Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-333/14-4/JS
z 15 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2014 r. (data wpływu 28 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 czerwca 2014 r. (data wpływu 26 czerwca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT w wysokości 8% dla usług stołówkowych świadczonych na rzecz:

  • pracowników pedagogicznych jednostki Wnioskodawcy oraz innych jednostek oświatowych – jest nieprawidłowe,
  • pracowników niepedagogicznych jednostki Wnioskodawcy oraz innych jednostek oświatowych – jest prawidłowe,

  • uczniów innych szkół (mieszkających bądź niemieszkających w internacie Wnioskodawcy) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT w wysokości 8% dla usług stołówkowych świadczonych na rzecz: pracowników pedagogicznych jednostki Wnioskodawcy oraz innych jednostek oświatowych, pracowników niepedagogicznych jednostki Wnioskodawcy oraz innych jednostek oświatowych, a także uczniów innych szkół (mieszkających bądź niemieszkających w internacie Wnioskodawcy).

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 czerwca 2014 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jednostka Wnioskodawcy jest samorządową jednostką oświatową (jednostką budżetową), dla której organem prowadzącym jest Powiat .... Podstawowa działalność Zainteresowanego jest zwolniona z podatku VAT, ponieważ jest jednostką oświatową w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania. Usługi Wnioskodawcy są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie ustawy o podatku VAT – tekst jednolity Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z dnia 29 lipca 2011 r. z późniejszymi zmianami, art. 43 ust. l pkt 26a.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 01 września 2004 r. Zgłoszenia dokonał w Urzędzie Skarbowym w ... dnia 23 sierpnia 2004 r. Jednostka Zainteresowanego działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty – tekst jednolity t.j. Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z dnia 19 listopada 2004 r. z późn. zm. Wnioskodawca prowadzi czterotygodniowe kursy dokształcania w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych. W swoich strukturach posiada internat i stołówkę, które są integralną częścią jednostki. Stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym i jest prowadzona na zasadach wskazanych w art. 67a ustawy o systemie oświaty. W stołówce są przygotowywane posiłki dla uczniów, którzy przebywają na kursach organizowanych przez jednostkę Wnioskodawcy i mieszkających w internacie bądź niemieszkających w internacie, dla uczniów innych szkół, dla pracowników Zainteresowanego: pedagogicznych i niepedagogicznych, dla pracowników pedagogicznych innych szkół (których organem prowadzącym jest Powiat bądź Gmina) oraz dla pozostałych osób. Uczniowie płacą za posiłki tzw. „wsad do garnka”, natomiast pozostałe osoby dopłacają do kosztów wytworzenia posiłków. Cena za poszczególne posiłki jest zatwierdzona przez jednostkę nadrzędną.

Zainteresowany wielokrotnie zwracał się telefonicznie z zapytaniem do Krajowej Informacji Podatkowej czy w dalszym ciągu usługi stołówkowe dla pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych jego jednostki są zwolnione z podatku VAT, jednak otrzymał odpowiedź, że należy je opodatkować podatkiem VAT obecnie w wysokości 8%. W miesiącu kwietniu 2014 r. Zainteresowany natknął się na publikację w Rachunkowości budżetowej z dnia 05 kwietnia 2014 r. Rachunkowość w oświacie nr 4, w której jest wyszczególnione, że pracownicy pedagogiczni jednostki, w której jest stołówka, jak i pracownicy pedagogiczni innych szkół, są zwolnieni z podatku VAT, a pracownicy niepedagogiczni opodatkowani podatkiem VAT obecnie w wysokości 8%. W związku z wątpliwościami Wnioskodawca prosi o wydanie indywidualnej interpretacji.

W piśmie z dnia 23 czerwca 2014 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), którą stosuje się od dnia 01 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług (otrzymana decyzja z Urzędu Statystycznego z dnia 31 grudnia 2010 r.), usługi stołówkowe klasyfikowane są w następującej klasyfikacji statystycznej:

  • PKWiU 56.29.20.0 „Usługi stołówkowe” – usługi świadczone przez stołówkę, znajdującą się w internacie, na rzecz osób z zewnątrz (np. emeryci i renciści, rodziny pracowników, uczniowie innych szkół itp.);
  • PKWiU 55.20.1 „Usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania” – usługi polegające na zapewnieniu zakwaterowania w internacie łącznie z wyżywieniem lub bez, dla osób z zewnątrz, m.in. grup przyjezdnych, uczniów w okresie wakacji i ferii itp.;
  • PKWiU 55.90.11.0 „Usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy szkolne” – usługi polegające na zapewnieniu zakwaterowania w internacie Wnioskodawcy, wraz z wyżywieniem lub bez, dla własnych uczniów i pracowników oraz dla uczniów innych szkół;
  • PKWiU 85 „Usługi w zakresie edukacji” – usługi świadczone przez stołówkę znajdującą się w internacie, który stanowi integralną część szkoły, dla własnych uczniów i pracowników (nie dotyczy uczniów zamieszkałych w internacie i pracowników internatu) – pod warunkiem, że stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym.

Uczniowie innych szkół mieszkają w jednostce Wnioskodawcy (w internacie) oraz korzystają z usług stołówkowych w czasie trwania roku szkolnego. Uczniowie ci uczęszczają do szkół gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych Powiatu bądź Gminy, jednak ich miejsce stałego zamieszkania jest odległe od szkoły i nie mają czym dojeżdżać, aby punktualnie rozpoczynać zajęcia, a potem wrócić do domu. Są to również uczniowie, którzy zrzeszeni są w Uczniowskich Klubach Sportowych bądź w Miejskim Klubie Sportowym i dodatkowe zajęcia oraz zajęcia w szkole uniemożliwiają dojazd do domów rodzinnych dlatego zdarza się, że Wnioskodawca ma kilku takich uczniów w swoim internacie, mimo że nie przebywają w jego jednostce w celach edukacyjnych, ponieważ uczą się w innych szkołach, korzystają z zakwaterowania i wyżywienia.

Wnioskodawca miał również grupę uczniów szkoły gimnazjalnej, która tylko korzystała u niego z usług stołówkowych, ponieważ byli to zawodnicy Uczniowskiego Klubu Sportowego i po lekcjach mieli treningi i macierzysta szkoła wykupiła u Zainteresowanego obiady dla tych zawodników – uczniów, aby uczniowie ci mieli zapewniony ciepły posiłek w ciągu całego dnia (będąc na lekcjach, a po lekcjach na treningach).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy usługi stołówkowe na rzecz pracowników pedagogicznych jednostki Wnioskodawcy oraz innych jednostek oświatowych, których organem prowadzącym jest Powiat bądź Gmina, są opodatkowane podatkiem VAT obecnie w wysokości 8%?
  2. Czy usługi stołówkowe na rzecz pracowników niepedagogicznych jednostki Wnioskodawcy oraz innych jednostek oświatowych, których organem prowadzącym jest Powiat bądź Gmina, są opodatkowane podatkiem VAT obecnie w wysokości 8%?
  3. Czy usługi stołówkowe na rzecz uczniów innych szkół (mieszkających bądź niemieszkających w internacie Wnioskodawcy), których organem prowadzącym jest Powiat bądź Gmina, a nie przebywają u Zainteresowanego w celach edukacyjnych, są opodatkowane podatkiem VAT obecnie w wysokości 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Usługi stołówkowe na rzecz pracowników pedagogicznych jednostki Wnioskodawcy oraz innych jednostek oświatowych, których organem prowadzącym jest Powiat bądź Gmina, są opodatkowane podatkiem VAT obecnie w wysokości 8%. Wnioskodawca uważa, że jest to prawidłowe.
  2. Usługi stołówkowe na rzecz pracowników niepedagogicznych jednostki Wnioskodawcy oraz innych jednostek oświatowych, których organem prowadzącym jest Powiat bądź Gmina, są opodatkowane podatkiem VAT obecnie w wysokości 8%. Wnioskodawca uważa, że jest to prawidłowe.
  3. Usługi stołówkowe na rzecz uczniów innych szkół (mieszkających bądź niemieszkających w internacie Wnioskodawcy), których organem prowadzącym jest Powiat bądź Gmina, a nie przebywają u Zainteresowanego w celach edukacyjnych (tzn. nie przebywają u niego na czterotygodniowych kursach dokształcających teoretycznych przedmiotów zawodowych), są opodatkowane podatkiem VAT obecnie w wysokości 8%. Wnioskodawca uważa, że jest to prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie stawki podatku VAT w wysokości 8% dla usług stołówkowych świadczonych na rzecz:

  • pracowników pedagogicznych jednostki Wnioskodawcy oraz innych jednostek oświatowych – jest nieprawidłowe,
  • pracowników niepedagogicznych jednostki Wnioskodawcy oraz innych jednostek oświatowych – jest prawidłowe,
  • uczniów innych szkół (mieszkających bądź niemieszkających w internacie Wnioskodawcy) – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Zauważyć należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z tym, usługa podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Jak stanowi przepis art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Wyjaśnić należy, że klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Podkreślić należy, że prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT, jeśli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne – zgodnie z cyt. art. 5a ustawy. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w przepisach ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku lub zwolnienia od podatku w stosunku do niektórych czynności.

Dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku, usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy oparta jest na przepisie art. 132 ust. 1 lit. h Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej „Dyrektywą”.

Powołany przepis art. 132 ust. 1 lit. h Dyrektywy stanowi, że państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług i dostawę towarów ściśle związanych z opieką nad dziećmi i młodzieżą przez podmioty prawa publicznego lub przez inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie.

Należy zauważyć, że w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1719), w § 3 ust. 1 pkt 1 przewidziano, że stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W pozycji 7 załącznika do rozporządzenia wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Stosownie do art. 2 ww. ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje:

  1. przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego;
  2. szkoły:
    1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
    2. gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
    3. ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
    4. artystyczne;
  3. placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;
    3a) placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z uregulowaniem art. 67a ust. 1 cyt. ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty).

Stosownie do treści art. 67a ust. 3 cyt. ustawy, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Zgodnie z art. 67a ust. 4 ww. ustawy o systemie oświaty, do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.

Powołane przepisy o systemie oświaty wyraźnie wskazują na możliwość prowadzenia przez szkoły stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest jednak świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez szkoły funkcji opiekuńczej. Ponieważ szkoła nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki mogą być kalkulowane wyłącznie na poziomie zapewniającym jedynie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków. Niedopuszczalne jest ustalanie jakichkolwiek narzutów zapewniających szkole zysk lub refundację kosztów, których zgodnie z ustawą nie może ona przerzucać na korzystających z usług stołówki.

Jak wynika z powyższego funkcjonowanie stołówek szkolnych służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki te są m.in. powołane.

Z treści wniosku wynika, że Jednostka Wnioskodawcy jest samorządową jednostką oświatową (jednostką budżetową), dla której organem prowadzącym jest Powiat .... Podstawowa działalność Zainteresowanego jest zwolniona z podatku VAT, ponieważ jest jednostką oświatową w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania. Usługi Wnioskodawcy są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie ustawy o podatku VAT, art. 43 ust. l pkt 26a. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 01 września 2004 r. Jednostka Zainteresowanego działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Wnioskodawca prowadzi czterotygodniowe kursy dokształcania w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych. W swoich strukturach posiada internat i stołówkę, które są integralną częścią jednostki. Stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym i jest prowadzona na zasadach wskazanych w art. 67a ustawy o systemie oświaty. W stołówce są przygotowywane posiłki dla uczniów, którzy przebywają na kursach organizowanych przez jednostkę Wnioskodawcy i mieszkających w internacie bądź niemieszkających w internacie, dla uczniów innych szkół, dla pracowników Zainteresowanego: pedagogicznych i niepedagogicznych, dla pracowników pedagogicznych innych szkół (których organem prowadzącym jest Powiat bądź Gmina) oraz dla pozostałych osób. Uczniowie płacą za posiłki tzw. „wsad do garnka”, natomiast pozostałe osoby dopłacają do kosztów wytworzenia posiłków. Cena za poszczególne posiłki jest zatwierdzona przez jednostkę nadrzędną.

Uczniowie innych szkół mieszkają w jednostce Wnioskodawcy (w internacie) oraz korzystają z usług stołówkowych w czasie trwania roku szkolnego. Uczniowie ci uczęszczają do szkół gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych Powiatu bądź Gminy, jednak ich miejsce stałego zamieszkania jest odległe od szkoły i nie mają czym dojeżdżać, aby punktualnie rozpoczynać zajęcia, a potem wrócić do domu. Są to również uczniowie, którzy zrzeszeni są w Uczniowskich Klubach Sportowych bądź w Miejskim Klubie Sportowym i dodatkowe zajęcia oraz zajęcia w szkole uniemożliwiają dojazd do domów rodzinnych dlatego zdarza się, że Wnioskodawca ma kilku takich uczniów w swoim internacie, mimo że nie przebywają w jego jednostce w celach edukacyjnych, ponieważ uczą się w innych szkołach, korzystają z zakwaterowania i wyżywienia. Wnioskodawca miał również grupę uczniów szkoły gimnazjalnej, która tylko korzystała u niego z usług stołówkowych, ponieważ byli to zawodnicy Uczniowskiego Klubu Sportowego i po lekcjach mieli treningi i macierzysta szkoła wykupiła u Zainteresowanego obiady dla tych zawodników – uczniów, aby uczniowie ci mieli zapewniony ciepły posiłek w ciągu całego dnia (będąc na lekcjach, a po lekcjach na treningach).

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Z 2008 r. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), którą stosuje się od dnia 01 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług (otrzymana decyzja z Urzędu Statystycznego z dnia 31 grudnia 2010 r.), usługi stołówkowe klasyfikowane są w następującej klasyfikacji statystycznej:

  • PKWiU 56.29.20.0 „Usługi stołówkowe” – usługi świadczone przez stołówkę, znajdującą się w internacie, na rzecz osób z zewnątrz (np. emeryci i renciści, rodziny pracowników, uczniowie innych szkół itp.);
  • PKWiU 55.20.1 „Usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania” – usługi polegające na zapewnieniu zakwaterowania w internacie łącznie z wyżywieniem lub bez, dla osób z zewnątrz, m.in. grup przyjezdnych, uczniów w okresie wakacji i ferii itp.;
  • PKWiU 55.90.11.0 „Usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy szkolne” – usługi polegające na zapewnieniu zakwaterowania w internacie Wnioskodawcy, wraz z wyżywieniem lub bez, dla własnych uczniów i pracowników oraz dla uczniów innych szkół;
  • PKWiU 85 „Usługi w zakresie edukacji” – usługi świadczone przez stołówkę znajdującą się w internacie, który stanowi integralną część szkoły, dla własnych uczniów i pracowników (nie dotyczy uczniów zamieszkałych w internacie i pracowników internatu) – pod warunkiem, że stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym.

Ad. 1.

W odniesieniu do stawki podatku VAT dla usług stołówkowych świadczonych na rzecz pracowników pedagogicznych jednostki Wnioskodawcy oraz innych jednostek oświatowych, których organem prowadzącym jest Powiat bądź Gmina, należy stwierdzić, że usługi te należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą polegającymi na ich żywieniu, mają one bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej Wnioskodawcy w tym zakresie, która stanowi świadczenie główne, przy czym, jak już wskazano powyżej, ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Wnioskodawcę. W konsekwencji ww. usługi podlegają zwolnieniu od podatku do towarów i usług stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że usługi stołówkowe na rzecz pracowników pedagogicznych jednostki Wnioskodawcy oraz innych jednostek oświatowych, których organem prowadzącym jest Powiat bądź Gmina, są opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 8%, należało uznać za nieprawidłowe.

Ad. 2.

W kwestii usług stołówkowych świadczonych na rzecz pracowników niepedagogicznych jednostki Wnioskodawcy oraz innych jednostek oświatowych, których organem prowadzącym jest Powiat bądź Gmina, należy stwierdzić, że usługi te nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia – według właściwej stawki podatku VAT, tj. 8% – pod warunkiem zakwalifikowania przedmiotowych usług, jako usług związanych z wyżywieniem, do grupowania PKWiU 56. Usługi świadczone przez pracowników niepedagogicznych nie są usługami ściśle związanymi z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Usługi te nie mają charakteru pomocniczego i nie są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej Wnioskodawcy w tym zakresie, która stanowi świadczenie główne.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że usługi stołówkowe na rzecz pracowników niepedagogicznych jednostki Wnioskodawcy oraz innych jednostek oświatowych, których organem prowadzącym jest Powiat bądź Gmina, są opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 8%, należało uznać za prawidłowe.

Ad. 3.

W odniesieniu do usług stołówkowych świadczonych na rzecz uczniów innych szkół (mieszkających bądź niemieszkających w internacie Wnioskodawcy), których organem prowadzącym jest Powiat bądź Gmina, a nie przebywają u Zainteresowanego w celach edukacyjnych (tzn. nie przebywają u niego na czterotygodniowych kursach dokształcających teoretycznych przedmiotów zawodowych) należy stwierdzić, że usługi te należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą. W konsekwencji ww. usługi podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że usługi stołówkowe na rzecz uczniów innych szkół (mieszkających bądź niemieszkających w internacie Wnioskodawcy), których organem prowadzącym jest Powiat bądź Gmina, a nie przebywają u Zainteresowanego w celach edukacyjnych, są opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 8%, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj