Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-429/14/BS
z 26 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z póżn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2014 r. (data wpływu 18 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług sklasyfikowanych w PKWiU 96.03– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 kwietnia 2014 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług sklasyfikowanych w PKWiU 96.03.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.


Wnioskodawca świadczy m. in. usługi pogrzebowe i pokrewne oraz jest podmiotem gospodarującym cmentarzami komunalnymi na terenie Gminy G. W ramach świadczonych usług firma realizuje pochówki zwłok po uprzednim przygotowaniu grobu ziemnego bądź murowanego, zgodnie z otrzymanym zleceniem od rodziny osoby zmarłej. Dodatkowo Spółka przygotowuje i sprzedaje groby murowane klientom „za życia” do przyszłego wykorzystania w razie śmierci klienta bądź członka jego rodziny.

Obecnie prowadzona przez Wnioskodawcę sprzedaż grobów murowanych, następująca jako część usługi pogrzebowej (sprzedaż grobu wraz z usługą organizacji ceremonii pogrzebowej, przygotowaniem ciała) bądź też samodzielnie bez jednoczesnego świadczenia usługi pogrzebowej jest realizowana z zastosowaniem stawki podatku VAT w wysokości 23%. Usługa przygotowania grobu ziemnego jest sprzedawana przez Wnioskodawcę z zastosowaniem stawki podatku VAT 8%. Analogicznie, grób murowany służy wyłącznie do pochówku zwłok i szczątków, tym samym jest elementem usługi pogrzebowej i sprzedaż grobu murowanego winna być opodatkowana stawką VAT 8%.

W związku z powstałymi wątpliwościami do zasadności stosowania podwyższonej stawki VAT przy sprzedaży grobów murowanych Spółka wnioskuje o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w przedstawionej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT 8% do sprzedaży grobów murowanych razem z usługą pogrzebową oraz bez jednoczesnego świadczenia usługi pochówku.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowe będzie stosowanie obniżonej stawki VAT 8% do sprzedaży grobów murowanych jako część usługi pogrzebowej (sprzedaż grobu wraz z usługą organizacji ceremonii pogrzebowej, przygotowaniem ciała) bądź też samodzielnie bez jednoczesnego świadczenia usługi pogrzebowej?


Wnioskodawca uważa, że prawidłowe będzie stosowanie stawki VAT 8% do sprzedaży grobów murowanych, zarówno jako część usługi pogrzebowej (sprzedaż grobu wraz z usługą organizacji ceremonii pogrzebowej, przygotowaniem ciała), jak również samodzielnie bez jednoczesnego świadczenia usługi pogrzebowej. Istotą sprawy nie jest rodzaj grobu lecz jego przeznaczenie. Grób murowany wykonany na cmentarzu ma wyłącznie jedno przeznaczenie - pochówek zwłok lub szczątków, stanowiący tym samym ostatni etap usługi pogrzebowej poprzez złożenie zmarłego w grobie. Dotyczy to również grobów murowanych sprzedawanych „za życia”, w których ten ostatni etap pochówku jest tylko oddalony w czasie, przeznaczenie grobu zaś się nie zmienia. Również przepisy prawa cmentarnego potwierdzają powyższą interpretację wykorzystania grobów murowanych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 118 poz. 687 ze zm.) zwłoki mogą być pochowane przez złożenie w grobach ziemnych, w grobach murowanych lub katakumbach i zatopienie w morzu. Minister Infrastruktury w rozporządzeniu z dnia 7 marca 2008r. określił wymagania, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz. U. z 2008r. Nr 48 poz. 284) wskazując w § 6, że na cmentarzach powierzchnię grzebalną stanowią miejsca przeznaczone na groby ziemne i murowane. Zgodnie z PKWiU „usługi pogrzebowe i pokrewne” zostały sklasyfikowane pod symbolem 96.03. W grupowaniu 96.03. sklasyfikowane są następujące usługi pogrzebowe i pokrewne:

96.03.11 - Usługi cmentarzy i usługi związane z przeprowadzaniem kremacji,

96.03.12 - Usługi pogrzebowe.

W celu szczegółowego ustalenia wszystkich czynności objętych grupowaniem PKWiU 96.03 należy odwołać się do PKD, którą stosuje się w administracji publicznej. PKD jest podstawą systemu klasyfikacji gospodarczych i społecznych, do których nawiązują inne klasyfikacje, a zwłaszcza PKWiU.


Rozporządzenie w sprawie PKD zawiera tablice powiązań pomiędzy PKWiU i PKD, z których wynika, iż "usługi pogrzebowe i pokrewne" odpowiadają w podklasie PKD 96.03.Z „pogrzeby i działalność pokrewna”. Według PKD podklasa ta obejmuje następujące działalności:


  • grzebanie i kremację zwłok ludzkich i zwierzęcych oraz usługi powiązane: przygotowanie zwłok do pochówku lub kremacji, balsamowanie zwłok, usługi zakładów pogrzebowych, przeprowadzenie pogrzebu lub kremacji, wynajmowanie przygotowanego miejsca w domach pogrzebowych, - dzierżawę lub sprzedaż grobów,
  • opiekę i utrzymywanie grobów i mauzoleów,



Tym samym wszystkie wymienione usługi, w tym przeprowadzenie pogrzebu i sprzedaż grobów w obecnym stanie prawnym podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, wg stawki 8%. Nie ma zastrzeżenia, że sprzedaż grobu ma nastąpić wraz z usługą pogrzebową. Natomiast jest wskazanie, iż sprzedaż grobu jest związana z działalnością pogrzebową. Pomimo odroczenia w czasie, tj. sprzedaż grobu "za życia", jest to niezmiennie działalność pogrzebowa, gdyż zakup grobu - następuje zawsze w celu pogrzebania zwłok.


Stosownie do art. 41 ust 2 ustawy o VAT dla usług pogrzebowych i pokrewnych wymienionych w poz. 180 w zał. nr 3 do ustawy, stosuje się obniżoną stawkę podatku VAT, która wynosi w 2014 r. - 8%

Zgodnie z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy o VAT obniżoną stawkę VAT stosuje się także do dostawy trumien, urn i utensylii pogrzebowych jedynie w przypadku gdy sprzedawane są łącznie z usługą pogrzebową (towary te sprzedawane osobno podlegają stawce VAT podstawowej). Do sprzedaży grobów brak jest podobnego wyłączenia. Wobec powyższego prawidłowe będzie stosowanie obniżonej stawki VAT - 8% w każdym przypadku sprzedaży grobów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 5a cyt. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – PKWiU (Dz. U. Nr 207. poz. 1293 ze zm.).

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:



  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.


W poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono – usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną zaklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 96.03.


Z wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy m.in. usługi pogrzebowe i pokrewne oraz jest podmiotem gospodarującym cmentarzami komunalnymi na terenie Gminy.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do rozstrzygnięcia kwestii zastosowania stawki 8% przy sprzedaży grobów murowanych jako części usługi pogrzebowej (sprzedaż grobu wraz z usługą organizacji ceremonii pogrzebowej, przygotowaniem ciała) bądź też samodzielnie bez jednoczesnego świadczenia usługi pogrzebowej, dla których Wnioskodawca wskazuje grupowanie PKWiU 96.03.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że o ile opisane wyżej usługi mieszczą się – jak wskazano we wniosku - w PKWiU w grupowaniu 96.03 - jako usługi pogrzebowe i pokrewne, a podana klasyfikacja jest prawidłowa, to ich świadczenie podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy i poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy.

Końcowo zauważa się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Dlatego też interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywrze skutków prawnych w przypadku ustalenia w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej odmiennego od stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku usług).


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – ( t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj