 1996 r., wynajmowany od 1996 r. - nie dokonywano nakładów na jego ulepszenie,
  • nieruchomość - budynek niemieszkalny przy ul. B… - wybudowany w ramach działalności gospodarczej wraz z odliczeniem podatku VAT, wprowadzony do ewidencji środków trwałych dnia 30 września 1998 r., wynajmowany od 1999 r. - nie dokonywano nakładów na jego ulepszenie,
  • budynki niemieszkalne niezwiązane na trwałe z gruntem (pawilony handlowe) - wybudowane w 2009 r. w ramach działalności gospodarczej wraz z odliczeniem podatku VAT, wynajmowane od 2009 r.

Z ww. nieruchomościami związana jest również budowla - nawierzchnia placu wykonana w 2000 r. (odliczono VAT) i urządzenie zakupione w 2013 r. (również z odliczeniem VAT).

W piśmie z dnia 4 lipca 2014 r. Wnioskodawczyni wskazała, że:

  1. Składniki majątku, które zamierza przekazać córce spełniają definicję zorganizowanej część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) oraz w art. 5a pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.).
  2. W skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa wchodzą: środki trwałe - nieruchomości, samochody, maszyny; wyposażenie – sprzęt komputerowy, meble biurowe, itp.; towary handlowe.
  3. W skład darowanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa będą wchodziły składniki majątkowe, związane z wykonywaną działalnością niezaliczone do środków trwałych takie jak: wyposażenie, towary handlowe.
  4. Zapasy będą częścią darowizny, są to wytworzone produkty gotowe, przygotowane do dalszej sprzedaży.
  5. Wnioskodawczyni ewidencjonuje koszty uzyskania przychodów metodą memoriałową.
  6. Obdarowana będzie kontynuowała działalność gospodarczą w zakresie konserwowania i przetwórstwa warzyw.
  7. Wnioskodawczyni po przekazaniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa dokona likwidacji prowadzonej dotychczas działalności gospodarczej.
  8. Nieruchomości są współwłasnością Wnioskodawczyni i Jej męża.
  9. Czynności związane z najmem będą podejmowane w sposób ciągły.
  10. Wnioskodawczyni wynajmując lokale będzie działać w swoim imieniu.
  11. Po zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wynajmu Wnioskodawczyni chciałaby rozliczać przychody z tegoż wynajmu jako osoba prywatna w formie ryczałtu ewidencjonowanego.
  12. W związku z zaprzestaniem prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami umowy najmu będą zawarte przez Wnioskodawczynię, jako osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej.
  13. Przedmiotem najmu będą lokale i budynki niemieszkalne, więc będą wynajmowane tylko pod działalność gospodarczą.
  14. Przedmiotem najmu będą:
    • lokal użytkowy przy ul. N… o pow. 42 m2, piwnica 35 m2,
    • budynek przy ul. B… o pow. 400 m2, w którym znajduje się 26 pomieszczeń,
    • targowisko obejmujące 25 pawilonów, średnio po 15 m2,
    • plac dzierżawiony 834 m2.
  15. Najemcami będą osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub osoby prawne. W chwili składania uzupełnienia wniosku lokal przy ul. N… jest wynajmowany przez jedną firmę, budynek przy ul. B… jest wynajmowany przez jedną spółkę, natomiast pawilony handlowe niezwiązane na stałe z gruntem wynajmowane są kilku osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą.
  16. Przedmiotem najmu będzie również nawierzchnia oraz urządzenie, którym jest winda zainstalowana w jednym z budynków.
  17. Obowiązki w zakresie ochrony, utrzymania porządku (czystość) przedmiotu najmu spoczywać będą na najemcy.
  18. Wnioskodawczyni planuje najem lokali zaliczyć do przychodów z najmu, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, rejestrując się jednocześnie jako podatnik podatku VAT.

Ponadto Wnioskodawczyni doprecyzowała, że przedmiotem wniosku są 4 zdarzenia przyszłe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy przekazanie zorganizowanej części przedsiębiorstwa powoduje konieczność korekty kosztów uzyskania przychodu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów u Wnioskodawczyni?
  2. Czy darowizna zorganizowanej części przedsiębiorstwa dokonana przez Wnioskodawczynię na rzecz córki, nie będzie rodzić konsekwencji w zakresie podatku VAT, tj. nie spowoduje opodatkowania podatkiem VAT tej darowizny, ani nie będzie skutkować korektą podatku naliczonego?
  3. Czy przeznaczenie nieruchomości na potrzeby osobiste i wycofanie ich z ewidencji środków trwałych, a także zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie PKD 68.20.Z wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, będzie upoważniać Wnioskodawczynię do opodatkowania przychodów z najmu prywatnego zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 8,5%?
  4. Czy przeznaczenie nieruchomości na potrzeby osobiste i wycofanie ich z ewidencji środków trwałych, przy jednoczesnym opodatkowaniu przychodów z najmu podatkiem VAT, nie będzie rodzić konsekwencji w zakresie podatku VAT, tj. nie spowoduje opodatkowania podatkiem VAT tego przekazania, ani nie będzie skutkować korektą podatku naliczonego?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku numerem 3 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przeznaczenie nieruchomości i związanych z nimi składników majątku na potrzeby osobiste i wycofanie ich z ewidencji środków trwałych, a także zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie PKD 68.20.Z - wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, będzie upoważniać do opodatkowania przychodów z najmu prywatnego zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Osoba fizyczna, co do zasady ma wybór między opodatkowaniem tych przychodów na zasadach ogólnych lub ryczałtu według stawki 8,5%. Potwierdzają to liczne interpretacje indywidualne: Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 17 października 2013 r., Nr IPTPB1/415-486/13-4/KO, Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 3 września 2013 r., Nr ILPB1/415-695/13-2/IM oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 sierpnia 2012 r., Nr IPPB1/415-596/12-2/AM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

W myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  • wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  • polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  • polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że najem dla celów podatkowych może być traktowany jako pozarolnicza działalność gospodarcza lub jako odrębne źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy. Co do zasady wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z najmu ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzeczy w najem.

Wskazać jednak należy, że treść definicji zawartej w wyżej cytowanym art. 5a pkt 6 ww. ustawy daje podstawę by przyjąć, że dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą, konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków: po pierwsze - dana działalność musi być działalnością zarobkową, po drugie - działalnością wykonywaną w sposób zorganizowany oraz, po trzecie - w sposób ciągły.

Tak więc, działalność gospodarcza to taka działalność, która:

  • jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu, przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu,
  • wykonywana jest w sposób ciągły. Jednakże przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczności wykonywania działalności bez przerwy. Istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności, celem osiągnięcia dochodu, np. powtarzalna sprzedaż przedmiotów własności posiadających tożsamy charakter. Przy czym o ciągłości nie przesądza wynajmowanie danej nieruchomości przez kilka lat, lecz powtarzalność podejmowanych działań,
  • prowadzona jest w sposób zorganizowany, co oznacza, że podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.

Zauważyć przy tym należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależnia uznania danego działania za pozarolniczą działalność gospodarczą od faktu zarejestrowania (zgłoszenia do właściwego rejestru) tej działalności. Zatem każde działanie spełniające wskazane wyżej przesłanki, stanowi w rozumieniu przepisów ww. ustawy pozarolniczą działalność gospodarczą.

Dlatego też nie w każdym przypadku od decyzji podatnika może zależeć kwalifikacja przychodów z wynajmowania nieruchomości do określonego źródła przychodów. Jeżeli bowiem rozmiar, powtarzalność, zarobkowy charakter oraz sposób zorganizowania wskazują na znamiona działalności gospodarczej, to w takim przypadku wynajem nieruchomości spełnia przesłanki uznania go za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i winien zostać rozliczony na zasadach właściwych dla tej działalności.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Wyżej wymieniony przepis koreluje z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczącym źródła przychodu jakim jest najem, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.

Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - o czym stanowi art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.). W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z najmu poza działalnością gospodarczą wynosi 8,5%.

Natomiast stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Jednakże, w myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy.

Załącznik ten zawiera wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.). W pozycji 28 tego załącznika wymieniono wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (68.20.1 PKWiU), z zastrzeżeniem, że wyłączenie to nie dotyczy przychodów osiąganych z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, o których mowa w art. 6 ust. 1a ustawy.

Natomiast stawka ryczałtu 8,5% – stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy – dotyczy przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a (m.in. z najmu poza działalnością gospodarczą).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie przetwarzania i konserwowania warzyw - PKD 10.39.Z. Pozostały zakres działalności obejmuje PKD 46.31.Z, 68.20.Z, 70.22.Z, 74.90.Z, 82.92.Z. Całość przychodów podlega rozliczeniu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Ze względów zdrowotnych zamierza przekazać córce w formie darowizny zorganizowaną część przedsiębiorstwa, obejmującą przetwórstwo i konserwowanie warzyw. Bierze również pod uwagę zaprzestanie wykonywania działalności w ramach PKD 68.20.Z - wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. W związku z tym zamierza wycofać nieruchomości podlegające wynajmowi z ewidencji środków trwałych i przeznaczyć je na potrzeby prywatne. Chciałaby rozliczać przychody z tytułu wynajmu nieruchomości stanowiących majątek prywatny w formie ryczałtu ewidencjonowanego, ale nadal jako czynny podatnik VAT, tj. przychody z najmu będą nadal opodatkowane podatkiem VAT.

Wnioskodawczyni po przekazaniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa dokona likwidacji prowadzonej dotychczas działalności gospodarczej. Nieruchomości są współwłasnością Wnioskodawczyni i Jej męża. Czynności związane z najmem będą podejmowane w sposób ciągły. Wnioskodawczyni wynajmując lokale będzie działać w swoim imieniu. W związku z zaprzestaniem prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami umowy najmu będą zawarte przez Wnioskodawczynię, jako osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Przedmiotem najmu będą lokale i budynki niemieszkalne, więc będą wynajmowane tylko pod działalność gospodarczą.

Przedmiotem najmu będą:

  • lokal użytkowy przy ul. N… o pow. 42 m2, piwnica 35 m2,
  • budynek przy ul. B… o pow. 400 m2, w którym znajduje się 26 pomieszczeń,
  • targowisko obejmujące 25 pawilonów, średnio po 15 m2,
  • plac dzierżawiony 834 m2.

Wskazano, że najemcami będą osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub osoby prawne. Lokal przy ul. N… jest wynajmowany przez jedną firmę, budynek przy ul. B… jest wynajmowany przez jedną spółkę, natomiast pawilony handlowe niezwiązane na stałe z gruntem wynajmowane są kilku osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą. Przedmiotem najmu będzie również nawierzchnia oraz urządzenie, którym jest winda zainstalowana w jednym z budynków. Obowiązki w zakresie ochrony, utrzymania porządku (czystość) przedmiotu najmu spoczywać będą na najemcy.

Rozważając kwestię sposobu opodatkowania przychodów (dochodów) z tytułu najmu wymienionych we wniosku składników majątku, należy najpierw zakwalifikować je do odpowiedniego źródła przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę treść wniosku oraz przytoczone przepisy prawa w tym zakresie należy stwierdzić, że najem wykonywany w sposób opisany we wniosku, spełnia wszystkie przesłanki uznania go za działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zamierzając prowadzić opisany we wniosku najem, Wnioskodawczyni działać będzie we własnym imieniu, a podejmowane czynności będą rodzić dla Niej określone prawa i obowiązki. Niewątpliwie prowadzony przez Wnioskodawczynię najem ma zarobkowy charakter, czyli nastawiony jest na osiągnięcie zysku (dochodu), w postaci czynszu. Szeroki zakres prowadzonego najmu wskazuje, że nie może on być prowadzony inaczej niż w sposób zorganizowany i profesjonalny. Zorganizowany sposób działania w obrocie gospodarczym oznacza prowadzenie działalności w sposób metodyczny, systematyczny i uporządkowany, który wiąże się z planowanym charakterem działań i realizacją poszczególnych zamierzeń w sposób ciągły. O zorganizowanej działalności świadczy również konieczność pozyskiwania potencjalnego klienta (wynajmującego), poprzez udostępnianie informacji o posiadanych lokalach do wynajęcia. Tego rodzaju działania, przy podanej ilości wynajmowanych nieruchomości, nie mogą mieć ze swej istoty charakteru przypadkowego, incydentalnego. Wymagają one podejmowania szeregu zaplanowanych oraz przemyślanych działań i czynności. Ponadto cechą charakterystyczną działalności gospodarczej jest również jej ukierunkowanie na zbyt, na zaspakajanie potrzeb osób trzecich – w opisanym przypadku – osób wynajmujących nieruchomości. Z wniosku wynika również, że czynności związane z wynajmem podejmowane będą w sposób ciągły, czyli w sposób stały, nie okazjonalny.

Decydujące znaczenie dla zakwalifikowania przychodów z tytułu wynajmu nieruchomości do właściwego źródła ma sposób wykonywania tego najmu - jego profesjonalny, zarobkowy, zorganizowany i ciągły charakter oraz prowadzenie go na własny rachunek i ryzyko. Nie jest zaś decydujący fakt, że składniki będące przedmiotem najmu zostaną wycofane z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a umowa zostanie zawarta przez Nią, jako osobę nieprowadzącą działalności gospodarczej. To że Wnioskodawczyni zamierza dokonać likwidacji działalności w szerszym niż do tej pory zakresie i przekaże składniki majątku na cele prywatne nie jest tożsame z tym, że wykonywane czynności nie będą nadal nosiły znamion działalności gospodarczej, bowiem jak sama Wnioskodawczyni wskazuje nie będą one wykorzystywane prywatnie do własnych celów osobistych, lecz zostaną wykorzystane w ramach najmu w szerokim zakresie. Zaznaczyć należy, że najem jaki zamierza prowadzić Wnioskodawczyni nie będzie najmem okazjonalnym, lecz jak wskazano we wniosku będzie prowadzony w sposób zorganizowany i ciągły oraz w szerokim zakresie, gdyż jak wskazano przedmiotem najmu będą m.in. lokale i budynki niemieszkalne, pawilony handlowe, a najemcami będą podmioty gospodarcze. Nie można więc twierdzić, że ww. składniki majątku, pomimo wycofania ich z działalności i przekazania na cele prywatne będą wykorzystywane na cele prywatne Wnioskodawczyni. Jak wskazała Wnioskodawczyni, wszystkie lokale i budynki będą wykorzystywane przez najemców tylko pod działalność gospodarczą.

Reasumując, przychody z opisanego we wniosku najmu nieruchomości – ze względu na jego rozmiar – nie mogą stanowić źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając bowiem na uwadze profesjonalny, zarobkowy, zorganizowany i ciągły charakter prowadzonego najmu, należy stwierdzić, że podejmowane przez Wnioskodawczynię czynności wypełniają przesłanki zawarte w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, przychody uzyskiwane z tytułu najmu wskazanych we wniosku nieruchomości, Wnioskodawczyni powinna zaliczyć do źródła przychodów, o którym mowa w art., 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza i opodatkować w sposób przewidziany dla tego źródła przychodów. Tym samym, z uwagi na fakt, że usługi w tym zakresie wykonywane w ramach działalności gospodarczej są wyłączone z opodatkowania ryczałtem od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawczynię interpretacji organów podatkowych wskazać należy, że orzeczenia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatnika w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcie w nich zawarte jest wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj