Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-387/14/JJ
z 17 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 kwietnia 2014r. (data wpływu 17 kwietnia 2014r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2014r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca przystąpił do przetargu dotyczącego dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

W wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego Wnioskodawca zawarł umowę, w której zobowiązał się m.in. do dostawy sprzętu komputerowego dla szkół wyższych (uniwersytetów) oraz szkół publicznych, organizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Stroną umowy z Wnioskodawcą są zarówno uniwersytety, jak i jednostki samorządu terytorialnego, będące organami prowadzącymi szkoły publiczne. Dostawy sprzętu komputerowego będącego przedmiotem umowy będą wykonywane do oraz dla placówek oświatowych wskazanych w załączniku do umowy to jest szkół publicznych i szkół wyższych. Zgodnie z umową kupujący będzie się ubiegał o zgodę na zastosowanie stawki 0 % VAT, o której mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 a) ustawy o VAT, dostawa sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych jest objęta 0 % stawką VAT, przy czym wyłącznie po spełnieniu warunków określonych w ust. 13-15 powołanego przepisu.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy powyższa regulacja winna znaleźć zastosowanie do sprzedaży elementów takich jak:

  1. Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych: codec Cisco SX20 - samodzielne specjalizowane urządzenie (do montażu na ścianie) wyposażone we własne zasilanie oraz zintegrowane (wbudowane) oprogramowanie oraz złącza transmisji danych cyfrowych (HDMI, Ethernet itp). Konwertuje ono sygnał wizyjny z kamery na strumień danych skierowany do sieci oraz na dołączone urządzenia wizualizacyjne (monitor/projektor).
  2. Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych: integrator AVZ-SYC (Avizia) - samodzielne urządzenie z własnym zasilaniem i wbudowanym oprogramowaniem włącza się pomiędzy terminal zarządzający tablicą, kodek i tablicę multimedialną. Pozwala wyświetlać na tablicy zawartość ekranu terminala roboczego jednocześnie z obrazem generowanym przez system wideokonferencyjnym (np. kodek SX20). Jest to silnie specjalizowane urządzenie wielostronnej transmisji danych cyfrowych pomiędzy kilkoma urządzeniami jednocześnie.
  3. Specjalistyczny komputer stacjonarny z monitorem Cisco EX60 - silnie specjalizowany komputer z własnym wbudowanym oprogramowaniem (specjalizowany system operacyjny ze zbiorem funkcji komunikacji) z wbudowanym monitorem, kamerą, głośnikami oraz portami Ethernet, HDMI itp. Stanowi specjalizowany komputer wchodzący w skład zestawu przeznaczony do komunikacji nauczycieli z uczniami na odległość poprzez przekaz jednoczesny głosu, obrazu i danych.
  4. Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych: punkt dostępowy/access point Cisco CAP260I-E - stanowi samodzielne i odrębnie zasilane urządzenie z anteną wewnętrzną montowane na sufitach, ścianach lub na elementach ruchomych dla budowy sieci komputerowej WiFi. Jest to urządzenie transmitujące dane cyfrowe z urządzeń końcowych i innych urządzeń transmisji danych (komputery, switche, routery, kodeki etc) do sieci komputerowej z konwersją sygnału radiowego do elektrycznego.
  5. Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych, codec Cisco C40 - stanowi samodzielne specjalizowane urządzenie (do montażu np. na półce) wyposażone we własne zasilanie oraz zintegrowane (wbudowane) oprogramowanie oraz złącza transmisji danych cyfrowych (HDMI, Ethernet itp). Jest to urządzenie transmisji danych cyfrowych konwertujące sygnał wizyjny z kamery na strumień danych skierowany do sieci oraz na dołączone urządzenia wizualizacyjne (monitor/ projektor).
  6. Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych: router Cisco 2921 - stanowi samodzielne specjalizowane urządzenie wyposażone we własne zasilanie oraz zintegrowane (wbudowane) oprogramowanie oraz różnorodne złącza transmisji danych cyfrowych (FDDI, Ethernet, Frame Relay, E1/T1 itp). Router jest podstawowym urządzeniem transmisji danych pomiędzy różnorodnymi sieciami komputerowymi działającym w warstwie sieciowej modelu OSI/ISO (L3)
  7. Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych: przełącznik (inaczej switch) Catalyst 3850-24P-S - stanowi samodzielne specjalizowane urządzenie wyposażone we własne zasilanie oraz zintegrowane (wbudowane) oprogramowanie oraz różnorodne złącza transmisji danych cyfrowych typu Ethernet. Przełącznik (switch) jest podstawowym urządzeniem transmisji danych w lokalnej sieci komputerowej działającym w warstwie łącza danych modelu OSI/ISO (L2).
  8. Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych: zewnętrzny punkt dostępowy/ access point Cisco CAP2602E-E - Stanowi samodzielne i odrębnie zasilane urządzenie z anteną zewnętrzną montowane na sufitach, ścianach lub na elementach ruchomych w celu budowy sieci komputerowej WiFi. Urządzenie to transmituje dane cyfrowe z urządzeń końcowych i innych urządzeń transmisji danych (komputery, switche, routery, kodeki etc) do sieci komputerowej z konwersją sygnału radiowego do elektrycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dostawa następujących elementów sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych, tj. szkół wyższych (uniwersytetów) oraz szkół publicznych, może podlegać opodatkowaniu 0 % stawką podatku VAT, po spełnieniu warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy o VAT:

  1. Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych: codec Cisco SX20;
  2. Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych: integrator AVZ-SYC (Avizia);
  3. Specjalistyczny komputer stacjonarny z monitorem Cisco EX60;
  4. Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych: punkt dostępowy/ access point Cisco CAP260I-E;
  5. Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych, codec Cisco C40;
  6. Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych: router CISC02921;
  7. Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych: przełącznik Catalyst 3850-24P-S;
  8. Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych: punkt dostępowy/ access point Cisco CAP2602E-E.

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa wskazanych elementów sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych winna być kwalifikowana jako podlegająca opodatkowaniu 0 % stawką VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146 f, stawka podatku wynosi 23%. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych - przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15. Według art. 43 ust. 9 ustawy, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy. W załączniku tym wymieniono:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych;
  2. Drukarki;
  3. Skanery;
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących);
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a). Zgodnie z ust. 15 tego artykułu, dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca, niezależnie od tego, iż zawarł umowę m.in. z jednostką samorządu terytorialnego, realizować będzie dostawy bezpośrednio na rzecz określonych w ustawie o VAT placówek oświatowych, tym samym pierwszy z wymogów ustawy o VAT uznać należy za spełniony. Wnioskodawca posiadać będzie również stosowne dokumenty odpowiednio potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, których kopie następnie Wnioskodawca przekaże do właściwego urzędu skarbowego.

Jedyną zatem wątpliwość Wnioskodawca powziął w związku z kwalifikacją sprzętu komputerowego, będącego przedmiotem umowy, jako spełniającego wymogi wskazane w załączniku nr 8 do ustawy o VAT.

Odnosząc się zatem kolejno do klasyfikacji mającego być dostarczonym sprzętu komputerowego, wskazuje się, co następuje:

  1. Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych: codec Cisco SX20;
  2. Urządzenia do transmisji danych zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy o VAT pod pozycją nr 5. Opierając się na faktycznym zastosowaniu oraz funkcji, jakie spełnia wzmiankowane urządzenie, stanowiąc specjalizowany sprzęt komputerowy, konwertujący sygnał wizyjny z kamery na strumień danych skierowany do sieci oraz na dołączone urządzenia wizualizacyjne, można uznać je za urządzenie do transmisji danych, wymienione w punkcie 5 załącznika nr 8.
  3. Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych: integrator AVZ-SYC (Avizia);

Urządzenia do transmisji danych zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy o VAT pod pozycją nr 5. Opierając się na faktycznym zastosowaniu oraz funkcji, jakie spełnia wzmiankowane urządzenie, stanowiąc specjalizowany sprzęt komputerowy służący do wielostronnej transmisji danych cyfrowych pomiędzy kilkoma urządzeniami jednocześnie, można uznać je za urządzenie do transmisji danych, wymienione w punkcie 5 załącznika nr 8.

  1. Specjalistyczny komputer stacjonarny z monitorem Cisco EX60;
  2. Komputery stacjonarne zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy o VAT pod pozycją nr 1. Opierając się na faktycznym zastosowaniu oraz funkcji, jakie spełnia wzmiankowane urządzenie, stanowiąc specjalizowany komputer stacjonarny przeznaczony do komunikacji na odległość, można je uznać za komputer stacjonarny wymieniony w punkcie 1 załącznika nr 8.
  3. Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych: punkt dostępowy/access point Cisco CAP260I - E;

Urządzenia do transmisji danych zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy o VAT pod pozycją nr 5. Opierając się na faktycznym zastosowaniu oraz funkcji, jakie spełnia wzmiankowane urządzenie, stanowiąc specjalizowany sprzęt komputerowy, transmitujący dane cyfrowe z urządzeń końcowych i innych urządzeń transmisji danych do sieci komputerowej z konwersją sygnału radiowego do elektrycznego, można uznać je za urządzenie do transmisji danych, wymienione w punkcie 5 załącznika nr 8.

1) Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych, codec Cisco C40;

Urządzenia do transmisji danych zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy o VAT pod pozycją nr 5. Opierając się na faktycznym zastosowaniu oraz funkcji, jakie spełnia wzmiankowane urządzenie, stanowiąc specjalizowany sprzęt komputerowy, konwertujący sygnał wizyjny z kamery na strumień danych skierowany do sieci oraz na dołączone urządzenia wizualizacyjne (monitor/projektor), można uznać je za urządzenie do transmisji danych, wymienione w punkcie 5 załącznika nr 8.

2) Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych: router CISCO 2921;

Urządzenia do transmisji danych zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy o VAT pod pozycją nr 5. Opierając się na faktycznym zastosowaniu oraz funkcji, jakie spełnia wzmiankowane urządzenie, stanowiąc podstawowe urządzenie transmisji danych pomiędzy różnorodnymi sieciami komputerowymi, działającymi w warstwie sieciowej modelu OSI/ISO (L3), można uznać je za urządzenie do transmisji danych, wymienione w punkcie 5 załącznika nr 8.

3) Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych: przełącznik (inaczej switch) Catalyst 3850-24P-S;

Urządzenia do transmisji danych zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy o VAT pod pozycją nr 5. Opierając się na faktycznym zastosowaniu oraz funkcji, jakie spełnia wzmiankowane urządzenie, stanowiąc podstawowe urządzenie transmisji danych w lokalnej sieci komputerowej działające w warstwie łącza danych modelu OSI/ ISO (L2), można uznać je za urządzenie do transmisji danych, wymienione w punkcie 5 załącznika nr 8.

4) Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych: zewnętrzny punkt dostępowy/ access point Cisco CAP2602E-E.

Urządzenia do transmisji danych zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy o VAT pod pozycją nr 5. Opierając się na faktycznym zastosowaniu oraz funkcji, jakie spełnia wzmiankowane urządzenie, stanowiąc specjalizowany sprzęt komputerowy, transmitujący dane cyfrowe z urządzeń końcowych i innych urządzeń transmisji danych do sieci komputerowej z konwersją sygnału radiowego do elektrycznego, można uznać je za urządzenie do transmisji danych, wymienione w punkcie 5 załącznika nr 8.

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę powyższą argumentację, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie zasługuje na uwzględnienie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Możliwość zastosowania stawki obniżonej dla określonych czynności i w określonych okolicznościach przewiduje m.in. art. 83 ustawy o VAT.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym
  3. –przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy wymieniono:

  1. jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych;
  2. drukarki;
  3. skanery;
  4. urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących);
  5. urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Jak stanowi art. 83 ust. 14 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy).

Należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Z powyższych przepisów wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych lub dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawka podatku VAT w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączeniu nr 8 do ustawy.

Z analizy ww. uregulowań wynika, że ustawodawca objął preferencyjną stawką podatku VAT – 0% dostawę konkretnego sprzętu komputerowego. Jednakże nie każda taka dostawa będzie korzystała z obniżonej stawki podatku, przepisy ustawy przewidują warunki jakie należy spełnić aby móc ją zastosować. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej lub dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym. Ustawodawca na potrzeby tego przepisu, w art. 43 ust. 9 ustawy, wymienia zamknięty katalog placówek oświatowych. Ponadto preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego. W tym celu art. 83 ust. 13 ustawy odsyła do załącznika nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m.in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki oraz skanery. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy, wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki na dostawę sprzętu komputerowego.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych będzie przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, wymieniono bowiem grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających. Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy o VAT. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary wchodzące w skład sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową VAT, tj. 23%.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca przystąpił do przetargu dotyczącego dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

W wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego Wnioskodawca zawarł umowę, w której zobowiązał się m.in. do dostawy sprzętu komputerowego dla szkół wyższych (uniwersytetów) oraz szkół publicznych, organizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Stroną umowy z Wnioskodawcą są zarówno uniwersytety, jak i jednostki samorządu terytorialnego, będące organami prowadzącymi szkoły publiczne. Dostawy sprzętu komputerowego będącego przedmiotem umowy będą wykonywane do oraz dla placówek oświatowych wskazanych w załączniku do umowy to jest szkół publicznych i szkół wyższych. Zgodnie z umową kupujący będzie się ubiegał o zgodę na zastosowanie stawki 0 % VAT, o której mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 a) ustawy o VAT, dostawa sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych jest objęta 0 % stawką VAT, przy czym wyłącznie po spełnieniu warunków określonych w ust. 13-15 powołanego przepisu.

W pytaniu Wnioskodawca zawarł hipotezę, że warunki określone w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy o VAT, będą spełnione. Jedyna wątpliwość Wnioskodawca powziął, czy sprzęt komputerowy, który będzie przedmiotem dostawy spełnia wymogi wskazane w załączniku nr 8 ustawy o VAT. Przedmiotem dostawy będą:

  1. Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych: codec Cisco SX20 - samodzielne specjalizowane urządzenie (do montażu na ścianie) wyposażone we własne zasilanie oraz zintegrowane (wbudowane) oprogramowanie oraz złącza transmisji danych cyfrowych (HDMI, Ethernet itp). Konwertuje ono sygnał wizyjny z kamery na strumień danych skierowany do sieci oraz na dołączone urządzenia wizualizacyjne (monitor/projektor).
  2. Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych: integrator AVZ-SYC (Avizia) - samodzielne urządzenie z własnym zasilaniem i wbudowanym oprogramowaniem włącza się pomiędzy terminal zarządzający tablicą, kodek i tablicę multimedialną. Pozwala wyświetlać na tablicy zawartość ekranu terminala roboczego jednocześnie z obrazem generowanym przez system wideokonferencyjnym (np. kodek SX20). Jest to silnie specjalizowane urządzenie wielostronnej transmisji danych cyfrowych pomiędzy kilkoma urządzeniami jednocześnie.
  3. Specjalistyczny komputer stacjonarny z monitorem Cisco EX60 - silnie specjalizowany komputer z własnym wbudowanym oprogramowaniem (specjalizowany system operacyjny ze zbiorem funkcji komunikacji) z wbudowanym monitorem, kamerą, głośnikami oraz portami Ethernet, HDMI itp. Stanowi specjalizowany komputer wchodzący w skład zestawu przeznaczony do komunikacji nauczycieli z uczniami na odległość poprzez przekaz jednoczesny głosu, obrazu i danych.
  4. Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych: punkt dostępowy/access point Cisco CAP260I-E - stanowi samodzielne i odrębnie zasilane urządzenie z anteną wewnętrzną montowane na sufitach, ścianach lub na elementach ruchomych dla budowy sieci komputerowej WiFi. Jest to urządzenie transmitujące dane cyfrowe z urządzeń końcowych i innych urządzeń transmisji danych (komputery, switche, routery, kodeki etc) do sieci komputerowej z konwersją sygnału radiowego do elektrycznego.
  5. Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych, codec Cisco C40 - stanowi samodzielne specjalizowane urządzenie (do montażu np. na półce) wyposażone we własne zasilanie oraz zintegrowane (wbudowane) oprogramowanie oraz złącza transmisji danych cyfrowych (HDMI, Ethernet itp). Jest to urządzenie transmisji danych cyfrowych konwertujące sygnał wizyjny z kamery na strumień danych skierowany do sieci oraz na dołączone urządzenia wizualizacyjne (monitor/ projektor).
  6. Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych: router Cisco 2921 - stanowi samodzielne specjalizowane urządzenie wyposażone we własne zasilanie oraz zintegrowane (wbudowane) oprogramowanie oraz różnorodne złącza transmisji danych cyfrowych (FDDI, Ethernet, Frame Relay, E1/T1 itp). Router jest podstawowym urządzeniem transmisji danych pomiędzy różnorodnymi sieciami komputerowymi działającym w warstwie sieciowej modelu OSI/ISO (L3)
  7. Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych: przełącznik (inaczej switch) Catalyst 3850-24P-S - stanowi samodzielne specjalizowane urządzenie wyposażone we własne zasilanie oraz zintegrowane (wbudowane) oprogramowanie oraz różnorodne złącza transmisji danych cyfrowych typu Ethernet. Przełącznik (switch) jest podstawowym urządzeniem transmisji danych w lokalnej sieci komputerowej działającym w warstwie łącza danych modelu OSI/ISO (L2).
  8. Urządzenie dla transmisji danych cyfrowych: zewnętrzny punkt dostępowy/ access point Cisco CAP2602E-E - stanowi samodzielne i odrębnie zasilane urządzenie z anteną zewnętrzną montowane na sufitach, ścianach lub na elementach ruchomych w celu budowy sieci komputerowej WiFi. Urządzenie to transmituje dane cyfrowe z urządzeń końcowych i innych urządzeń transmisji danych (komputery, switche, routery, kodeki etc) do sieci komputerowej z konwersją sygnału radiowego do elektrycznego.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że na gruncie obowiązujących obecnie przepisów, w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy będą: specjalistyczny komputer stacjonarny oraz urządzenia do transmisji danych cyfrowych, czyli urządzenia mieszczące się w grupie towarów objętych załącznikiem nr 8 do ustawy, zatem przy ich dostawie znajdzie zastosowanie preferencyjna 0% stawka podatku VAT, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy w związku z załącznikiem nr 8 do ustawy, przy jednoczesnym spełnieniu warunków określonych w art. 83 ust. 14 i ust. 15 ustawy o VAT.

W świetle powyższych ustaleń stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej.

Zmiana któregokolwiek z elementów przedstawionego opisu zdarzenia lub zmiana stanu prawnego powoduje, że interpretacja traci swoją ważność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj