Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-581/14-3/KOM
z 17 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony - przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2014 r. (data wpływu 24 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lipca 2014 r. (data wpływu 15 lipca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT z tytułu prowadzenia odrębnej od gospodarstwa rolnego działalności gospodarczej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT z tytułu prowadzenia odrębnej od gospodarstwa rolnego działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony przez Stronę pismem z dnia 11 lipca 2014 r. (data wpływu 15 lipca 2014 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca od 3 września 1984 r. prowadzi wspólnie z żoną gospodarstwo rolne, a od 4 grudnia 2006 r. prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. Od dnia 1 czerwca 2007 r. jest podatnikiem podatku od towarów i usług.


Od 1 maja 2013 r. także prowadzone przez małżonków gospodarstwo rolne opodatkowane jest podatkiem VAT. Zgłoszenie zostało złożone przez Wnioskodawcę i dlatego na fakturach dokumentujących sprzedaż towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności rolniczej podawany jest jego numer NIP.


Małżonkowie postanowili, że żona złoży zgłoszenie rejestrujące VAT-R i od 1 października 2014 r. to ona będzie reprezentowała wspólne gospodarstwo rolne dla celów rozliczenia się z tytułu podatku VAT, będzie też od tego dnia prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług rolniczych opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca natomiast dokona stosownej aktualizacji swojego zgłoszenia rejestrującego VAT-R poprzez zaznaczenie w nim, że nie będzie reprezentował już wspólnego gospodarstwa rolnego dla celów rozliczenia się z podatku VAT.


W uzupełnieniu z dnia 11 lipca 2014 r. (data wpływu 15 lipca 2014 r.) Wnioskodawca wskazał, że PKWiU 2008 dla świadczonej usługi skupu i sprzedaży zboża, którą zamierza świadczyć, to 46.21.11.0.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w związku z planowaną zmianą osoby reprezentującej wspólne gospodarstwo rolne dla celów rozliczania się z podatku VAT (dotychczas osobą tą jest Wnioskodawca, a od 1 października 2014 r. będzie nią małżonka) Wnioskodawca będzie mógł w dalszym ciągu prowadzić na własne imię i nazwisko działalność gospodarczą w zakresie skupu i sprzedaży zbóż i być z tytułu prowadzenia tej działalności zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług ?


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z planowaną zmianą osoby reprezentującej wspólne gospodarstwo rolne dla celów rozliczenia się z podatku VAT (dotychczas osobą tą jest Wnioskodawca, a od 1 października 2014 r. będzie nią małżonka) będzie on mógł w dalszym ciągu prowadzić na własne imię i nazwisko działalność gospodarczą w zakresie skupu i sprzedaży zbóż i być z tytułu prowadzenia tej działalności zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, ponieważ rodzaj prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie stanowi działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie ma tu zastosowania art. 96 ust. 2 tej ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Działalność rolnicza - zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy - obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.


Z kolei, na podstawie art. 2 pkt 19 ustawy, rolnikiem ryczałtowym jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 cyt. ustawy, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.


W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług, od których dostawy przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług, w pozycji od 35 do 38 wymieniono następujące usługi rolnicze:

  • ex 01.6 - Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych oraz usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0);
  • ex 02.40.10 - Usługi związane z leśnictwem, z wyłączeniem patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3) oraz doradztwa w zakresie zarządzania lasami;
  • ex 03.00.7 - Usługi wspomagające rybactwo, z wyłączeniem: usług związanych z rybołówstwem morskim (PKWiU ex 03.00.71.0);
  • 77.31.10.0 - Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń rolniczych, bez obsługi.


Mając na względzie definicję działalności gospodarczej, zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy, należy uznać, że prowadzenie działalności rolniczej stanowi prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Natomiast wykonywanie czynności polegających na świadczeniu usług rolniczych przesądza o wykonywaniu działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.


Z uwagi natomiast na definicję działalności rolniczej, zawartą w art. 2 pkt 15 ustawy, należy uznać, że rolnicy, prowadzący taką działalność, z wyjątkiem tych, którzy dobrowolnie dokonali rejestracji w zakresie VAT jako podatnicy VAT czynni oraz takich, którzy na podstawie odrębnych przepisów są obowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych, z mocy ustawy są rolnikami ryczałtowymi w zakresie działalności rolniczej, tj. zarówno sprzedaży produktów rolnych pochodzących z tej działalności, jak również świadczenia usług rolniczych, ze wszystkimi konsekwencjami prawnymi dla podatników posiadających status rolnika ryczałtowego.


Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast w myśl art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z treści art. 96 ust. 2 ustawy wynika, że w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług, i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.


W myśl natomiast art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wraz z małżonką jest właścicielem gospodarstwa rolnego. Zgłoszenie rejestracyjne VAT-R w celu rozliczania gospodarstwa z własnymi danymi identyfikacyjnymi i osobowymi złożył Wnioskodawca i to on został osobą rozliczającą. Jednak obecnie małżonkowie chcieliby, aby to małżonka Wnioskodawcy przejęła ten obowiązek. Rozliczanie podatku odbywałoby się na takich samych zasadach jak wcześniej. Wnioskodawca zamierza złożyć do urzędu skarbowego aktualizację swojego zgłoszenia rejestrującego VAT-R poprzez zaznaczenie w nim, że nie będzie reprezentował już wspólnego gospodarstwa rolnego dla celów rozliczenia się z podatku VAT. Zamierza natomiast po tym fakcie prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie usług skupu i sprzedaży zbóż (PKWiU 46.21.11.0), działając jako podatnik podatku VAT składający deklaracje podatkowe w tym podatku na własne imię i nazwisko.


W kontekście zagadnienia postawionego we wniosku ustalić należy, czy skup i sprzedaż zbóż może być uznana za działalność rolniczą (usługę rolniczą), czy pozarolniczą działalność gospodarczą, której nie dotyczą specyficzne uregulowania właściwe dla rolników ryczałtowych.


Działalność Wnioskodawcy, którą będzie prowadził, sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 46.21.11.0, a polegająca na skupie i sprzedaży zakupionego zboża, nie mieści się w definicji działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 pkt 15 ustawy, a zwłaszcza, nie będzie ta działalność świadczeniem usług rolniczych, wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. Nie można zatem uznać Wnioskodawcy za rolnika prowadzącego działalność rolniczą (świadczącego usługi rolnicze).


Odnosząc zatem przedstawiony powyżej stan prawny do opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że pomimo tego, że prowadzone gospodarstwo rolne jest własnością wspólną, którego reprezentantem będzie od 1 października 2014 r. małżonka Wnioskodawcy, z uwagi na fakt zarejestrowania się przez nią – w imieniu całego gospodarstwa – jako „podatnika VAT czynnego”, to Wnioskodawca w związku z zamiarem świadczenia w ramach własnej działalności gospodarczej usług skupu i sprzedaży zbóż (niebędących jednocześnie usługami rolniczymi, o których mowa w art. 2 pkt 21 ustawy i załączniku nr 2 do niej), będzie mógł również jako podatnik VAT, składać deklaracje podatkowe i rozliczać go na zasadach ogólnych, a wynika to z tego, że świadczenie ww. usług stanowić będzie odrębną od prowadzenia wspólnego gospodarstwa rolnego, działalność gospodarczą.


Stanowisko Wnioskodawcy należy więc uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj