Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-239/14-2/AG
z 25 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2014 r. (data wpływu 28 kwietnia 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do przychodów otrzymanego zwrotu podatku akcyzowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2014 r. wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do przychodów otrzymanego zwrotu podatku akcyzowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od dnia 25 września 2013 r. prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 27 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.). Od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej jest czynnym podatnikiem VAT i podatnikiem VAT UE.

Przedmiotem przeważającej działalności jest działalność rachunkowo-księgowa i doradztwo podatkowe. Ponadto od dnia 28 lutego 2014 r. Wnioskodawca rozszerzył zakres prowadzonej działalności gospodarczej między innymi o sprzedaż hurtową i detaliczną samochodów osobowych i furgonetek oraz sprzedaż detaliczną pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli.

W dniu 4 marca 2014 r. Wnioskodawca dokonał zakupu samochodu osobowego Nissan Qashqai J11 1,6 dCi MT od kontrahenta K….. Samochód stanowił towar handlowy i był przeznaczony do dalszej odsprzedaży, nie został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Jego zakup został udokumentowany fakturą VAT nr ..... Faktura zawiera adnotację: „oświadczam, że firma K…jest w posiadaniu kopii dokumentu potwierdzającego opłatę podatku akcyzowego za samochód o nr VIN: …. Akcyza została opłacona dnia 30 stycznia 2014 r.”

Przedmiotowy samochód osobowy na podstawie art. 74 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r., poz. 1137, z późn. zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.) został na mocy decyzji Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta …. z dnia 5 marca 2014 r. (doręczonej w tym samym dniu) nr …. czasowo zarejestrowany, zgodnie z wnioskiem o czasową rejestrację, w celu umożliwienia wywozu pojazdu za granicę, zgodnie z art. 74 ust. 2 pkt 2a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r., poz. 1137, z późn. zm.). Pojazdowi wydano pozwolenie czasowe o serii i numerze ….. oraz wydano tablice rejestracyjne nr ….. Następnie w dniu 7 marca 2014 r. Wnioskodawca dokonał wewnątrzwspólnotowej dostawy przedmiotowego pojazdu do Francji, na rzecz kontrahenta posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny do transakcji wewnątrzwspólnotowych. Transakcja sprzedaży została udokumentowana fakturą nr ….. z dnia 7 marca 2014 r., według stawki 0%. Wnioskodawca jest w posiadaniu dokumentu CMR (międzynarodowy list przewozowy), protokołu odbioru pojazdu, faktury pro-forma i korespondencji e-mail dotyczącej zamówienia powyższego pojazdu.

W dniu 2 kwietnia 2014 r. Wnioskodawca wystąpił do …. Urzędu Celnego w …. z wnioskiem o zwrot podatku akcyzowego od samochodu osobowego. Dnia 23 kwietnia 2014 r. Wnioskodawca otrzymał decyzję z dnia 11 kwietnia 2014 r. Naczelnika …. Urzędu Celnego w …. nr ….. z postanowieniem zwrotu podatku akcyzowego z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej samochodu osobowego w wysokości 1 665,00 zł. Decyzja została wydana na podstawie art. 207 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, art. 107 ust. 1, ust. 3, ust. 4, ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r., Nr 108, poz. 626, z późn. zm.) oraz § 2, § 3 ust. 1, § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwrotu akcyzy od samochodu osobowego (Dz. U. z 2009 r., Nr 32, poz. 246). Zgodnie z art. 210 § 5 ustawy Ordynacja podatkowa Naczelnik … Urzędu Celnego w …. odstąpił od uzasadniania i postanowił dokonać zwrotu podatku akcyzowego na wskazany przez Wnioskodawcę rachunek bankowy w ustawowym terminie.

W związku z powyższym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy kwota otrzymanego zwrotu podatku akcyzowego z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej samochodu osobowego w przedstawionym stanie faktycznym, stanowi przychód z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, zwrot podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy samochodu nie stanowi przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca uważa, że dokonany przez Naczelnika …. Urzędu Celnego w … zwrot podatku akcyzowego nie będzie stanowił u Niego przychodu, z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 7d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwrócony podatek akcyzowy nie został zaliczony u Wnioskodawcy do kosztów uzyskania przychodów. Wnioskodawca nie posiada też dokumentacji pozwalającej na zaliczenie tego podatku do kosztów. Z dokumentacji, którą posiada wynika, jak to przedstawiono w opisie stanu faktycznego, że „firma K…. jest w posiadaniu kopii dokumentu potwierdzającego opłatę podatku akcyzowego za samochód o nr VIN: ….. Akcyza została opłacona dnia 30 stycznia 2014 r.”

Wnioskodawca nie dokonywał zapłaty podatku akcyzowego - zapłaty tej dokonał kontrahent, od którego Wnioskodawca nabył przedmiotowy samochód osobowy. W związku z powyższym Wnioskodawca nie mógł i nie zaliczył do kosztów uzyskania przychodów jakiejkolwiek części podatku akcyzowego i w związku z tym kwota otrzymanego zwrotu nie stanowi u Niego przychodu, który należałoby opodatkować w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Źródła przychodów wymienione zostały w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i są to:

  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  2. działalność wykonywana osobiście;
  3. pozarolnicza działalność gospodarcza;
  4. działy specjalne produkcji rolnej;
  5. (uchylony);
  6. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
  7. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;
  8. odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    4. innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;

  1. inne źródła.

Według art. 10 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Definicja działalności gospodarczej zawarta jest w art. 5a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W świetle powyższego, aby można było uznać daną działalność za pozarolniczą działalność gospodarczą, musi ona spełniać łącznie następujące przesłanki: musi być działalnością zarobkową, wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzoną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, a przychody z niej uzyskane nie mogą być zaliczane do przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym m.in. do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

Oznacza to, że jeżeli przychód osiągany w ramach prowadzonej działalności zarobkowej wykonywanej w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzonej we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, jest zaliczany do źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 wymienionej ustawy, to nie można uznać go za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 7d tej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również - w przypadku obniżenia lub zwrotu podatku od towarów i usług lub zwrotu podatku akcyzowego zgodnie z odrębnymi przepisami - naliczony podatek od towarów i usług lub zwrócony podatek akcyzowy, w tej części, w której podatek uprzednio został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Według art. 14 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przychodów nie zalicza się zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego, nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów są inne źródła.

Stosownie do przepisu art. 20 ust. 1 tej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie przez ustawodawcę w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwrotu „w szczególności” wskazuje, iż katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, a wymienione w nim są jedynie najbardziej typowe przychody z tego źródła. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie również każde przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne. Do przychodów tych należy zaliczyć otrzymane należności, których zakwalifikowanie do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach nie jest możliwe.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca od lutego 2014 r. rozszerzył zakres prowadzonej działalności gospodarczej m.in. o sprzedaż hurtową i detaliczną samochodów osobowych i furgonetek oraz sprzedaż detaliczną pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli. W marcu 2014 r. zakupił samochód osobowy Nissan Qashqai. Samochód ten stanowił towar handlowy, przeznaczony był bowiem do dalszej odsprzedaży. Jego zakup został udokumentowany fakturą VAT zawierającą adnotację, że firma, od której Wnioskodawca ten samochód nabył, uiściła podatek akcyzowy od tego pojazdu. Wnioskodawca samochód ten czasowo zarejestrował, a następnie w dniu 7 marca 2014 r. sprzedał kontrahentowi francuskiemu. Transakcja ta została udokumentowana fakturą, dokumentem CMR (międzynarodowy list przewozowy), protokołem odbioru pojazdu, fakturą pro-forma i korespondencją e-mail dotyczącą zamówienia powyższego pojazdu. W dniu 2 kwietnia 2014 r. Wnioskodawca wystąpił do Urzędu Celnego z wnioskiem o zwrot podatku akcyzowego od ww. samochodu osobowego. Wniosek ten został załatwiony pozytywnie. Naczelnik Urzędu Celnego postanowił dokonać zwrotu podatku akcyzowego z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej samochodu osobowego w wysokości 1 665,00 zł, na wskazany przez Wnioskodawcę rachunek bankowy w ustawowym terminie.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktycznym oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy uiszczającym podatek akcyzowy był kontrahent, od którego samochód osobowy Nissan Qashqai został nabyty, otrzymana przez Wnioskodawcę kwota zwrotu podatku akcyzowego z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej tego samochodu, w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowi przychodu z prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej, a tym samym nie podlega opodatkowaniu jako przychód z działalności gospodarczej.

Przy czym odnosząc się do przedstawionego opisu stanu faktycznego należy zauważyć, że otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe stanowiące zwrot podatku akcyzowego z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej stanowią dla Wnioskodawcy przysporzenie majątkowe. Przyjąć bowiem należy za Wnioskodawcą, że pierwotny podatek akcyzowy był zapłacony przez poprzedniego właściciela samochodu, tj. kontrahenta Wnioskodawcy, a nie przez Wnioskodawcę. Zatem otrzymana z Urzędu Celnego kwota środków pieniężnych będzie dla Wnioskodawcy przychodem z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegającym opodatkowaniu według zasad ogólnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …., ul. …., …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj