Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-623/14-4/KS
z 16 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2014 r. (data wpływu 24 marca 2014 r.) uzupełnionego pismem z dnia 20 maja 2014 r. (data wpływu 23 maja 2014 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 15 maja 2014 r. nr IPPB4/415-219/14-2/JK4, IPPB4/415-218/14-2/JK4 o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży gospodarstwa rolnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 24 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży gospodarstwa rolnego.


Z uwagi na braki formalne, pismem nr IPPB4/415-219/14-2/JK4, IPPB4/415-218/14-2/JK4 z dnia 15 maja 2014 r. (data nadania 20 maja 2014 r., data doręczenia 23 maja 2014 r.) tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku.

Pismem z dnia 20 maja 2014 r. (data nadania 20 maja 2014 r., data wpływu 23 maja 2014 r.) Wnioskodawca uzupełniła wniosek w terminie.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest właścicielem niezabudowanej nieruchomości o łącznym obszarze 25,1987 ha, na której prowadzi gospodarstwo rolne. Nieruchomość ta składa się z działek: nr 208 o obszarze 0,7200 ha oznaczona jako grunty orne RIIIb i RIVa; nr 210/4 o obszarze 0,0653 ha oznaczona jako grunty orne RIIIb, nr 210/5 o obszarze 0,7947 ha oznaczona jako grunty orne RIIIb i RIVa, pastwiska trwałe Ps IV, rowy W oraz drogi dr; nr 294 o obszarze 0,8100 ha oznaczona jako grunty orne RIIIb, RV i RVI; nr 340 o obszarze 4,3800 ha oznaczona jako grunty orne RIVa, RIVb, RV, RVI oraz lasy Ls V; nr 355/7 o obszarze 4,0000 ha oznaczona jako grunty orne RIIIa, RIIIb, RIVa i RIVb; nr 368/4 o obszarze 3,1099 ha oznaczona jako grunty orne RVI, pastwiska trwałe PsVI, lasy LsVI oraz nieużytki N; nr 441 o obszarze 0,3404 ha oznaczona jako grunty orne RIVb, RV i RVI; nr 442 o obszarze 0,3326 ha oznaczona jako grunty orne RV i RVI; nr 443 o obszarze 0,3290 ha oznaczona jako grunty orne RIVa i RV; nr 444 o obszarze 0,2552 ha oznaczona jako grunty orne RIVa, RV i RVI; nr 445 o obszarze 0,3327 ha oznaczona jako grunty orne RIVa, RV i RVI; nr 446 o obszarze 0,3041 ha oznaczona jako grunty orne RIVa i RV; nr 447 o obszarze 0,3326 ha oznaczona jako grunty orne RIVa; nr 448 o obszarze 0,3226 ha oznaczona jako grunty orne RIVa i RV; nr 449 o obszarze 0,3327 ha oznaczona jako grunty orne RIVa i RVI; nr 450 o obszarze 0,3225 ha oznaczona jako grunty orne RIVa i RV; nr 451 o obszarze 0,3327 ha oznaczona jest jako grunty orne RVI; nr 452 o obszarze 0,3226 ha oznaczona jako grunty orne RIVa; nr 453 o obszarze 0,3180 ha oznaczona jako grunty orne RVI; nr 454 o obszarze 0,3225 ha oznaczona jest jako grunty orne RIVa i RVI; nr 455 o obszarze 0,3067 ha oznaczona jako grunty orne RIVa i RVI; nr 211 o obszarze 1,4000 ha oznaczona grunty orne RIIIb i RIV oraz pastwiska trwałe PsIV; nr 212 o obszarze 0,2700 ha oznaczona jako grunty orne RIVa oraz pastwiska trwałe PsV; nr 213/3 o obszarze 1,8419 ha oznaczona jako grunty orne RIIIb i RIVa oraz pastwiska trwałe PsIV; nr 355/5 o obszarze 3,0000 ha oznaczona jako grunty orne RIIIa, RIVb, RIVa i RV; wykorzystywanych wyłącznie na działalność rolniczą nie będącą działami specjalnymi produkcji rolnej, także w odniesieniu do ich części oznaczonych jako lasy, nieużytki, rowy i drogi. Powierzchnia użytków rolnych tego gospodarstwa wynosi 22,5375 ha, a gruntów nie będących użytkami rolnymi wynosi 2,6612 ha, z czego na lasy przypadają 2,4833 ha, nieużytki 0,1479 ha, rowy 0,0100 ha i drogi 0,0200 ha. Nieruchomość ta położona jest w terenie, który nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, oraz nie były wydawane dla niej, ani żadnej z jej części decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Nieruchomość tę Wnioskodawca nabył w 2014 roku w celu prowadzenia na niej gospodarstwa rolnego, na podstawie umowy zawartej w trybie art. 453 k.c., tj. w zamian za zwolnienie Spółki z długu w postaci obowiązku wypłaty Wnioskodawcy jako jej wspólnikowi osiągniętych zysków, po ich opodatkowaniu. Nieruchomość ta mimo, że objęta jest czterema księgami wieczystymi, to w myśl przepisu art. 2 ustawy o podatku rolnym jest gospodarstwem rolnym, bowiem jej obszar fizyczny wynosi 25,1987 ha, w tym użytków rolnych o powierzchni 22,5375 ha, oczywiście spełniając tym samym postulat powierzchni minimalnej. W zakresie prowadzonego gospodarstwa rolnego Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, oraz nie prowadzi na tej nieruchomości działów specjalnych produkcji rolnej, nie osiągając z tego tytułu przychodów i nie prowadząc żadnej ewidencji podatkowej w tym zakresie. Na terenie oznaczonym jako lasy nie jest prowadzona gospodarka leśna, która mogłaby determinować inną kwalifikację działalności, aniżeli rolniczą. Powyższe gospodarstwo rolne nie wchodzi w skład prowadzonego przez Wnioskodawcę na swoje imię przedsiębiorstwa, zajmującego się pozarolniczą działalnością gospodarczą, która to działalność nie polega ani na pośrednictwie w obrocie nieruchomościami, ani także na nabywaniu nieruchomości celem ich dalszej sprzedaży, nie posiadając w tym zakresie również jakichkolwiek uprawnień.


Z uwagi na planowaną koncentrację gruntów w innym terenie, na których nadal zamierza prowadzić gospodarstwo rolne, Wnioskodawca rozważa sprzedaż ww. nieruchomości, nie mogąc wykluczyć, iż cena uzyskana za tę nieruchomość będzie wyższą od kosztów jej nabycia. Na tle powyższego stanu faktycznego, przy uwzględnieniu zdarzenia przyszłego, jakim jest sprzedaż ww. nieruchomości i mając na uwadze utrwaloną linię Izb Skarbowych w zakresie udzielania odpowiedzi dotyczących podatku dochodowego od sprzedaży gruntów nie będących użytkami rolnymi, a obszarowo wchodzących w skład gospodarstw rolnych, mimo że nieruchomość w całości wykorzystywana jest wyłącznie na działalność rolniczą nie będącą działami specjalnymi produkcji rolne.


Pismem z dnia 20 maja 2014 r. (data wpływu 23 maja 2014 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 15 maja 2014 r. nr IPPB4/415-219/14-2/JK4, IPPB4/415-218/14-2/JK4 Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku. W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca poinformował, że:


  • przeniesienie na własność przedmiotowej nieruchomości w trybie art. 453 kc nastąpiło w dniu 23 lutego 2014 r., aktem notarialnym z tego dnia,
  • w związku z planowaną sprzedażą przedmiotowej nieruchomości nie utraci ona charakteru rolnego,
  • nie nastąpiło i nie nastąpi przekształcenie sposobu użytkowania przedmiotowej nieruchomości i będzie ona nadal użytkowana rolniczo.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy mimo powstania na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązku podatkowego wskutek sprzedaży przedmiotowej nieruchomości przed upływem lat 5 od jej nabycia, a także uzyskaniu za tę nieruchomość ceny wyższej od kosztów jej nabycia przy braku utraty przez nią charakteru rolnego, Wnioskodawca będzie korzystał ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w całości w odniesieniu do przychodu uzyskanego za grunty stanowiące użytki rolne, a w odniesieniu do przychodu uzyskanego za grunty nie będące użytkami rolnymi zostanie opodatkowany na zasadach ogólnych, tj. w wysokości 19% od różnicy pomiędzy osiągniętym przychodem a kosztami ich nabycia?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Mając na uwadze dyspozycję art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli nawet sprzedaż przedmiotowej nieruchomości nastąpi przed upływem pięciu lat od jej nabycia, to Wnioskodawca będzie w całości korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowym w zakresie przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów stanowiących użytki rolne, bowiem: sprzedaż nie nastąpi w wykonaniu pozarolniczej działalności gospodarczej; grunty stanowiące użytki rolne wykorzystywane są wyłącznie na działalność rolniczą, nie będącą działami specjalnymi produkcji rolnej; nastąpi sprzedaż całego gospodarstwa rolnego; sprzedaż wchodzących w skład przedmiotowej nieruchomości użytków rolnych nie spowoduje utraty przez nie charakteru rolnego. Natomiast w odniesieniu do przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów nie będących użytkami rolnymi, która nastąpi przed upływem pięciu lat od ich nabycia, Wnioskodawca zostanie opodatkowany na zasadach ogólnych, tj. w wysokości 19% od różnicy pomiędzy osiągniętym przychodem a kosztami ich nabycia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie skutków podatkowych sprzedaży gospodarstwa rolnego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) -c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., Nr 361, z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  • nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  • spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  • prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) – c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W świetle powyższego przepisu każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy stanowi źródło przychodów, jeżeli zostanie dokonana w określonym czasie, tj. przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment ich nabycia, aby ustalić czy powstanie przychód ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy oraz jakie brzmienie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie miało zastosowanie przy ewentualnym określeniu właściwej podstawy prawnej normującej zasady opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości (udziału w nieruchomości).


Wskazać należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „nabycia”, a tym bardziej nie określa szczególnych sposobów nabycia, należy więc - mając przy tym na uwadze jego znaczenie językowe - odwołać się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2014 poz 121).

Instytucja świadczenia w miejsce wypełnienia (datio in solutum) została uregulowania w art. 453 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli dłużnik w celu zwolnienia się ze zobowiązania spełnia za zgodą wierzyciela inne świadczenie, zobowiązanie wygasa. Umowa datio in solutum ma charakter odpłatnej umowy rozporządzającej, gdyż wierzyciel w miejsce dotychczasowego roszczenia uzyskuje inne.


Tak więc w przedmiotowej sprawie czynność prawna polegająca na przeniesieniu na rzecz Wnioskodawcy własności nieruchomości, w zamian za zwolnienie dłużnika z długu, stanowi odpłatne nabycie przedmiotowej nieruchomości, bowiem nie następuje pod tytułem darmym. W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego skutek prawny umowy sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, zawartej w formie aktu notarialnego, prowadzi do wygaśnięcia zobowiązania u dłużnika, ale także powoduje przeniesienie własności nieruchomości na rzecz nowego właściciela – Wnioskodawcy.


Z uwagi zatem na fakt, że Wnioskodawca nabył niezabudowaną nieruchomość na podstawie umowy sprzedaży zawartej w formie aktu notarialnego w dniu 23 lutego 2014 r., sprzedaż tej nieruchomości przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie, będzie stanowiło źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Przy czym w rozpatrywanym przypadku zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r.


Ustawą z dnia 06 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 ze zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów (poniesionej straty) od dnia 01 stycznia 2009 r.


W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

W myśl art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.


Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej, którą zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.


W świetle powyższego, definicję kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości ustawodawca precyzuje poprzez bezpośrednie wskazanie, że koszty takie stanowią m.in. udokumentowane koszty nabycia tej nieruchomości. Zatem określając koszty uzyskania przychodu należy brać pod uwagę te wydatki, które mają bezpośredni wpływ na uzyskany przychód.

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, wolne od podatku są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.


Ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1381 z późn. zm.), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Natomiast w myśl art. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Uszczegółowiając, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów, należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. nr 38, poz. 454 z późn.) w brzmieniu obowiązującym od 31 grudnia 2013 r. oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.


Zgodnie z § 67 użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:


  1. grunty rolne,
  2. grunty leśne,
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane,
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R,
  5. (uchylony),
  6. grunty pod wodami,
  7. tereny różne oznaczone symbolem -Tr.

Stosownie natomiast do § 68 ust. 1 grunty rolne dzielą się na:


  1. użytki rolne, do których zalicza się:
    1. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
    2. sady, oznaczone symbolem - S,
    3. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
    4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
    5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem - Br,
    6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
    7. grunty pod rowami, oznaczone symbolem - W,
    8. grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem - Lzr,
  2. nieużytki, oznaczone symbolem – N.

Z treści powołanych przepisów wynika, że zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia łącznie następujących przesłanek:


  • zbywane grunty muszą być zakwalifikowane, jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni, co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy, co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu.


Należy także zauważyć, że art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, dotyczy sprzedaży całości lub części nieruchomości rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, co oznacza, że transakcja może obejmować wszystkie nieruchomości wchodzące w skład tego gospodarstwa rolnego, bądź niektóre z nich.


Mając na względzie opisane zdarzenie przyszłe oraz powołane uregulowania prawne stwierdzić należy, że przychód uzyskany przez Wnioskodawcę ze sprzedaży nieruchomości lub jej części stanowiącej gospodarstwo rolne, w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, korzystał będzie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ale wyłącznie w zakresie w jakim dotyczy przychodu przypadającego na grunty zakwalifikowane jako użytki rolne. Natomiast przychód uzyskany przez Wnioskodawcę z zamierzonej sprzedaży nieruchomości, w części przypadającej na grunty, które nie są użytkami rolnymi nie będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz będzie podlegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym według zasad określonych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W sytuacji gdy sprzedaż gruntów, nie stanowiących użytków rolnych nastąpi przed upływem pięciu lat od daty nabycia, Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu cenę ich nabycia wskazaną w akcie notarialnym, w części przypadającej na grunty, będące przedmiotem odpłatnego zbycia.


W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ,ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj