Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-317/14-5/RG
z 22 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2014 r. (data wpływu 02 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lipca 2014 r. (data wpływu 7 lipca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT wycofania nieruchomości z prowadzonej działalności gospodarczej na potrzeby osobiste i korekty podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej:

  1. podatku dochodowego od osób fizycznych oraz
  2. podatku od towarów i usług w zakresie:
    • braku opodatkowania podatkiem VAT darowizny zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz korekty podatku naliczonego oraz
    • braku opodatkowania podatkiem VAT wycofania nieruchomości z prowadzonej działalności gospodarczej na potrzeby osobiste i korekty podatku naliczonego.


Wniosek uzupełniono w dniu 7 lipca 2014 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie przetwarzania i konserwowania warzyw - PKD 10.39.Z. Pozostały zakres działalności obejmuje PKD 46.31.Z, 68.20.Z, 70.22.Z, 74.90.Z, 82.92.Z. Całość przychodów podlega rozliczeniu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie książki przychodów i rozchodów.

Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem VAT i wykonuje czynności w całości opodatkowane podatkiem VAT.

Wnioskodawczyni rozważa przeprowadzenie szeregu zmian w kolejnym roku - 2014. Ze względów zdrowotnych zamierza przekazać córce w formie darowizny zorganizowaną część przedsiębiorstwa obejmującą przetwórstwo i konserwowanie warzyw.

Bierze również pod uwagę zaprzestanie wykonywania działalności w ramach PKD 68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Pragnie wycofać nieruchomości podlegające wynajmowi z ewidencji środków trwałych i przeznaczyć je na potrzeby prywatne. Wnioskodawczyni chciałaby rozliczać przychody z tytułu wynajmu nieruchomości stanowiących majątek prywatny w formie ryczałtu ewidencjonowanego, ale nadal jako czynny podatnik VAT - tj. przychody z najmu będą nadal opodatkowane podatkiem VAT.

W ramach działalności gospodarczej obejmujących PKD 68.20.Z, Wnioskodawczyni wynajmuje następujące nieruchomości:

  • lokal niemieszkalny przy ul. … - kupiony w 1995 r. jako majątek prywatny w formie aktu notarialnego, bez podatku VAT, wprowadzony do ewidencji środków trwałych w 1996 roku, wynajmowany od 1996 roku, nie dokonywano nakładów na ulepszenie,
  • nieruchomość - budynek niemieszkalny przy ul. … - wybudowany w ramach działalności gospodarczej wraz z odliczeniem podatku VAT, wprowadzony do ewidencji środków trwałych 30 września 1998 r, wynajmowany od 1999 r. - nie dokonywano nakładów na ulepszenie,
  • budynki niemieszkalne nie związane trwale z gruntem (pawilony handlowe)- wybudowane w 2009 r. w ramach działalności gospodarczej wraz z odliczeniem podatku VAT, wynajmowane od 2009 r.

Z ww. nieruchomościami związana jest również budowla – nawierzchnia placu dokonana w 2000 r. (odliczono VAT) i urządzenie zakupione w 2013 r. (również z odliczeniem VAT).

Składniki majątku spełniają definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa zgodnie z art. 2 pkt 27 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) oraz w art. 5a pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.).

W skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa wchodzą.: środki trwałe - nieruchomości, samochody, maszyny, wyposażenie - sprzęt komputerowy, meble biurowe, itp., towary handlowe.

W skład darowanej ZCP będą wchodziły : wyposażenie, towary handlowe. Zapasy będą częścią darowizny, są to wytworzone produkty gotowe naszykowane do dalszej sprzedaży.

Wnioskodawczyni ewidencjonuje koszty uzyskania przychodów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów metodą memoriałową.

Obdarowana będzie kontynuowała działalność w zakresie konserwowania i przetwórstwa warzyw. Po przekazaniu przedsiębiorstwa córce Wnioskodawczyni zamknęłaby dotychczas prowadzoną działalność gospodarczą.

Nieruchomości, które Wnioskodawczyni zamierza wynajmować są współwłasnością z mężem Wnioskodawczyni. Czynności związane z najmem będą podejmowane w sposób ciągły. Wnioskodawczyni wynajmując lokale będzie działać we własnym imieniu. Wnioskodawczyni po zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wynajmu chciałaby rozliczać przychodu z tegoż wynajmu jako osoba prywatna w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Umowy będą zawarte przez Wnioskodawczynię jako osobę nieprowadzącą działalności gospodarczej. Są to lokale i budynki niemieszkalne więc będą wynajmowane tylko pod działalność gospodarczą.

Przedmiotem najmu będą następujące lokale: lokal użytkowy ul. … – 42 m2 + 5 m2 piwnica, budynek ul. … - 400 m2: ilość pomieszczeń - 26, targowisko - 25 pawilonów, średnio po 15 m2, plac dzierżawiony 834 m2.

Najemcami będą osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub osoby prawne. W chwili obecnej lokal przy ul. Narutowicza jest wynajmowany przez jedną firmę, budynek przy ul. Braci Wieniawskich - jedną spółkę, natomiast pawilony handlowe niezwiązane na stałe z gruntem są wynajmowane kilku osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą.

Nawierzchnia będzie również przedmiotem najmu oraz urządzenie, którym jest winda osobowa zainstalowana w jednym z budynków.

Odpowiedzialność za ochronę, utrzymanie porządku (czystości) zgodnie z umową ponosi Najemca.

Wnioskodawczyni planuje podnajem lokali zaliczyć do przychodów z najmu zgodnie z art. 10 ust. l pkt 6 ustawy o PDOF, jednocześnie rejestrując się jako podatnik VAT-u.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

(we wniosku nr 4) Czy przeznaczenie nieruchomości na potrzeby osobiste i wycofanie ich z ewidencji środków trwałych, przy jednoczesnym opodatkowaniu przychodów z najmu podatkiem VAT, nie będzie rodzić konsekwencji w zakresie podatku VAT, tj. nie spowoduje opodatkowania podatkiem VAT tego przekazania, ani nie będzie skutkować korektą podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, czynność polegająca na wycofaniu nieruchomości z ewidencji środków trwałych – w sytuacji gdy będą one w dalszym ciągu wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych – nie będzie rodzić żadnych konsekwencji w podatku od towarów i usług, w tym obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego. Znalazło to potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych: Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 14 października 2010 r. nr ITPP2/443-569/10/AD i Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 30 września 2013 r. nr IPTPP4/443-528/13-2/UNR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy zdefiniowano, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy te czynności są wykonywane odpłatnie.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje czynności w całości opodatkowane podatkiem VAT.

Wnioskodawczyni rozważa zaprzestanie wykonywania działalności w ramach PKD 68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Pragnie wycofać nieruchomości podlegające wynajmowi z ewidencji środków trwałych i przeznaczyć je na potrzeby prywatne. Wnioskodawczyni chciałaby rozliczać przychody z tytułu wynajmu nieruchomości stanowiących majątek prywatny w formie ryczałtu ewidencjonowanego, ale nadal jako czynny podatnik VAT - tj. przychody z najmu będą nadal opodatkowane podatkiem VAT.

W ramach działalności gospodarczej obejmujących PKD 68.20.Z, Wnioskodawczyni wynajmuje następujące nieruchomości: lokal niemieszkalny przy ul. Narutowicza, nieruchomość - budynek niemieszkalny przy ul. Braci Wieniawskich, budynki niemieszkalne nie związane trwale z gruntem (pawilony handlowe). Z ww. nieruchomościami związana jest również budowla – nawierzchnia placu dokonana w 2000r. (odliczono VAT) i urządzenie zakupione w 2013. (również z odliczeniem VAT).

Nieruchomości, które Zainteresowana zamierza wynajmować są współwłasnością z mężem Wnioskodawczyni. Czynności związane z najmem będą podejmowane w sposób ciągły. Wnioskodawczyni wynajmując lokale będzie działać we własnym imieniu. Wnioskodawczyni po zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wynajmu chciałaby rozliczać przychodu z tegoż wynajmu jako osoba prywatna w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Umowy będą zawarte przez Wnioskodawczynię jako osobę nieprowadzącą działalności gospodarczej. Są to lokale i budynki niemieszkalne więc będą wynajmowane tylko pod działalność gospodarczą.

Przedmiotem najmu będą następujące lokale: lokal użytkowy ul. N… –, budynek ul. B…, targowisko - 25 pawilonów, plac dzierżawiony. Najemcami będą osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub osoby prawne. W chwili obecnej lokal przy ul. N… jest wynajmowany przez jedną firmę, budynek przy ul. B… - jedną spółkę, natomiast pawilony handlowe niezwiązane na stałe z gruntem są wynajmowane kilku osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą. Nawierzchnia będzie również przedmiotem najmu oraz urządzenie, którym jest winda osobowa zainstalowana w jednym z budynków.

Wnioskodawczyni planuje podnajem lokali zaliczyć do przychodów z najmu zgodnie z art. 10 ust. l pkt 6 ustawy o PDOF, jednocześnie rejestrując się jako podatnik VAT-u.

Należy zauważyć, iż umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wynajmującego, jak i najemcę – określone przepisami obowiązki.

Jak wynika z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r., poz. 121), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz, przy czym – jak wynika z § 2 tego samego artykułu – czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju.

Najem jest więc umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynność stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Wobec powyższego, zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi w zakresie wynajmowania i dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, natomiast usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym opodatkowane są stawką podatku w wysokości 23%.

Zatem, biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, że najem wypełnia określoną w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług definicję działalności gospodarczej, jeżeli wykonywany jest w sposób ciągły dla celów zarobkowych (zawierane umowy najmu mają zazwyczaj długotrwały charakter, a uzyskiwane korzyści z tego tytułu są w zasadzie stałe), bez względu na to, czy najem będzie prowadzony w ramach działalności gospodarczej, czy jako odrębne źródło przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji „prywatny” najem lokali niemieszkalnych stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu tym podatkiem na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Uwzględniając powołane przepisy wskazać należy, że nieruchomość wycofana z ewidencji środków trwałych (ewidencji firmy) i przeznaczona na cele najmu „prywatnego”, będzie nadal wykorzystywana do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie nastąpi dostawa towaru w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy, bowiem nie nastąpi przekazanie budynku na cele osobiste. Przedmiotowe nieruchomości jako towar będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w sposób ciągły do celów zarobkowych, o czym świadczy planowany wynajem budynku w ramach tzw. najmu prywatnego. Zatem Zainteresowana będzie nadal prowadziła działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji czynność polegająca na wycofaniu nieruchomości z ewidencji środków trwałych – w sytuacji gdy będzie ona w dalszym ciągu wykorzystywana do działalności gospodarczej – nie będzie skutkowała opodatkowaniem podatkiem VAT przedmiotowej transakcji.

Przechodząc do kwestii korekty podatku naliczonego należy zauważyć, iż podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do ich dokonania zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Mając na uwadze powyższe, jeżeli majątek będący przedmiotem darowizny był przez Wnioskodawczynię wykorzystywany w działalności gospodarczej wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i po wycofaniu z ewidencji środków trwałych będzie on w całości wykorzystywany do wykonywania wyłącznie do czynności opodatkowanych, wówczas obowiązek korekty w zakresie podatku naliczonego nie wystąpi.

Reasumując:

  • Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku VAT z tytułu wycofania z ewidencji środków trwałych nieruchomości, wykorzystywanych w działalności gospodarczej, a następnie przeniesionych do majątku prywatnego celem przeznaczenia na wynajem w ramach tzw. najmu prywatnego;
  • czynność polegająca na wycofaniu nieruchomości z ewidencji środków trwałych – w sytuacji gdy będą one w dalszym ciągu wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych – nie będzie rodzić żadnych konsekwencji w podatku od towarów i usług, w tym obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje te zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa. Stosownie zaś do treści art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach Wnioskodawcy, w związku z tym skutki prawne, czy też ewentualna ochrona, określone w art. 14k do 14m mogą dotyczyć wyłącznie podmiotu, który uzyskał interpretację indywidualną. Stosownie zaś do art. 14e § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Zawiadomienie o zmienionej interpretacji indywidualnej doręcza się podmiotowi, któremu w danej sprawie interpretacja została wydana.

Końcowo informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT wycofania nieruchomości z prowadzonej działalności gospodarczej na potrzeby osobiste i korekty podatku naliczonego. Natomiast w pozostałej części wniosek został załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj