Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-391/14-2/AK
z 22 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2014r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Łodzi 27 maja 2014r., do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 2 czerwca 2014r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług w postaci wykładów, warsztatów oraz konsultacji grupowych i konsultacji indywidualnych dla nauczycieli - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2014r. do Izby Skarbowej w Łodzi został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług w postaci wykładów, warsztatów oraz konsultacji grupowych i konsultacji indywidualnych dla nauczycieli, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Wyżej wskazany wniosek został przesłany do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Tryb. celem rozpatrzenia zgodnie z właściwością (data wpływu 2 czerwca 2014r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność zarówno w zakresie realizacji projektów współfinansowanych z EFS w ramach POKL jak i własną działalność komercyjną tj. szkolenia wraz z doradztwem zawodowym, pośrednictwo pracy, wydawnictwo, wynajem sal szkoleniowych.

Do działalności szkoleniowej Spółka stosuje PKWiU 85.59.19.0 - Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Spółka zakwalifikowała swoją działalność podstawową pod kodem PKD 8559B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Spółka jest wpisana jako Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego „…” do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta pod numerem x. Usługi będące przedmiotem wniosku są świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty na podstawie art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty. Spółka posiada również wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych Wojewódzkiego Urzędu Pracy pod numerem …. Spółka w działalności szkoleniowej stosuje zwolnienie z VAT na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na prowadzenie przedmiotowych szkoleń, a przedmiotowe usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę są usługami kształcenia i dokształcania zawodowego.

Obecnie Spółka realizuje usługi dla Starostwa Powiatowego w postaci wykładów, warsztatów, konsultacji grupowych i konsultacji indywidualnych dla nauczycieli w ramach projektu finansowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół współfinansowanego z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Spółka realizuje zadanie w wyniku wyłonionej oferty w ramach przetargu nieograniczonego na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych o wartości szacunkowej powyżej 14 000 EUR. Nazwa i kod CPV określone we Wspólnym Słowniku Zamówień: 80500000-9 usługi szkoleniowe, 80511000-9 usługi szkolenia personelu.

Usługa obejmuje:

  • przeprowadzenie wykładów i warsztatów - w 27 grupach nauczycieli o liczebności od 10 do 15 osób
  • przeprowadzenie konsultacji indywidualnych i konsultacji grupowych - w 36 placówkach oświatowych na terenie powiatu.

Spółka realizuje zadanie dla 397 nauczycieli w ilości:

  • 324 godzin wykładów dla każdego uczestnika (12 godz. x 27 grup),
  • 486 godzin warsztatów dla każdego uczestnika (18 godz. x 27 grup),
  • 180 godzin konsultacji grupowych dla każdej placówki (5 godz. x 36 placówek),
  • 360 godzin konsultacji indywidualnych dla każdej placówki (10 godz. x 36 placówek).

Łącznie 1350 godzin dydaktycznych.

Zajęcia wykładowe to teoretyczne wprowadzenie w tematykę zagadnień zbadanych przez Szkolnych Organizatorów Rozwoju Edukacji, zawartych w Rocznym Planie Wspomagania (RPW) dla placówek.

Zajęcia warsztatowe - zakładają realizację zbadanych zagadnień w formie aktywnych metod szkoleniowych dostosowanych do potrzeb tematycznych zawartych w RPW. Konsultacje indywidualne i grupowe - są pomocą w przełożeniu nowych umiejętności na praktykę szkolną i są one dostosowane do konkretnych potrzeb zawodowych poszczególnych nauczycieli. Konsultacje indywidualne są elementem praktycznego nabywania wiedzy i umiejętności i realizowane w formie „jeden na jeden”, lecz z zachowaniem znamion organizacji szkolenia, tj. ustalony jest program oraz harmonogram usługi, opracowany skrypt dla uczestników. Zajęcia wykładowe, warsztatowe oraz konsultacje grupowe i indywidualne są realizowane w ramach jednej umowy ze zleceniodawcą i są ze sobą ściśle powiązane.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, iż umowa na realizację usługi została zawarta dnia 28 stycznia 2014r. do 31 lipca 2014r. Dokument sprzedaży usługi zostanie wystawiony po zakończeniu jej realizacji tj. w przybliżonym terminie 31 lipca 2014r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przeprowadzenie zajęć wykładowo-warsztatowych oraz konsultacji grupowych i indywidualnych realizowanych przez Spółkę w ramach zadania przedmiotowego, stanowiące całość zamówienia w ramach jednej umowy z Zamawiającym, podlegają zwolnieniu z podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, konsultacje grupowe i indywidualne są realizowane w ramach jednej umowy wraz z zajęciami wykładowo-warsztatowymi, dlatego Spółka stoi na stanowisku, że świadczone przez nią usługi wykładowo-warsztatowe oraz konsultacje grupowe i indywidualne realizowane w ramach zadania przedmiotowego nie powinny być opodatkowane podatkiem VAT. Konsultacje są uzupełnieniem usługi głównej, tj. zajęć wykładowo-warsztatowych. Są dostosowane do konkretnych potrzeb zawodowych poszczególnych nauczycieli i pomagają w przełożeniu nowo nabytych umiejętności na praktykę szkolną.

Należy również zaznaczyć, iż w myśl ustawy o systemie oświaty (art. 2 pkt 3a) Spółka jest placówką kształcenia ustawicznego i praktycznego oraz ośrodkiem dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiającą uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Wobec powyższego usługi w zakresie kształcenia i wychowania, świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty, w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Dodatkowo Spółka stoi na stanowisku, że zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy o podatku od towarów i usług, do usług ściśle związanych z usługami podstawowymi tj. konsultacji grupowych i indywidualnych również ma zastosowanie zwolnienie z podatku VAT.

Do niniejszego wniosku Wnioskodawca załącza kopię zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta X oraz wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych Wojewódzkiego Urzędu Pracy w X.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2016r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowywania.

Na podstawie ust. 17 cyt. wyżej artykułu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).

Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013r., poz. 1722), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W myśl natomiast z § 3 ust. 9 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 9 lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, stanowi implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 str. 1 ze zm.), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa, jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Wobec tego, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), system oświaty obejmuje szkoły:

  1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
  2. gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
  3. ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
  4. artystyczne.

W świetle art. 2 ust. 3a ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

W świetle art. 5 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.

Na podstawie art. 68a ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w publicznych i niepublicznych placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego.

Według art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka jest wpisana jako Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego „C” do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta X pod numerem x. Usługi będące przedmiotem wniosku są świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty na podstawie art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na prowadzenie przedmiotowych szkoleń, a przedmiotowe usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę są usługami kształcenia i dokształcania zawodowego. Obecnie Spółka realizuje usługi dla Starostwa Powiatowego w postaci wykładów, warsztatów, konsultacji grupowych i konsultacji indywidualnych dla nauczycieli w ramach projektu finansowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Usługa obejmuje:

  • przeprowadzenie wykładów i warsztatów - w 27 grupach nauczycieli o liczebności od 10 do 15 osób,
  • przeprowadzenie konsultacji indywidualnych i konsultacji grupowych - w 36 placówkach oświatowych na terenie powiatu.

Spółka realizuje zadanie dla 397 nauczycieli w ilości:

  • 324 godzin wykładów dla każdego uczestnika (12 godz. x 27 grup),
  • 486 godzin warsztatów dla każdego uczestnika (18 godz. x 27 grup),
  • 180 godzin konsultacji grupowych dla każdej placówki (5 godz. x 36 placówek),
  • 360 godzin konsultacji indywidualnych dla każdej placówki (10 godz. x 36 placówek).

Łącznie 1350 godzin dydaktycznych.

Zajęcia wykładowe to teoretyczne wprowadzenie w tematykę zagadnień zbadanych przez Szkolnych Organizatorów Rozwoju Edukacji, zawartych w Rocznym Planie Wspomagania (RPW) dla placówek. Zajęcia warsztatowe - zakładają realizację zbadanych zagadnień w formie aktywnych metod szkoleniowych dostosowanych do potrzeb tematycznych zawartych w RPW. Konsultacje indywidualne i grupowe - są pomocą w przełożeniu nowych umiejętności na praktykę szkolną i są one dostosowane do konkretnych potrzeb zawodowych poszczególnych nauczycieli. Konsultacje indywidualne są elementem praktycznego nabywania wiedzy i umiejętności i realizowane w formie „jeden na jeden”, lecz z zachowaniem znamion organizacji szkolenia, tj. ustalony jest program oraz harmonogram usługi, opracowany skrypt dla uczestników. Zajęcia wykładowe, warsztatowe oraz konsultacje grupowe i indywidualne są realizowane w ramach jednej umowy ze zleceniodawcą i są ze sobą ściśle powiązane.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz opisanego stanu faktycznego, należy stwierdzić, że aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki:

  1. dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  2. podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Tym samym świadczone przez Zainteresowanego, będącego jednostką objętą systemem oświaty, usługi kształcenia w postaci wykładów, warsztatów oraz realizowane w ramach jednej umowy konsultacje grupowe i konsultacje indywidualne dla nauczycieli korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, bowiem zostaną spełnione przesłanki podmiotowo-przedmiotowe wynikające z tego przepisu.

Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę stan sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę, jako jednostkę objętą systemem oświaty, usługi w postaci wykładów, warsztatów oraz konsultacji grupowych i konsultacji indywidualnych dla nauczycieli korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym, konsultacje grupowe i indywidualne są realizowane w ramach jednej umowy wraz z zajęciami wykładowo-warsztatowymi, dlatego świadczone przez Spółkę usługi wykładowo-warsztatowe oraz konsultacje grupowe i indywidualne realizowane w ramach zadania przedmiotowego nie powinny być opodatkowane podatkiem VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj