Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-197/12/AL
z 4 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-197/12/AL
Data
2012.06.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia

Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
darowizna
obrót
opodatkowanie
usługi edukacyjne
usługi kulturalne
usługi szkoleniowe
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
- W zakresie zaliczenia otrzymywanych darowizn w formie pieniężnej do sprzedaży opodatkowanej.
- W zakresie zwolnienia z podatku VAT opłat za zajęcia edukacyjne na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT i nie zaliczania ich do sprzedaży opodatkowanej.
- W zakresie zwolnienia z podatku VAT opłat za zajęcia edukacyjne na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT i nie zaliczania ich do sprzedaży opodatkowanej.
- W zakresie zwolnienia z podatku VAT opłat za zajęcia edukacyjne w zakresie nauki języków obcych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT i nie zaliczania ich do sprzedaży opodatkowanej.
- W zakresie opodatkowania usług organizowania koncertów muzycznych.- W zakresie zaliczenia do obrotu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego wyłącznie kwot ze sprzedaży usług koncertowych i ustalenia momentu utraty zwolnienia podmiotowego.
- W zakresie zaliczenia do obrotu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego wyłącznie kwot ze sprzedaży usług organizowania koncertów muzycznych oraz innych usług podlegających opodatkowaniu.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2012r. (data wpływu 21 lutego 2012r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu 22 maja 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w zakresie zaliczenia otrzymywanych darowizn w formie pieniężnej do sprzedaży opodatkowanej,
  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z podatku VAT opłat za zajęcia edukacyjne w zakresie nauki gry na gitarze, gitarze basowej, fortepianie, keyboardzie, zajęć wokalnych w zakresie nauki śpiewu, zajęć plastycznych modelarskich, nauki tańca artystycznego, baletu, tańca flamenco, rytmiki, nauki języków obcych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT i nie zaliczania ich do sprzedaży opodatkowanej,
  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z podatku VAT opłat za zajęcia edukacyjne w zakresie nauki gry na gitarze, gitarze basowej, fortepianie, keyboardzie, zajęć wokalnych w zakresie nauki śpiewu, zajęć plastycznych modelarskich, nauki tańca artystycznego, baletu, tańca flamenco, rytmiki na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT i nie zaliczania ich do sprzedaży opodatkowanej,
  • prawidłowe w zakresie zwolnienia z podatku VAT opłat za zajęcia edukacyjne w zakresie nauki języków obcych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT i nie zaliczania ich do sprzedaży opodatkowanej,
  • prawidłowe w zakresie opodatkowania usług organizowania koncertów muzycznych,
  • nieprawidłowe w zakresie zaliczenia do obrotu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego wyłącznie kwot ze sprzedaży usług koncertowych i ustalenia momentu utraty zwolnienia podmiotowego,
  • nieprawidłowe w zakresie zaliczenia do obrotu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego wyłącznie kwot ze sprzedaży usług organizowania koncertów muzycznych oraz innych usług podlegających opodatkowaniu.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie: zaliczenia otrzymywanych darowizn w formie pieniężnej, świadczonych usług edukacyjnych, usług organizowania koncertów muzycznych do sprzedaży opodatkowanej; w zakresie momentu utraty zwolnienia podmiotowego; w zakresie zaliczenia do obrotu uprawniającego do zwolnienia kwot ze sprzedaży usług opodatkowanych.

Wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu 22 maja 2012r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-197/12/AL z dnia 9 maja 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca to Stowarzyszenie, które działa na podstawie ustawy o Stowarzyszeniach i realizuje następujące cele statutowe:

  • integracja społeczności lokalnej,
  • rozwój kulturalny oraz religijny młodzieży,
  • propagowanie zdrowego trybu życia,
  • prowadzenie działalności kulturalno – rozrywkowej,
  • prowadzenie działalności edukacyjnej oraz opiekuńczo-wychowawczej.

Wnioskodawca nie jest w tym momencie czynnym podatnikiem podatku VAT, jako że nie przekroczyło w roku poprzednim ustawowego progu rocznej sprzedaży według art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

W okresie 2011r. Wnioskodawca osiągnął sprzedaż w wysokości 173 tys. zł, w tym:

  • 104 tys. zł z rachunków za koncerty zespołów muzycznych,
  • 40 tys. zł za zajęcia edukacyjne opłacane przez rodziców dzieci uczęszczających na zajęcia,
  • 29 tys. zł z darowizn na realizacje celów statutowych.

Na finansowanie swojej działalności Stowarzyszenie otrzymuje darowizny. Są to wyłącznie darowizny pieniężne pochodzące od osób fizycznych. Głównym darczyńcą jest Proboszcz Parafii, na terenie której działa Stowarzyszenie. Środki z tych darowizn przeznaczane są na finansowanie ogólnych kosztów działalności statutowej Stowarzyszenia i nie są związane z żadnym konkretnym świadczeniem. Darczyńcy nie uzyskują w zamian żadnych korzyści.

Cele swoje realizuje poprzez:

1. prowadzenie działalności kulturalnej tj.:

-organizowanie koncertów muzycznych zespołów, zespół tworzą niezależni muzycy wykonujący koncerty na podstawie umowy o dzieło, za koncerty wystawiane są rachunki osobom lub firmom, które zamówiły koncert, a są to kluby muzyczne, firmy które organizują imprezy okolicznościowe. Zespoły muzyczne działające przy Stowarzyszeniu działają w strukturze organizacyjnej instytucji.

Za koncerty odbywające się na terenie siedziby Stowarzyszenia czyli Parafii, nie są pobierane opłaty wstępu.

-organizowanie konkursów i wystaw - są to konkursy i wystawy prac plastycznych, modelarskich oraz muzycznych dla dzieci i młodzieży z parafii, za wstęp i uczestnictwo w tych konkursach i wystawach nie pobiera się opłat kierowane są do społeczności lokalnej.

Stowarzyszenie nie jest podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym, nie jest wpisany do rejestru instytucji kultury. Poprzez organizowanie koncertów i wystaw realizuje jedynie swoje cele statutowe.

2. prowadzenie działalności rekreacyjnej tj.:

-Stowarzyszenie może realizować działalność rekreacyjną, której celem jest odpoczynek, rozrywka lub rozwój własny, w czasie wolnym dzieci i młodzieży, udział w przedsięwzięciach rekreacyjnych nie podlega opłacie ze strony uczestników, lecz całkowicie finansowany jest w formie darowizny przez Księdza Proboszcza Parafii.

3. prowadzenie działalności edukacyjnej tj.:

-Na zajęciach tych, dzieci nabywają umiejętności z zakresu muzyki - nauka gry na gitarze, gitarze basowej, fortepianie, keyboardzie i zajęcia wokalne w zakresie nauki śpiewu. Ponadto Stowarzyszenie organizuje zajęcia plastyczne modelarskie, nauki tańca artystycznego, baletu, tańca flamenco, rytmiki oraz nauki języków obcych.

Za te zajęcia pobierane są opłaty od rodziców i opiekunów uczestników zajęć, które są wpłacane w sekretariacie Stowarzyszenia lub na konto wyżej wymienionej instytucji. Z pobieranych opłat za zajęcia wynagradzani są nauczyciele i instruktorzy, od których to wynagrodzeń odprowadzany jest podatek.

Zajęcia prowadzone w Stowarzyszeniu mają charakter edukacyjny oraz rozwojowy zarówno na płaszczyźnie kulturowej i społecznej, a także duchowej, religijnej. Uczestnikom zajęć wpajane są podstawowe religijne wartości, instytucja ta działa w myśl społecznej nauki kościoła. Uczy radosnego podejścia do sztuki, do twórczości. Stwarza możliwość znalezienia osobistego kontaktu z Bogiem, pozostawiając przy tym jednocześnie całkowitą wolność wyboru. Spędzanie czasu przez młodych ludzi w miejscu, które jest niejako na terenie świątyni, a przynajmniej w jej bliskim sąsiedztwie, wywołuje postawy godne chrześcijanina, postawy te stają się naturalnym sposobem zachowania, a więc owocują i wpływają korzystnie na młodych ludzi. Oprócz kształtowania wrażliwości na drugiego człowieka, Stowarzyszenie stawia również na rozwijanie ważnych elementów osobowości młodych ludzi jakimi są bez wątpienia poczucie odpowiedzialności, systematyczności. Dba także o to by każdy z uczestników zajęć uczył się pewności siebie i znał poczucie własnej wartości. W kształtowaniu tego pomaga możliwość bieżącej prezentacji swoich umiejętności i osiągnięć w ramach koncertów, pokazów, wystaw.

Nikt nie zleca przeprowadzenia tego typu zajęć, jako że są one realizowaniem celów statutowych a więc inicjowane są przez samo Stowarzyszenie.

Stowarzyszenie nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie prowadzi zajęć w zakresie usług kształcenia zawodowego. Stowarzyszenie nie korzysta z żadnej formy finansowania z środków publicznych. Uczestnikami zajęć edukacyjnych są dzieci.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do tut. organu 22 maja 2012r.) :

  1. Czy darowizny pozyskiwane przez Stowarzyszenie na cele statutowe są zaliczane do sprzedaży opodatkowanej...
  2. Czy opłaty za zajęcia edukacyjne w zakresie nauki gry na gitarze, gitarze basowej, fortepianie, keyboardzie i zajęć wokalnych w zakresie nauki śpiewu, zajęć plastycznych modelarskich, nauki tańca artystycznego, baletu, tańca flamenco, rytmiki oraz nauki języków obcych są zwolnione z podatku VAT i czy zaliczamy je do sprzedaży opodatkowanej...
  3. Czy sprzedaż usług koncertowych zespołu muzycznego jest opodatkowana podatkiem VAT w świetle art. 43 ust 1 pkt 33, biorąc pod uwagę, że konkursy i wystawy nie przynoszą żadnych przychodów...
  4. Czy Wnioskodawca będzie w przyszłym roku płatnikiem podatku VAT biorąc pod uwagę osiągniętą wielkość sprzedaży w wysokości 173 tys. zł oraz następującą strukturę sprzedaży:
  5. 104 tys. zł z rachunków za koncerty zespołów muzycznych,40 tys. zł za zajęcia edukacyjne opłacane przez rodziców dzieci uczęszczających na zajęcia, 29 tys. zł z darowizn na realizacje celów statutowych biorąc pod uwagę że działalność rekreacyjna jest bezpłatna...
  6. Co w myśl ustawy o podatku od towarów i usług zaliczamy do sprzedaży opodatkowanej biorąc pod uwagę strukturę sprzedaży z pytania 4 opisu stanu taktycznego...

Zdaniem Wnioskodawcy, (stanowisko ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do tut. organu 22 maja 2012r.):

Ad 1.

Darowizny które otrzymuje Stowarzyszenie nie są zaliczane do sprzedaży opodatkowanej ponieważ nie są wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy, jako czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad 2.

Zajęcia edukacyjne w zakresie nauki gry na gitarze, gitarze basowej, fortepianie, keyboardzie i zajęć wokalnych w zakresie nauki śpiewu, zajęć plastycznych modelarskich, nauki tańca artystycznego, baletu, tańca flamenco, rytmiki oraz nauki języków obcych są według interpretacji Wnioskodawcy zwolnione z podatku VAT według art. 43 ust. pkt 27 i 28, zatem biorąc pod uwagę art. 113 ust. 2 nie zalicza się ich do sprzedaży opodatkowanej.

Ad 3.

Usługi koncertowe są usługami kulturalnymi wymienionymi w art. 43 ust. pkt 33 ale podlegają podatkowi VAT ponieważ Stowarzyszenie nie jest podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym ani nie jest wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, ani nie jest indywidualnym twórcą lub artystą wykonawcą, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanym w formie honorarium.

Ad 4.

Według art. 113 ust 1 ustawy - zwalnia się z podatku od towarów i usług podatników, u których sprzedaż opodatkowana nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym 150 tys. zł, a według interpretacji Wnioskodawcy, przedstawionej w powyższych odpowiedziach wynikałoby, że tylko koncerty byłyby sprzedażą opodatkowana, zatem ponieważ sprzedaż tej usługi nie osiągnęła 150 tys. zł tylko 104 tys. zł zatem w przyszłym roku Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT. Natomiast jeżeli ta pozycja przekroczy w 2012r. 150 tys. zł wtedy w kolejnym roku Stowarzyszenie stanie się czynnym płatnikiem podatku VAT.

Ad 5.

W myśl poprzednich odpowiedzi w strukturze sprzedaży Stowarzyszenia jedynie usługi koncertowe podlegają podatkowi VAT, natomiast darowizny i zajęcia edukacyjne są zwolnione. Zatem do momentu, w którym sprzedaż usług koncertowych zespołu nie przekroczy 150 tys. zł rocznie Stowarzyszenie nie będzie płatnikiem podatku VAT, natomiast gdy sprzedaż przekroczy wspomniane 150 tys. zł lub w strukturze sprzedaży pojawi się dodatkowa pozycja podlegająca opodatkowaniu, wtedy w następnym roku Stowarzyszenie będzie płatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie zaliczenia otrzymywanych darowizn w formie pieniężnej do sprzedaży opodatkowanej,
  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z podatku VAT opłat za zajęcia edukacyjne w zakresie nauki gry na gitarze, gitarze basowej, fortepianie, keyboardzie, zajęć wokalnych w zakresie nauki śpiewu, zajęć plastycznych modelarskich, nauki tańca artystycznego, baletu, tańca flamenco, rytmiki, nauki języków obcych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT i nie zaliczania ich do sprzedaży opodatkowanej,
  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z podatku VAT opłat za zajęcia edukacyjne w zakresie nauki gry na gitarze, gitarze basowej, fortepianie, keyboardzie, zajęć wokalnych w zakresie nauki śpiewu, zajęć plastycznych modelarskich, nauki tańca artystycznego, baletu, tańca flamenco, rytmiki na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT i nie zaliczania ich do sprzedaży opodatkowanej,
  • prawidłowe w zakresie zwolnienia z podatku VAT opłat za zajęcia edukacyjne w zakresie nauki języków obcych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT i nie zaliczania ich do sprzedaży opodatkowanej,
  • prawidłowe w zakresie opodatkowania usług organizowania koncertów muzycznych,
  • nieprawidłowe w zakresie zaliczenia do obrotu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego wyłącznie kwot ze sprzedaży usług organizowania koncertów muzycznych i ustalenia momentu utraty zwolnienia podmiotowego,
  • nieprawidłowe w zakresie zaliczenia do obrotu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego wyłącznie kwot ze sprzedaży usług organizowania koncertów muzycznych oraz innych usług podlegających opodatkowaniu.

Ad. 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Ponadto, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy

ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z wyżej wyrażoną zasadą podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Na podstawie przepisu art. 2 pkt 22 ustawy VAT ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Prawo podatkowe nie definiuje pojęcia rzecz. W tej sytuacji uprawniony jest zabieg interpretacyjny polegający na odwołaniu się do definicji rzeczy wynikającej z prawa cywilnego. Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) rzeczami są wyłącznie przedmioty materialne. Doktryna prawa cywilnego podkreśla, że rzeczy to materialne części przyrody, które w sposób naturalny lub sztuczny daje się wyodrębnić w stosunkach społeczno gospodarczych, tj. te rzeczy, które posiadają przymiot samoistności. Nie ma żadnej wątpliwości, że pieniądz nie spełnia powyższych przesłanek, gdyż nie jest materialną częścią przyrody.

Pieniądz, jako środek płatniczy, nie jest towarem w znaczeniu tej ustawowej definicji. Tym samym darowizny pieniężne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie mieszczą się zakresie czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ww. ustawy o VAT.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, będący Stowarzyszeniem, nie będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje swoje cele statutowe poprzez prowadzenie działalności kulturalnej, rekreacyjnej, edukacyjnej, organizację koncertów, konkursów i wystaw, organizację formy pracy pozaszkolnej w tym zajęć edukacji artystycznej oraz nauki języków obcych itp.

Na finansowanie swojej działalności Wnioskodawca otrzymuje darowizny. Są to wyłącznie darowizny pieniężne pochodzące od osób fizycznych. Głównym darczyńcą jest Proboszcz Parafii, na terenie której działa Stowarzyszenie. Środki z tych darowizn przeznaczane są na finansowanie ogólnych kosztów działalności statutowej Stowarzyszenia i nie są związane z żadnym konkretnym świadczeniem. Darczyńcy nie uzyskują w zamian żadnych korzyści.

Biorąc pod uwagę cytowane przepisy oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny stwierdzić należy, iż darowizny pieniężne otrzymywane przez Stowarzyszenie pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym ww. darowizn nie można zaliczyć do obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy odnośnie braku zaliczenia otrzymanych darowizn do sprzedaży opodatkowanej należało uznać za prawidłowe.

Ad. 2

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat pobieranych za zajęcia edukacyjne w zakresie nauki gry na gitarze, gitarze basowej, fortepianie, keyboardzie, zajęć wokalnych w zakresie nauki śpiewu, zajęć plastycznych modelarskich, nauki tańca artystycznego, baletu, tańca flamenco, rytmiki, nauki języków obcych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 i art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT i nie zaliczania ich do sprzedaży opodatkowanej.

Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

–oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

–oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż dla zastosowania zwolnienia wynikającego w przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT nie jest konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak usługi w zakresie wychowania.

Z kolei, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazialnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Natomiast stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Analizując powołaną wyżej regulację art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT zauważyć należy, iż warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, iż zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego np. z rodzicami uczniów. Zaznaczyć należy, że nauczającym (nauczycielem) może być zawsze tylko osoba fizyczna, a nie żaden inny podmiot.

Stanowisko takie potwierdza analiza orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej który w wyroku z dnia 14 czerwca 2007r., w sprawie C-445/05 Werner Haderer przeciwko Finanzamt Wilmersdorf orzekł, iż działalność osoby fizycznej posiadającej status niezależnego współpracownika polegająca na udzielaniu lekcji wyrównawczych a także na prowadzeniu kursów ceramiki i garncarstwa w ośrodkach kształcenia dla dorosłych może być objęta zwolnieniem od podatku od wartości dodanej przewidzianym w art. 13 część A ust. 1 lit. j) szóstej dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku, jedynie wówczas, gdy działalność ta polega na udzielaniu lekcji przez nauczyciela na własny rachunek i własną odpowiedzialność i obejmuje edukację szkolną lub uniwersytecką. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi czy też jednocześnie większej liczbie osób.

W świetle powyższego zwolnienie od podatku VAT przysługuje w sytuacji, w której nauczyciel (osoba fizyczna) prowadzi działalność edukacyjną na własny rachunek i odpowiedzialność (tj. działa we własnym imieniu). Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji świadczone na podstawie umowy pomiędzy nauczycielem a uczniem (studentem). Przy czym zgodnie z orzecznictwem ETS tak samo należy traktować usługę świadczoną na rzecz jednej, jak i kilku osób.

Co więcej TS uznał, że brak jest podstaw do dokonywania na gruncie VAT rozróżnienia między nauczaniem uczniów bądź studentów a osób, które legitymują się już dyplomem (szkolnym bądź uniwersyteckim) i kontynuują naukę.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będący nie osobą fizyczną lecz stowarzyszeniem (osobą prawną), w ramach działalności statutowej świadczy usługi edukacyjne tj. naukę gry na gitarze, gitarze basowej, fortepianie, keyboardzie i zajęcia wokalne w zakresie nauki śpiewu, zajęcia plastyczne modelarskie, nauki tańca artystycznego, baletu, tańca flamenco, rytmiki oraz naukę języków obcych. W zajęciach uczestniczą dzieci.

Za te zajęcia pobierane są opłaty od rodziców i opiekunów uczestników zajęć, które są wpłacane w sekretariacie Stowarzyszenia lub na konto wyżej wymienionej instytucji. Z pobieranych opłat za zajęcia wynagradzani są nauczyciele i instruktorzy, od których to wynagrodzeń odprowadzany jest podatek.

Nikt nie zleca przeprowadzenia tego typy zajęć, jako że są one realizowaniem celów statutowych a więc inicjowane są przez samo Stowarzyszenie.

Stowarzyszenie nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie prowadzi zajęć w zakresie usług kształcenia zawodowego. Stowarzyszenie nie korzysta z żadnej formy finansowania z środków publicznych.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT, gdyż nie stanowią prywatnego nauczania świadczonego przez nauczycieli, bowiem realizowane są przez Wnioskodawcę będącego osobą prawną. Fakt, iż zajęcia edukacyjne realizowane są przy pomocy zatrudnionych nauczycieli nie uprawnia Wnioskodawcy do zastosowania zwolnienia bowiem jak wskazano powyżej ze zwolnienia korzysta nauczanie realizowane przez nauczyciela prowadzącego działalność edukacyjną na własny rachunek i na własną odpowiedzialność, działającego we własnym imieniu.

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego Stowarzyszenie nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jak też nie prowadzi zajęć w zakresie usług kształcenia zawodowego.

Wnioskodawca nie jest również uczelnią, jednostką naukową PAN ani jednostką badawczo-rozwojową.

W świetle powyższego Wnioskodawca nie może zastosować zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ani też na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Wnioskodawca uważa, iż ww. usługi edukacyjne mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT.

W tym miejscu wskazać należy, iż ze zwolnienia określonego cyt. przepisem art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT mogą korzystać wyłącznie usługi nauczania języków obcych, inne niż wymienione w punktach 26, 27 i 29 ustawy o VAT.

Zatem ze zwolnienia określonego przepisem art. 43 ust 1 pkt 28 ustawy o VAT nie mogą korzystać usługi edukacyjne tj. nauki gry na gitarze, gitarze basowej, fortepianie, keyboardzie i zajęcia wokalne w zakresie nauki śpiewu, zajęcia plastyczne modelarskie, nauki tańca artystycznego, baletu, tańca flamenco, rytmiki.

Aby uznać czy realizowane przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne w zakresie nauki języków obcych mogą korzystać ze zwolnienia określonego przepisem art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT, należy wykluczyć czy ww. usługi nie mogą korzystać ze zwolnienia określonego przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26, art. 43 ust. 1 pkt 27 czy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Jak wskazano powyżej świadczone przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne w zakresie nauki języków obcych nie korzystają ze zwolnienia określonego przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29 ustawy o VAT, zatem będą korzystać ze zwolnienia określonego przepisem art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT.

W związku z powyższym na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT usługi edukacyjne tj. nauki gry na gitarze, gitarze basowej, fortepianie, keyboardzie i zajęcia wokalne w zakresie nauki śpiewu, zajęcia plastyczne modelarskie, nauki tańca artystycznego, baletu, tańca flamenco, rytmiki będą opodatkowane 23% stawką podatku VAT.

Jak wynika z art. 113 ust 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy o VAT do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Ponieważ usługi edukacyjne tj. nauki gry na gitarze, gitarze basowej, fortepianie, keyboardzie i zajęcia wokalne w zakresie nauki śpiewu, zajęcia plastyczne modelarskie, nauki tańca artystycznego, baletu, tańca flamenco, rytmiki będą opodatkowane 23% stawką podatku VAT, nie znajdzie dla nich zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 113 ust. 2 ustawy o VAT, a dotyczące nie wliczania do wartości sprzedaży odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku.

Natomiast dla opłat pobieranych za usługi edukacyjne tj. naukę języków obcych, w związku ze zwolnieniem tychże usług od podatku VAT, zastosowanie znajdzie cyt. art. 113 ust. 2 ustawy o VAT, tj. opłaty te nie będą wliczane do wartości sprzedaży opodatkowanej, służącej wyliczeniu kwoty uprawniającej do zastosowania zwolnienia podmiotowego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy odnośnie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT usług edukacyjnych realizowanych w ramach nauki gry na gitarze, gitarze basowej, fortepianie, keyboardzie i zajęć wokalnych w zakresie nauki śpiewu, zajęć plastycznych modelarskich, nauki tańca artystycznego, baletu, tańca flamenco, rytmiki, nauki języków obcych – uznać należało na nieprawidłowe.

Również za nieprawidłowe uznać należy za stanowisko Wnioskodawcy odnośnie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT usług edukacyjnych realizowanych w ramach nauki gry na gitarze, gitarze basowej, fortepianie, keyboardzie i zajęć wokalnych w zakresie nauki śpiewu, zajęć plastycznych modelarskich, nauki tańca artystycznego, baletu, tańca flamenco, rytmiki i braku zaliczenia opłat pobieranych z tytułu świadczenia tychże usług do sprzedaży opodatkowanej.

Natomiast za prawidłowe uznać należy stanowisko Wnioskodawcy odnośnie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT usług edukacyjnych realizowanych w ramach nauki języków obcych i braku zaliczenia opłat, pobieranych z tytułu świadczenia tychże usług, do sprzedaży opodatkowanej.

Ad. 3

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT usług koncertowych zespołu muzycznego.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146a ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %.

W załączniku Nr 3 stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawka podatku w wysokości 7% pod poz. 182 – zostały wymienione – bez względu na symbol PKWiU usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

  1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
  2. do obiektów kulturalnych

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, ustawodawca zwolnił od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

W analizowanej sprawie należy zwrócić uwagę na cel zwolnienia przewidzianego ww. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te – aby mogły korzystać ze zwolnienia – świadczone muszą być przez specyficzne podmioty, tj.: podmioty prawa publicznego, podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Należy w tym miejscu podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie podaje definicji pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie należy zatem ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, iż pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową - ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp.” (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca swoje cele statutowe realizuje również poprzez prowadzenie działalności kulturalnej tj.:

-organizowanie koncertów muzycznych zespołów, zespół tworzą niezależni muzycy wykonujący koncerty na podstawie umowy o dzieło, za koncerty wystawiane są rachunki osobom lub firmom, które zamówiły koncert, a są to kluby muzyczne, firmy które organizują imprezy okolicznościowe. Zespoły muzyczne działające przy Stowarzyszeniu działają w strukturze organizacyjnej instytucji.

Za koncerty odbywające się na terenie siedziby Stowarzyszenia czyli parafii, nie są pobierane opłaty wstępu.

-organizowanie konkursów i wystaw - są to konkursy i wystawy prac plastycznych, modelarskich oraz muzycznych dla dzieci i młodzieży z parafii, za wstęp i uczestnictwo w tych konkursach i wystawach nie pobiera się opłat kierowane są do społeczności lokalnej.

Stowarzyszenie nie jest podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym, nie jest wpisany do rejestru instytucji kultury. Poprzez organizowanie koncertów i wystaw realizuje jedynie swoje cele statutowe.

Biorąc powyższe pod uwagę, bezsprzecznie realizowane usługi koncertowe stanowią usługi kulturalne.

Wnioskodawca nie jest jednak podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym ani nie jest podmiotem wpisanym do rejestru instytucji kultury, zatem usługi organizowania koncertów muzycznych (poprzez zespoły muzyczne działające w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy) nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na mocy cyt. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT.

W myśl art. 8 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 90, poz. 631 ze zm.) prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Zaś zgodnie z art. 85 ust. 1 i 2 ww. ustawy każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej pozostaje pod ochroną niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Artystycznymi wykonaniami, w rozumieniu ust. 1, są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania.

W związku z powyższym Wnioskodawca będący stowarzyszeniem, osobą prawną nie jest indywidualnym twórcą lub artystą wykonawcą w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanym w formie honorarium zatem ww. usługi koncertowe przez niego świadczone nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na mocy cyt. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.

Dodatkowo należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie nie będzie miała zastosowania również preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 8% przewidziana m.in. dla usług wymienionych w poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Pod poz. 182 załącznika nr 3, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe wyłącznie w zakresie wstępu do obiektów kulturalnych.

Ze względu na fakt, że Wnioskodawca nie pobiera opłat za wstęp tylko świadczy usługę na rzecz zleceniodawcy nie jest uprawniony do stosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokość 8%, ma mocy poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

W związku z powyższym, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT usługi kulturalne realizowane w ramach organizowanych koncertów zespołów muzycznych będą opodatkowane 23% stawką podatku VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż w ramach działalności kulturalnej organizuje również konkursy i wystawy plac plastycznych, modelarskich oraz muzycznych dla dzieci i młodzieży z Parafii. Za wstęp i uczestnictwo w tych konkursach i wystawach Wnioskodawca nie pobiera opłat. Konkursy i wystawy są kierowane do społeczności lokalnej.

Jak wynika z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Jak wynika z wniosku świadczone przez Wnioskodawcę nieodpłatnie usługi w postaci konkursów i wystaw plac plastycznych czy konkursów muzycznych stanowią bezsprzecznie usługi świadczone do celów działalności gospodarczej Wnioskodawcy, bowiem zawierają się one w ogólnej działalności statutowej Wnioskodawcy.

Zatem świadczenie ww. usług realizowanych w ramach nieodpłatnych konkursów i wystaw pozostaje poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym wyłącznie opłaty ze sprzedaży usług organizacji koncertów muzycznych, pobierane od wyszczególnionych we wniosku podmiotów, będą stanowiły u Wnioskodawcy obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi organizacji odpłatnych koncertów muzycznych są usługami kulturalnymi, podlegają podatkowi VAT i nie mogą korzystać ze zwolnienia uznać należało za prawidłowe.

Ad. 4

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy także kwestii uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku od towarów i usług w sytuacji osiągnięcia sprzedaży w wysokości 175 tys. zł, na którą składać się będą: 104 tys. z rachunków za koncerty zespołów muzycznych, 40 zł za zajęcia edukacyjne, 29 tys. z darowizn na realizację celów statutowych. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż organizuje działalność rekreacyjną, która jest bezpłatna.

W tym miejscu wskazać należy, iż tut. organ nie dokonuje analizy podanych przez Wnioskodawcę kwot, jednakże odnosi się do kwestii faktycznego zaliczenia do sprzedaży opodatkowanej kwot uzyskanych przez Wnioskodawcę z tytułu świadczonych przez niego usług.

Jak wskazano wyżej art. 113 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy o VAT do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Skoro zatem jak wynika z rozważań poczynionych w punktach 1, 2 i 3 darowizny pozostają poza zakresem ustawy o VAT a usługi edukacyjne realizowane w ramach nauki języków obcych korzystają ze zwolnienia od podatku, zatem na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy o VAT nie bierze się ich pod uwagę przy ustalaniu wartości sprzedaży opodatkowanej.

Natomiast usługi edukacyjne w zakresie gry na gitarze, gitarze basowej, fortepianie, keyboardzie i zajęć wokalnych w zakresie nauki śpiewu, zajęć plastycznych, modelarskich, nauki tańca artystycznego, baletu, tańca flamenco, rytmiki jak również usługi organizowania koncertów muzycznych stanowią czynności opodatkowane, zatem należy je wliczyć do sprzedaży, stanowiącej obrót uprawniający do zwolnienia.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca prowadzi również działalność rekreacyjną, której celem jest odpoczynek, rozrywka lub rozwój własny w czasie wolnym dzieci i młodzieży. Udział w przedsięwzięciach rekreacyjnych nie podlega opłacie ze strony uczestników lecz jest całkowicie finansowany w formie darowizny.

Ponieważ Wnioskodawca wskazał, iż środki z otrzymywanych darowizn przeznaczone są na finansowanie ogólnych kosztów działalności statutowej Stowarzyszenia tut. organ uznał, iż działalność rekreacyjna Wnioskodawcy jest finansowana właśnie z tych środków, przeznaczonych na ogólną działalność Wnioskodawcy, innymi słowy tut. organ przyjmuje, że nie występuje tu taka sytuacja, w której Proboszcz finansuje konkretną usługę świadczoną przez Wnioskodawcę na rzecz dzieci i młodzieży.

Tym samym tut. organ uznał, iż działalność rekreacyjna jest działalnością nieodpłatną Wnioskodawcy.

Zatem świadczone przez Wnioskodawcę nieodpłatnie usługi rekreacyjne stanowią bezsprzecznie usługi realizowane w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy, bowiem należą one do ogólnej działalności statutowej Wnioskodawcy.

Nie wystąpi tym samym nieodpłatne świadczenie usług uznane za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Świadczenie ww. usług rekreacyjnych pozostaje poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem jeżeli wartość sprzedaży z tytułu świadczenia usług edukacyjnych w zakresie gry na gitarze, gitarze basowej, fortepianie, keyboardzie i zajęć wokalnych w zakresie nauki śpiewu, zajęć plastycznych, modelarskich, nauki tańca artystycznego, baletu, tańca flamenco, rytmiki jak również usług organizowania koncertów muzycznych nie przekroczyła w całym 2011r. kwoty 150.000 zł to w 2012r. Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia określonego przepisem art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Jeżeli w 2012r. ww. sprzedaży przekroczy kwotę 150.000 zł to w 2013r. Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia określonego przepisem art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Przy czym należy mieć na uwadze postanowienia przepisu art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, który stanowi, iż jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia, pod warunkiem:

  1. sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1, oraz
  2. przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.

Biorąc pod uwagę powyższy przepis art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli wartość sprzedaży z tytułu świadczenia usług edukacyjnych w zakresie gry na gitarze, gitarze basowej, fortepianie, keyboardzie i zajęć wokalnych w zakresie nauki śpiewu, zajęć plastycznych, modelarskich, nauki tańca artystycznego, baletu, tańca flamenco, rytmiki jak również usług organizowania koncertów muzycznych, przekroczyła w jakimkolwiek momencie 2011r. kwotę 150.000 zł Wnioskodawca utracił prawo do zwolnienia, i z momentem przekroczenia kwoty 150.000 zł powstał u Wnioskodawcy obowiązek podatkowy.

Opodatkowaniu podlegała nadwyżka ponad te kwotę.

Biorąc pod uwagę powyższy przepis art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli wartość sprzedaży z tytułu świadczenia usług edukacyjnych w zakresie gry na gitarze, gitarze basowej, fortepianie, keyboardzie i zajęć wokalnych w zakresie nauki śpiewu, zajęć plastycznych, modelarskich, nauki tańca artystycznego, baletu, tańca flamenco, rytmiki jak również usług organizowania koncertów muzycznych, przekroczy w jakimkolwiek momencie 2012r. kwotę 150.000 zł (w sytuacji gdy nie przekroczyła tej kwoty już w 2011r.) Wnioskodawca utraci prawo do zwolnienia, i z momentem przekroczenia kwoty 150.000 zł powstanie u Wnioskodawcy obowiązek podatkowy.

Opodatkowaniu podlegać będzie nadwyżka ponad te kwotę. Czyli kwotę uprawniającą do zwolnienia Wnioskodawca może już przekroczyć w trakcie 2012r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż tylko kwotę ze sprzedaży usług organizowania koncertów muzycznych należy brać pod uwagę przy ustalania wartości sprzedaży opodatkowanej uprawniającej do zwolnienia od podatku z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT należało uznać za nieprawidłowe.

Za nieprawidłowe uznać należy również stanowisko Wnioskodawcy, iż do obrotu uprawniającego do zwolnienia należy brać obrót z danego roku (za cały rok) bowiem jak wykazano wyżej Wnioskodawca może utracić prawo do zwolnienia również w trakcie danego roku.

Ad. 5.

Odnośnie kwestii zaliczenia do sprzedaży opodatkowanej kwot z tytułu sprzedaży usług organizowania koncertów muzycznych, usług edukacyjnych oraz darowizn poczyniono rozważania w punkcie 4.

Natomiast jeżeli w strukturze sprzedaży pojawi się dodatkowa pozycja podlegająca opodatkowaniu, to dopiero w zależności od tego jaka będzie łączna wartość sprzedaży opodatkowanej z tytułu świadczenia usług, Wnioskodawca zachowa lub utraci prawo do zwolnienia podmiotowego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż do momentu, w którym sprzedaż usług organizowania koncertów muzycznych nie przekroczy kwoty 150.000 zł rocznie lub w strukturze sprzedaży pojawi się dodatkowa pozycja podlegająca opodatkowaniu w następnym roku Stowarzyszenie będzie podatnikiem podatku VAT należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (gdyby konkretne usługi realizowane a ramach działalności rekreacyjnej były usługami, za które pobierana jest odpłatność, ponoszona przez osoby trzecie) działalność lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj