Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-291/14-6/ALN
z 29 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2014 r. (data wpływu 17 kwietnia 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 lipca 2014 r. (data wpływu 3 lipca 2014 r.) oraz pismem z dnia 16 lipca 2014 r. (data wpływu 18 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości dokumentowania sprzedaży zwierząt wyklutych w hodowli Wnioskodawczyni oraz stawki podatku dla sprzedaży ww. zwierząt – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości dokumentowania sprzedaży zwierząt wyklutych w hodowli Wnioskodawczyni, stawki podatku dla sprzedaży ww. zwierząt oraz dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 lipca 2014 r. (data wpływu 3 lipca 2014 r.) o uzupełnienie stanu faktycznego, przeformułowania pytania i opłatę oraz pismem z dnia 16 lipca 2014 r. (data wpływu 18 lipca 2014 r.) o uzupełnienie stanu faktycznego i stanowisko Wnioskodawczyni.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w pismach uzupełniających).

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest sprzedaż hurtowa zwierząt egzotycznych (PKD 46.23.Z) oraz hodowlę owadów karmowych (świerszcze, mączniki, drewnojady, szarańcze) a także hodowlę gekonów (PKD 01.49.Z). Hodowane zwierzęta nie zaliczają się do entomofagów a okres w jakim dorastają, będąc gotowe do sprzedaży, jest dłuższy niż 2 miesiące.

Hodowla zwierząt jest prowadzona na dużą skalę. Wnioskodawczyni nie posiada 1 ha przeliczeniowego ziemi, więc nie jest zarejestrowana jako rolnik w KRUS. Jest zarejestrowana w ZUS - jako osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą. Wnioskodawczyni jest płatnikiem podatku VAT.

Z poprzedniej interpretacji indywidualnej, o którą wystąpiła IPTPB1/415-115/13-2/KO z dnia 26 kwietnia 2013 roku wynika, że sprzedaż zwierząt karmowych oraz gekonów wyklutych w hodowli Wnioskodawczyni stanowi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z uwagi na okoliczność, iż uzyskany przychód ze sprzedaży tych zwierząt powstaje w wyniku prowadzenia działalności rolniczej, wykluczona jest możliwość zaliczenia tego przychodu do przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. pozarolniczą działalność gospodarczą. W związku z powyższym Wnioskodawczyni nie może sprzedawać zwierząt z własnej hodowli w ramach działalności gospodarczej wystawiając fakturę lub paragon potwierdzający dokonanie transakcji. W myśl Ordynacji podatkowej podatnicy na żądanie kupującego powinni wystawić rachunek sprzedaży lub wykonania usługi.

W związku z przystępowaniem Wnioskodawczyni do przetargów publicznych, Wnioskodawczyni jest zobowiązana do wystawienia dokumentu potwierdzającego sprzedaż na podstawie, którego kontrahent dokonuje płatności za dostarczone zwierzęta karmowe. W rubrykach przetargowych Wnioskodawczyni ma obowiązek wpisania stawki VAT lub jej braku. Jednak dokumentując sprzedaż rachunkiem sprzedaży podatek VAT nie wystąpi.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że: Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest sprzedaż hurtowa żywych zwierząt egzotycznych (PKOD 46.23.Z) oraz hodowlę owadów karmowych (świerszcze, mączniki, drewnojady, szarańcze) a także hodowlę gekonów (PKD 01.49.2) Hodowane zwierzęta nie zaliczają się do entomofagów a okres w jakim dorastają, będąc gotowe do sprzedaży, jest dłuższy niż 2 miesiące.

A ponadto:

  1. Wnioskodawczyni jest podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług – a więc nie jest zarejestrowanym zwolnionym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Sprzedaż u Wnioskodawczyni nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
  3. Przedmiotowe dostawy są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.
  4. Produkty jakie Wnioskodawczyni opisała powyżej (świerszcze, mącznik, drewnojad, szarańcza, gekony) są z mocy ustawy produktami rolnymi pochodzącymi z własnej działalności rolniczej tak więc Wnioskodawczyni uważa, że korzysta ze zwolnienia w myśl art. 43 ust. 1 pkt 3.
  5. Świerszcze, mączniki, drewnojady oraz szarańcze są to owady i klasyfikuje się je wg PKWIU z 2008 roku pod kodem 01.49.19. zaś gekony to gady sklasyfikowane pod kodem 01.49.13.
  6. Przedmiot dostaw świadczonych przez Wnioskodawczynię (01.49 ex) wymienione są w wykazie towarów i usług, od których dostawy i świadczenia przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług - załącznik nr 2 poz. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług.
  7. Wnioskodawczyni nie ewidencjonuje sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.
  8. Wnioskodawczyni nie była zobowiązana do rozpoczęcia rejestracji sprzedaży na kasie rejestrującej.

Hodowla ww. zwierząt jest prowadzona na dużą skalę. Wnioskodawczyni nie posiada 1 ha przeliczeniowego ziemi, więc nie jest zarejestrowana jako rolnik w KRUS. Jest zarejestrowana w ZUS - jako osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą.

W związku z przystępowaniem Wnioskodawczyni do przetargów publicznych, Wnioskodawczyni jest zobowiązana do wystawiania dokumentu potwierdzającego sprzedaż na podstawie, którego kontrahent dokonuje płatności za dostarczone zwierzęta. W rubrykach przetargowych ma obowiązek wpisania stawki VAT lub jej braku. Jednak dokumentując sprzedaż rachunkiem sprzedaży podatku VAT na rachunku sprzedaży nie będzie. W pierwszym wniosku z dnia 15 kwietnia 2014 r. Wnioskodawczyni odniosła się do poprzedniej interpretacji dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, aby przedstawić stanowisko ustawy o podatku dochodowym i braku możliwości wystawiania faktur, aby pokazać dlaczego wystawia rachunki. Wg Wnioskodawczyni ustawy te (o podatku dochodowym, rolnym oraz podatku od towarów i usług) nie powinny się wykluczać ale powinny być spójne. Dlatego też prosi o szczegółowe rozpatrzenie Jej sprawy.

Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu działalności o PKD 46.23.Z (sprzedaż hurtowa żywych zwierząt) gdzie nieznaczna część zwierząt innych niż zwierzęta karmowe oraz gekony sprzedawanych dalej jest poprzedzona zakupem (np. gryzonie lub ptaki niepochodzące z własnej hodowli).

Nie ma to więc wpływu na pytania Wnioskodawczyni, ponieważ w tym przypadku sytuacja jest kompletnie jasna.

Jednak wszystkie wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą zwierząt wyklutych w hodowli Wnioskodawczyni, a nie zwierząt zakupionych.

Wnioskodawczyni dokonała zgłoszenia rejestracyjnego na druku VAT-R, które dotyczyło wyłącznie działalności handlowej – zakup/sprzedaż a nie działalności polegającej rolniczej polegającej na hodowli zwierząt które są zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, które to Wnioskodawczyni rozmnaża.

Zwierzęta objęte zakresem wniosku są wyklute w hodowli Wnioskodawczyni – są to mącznik, świerszcz, szarańcza oraz drewnojad sklasyfikowane w grupie owadów karmowych pod kodem PKWiU 01.49.19 oraz gekonów sklasyfikowanych jako gady pod kodem PKWiU 01.49.13.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku).

  1. Wnioskodawczyni prosi o określenie w jakiej formie może być wystawiony dokument sprzedaży zwierząt: mącznik, drewnojad, szarańcza, świerszcze (owady karmowe - PKWiU 01.49.19) wyklutych w hodowli Wnioskodawczyni oraz gekonów (PKWiU 01.49.13) także wyklutych w hodowli Wnioskodawczyni?
  2. Czy sprzedaż zwierząt wyklutych w hodowli Wnioskodawczyni wymienionych w pytaniu pierwszym ma odbywać się ze stawką 7% podatku VAT dla podatników czynnych podatku VAT, którzy to wystawią fakturę VAT-RR dokumentującą zakup dla Wnioskodawczyni jako rolnika ryczałtowego, a dla podatników niebędących czynnymi podatnikami podatku VAT ze stawką zwolnioną w myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług?

Aby była pewność Wnioskodawczyni jednoznacznie wskazała, że na oba pytania oczekuje odpowiedzi w zakresie podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawczyni (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku):

Odnośnie pytania pierwszego które widnieje powyżej stanowisko Wnioskodawczyni jest następujące: Przy sprzedaży zwierząt wyklutych w hodowli Wnioskodawczyni o PKWiU 01.49.19 (zwierzęta karmowe) oraz PKWiU 01.49.13 (gekony) jako rolnik ryczałtowy dokumentem sprzedaży powinna być faktura VAT-RR wystawiona przez nabywcę zaś dla podatników nie będących podatnikami czynnymi podatku VAT Wnioskodawczyni nie ma obowiązku wystawiania FV ponieważ skorzysta wtedy ze zwolnienia w myśl art. 43 ust. 3 pkt 1.

Odnośnie pytania drugiego stanowisko Wnioskodawczyni jest następujące: Sprzedaż ww. zwierząt powinna odbywać się dla podatników czynnych podatku VAT ze stawką 7% i transakcję tą powinna dokumentować faktura VAT-RR wystawiona przez nabywcę dla rolnika ryczałtowego w związku z powyższym działalność polegająca na hodowli zwierząt karmowych zaklasyfikowana do grupowania 01.49.19 jak i hodowla gekonów zaklasyfikowana do grupowania 01.49.19 jest działalnością rolniczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, w ramach której produkowane są towar zaś przy sprzedaży dla podatników niebędących podatnikami czynnymi podatku VAT sprzedaż powinna odbywać się ze stawką zwolnioną w myśl art. 43 ust. 3 pkt 1 podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast z art. 15 ust. 5 ustawy wynika, iż przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Działalność rolnicza została zdefiniowana w art. 2 pkt 15 ustawy, zgodnie z którym przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Natomiast wykonywanie czynności polegających na świadczeniu usług rolniczych stanowi wykonywanie działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych (art. 2 pkt 19 ustawy).

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

W oparciu o art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r., poz. 330, z późn. zm.), przepisy tej ustawy, tj. m. in. obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych mają osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie oraz spółdzielnie socjalne, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1.200.000 euro.

Natomiast przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

W poz. 17 załącznika nr 2 do ustawy, który stanowi „Wykaz towarów i usług, od których dostawy i świadczenia przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług”, jako produkty rolne wymienione zostały „Zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego” – PKWiU ex 01.4, z wyłączeniem:

  1. wełny strzyżonej pranej oraz surowych skórek z włosiem, niegarbowanych ani niewykończonych (PKWiU ex 01.45.30.0; ex 01.49.31.0),
  2. sierści zwierzęcej cienkiej lub grubej, niezgrzeblonej i nieuczesanej pozostałej (PKWiU ex 01.49.28.0),
  3. spermacetu (PKWiU ex 01.49.26.0),
  4. skór surowych świńskich poubojowych i zakonserwowanych, włącznie z poddaniem odwracalnemu procesowi garbowania, ale dalej nieprzetworzonych, dla przemysłu garbarskiego (PKWiU ex 01.49.31.0)”.

Biorąc pod uwagę definicję działalności rolniczej, zawartą w art. 2 pkt 15 ustawy, uznać należy, że rolnicy, prowadzący taką działalność, z wyjątkiem tych, którzy dobrowolnie dokonali rejestracji w zakresie VAT jako podatnicy VAT czynni oraz takich, którzy na podstawie odrębnych przepisów są obowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych, z mocy ustawy są rolnikami ryczałtowymi w zakresie działalności rolniczej, tj. zarówno sprzedaży produktów rolnych pochodzących z tej działalności, jak również świadczenia usług rolniczych, ze wszystkimi konsekwencjami prawnymi dla podatników posiadających status rolnika ryczałtowego.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Z brzmienia art. 96 ust. 2 ustawy wynika, że w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest sprzedaż hurtowa żywych zwierząt egzotycznych (PKOD 46.23.Z) oraz hodowlę owadów karmowych (świerszcze, mączniki, drewnojady, szarańcze) a także hodowlę gekonów (PKD 01.49.2) Hodowane zwierzęta nie zaliczają się do entomofagów a okres w jakim dorastają, będąc gotowe do sprzedaży, jest dłuższy niż 2 miesiące. Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu działalności o PKD 46.23.Z (sprzedaż hurtowa żywych zwierząt) gdzie nieznaczna część zwierząt innych niż zwierzęta karmowe oraz gekony sprzedawanych dalej jest poprzedzona zakupem (np. gryzonie lub ptaki nie pochodzące z własnej hodowli). Zwierzęta objęte zakresem wniosku są wyklute w hodowli Wnioskodawczyni – są to mącznik, świerszcz, szarańcza oraz drewnojad sklasyfikowane w grupie owadów karmowych pod kodem PKWiU 01.49.19 oraz gekonów sklasyfikowanych jako gady pod kodem PKWiU 01.49.13. Świerszcze, mącznik, drewnojad, szarańcza, gekony są z mocy ustawy produktami rolnymi pochodzącymi z własnej działalności rolniczej tak więc Wnioskodawczyni uważa, że korzysta ze zwolnienia w myśl art. 43 ust. 1 pkt 3. Wnioskodawczyni dokonała zgłoszenia rejestracyjnego na druku VAT-R, które dotyczyło wyłącznie działalności handlowej – zakup/sprzedaż a nie działalności polegającej rolniczej polegającej na hodowli zwierząt które są zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, które to Wnioskodawczyni rozmnaża.

Mając na uwadze przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawczynię stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawczyni prowadzi sprzedaż hurtową żywych zwierząt egzotycznych (PKD 46.23.Z) oraz hodowlę owadów karmowych (świerszcze, mączniki, drewnojady, szarańcze) a także hodowlę gekonów (PKD 01.49.2), to w powyższym zakresie wykonuje działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy.

Należy zauważyć, że Wnioskodawczyni wskazała, iż dokonała zgłoszenia rejestracyjnego na druku VAT-R, które dotyczyło wyłącznie działalności handlowej – zakup/sprzedaż a nie działalności rolniczej polegającej na hodowli zwierząt. Zatem z opisu sprawy wynika, iż brak jest podstaw, aby twierdzić, że Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy oraz że zadeklarował wybór tego zwolnienia na druku VAT-R część C.1 poz. 32.

Skoro zatem Wnioskodawczyni dokonała zgłoszenia rejestracyjnego, które dotyczyło działalności handlowej w zakresie hurtowej sprzedaży żywych zwierząt egzotycznych, a jednocześnie nie zaznaczyła na zgłoszeniu VAT-R, że będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, w zakresie sprzedaży zwierząt: mącznik, drewnojad, szarańcza, świerszcze (owady karmowe - PKWiU 01.49.19) oraz gekonów (PKWiU 01.49.13) - wyklutych w hodowli Wnioskodawczyni, przyjąć należy, iż Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem w zakresie całej swojej działalności gospodarczej, tj. działalności odnoszącej się do sprzedaży hurtowej żywych zwierząt egzotycznych oraz sprzedaży zwierząt: mącznik, drewnojad, szarańcza, świerszcze (owady karmowe - PKWiU 01.49.19) oraz gekonów (PKWiU 01.49.13) - wyklutych w hodowli Wnioskodawczyni.

Należy zauważyć, że hurtowa sprzedaż żywych zwierząt egzotycznych (PKD 46.23.Z) oraz sprzedaż zwierząt: mącznik, drewnojad, szarańcza, świerszcze (owady karmowe - PKWiU 01.49.19) oraz gekonów (PKWiU 01.49.13) - wyklutych w hodowli Wnioskodawczyni wymaga od Wnioskodawczyni odpowiedniego udokumentowania.

W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Na podstawie art. 106b ust. 2 ustawy, podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Jak stanowi art. 106b ust. 3 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
  2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

W myśl art. 2 pkt 31 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Zasady wystawiania faktur jak również faktur korygujących i not korygujących, według przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2014 r. zostały zawarte w Rozdziale 1 Działu XI ustawy, przy czym art. 106b ust. 3 pkt 1; art. 106i ust. 3 pkt 3; art. 106i ust. 3 pkt 4 oraz art. 106i ust. 8 ustawy obowiązują od dnia 31 grudnia 2013 r.

W myśl art. 106a ustawy, przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:

  1. sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
    1. państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
    2. państwa trzeciego.


Zaznacza się, że przepisy art. 117 pkt 1 i art. 118 ustawy, do których odwołuje się ww. przepis, dotyczą rolnika ryczałtowego.

Ponieważ Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie całej prowadzonej działalności gospodarczej, to jako czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, winna dokumentować fakturami sprzedaż zwierząt: mącznik, drewnojad, szarańcza, świerszcze (owady karmowe - PKWiU 01.49.19) oraz gekonów (PKWiU 01.49.13) - wyklutych w hodowli Wnioskodawczyni, dokonywaną na rzecz:

  • podatników podatku od towarów i usług oraz
  • na żądanie nabywcy niebędącego podatnikiem podatku od towarów i usług, jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się od dnia 1 stycznia 2011 r.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawczyni wskazała następujące klasyfikacje statystyczne: mącznik, drewnojad, szarańcza, świerszcze (owady karmowe - PKWiU 01.49.19); gekony (PKWiU 01.49.13).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem
ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Art. 41 ust. 13 ustawy stanowi, że towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, w świetle art. 41 ust. 2 ustawy – dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast – w myśl art. 146a ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy – dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, stawka podatku wynosi 5%.

Pod pozycją 14 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką 7% (aktualnie 8%) wymienione zostały towary objęte symbolem PKWiU ex 01.4 takie jak: zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego, z wyłączeniem:

  1. wielbłądów i zwierząt wielbłądowatych, żywych (PKWiU 01.44.10.0),
  2. wełny strzyżonej, potnej z owiec i kóz, włączając wełnę praną z drugiej strzyży (PKWiU 01.45.30),
  3. pozostałych ptaków żywych hodowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.12.9),
  4. gadów żywych hodowlanych, włączając węże i żółwie (PKWiU 01.49.13.0),
  5. pozostałych zwierząt żywych (PKWiU ex 01.49.19.0), z zastrzeżeniem poz. 15,
  6. wosków owadzich i spermacetów, włączając rafinowane i barwione (PKWiU 01.49.26.0),
  7. produktów zwierzęcych niejadalnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.28.0),
  8. skór futerkowych surowych oraz skór i skórek surowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.3).

Wyłączenie wskazane powyżej obejmuje m.in. grupowanie PKWiU 01.49.13.0 oraz grupowanie PKWiU ex 01.49.19.0 jednakże z zastrzeżeniem poz. 15.

Pod pozycją 15 ww. załącznika zostały wymienione towary objęte symbolem PKWiU ex 01.49.19.0, takie jak: pozostałe żywe zwierzęta hodowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane - wyłącznie króliki dzikie, pszczoły, jedwabniki i przeszkolone psy przewodniki dla ociemniałych.

W pkt 1 objaśnień do ww. załącznika wskazano, że ex – dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Natomiast pkt 2 objaśnień do tego załącznika stwierdza, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawką 0%.

Pod poz. 14 załącznika nr 10 do ustawy, zawierającego wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5% wymienione zostały towary objęte symbolem PKWiU ex 01.4, takie jak: zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego, z wyłączeniem:

  1. zwierząt żywych i ich nasienia,
  2. wełny strzyżonej, potnej z owiec i kóz, włączając wełnę praną z drugiej strzyży (PKWiU 01.45.30.0),
  3. jaj wylęgowych (PKWiU 01.47.23.0),
  4. kokonów jedwabników nadających się do motania (PKWiU 01.49.25.0),
  5. wosków owadzich i spermacetów, włączając rafinowane i barwione (PKWiU 01.49.26.0),
  6. embrionów zwierzęcych do celów reprodukcyjnych (PKWiU 01.49.27.0),
  7. produktów zwierzęcych niejadalnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.28.0),
  8. skór futerkowych surowych oraz skór i skórek surowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.3).

Stosownie do art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W tym miejscu wskazać należy, iż z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU wynika, że grupowanie 01.49.19.0 „Pozostałe żywe zwierzęta hodowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane” obejmuje:

  • renifery,
  • pszczoły (nawet w skrzynkach do przewożenia, klatkach lub ulach),
  • jedwabniki, motyle, chrząszcze i pozostałe owady,
  • zebry, żyrafy, okapi, - hybrydy klaczy i zebry,
  • jelenie, daniele, sarny, kozice lub dzikie kozy, łosie, elandy, kozły i antylopy właściwe,
  • dzikie króliki (Oryctolagus cuniculus) i zające,
  • wiewiórki, lisy, norki amerykańskie, bobry, świstaki i pozostałe zwierzęta futerkowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  • koty, psy (włączając przeszkolone psy przewodniki dla ociemniałych) i pozostałe zwierzęta domowe,
  • różne zwierzęta hodowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Grupowanie to nie obejmuje:

  • żab, krokodyli i robaków wodnych (morskich lub słodkowodnych), sklasyfikowanych w 03.00.69.0.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie, dotyczy tylko danego towaru lub danej usługi z danego grupowania – konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Ponadto podkreślić należy, że umieszczenie oznaczenia ex przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

Tym samym stosując obniżoną stawkę podatku odnośnie wyrobów – zwierząt żywych hodowlanych, sklasyfikowanych w PKWiU w grupowaniu ex 01.49.19.0, należy mieć na względzie wskazane w poz. 14 i poz. 15 załącznika nr 3 wyłączenia oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU.

Z powołanych w PKWiU 01.49.19.0 zostały wyłączone: z wykazu towarów, których dostawa podlega opodatkowaniu stawką obniżoną do wysokości 5% (w pkt 1 poz. 14 załącznika nr 10 – zostały wyłączone bez wskazania PKWiU – zwierzęta żywe i ich nasienie), jak również – w związku z brzmieniem poz. 14 i 15 załącznika nr 3 – zostały wyłączone z wykazu towarów i usług, których sprzedaż podlega opodatkowaniu stawką obniżoną do wysokości 8%.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy, należy stwierdzić, że sprzedaż przez Wnioskodawczynię owadów karmowych (świerszczy, mączników, drewnojadów, szarańczy) a także gekonów - wyklutych w hodowli Wnioskodawczyni, sklasyfikowanych przez Wnioskodawczynię odpowiednio do PKWiU: 01.49.19 i 01.49.13, przy braku uregulowań dotyczących stosowania do tych dostaw stawki preferencyjnej, opodatkowana jest podstawową stawką w wysokości 23% – zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawczyni odnośnie pytań 1 i 2, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości dokumentowania sprzedaży zwierząt wyklutych w hodowli Wnioskodawczyni oraz stawki podatku dla sprzedaży ww. zwierząt. Natomiast wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj