Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-648/14-2/MPe
z 15 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 2 czerwca 2014 r. (data wpływu 5 czerwca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT nieodpłatnego przekazania produktów spożywczych na rzecz organizacji pożytku publicznego oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 5 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT nieodpłatnego przekazania produktów spożywczych na rzecz organizacji pożytku publicznego oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


A. (dalej: A. lub Agencja) jest państwową osobą prawną, nad którą nadzór sprawuje minister właściwy do spraw rynków rolnych, a w zakresie gospodarki finansowej - minister właściwy do spraw finansów publicznych. Agencja, posiadając od akcesji Polski do UE status unijnej agencji płatniczej, działa na podstawie unijnych aktów prawnych. W świetle przepisów prawa krajowego jest od 1 stycznia 2012 r. agencją wykonawczą.

W ramach swojej działalności A. m.in. przekazuje produkty spożywcze na rzecz organizacji pożytku publicznego.


A. w ramach programu „Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa 2014-2020” będzie kupowała od przedsiębiorców produkty spożywcze (nie będące alkoholami) na drodze przetargu publicznego (przedsiębiorcy są czynnymi podatnikami VAT). Dowodem zakupu będzie faktura. Następnie A. będzie przekazywała je organizacjom pożytku publicznego (dalej: OPP) w drodze darowizny, na podstawie dokumentu wewnętrznego na cele ich działalności charytatywnej. Ponadto dowodem przekazania towarów do OPP będą protokoły dostawy z zawartym oświadczeniem o przekazaniu produktów na cele działalności charytatywnej organizacji, podpisane przez uprawnionych przedstawicieli OPP.

OPP, którym zostaną przekazane produkty spożywcze, są organizacjami działającymi charytatywnie od wielu lat, które w ramach swojej działalności przekazują produkty na cele prowadzonej przez nie działalności charytatywnej. Będą one prowadziły odpowiednią dokumentację określającą przeznaczenie otrzymanych przez OPP towarów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy dostawa produktów spożywczych dokonana nieodpłatnie przez A. na rzecz OPP będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. Z 2011 r., poz. 177 nr 1054; dalej: ustawa o podatku od towarów i usług)?
  2. Czy A. będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu od przedsiębiorców produktów spożywczych od przedsiębiorców przekazywanych następnie OPP?

Zdaniem Wnioskodawcy.


Ad. 1.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2, której przedmiotem są produkty spożywcze, z wyjątkiem napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, jeżeli są one przekazywane na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację.

Powyższe brzmienie przepisu obowiązuje od dnia 1 października 2013 r. na mocy ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Wcześniej zwolnienie to miało zastosowanie wyłącznie w przypadku dostawy towarów dokonywanej przez producenta.


Zgodnie z art. 43 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 16, stosuje się pod warunkiem posiadania przez dokonującego dostawy towarów dokumentacji potwierdzającej dokonanie dostawy na rzecz organizacji pożytku publicznego, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację.

W myśl art. 43 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 16, nie stosuje się, jeżeli:


  1. określenie przeznaczenia otrzymanych przez organizację pożytku publicznego towarów nie jest możliwe na podstawie prowadzonej przez tę organizację dokumentacji, lub
  2. wykorzystanie otrzymanych przez organizację pożytku publicznego towarów nastąpiło na cele inne niż cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację.

W związku z powyższym, aby skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, należy spełnić następujące warunki:


  1. przedmiotem dostawy muszą być produkty spożywcze, z wyjątkiem napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  2. towary te muszą być przekazywane na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jednolity: Dz. U. z 2010 r., poz. 234 nr 1536),
  3. towary te muszą zostać przeznaczone na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje,
  4. dokonujący dostawy towarów musi posiadać dokumentację potwierdzającą dokonanie dostawy na rzecz organizacji pożytku publicznego, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację.

Co więcej, aby można było korzystać z tego zwolnienia, powinno być możliwe określenie przeznaczenia otrzymanych przez organizację pożytku publicznego towarów na podstawie prowadzonej przez tę organizację dokumentacji oraz wykorzystanie otrzymanych przez organizację pożytku publicznego towarów nie może nastąpić na cele inne niż cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację - są to jednak warunki, które muszą zostać spełnione po stronie OPP.


Przekładając powyższe uwarunkowania prawne na zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, iż w przypadku A. zostaną spełnione wszystkie wyżej wskazane warunki. Po pierwsze, A. będzie dostarczać produkty spożywcze (nie będące produktami alkoholowymi) na rzecz OPP i prowadzonej przez nie działalności charytatywnej. Po drugie, A. będzie posiadać odpowiednią dokumentację potwierdzającą dokonanie dostaw na rzecz OPP na cele prowadzonej przez te organizacje działalności charytatywnej (dokumenty wewnętrzne dotyczące nieodpłatnego przekazania, protokoły dostawy z zawartym oświadczeniem o przekazaniu produktów na cele działalności charytatywnej organizacji, podpisane przez uprawnionych przedstawicieli OPP).


W związku z powyższym, należy stwierdzić, że A. będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług.


Ad. 2.


W ocenie A., nie będzie ona uprawniona do odliczania podatku od towarów i usług z tytułu zakupu produktów spożywczych od przedsiębiorców, które zostaną następnie przekazane OPP, ze względu na fakt, że przedsiębiorcy ci również będą korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług. Faktury dotyczące tych zakupów nie powinny zawierać podatku od towarów i usług, a tym samym nie będzie Agencji przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tych faktur. Dokonywane przez Agencję zakupy powinny być dokumentowane fakturami ze zwolnieniem i nie będą rodziły prawa do odliczenia, o którym mowa w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług (art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług).

W ocenie Agencji przedsiębiorcy, którzy dostarczają produkty spożywcze do Agencji, również objęci są w tym zakresie zwolnieniem z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z wykładnią powołanego przepisu należy stwierdzić, że celem ustawodawcy było zwolnienie z podatku od towarów i usług dostawy towarów na cele działalności charytatywnej OPP. W przedstawionym stanie faktycznym, skoro zwolniona z podatku od towarów i usług jest dokonywana przez A. dostawa na rzecz OPP, to w ocenie Agencji per analogiam zwolniona z opodatkowania powinna być dostawa produktów spożywczych dokonywana na rzecz A. przez przedsiębiorców. Realizacja przepisu art. 43 ust. 1 pkt 16 ma bowiem na celu zwolnienie z opodatkowania określonych dostaw na rzecz OPP i rezultat ten powinien być decydujący w procesie interpretacji - bez znaczenia pozostaje tutaj fakt, jakiego rodzaju podmiot dokonuje dostawy.


Wykładnia celowościowa pozwala stwierdzić, że przedmiotowe zwolnienie dotyczy całego procesu przekazania towarów, tzn. od momentu zakupu przez Agencję produktów od przedsiębiorcy aż do momentu ich nieodpłatnego przekazania do OPP. Agencja nabywa produkty z zamiarem przekazania na cele charytatywne OPP. Już w tym momencie cel nabycia jest jasno określony, a tym samym Agencja powinna nabywać produkty zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Celem przepisu w ocenie Agencji jest bowiem zwolnienie z opodatkowania dostawy określonych produktów spożywczych, które są przekazywane OPP. Przedstawiona wykładnia prowadzi do wniosku, że Agencji nie będzie przysługiwało prawo odliczenia z faktur zakupowych, gdyż sprzedawcy wskazanych produktów nie są uprawnieni do wykazywania na fakturach podatku od towarów i usług (powinni stosować zwolnienie z opodatkowania).


Reasumując, z wykładni art. 43 ust. 1 pkt 16 wynika, iż dostawy produktów spożywczych dokonywane przez przedsiębiorców, którzy będą dostarczać produkty spożywcze do A., powinny korzystać w zakresie dokonywania dostaw ze zwolnienia z podatku od towarów, a w związku z tym Agencja nie będzie uprawniona do odliczania podatku z tytułu przedmiotowych dostaw.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa w szczególności:


  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

    - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Z powyższego uregulowania wynika, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zakładają, co do zasady, opodatkowania podatkiem od towarów i usług darowizn towarów, jeżeli podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów związanych z tą darowizną.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.


I tak stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2, której przedmiotem są produkty spożywcze, z wyjątkiem napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, jeżeli są one przekazywane na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację.


Z powyższego przepisu wynika, że ze zwolnienia od podatku mogą skorzystać osoby (podmioty), w przypadku przekazania produktów spożywczych organizacjom pożytku publicznego. Produkty muszą być jednakże przeznaczone na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Podkreślić należy, że tylko łączne spełnienie powyższych warunków określonych w analizowanym przepisie uprawnia podatnika do zastosowania zwolnienia z VAT. W sytuacji, gdy którakolwiek z przesłanek nie zostanie spełniona (np. dostawa produktów spożywczych nie odbędzie się na rzecz organizacji pożytku publicznego) podmiot ten nie będzie mógł skorzystać z tego zwolnienia.

Podkreślić również należy, że dyspozycją tego przepisu objęta jest dostawa, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, a zatem dostawa dokonana na warunkach określonych w art. 7 ust. 1 ustawy (odpłatna dostawa towarów) nie będzie korzystała ze zwolnienia.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Z 2010 r., nr 234, poz. 1536 z późn. zm.) działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.


W myśl art. 3 ust. 2 ww. ustawy organizacjami pozarządowymi są:


Stosownie do art. 3 ust. 3 ww. ustawy działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:


  1. osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
  2. stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
  3. spółdzielnie socjalne;
  4. spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857, z późn. zm.), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca będący państwową osobą prawną, nad którą nadzór sprawuje minister właściwy do spraw rynków rolnych, a w zakresie gospodarki finansowej - minister właściwy do spraw finansów publicznych, w ramach swojej działalności m.in. przekazuje produkty spożywcze na rzecz organizacji pożytku publicznego (np. Caritas Polska, Polski Czerwony Krzyż, Polski Komitet Pomocy Społecznej, itp.).

Wnioskodawca w ramach programu „Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa 2014-2020” będzie kupował od przedsiębiorców będących czynnymi podatnikami VAT, produkty spożywcze (nie będące alkoholami) na drodze przetargu publicznego. Dowodem zakupu będzie faktura. Następnie zakupione produkty Wnioskodawca będzie przekazywał organizacjom pożytku publicznego w drodze darowizny, na podstawie dokumentu wewnętrznego na cele ich działalności charytatywnej. Ponadto dowodem przekazania towarów będą protokoły dostawy z zawartym oświadczeniem o przekazaniu produktów na cele działalności charytatywnej organizacji, podpisane przez uprawnionych przedstawicieli tych organizacji.


Organizacje, którym zostaną przekazane produkty spożywcze, są organizacjami działającymi charytatywnie od wielu lat, które w ramach swojej działalności przekazują produkty na cele prowadzonej przez nie działalności charytatywnej. Będą one prowadziły odpowiednią dokumentację określającą przeznaczenie otrzymanych towarów.

W tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy budzi, czy nieodpłatna dostawa produktów spożywczych dokonana na rzecz organizacji pożytku publicznego będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy oraz czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku z tytułu nabycia przekazywanych produktów spożywczych.


Jak wynika z cytowanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2, której przedmiotem są produkty spożywcze przekazywane na rzecz organizacji pożytku publicznego z przeznaczeniem na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT dotyczy dostawy towarów dokonywanej w wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Innymi słowy, aby można było korzystać ze wskazanego zwolnienia czynność taka musi podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT stosownie do ww. art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy.

W odniesieniu do powyższego należy rozważyć czy w stosunku do przekazywanych przez Wnioskodawcę towarów powstanie obowiązek podatkowy. Ze wskazanego przepisu art. 7 ust. 2 pkt 2 wynika, że opodatkowaniu podlegają wszelkie inne darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. Aby opodatkowaniu podlegały darowizny podatnikowi musi przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów związanych z tą darowizną. Zatem należy zbadać czy przy nabyciu towarów, które następnie Wnioskodawca ma zamiar przekazać organizacjom pożytku publicznego Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.


Z uwagi na opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w omawianej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy – związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Jak wynika z treści wniosku Wnioskodawca będzie kupował produkty spożywcze w celu przekazania ich w drodze darowizny na rzecz organizacji pożytku publicznego, zatem w żadnym momencie towary te nie będą służyły Wnioskodawcy czynnościom opodatkowanym. Wnioskodawca już przed zakupem wie na jaki cel dokonuje zakupów co oznacza, że dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z tym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie tych towarów.

Uwzględniając przedstawione okoliczności sprawy, jak również przywołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w omawianej sprawie nie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy, gdyż nie wystąpi czynność opodatkowana, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy. Z uwagi na to, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu produktów spożywczych, które będą darowane organizacjom pożytku publicznego, czynność nieodpłatnego przekazania tych towarów w formie darowizny nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nie zostaną spełnione warunki określone w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, dające podstawę do uznania nieodpłatnego przekazania wskazanych we wniosku towarów za czynność zrównaną z odpłatną dostawą towarów.


Reasumując, w niniejszej sprawie czynność przekazania w formie darowizny organizacjom pożytku publicznego produktów spożywczych (nie będących alkoholami), z uwagi na to że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu – nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Jednocześnie należy wskazać, że poruszone we własnym stanowisku Wnioskodawcy kwestie dotyczące kontrahentów, od których Wnioskodawca będzie nabywał produkty spożywcze, stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie mogą być rozpatrzone.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj