Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-331/14/BS
z 23 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2014 r. (data wpływu 31 marca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 6 czerwca 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży wyrobów „flaki” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 marca 2014 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 6 czerwca 2014 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży wyrobów „flaki”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W dniu 1 marca 2011 r. Wnioskodawca zwrócił się do Departamentu Metodologii, Standardów i Rejestrów GUS za pośrednictwem Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur w Łodzi o wyjaśnienie dlaczego uznano, że wyroby Wnioskodawcy, tj. "flaki" mieszczą się w grupowaniu PKWiU 10.89.11.00 „Zupy i buliony oraz przetwory z nich” a nie PKWiU 10.85.11.0 „Gotowe posiłki i dania na bazie mięsa, podrobów lub krwi”. Wnioskodawca otrzymał wyjaśnienie z dnia 5 kwietnia 2011 r., które jest nieprecyzyjne, gdyż dotyczy grupowania PKWiU 10.85.13.0 „Gotowe posiłki i dania na bazie warzyw” - brak jest odpowiedzi na temat grupowania PKWiU 10.85.11 „Gotowe posiłki i dania na bazie mięsa, podrobów lub krwi”. Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że tego typu produkty tj. „flaki” co do zasady grupowane są w PKWiU 10.85.11 i podlegają stawce VAT 5%. Aktualnie Wnioskodawca stosuje do tych wyrobów stawkę VAT 8%, opierając się na dotychczasowym stanowisku Urzędu Statystycznego z dnia 5 kwietnia 2011 r.

W związku z wezwaniem organu o jednoznaczne wskazanie klasyfikacji statystycznej dla sprzedawanych towarów Wnioskodawca wskazał, że „przedmiotowy wyrób jest mieszaniną kilku całkowicie odmiennych komponentów, tj. flaków, warzyw oraz rosołu drobiowego, pakowanych w jednolitym opakowaniu, przez co stanowi wyrób gotowy do spożycia, należy go „zakwalifikować pod numerem” PKWiU 10.85.11 „Gotowe posiłki i dania na bazie mięsa, podrobów i krwi”, gdyż jest to posiłek w ostatecznej formie i powinien być traktowany jako posiłek gotowy”.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Jaką stawkę podatku od towarów i usług powinniśmy zastosować przy sprzedaży flaków, tj.:


Flaki ... wołowe,

Flaki pikantne ... wołowe,

Flaki ... w rosole wołowe,

Flaki ... w pomidorach wołowo-wieprzowe,

Flaki cielęce ...,

Flaki wieprzowe ...,

Flaki Myśliwskie,

Flaki wołowe skondensowane,

Flaki w pomidorach skondensowane wieprzowo-wołowe,

w sytuacji gdy Wnioskodawca uważa, że produkty te powinny być zakwalifikowane w PKWiU 10.85.11?


Wnioskodawca uważa, że Urząd Statystyczny dokonał błędnej klasyfikacji przedmiotowego wyrobu oznaczając go pod numerem 10.89.11 („Zupy i buliony oraz przetwory z nich”), podczas gdy prawidłowym oznaczeniem winno być 10.85.11 („Gotowe posiłki i dania na bazie mięsa, podrobów lub krwi”). Wynika to z faktu, że przedmiotowy wyrób jest mieszaniną kilku całkowicie odrębnych komponentów, tj. flaków, warzyw oraz rosołu drobiowego, pakowanych w jednolitym opakowaniu, przez co stanowi wyrób gotowy do spożycia. Jest to rezultatem sposobu przygotowania wskazanej powyżej mieszaniny, gdyż opierając się na literalnej wykładni klasyfikacji 10.89.11 wywar przygotowany do ww. produktu powinien być sporządzony na bazie flaków, co oznacza, iż wskazany produkt nie powinien być traktowany jako zupa, gdyż składa się z kilku komponentów łączonych w procesie produkcyjnym, co oznacza, iż jest to posiłek w ostatecznej formie i jako taki powinien być traktowany. Należy nadmienić, iż produkt ten powszechnie występuje w obrocie handlowym jako gotowy posiłek. Przy czym produkty te klasyfikowane są pod numerem 10.85.11 i podlegają stawce 5 % podatku VAT. Stan ten dotyczy nie tylko produktów o zbliżonym profilu, ale także produktów bezpośrednio konkurujących z wyrobami wytwarzanymi przez Wnioskodawcę. Taka sytuacja wydaje się niemożliwa do pogodzenia z koncepcją jednolitości stawek podatkowych wynikającą z art. 98 ust. 3 Dyrektywy 2006/112/WE, który wskazuje: „Przy stosowaniu stawek obniżonych przewidzianych w ust. 1 do poszczególnych kategorii towarów, państwa członkowskie mają stosować nomenklaturę scaloną, aby precyzyjnie określić zakres danej kategorii”, oznacza to, iż Dyrektywa w sposób jednoznaczny konstytuuje konieczność jednolitej klasyfikacji obniżonych stawek podatku VAT. Oznacza to, że niedopuszczalnym jest stosowanie rozbieżnych stawek podatku VAT dla tych samych produktów. W przypadku flaków taka sytuacja ma miejsce, gdyż jak wskazano powyżej większość wyrobów będących w obrocie jest sklasyfikowana pod numerem 10.85.11. Stanowi to jednoznaczne naruszenie nie tylko regulacji wynikających z Dyrektywy VAT, ale także zasad konkurencji, gdyż Spółka ma obowiązek odprowadzania wyższej stawki podatku VAT. Istotnym elementem jest status informacji wydawanej przez Urząd Statystyczny. Zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego poglądem, informacja ta nie ma charakteru wiążącego dla podatnika.

Pogląd ten zasługuje na uwzględnienie, gdyż należy jednoznacznie stwierdzić, że w sytuacji dokonania błędnej interpretacji przez organ statystyczny, tak jak miało to miejsce w przypadku flaków istnieje możliwość stosowania stawki podatku VAT, która nie wynika z załączonego stanowiska.

W związku z powyższym Spółka uważa, że organ statystyczny dokonał błędnej klasyfikacji, przyjmując, że wyrób „flaki” jest zupą lub bulionem, a nie wyrobem gotowym do spożycia w związku z czym powinno podlegać 5% stawce podatku VAT, a nie jak wynika z przedstawionej klasyfikacji 8% stawce, dlatego też pytanie o interpretację jest zasadne.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Na wstępie wskazać należy, że Minister Finansów nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – PKWiU (Dz. U. Nr 20, poz. 1293 ze zm.).

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


Ponadto, w myśl art. 41 ust. 2a, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 42 wskazano na „Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%” (PKWiU ex 10.85.1).

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

Ponadto zgodnie z pkt 1) objaśnień do załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

W załączniku nr 10 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, w pozycji 28 wymienione zostały również „Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%” (PKWiU ex 10.85.1).


W tym miejscu wskazać należy, iż z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU wynika, że grupowanie PKWiU 10.85 obejmuje:


  • gotowe (tj. przygotowane, przyprawione i ugotowane) posiłki i dania, zamrożone lub pakowane próżniowo lub w puszkach, składające się co najmniej z dwóch różnych składników (z wyłączeniem przypraw), które zwykle są pakowane i etykietowane z przeznaczeniem na sprzedaż, w tym dania regionalne i narodowe.


Natomiast klasa ta nie obejmuje:


  • świeżej żywności lub żywności składającej się z mniej niż dwóch składników, sklasyfikowanej w odpowiednich grupowaniach działu 10,
  • gotowej żywności łatwo psującej się, sklasyfikowanej w 10.89.19.0,
  • sprzedaży hurtowej gotowych posiłków i dań, sklasyfikowanej w 46.38,
  • sprzedaży detalicznej gotowych posiłków i dań w sklepach, sklasyfikowanej w odpowiednich grupowaniach działu 47,
  • usług przygotowywania posiłków do bezpośredniego spożycia, sklasyfikowanego w odpowiednich podklasach działu 56.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca produkuje wyrób „flaki”, które sprzedaje pod wskazanymi nazwami handlowymi w postaci gotowego posiłku.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że o ile opisane wyżej produkty mieszczą się – jak wskazano w uzupełnieniu wniosku - w PKWiU w grupowaniu 10.85.1 - jako gotowe posiłki i dania, a podana klasyfikacja jest prawidłowa, to ich dostawa podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 5%, zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy i poz. 28 załącznika nr 10 do ustawy.

Nadmienia się, że niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę, a w przypadku ustalenia w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej odmiennego od przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku wyrobów) interpretacja indywidualna nie wywrze skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – ( t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj