Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-305/14/AK
z 4 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2014 r. (data wpływu 10 marca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 29 maja 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:


  • stawki podatku obowiązującej dla usług przeładunkowych świadczonych na obszarze polskiego portu morskiego – jest nieprawidłowe,
  • prawa do zastosowania 0% stawki podatku na podstawie posiadanej dokumentacji – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 29 maja 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usług przeładunkowych świadczonych na obszarze polskiego portu morskiego oraz prawa do zastosowania 0% stawki podatku na podstawie posiadanej dokumentacji.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka jest operatorem usług przeładunkowych w porcie morskim. Zajmuje się obsługą przeładunków towarów masowych przywożonych do kraju z innych krajów UE oraz spoza UE, a także wywożonych z kraju do innych krajów UE za pośrednictwem środków transportu lądowego, morskiego oraz żeglugi śródlądowej, przy czym całość świadczonych w tym zakresie usług wykonywana jest na obszarze portu morskiego określonego w Zarządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.

Spółka współpracuje z klientami krajowymi zlecającymi usługę przeładunku na podstawie umowy ramowej operacji portowych oraz na podstawie doraźnych zleceń, zawierających podstawowe informacje o prawach i obowiązkach stron, regulującej zasady i procedury zlecania oraz wykonywania czynności w ramach obsługi przeładunków oraz stawki jednostkowe za poszczególne rodzaje usług.


W zakresie świadczonych usług mieszczą się:


A. Przy wywozie towaru z kraju do innych państw UE.


  1. Usługa zasadnicza obejmująca różne warianty (w zależności od zakresu danego zlecenia) obsługi towarów, tj.:


    1. Relacja pośrednia obrotu towarem masowym luzem - wagon-magazyn/plac składowy-statek.
      Przeznaczenie towaru luzem do wysyłki poza granice kraju (do innego kraju UE) drogą morską potwierdzone jest zapisem w kolejowych listach przewozowych. Rozładunek następuje na terenie portu do magazynu lub na plac składowy na powierzchniach magazynowych portu morskiego, a czas składowania zależy od daty podejścia statku. Po okresie składowania odbywa się załadunek na statek, co jest potwierdzone morskim listem przewozowym (konosamentem). Stawka jednostkowa za usługę odnosi się do 1 tony towaru i dotyczy całego cyklu, poczynając od wyładunku, poprzez składowanie (21 dni składowania zawarte w stawce), aż do załadunku na statek. Obejmuje ona również transport wewnętrzny na terenie portu, tj. pomiędzy wagonem - magazynem/placem składowym, a statkiem. Osobno fakturowane są usługi składowania wykraczające poza okres zawarty w stawce;
    2. Relacja pośrednia obrotu towarem masowym luzem - wagon-magazyn/plac składowy-samochód.
      Przeznaczenie towaru luzem do wysyłki poza granice kraju (do innego kraju UE) transportem samochodowym potwierdzone jest zapisem w kolejowych listach przewozowych. Rozładunek następuje na terenie portu do magazynu lub na plac składowy na powierzchniach magazynowych portu morskiego, a czas składowania zależy od daty podstawienia samochodów. Po okresie składowania odbywa się załadunek na środki transportu drogowego, co jest potwierdzone drogowym międzynarodowym listem przewozowym tzw. OMR. Stawka jednostkowa za usługę obejmuje obsługę 1 tony towaru za cały cykl obsługi tj. od wyładunku, poprzez składowanie (21 dni składowania zawarte w stawce) do załadunku na samochód. Obejmuje ona również transport wewnętrzny na terenie portu tj. pomiędzy wagonem -- magazynem/placem składowym, a samochodem. Osobno fakturowane są usługi składowania wykraczające poza okres zawarty w stawce;
    3. Relacja bezpośrednia obrotu towarem masowym luzem - wagon-statek.
      Przeznaczenie towaru luzem do wysyłki poza granice kraju (do innego kraju UE) drogą morską potwierdzone jest zapisem w kolejowych listach przewozowych. Przeładunek towaru dostarczonego wagonami odbywa się bezpośrednio na statek, co jest potwierdzone morskim listem przewozowym (konosamentem). Stawka jednostkowa za usługę odnosi się do 1 tony przeładowanego towaru.


  2. Usługi pomocnicze wynikające z zawartych umów na usługi operacji portowych lub otrzymanych zleceń na operacje portowe, ale odrębnie kalkulowane i fakturowane, służące potrzebom przeładowywanych towarów w tym: ważenie, pakowanie (konfekcjonowanie) w opakowania jednostkowe, składowane powyżej 21 dni, dodatki za rozładunek środka transportu w dni świąteczne, operacje manewrowe wagonów, itp.


B. Przy przywozie towaru do kraju z innych państw UE.


  1. Usługa zasadnicza obejmująca różne warianty (w zależności od zakresu danego zlecenia) obsługi towarów, tj.:


    1. Relacja pośrednia obrotu towarem masowym luzem - statek-magazyn/plac składowy-pakowanie (konfekcjonowanie)-samochód.
      Pochodzenie towaru luzem przywiezionego z innego kraju UE drogą morską potwierdzone jest zapisem w konosamencie. Rozładunek następuje na terenie portu do magazynu lub na plac składowy na powierzchniach magazynowych portu morskiego, a czas składowania zależy od daty podstawienia samochodów i rodzaju usług świadczonych dla tych ładunków. Po okresie składowania i wykonaniu konfekcjonowania oraz innych usług dla tych ładunków, odbywa się załadunek na samochody i przewóz do klienta na terytorium kraju. Stawka jednostkowa za usługę odnosi się do 1 tony towaru i dotyczy całego cyklu, poczynając od wyładunku, poprzez składowanie (21 dni składowania w magazynie lub 90 dni na placu zawarte w stawce), konfekcjonowanie, aż do załadunku na samochody. Obejmuje ona również transport wewnętrzny na terenie portu, tj. pomiędzy statkiem, magazynem/placem składowym, a samochodem. Fakturowanie podzielone jest na dwa etapy: po wyładunku ze statku fakturowana jest umownie ustalona część stawki za 1 tonę, reszta po wykonaniu wszystkich usług na ładunku (składowanie i konfekcjonowanie) i po załadunku na samochód. Osobno fakturowane są usługi składowania wykraczające poza okres zawarty w stawce.
    2. Relacja pośrednia obrotu towarem masowym - statek- magazyn/plac składowy-samochód.
      Pochodzenie towaru luzem przywiezionego z innego kraju UE drogą morską potwierdzone jest zapisem w konosamencie. Rozładunek następuje na terenie portu do magazynu lub na plac składowy na powierzchniach magazynowych portu morskiego, a czas składowania zależy od daty podstawienia samochodów. Po okresie składowania odbywa się załadunek na samochody i przewóz do klienta na terytorium kraju. Stawka jednostkowa za usługę odnosi się do 1 tony towaru i dotyczy całego cyklu, poczynając od wyładunku, poprzez składowanie (21 dni składowania w magazynie lub 90 dni na placu zawarte w stawce), aż do załadunku na samochody. Obejmuje ona również transport wewnętrzny na terenie portu, tj. pomiędzy statkiem, magazynem/placem składowym, a samochodem. Fakturowanie podzielone jest na dwa etapy: po wyładunku ze statku fakturowana jest umownie ustalona część stawki za 1 tonę, reszta po zakończeniu składowanie i załadunku na samochód. Osobno fakturowane są usługi składowania wykraczające poza okres zawarty w stawce.
    3. Relacja bezpośrednia obrotu towarem masowym luzem - statek-samochód.
      Pochodzenie towaru luzem przywiezionego z innego kraju UE drogą morską potwierdzone jest zapisem w konosamencie. Przeładunek towaru dostarczonego statkiem odbywa się bezpośrednio na samochody i następuje przewóz do klienta na terytorium kraju. Stawka jednostkowa za usługę odnosi się do 1 tony przeładowanego towaru.
    4. Relacja pośrednia obrotu towarem masowym - samochód-magazyn/plac składowy-pakowanie (konfekcjonowanie)-samochód.
      Pochodzenie towaru luzem przywiezionego z innego Kraju UE drogą lądową potwierdzone jest CMR. Rozładunek następuje na terenie portu do magazynu lub na plac składowy na powierzchniach magazynowych portu morskiego, a czas składowania zależy od daty podstawienia samochodów i rodzaju usług świadczonych dla tych ładunków. Po okresie składowania i wykonaniu konfekcjonowania odbywa się załadunek na samochody i towar przewożony jest do klienta na terytorium kraju. Stawka jednostkowa za usługę odnosi się do 1 tony towaru i dotyczy całego cyklu, poczynając od wyładunku, poprzez składowanie (21 dni składowania w magazynie lub 90 dni na placu zawarte w stawce), konfekcjonowanie, aż do załadunku na kolejny samochód. Fakturowanie odbywa się jednorazowo po zakończeniu całego cyklu usługi. Osobno fakturowane są usługi składowania wykraczające poza okres zawarty w stawce.
    5. Relacja pośrednia obrotu towarem masowym - samochód-magazyn/plac składowy-samochód.
      Pochodzenie towaru luzem przywiezionego z innego kraju UE drogą lądową potwierdzone jest CMR. Rozładunek następuje na terenie portu do magazynu lub na plac składowy na powierzchniach magazynowych portu morskiego, a czas składowania zależy od daty podstawienia kolejnych samochodów. Po okresie składowania odbywa się załadunek na samochód i towar przewożony jest do klienta na terytorium kraju. Stawka jednostkowa za usługę odnosi się do 1 tony towaru i dotyczy całego cyklu, poczynając od wyładunku, poprzez składowanie (21 dni składowania w magazynie lub 90 dni na placu zawarte w stawce), aż do załadunku na kolejny samochód. Fakturowanie odbywa się jednorazowo po zakończeniu całego cyklu usługi. Osobno fakturowane są usługi składowania wykraczające poza. okres zawarty w stawce.


  2. Usługi pomocnicze, wynikające z zawartych umów na usługi operacji portowych lub otrzymanych zleceń na operacje portowe, ale odrębnie kalkulowane i fakturowane, służące potrzebom przeładowywanych towarów w tym: ważenie na wejściu i wyjściu, znakowanie worków wskazana treścią, kokonizowanie, przewozy na dalsze place składowe, tzw. place drugiej linii, użycie rotacyjnych worków do magazynowania, itp.


C. Przy przywozie towaru do kraju z krajów trzecich (spoza UE).


  1. Usługa zasadnicza obejmująca różne warianty (w zależności od zakresu danego zlecenia) obsługi towarów, tj.:


    1. Relacja pośrednia obrotu towarem masowym luzem – statek-magazyn/plac składowy-pakowanie (konfekcjonowanie)-samochód.
      Pochodzenie towaru luzem przywiezionego z krajów trzecich drogą morską potwierdzone jest zapisem w konosamencie. Rozładunek następuje na terenie portu do magazynu lub na plac składowy na powierzchniach magazynowych portu morskiego, a czas składowania zależy od daty podstawienia samochodów i rodzaju usług świadczonych dla tych ładunków. Po okresie składowania i wykonaniu konfekcjonowania oraz innych usług dla tych ładunków, odbywa się załadunek na samochody i przewóz do klienta na terytorium kraju. Stawka jednostkowa za usługę odnosi się do 1 tony towaru i dotyczy całego cyklu, poczynając od wyładunku, poprzez składowanie (21 dni składowania w magazynie lub 90 dni na placu zawarte w stawce), konfekcjonowanie, aż do załadunku na samochody. Obejmuje ona również transport wewnętrzny na terenie portu, tj. pomiędzy statkiem, magazynem/placem składowym, a samochodem. Fakturowanie podzielone jest na dwa etapy: po wyładunku ze statku fakturowana jest umownie ustalona część stawki za 1 tonę, reszta po wykonaniu wszystkich usług na ładunku (składowanie i konfekcjonowanie) i po załadunku na samochód. Osobno fakturowane są usługi składowania wykraczające poza okres zawarty w stawce.
    2. Relacja pośrednia obrotu towarem masowym - statek magazyn/plac składowy-samochód.
      Pochodzenie towaru luzem przywiezionego z krajów trzecich drogą morską potwierdzone jest zapisem w konosamencie. Rozładunek następuje na terenie portu do magazynu lub na plac składowy na powierzchniach magazynowych portu morskiego, a czas składowania zależy od daty podstawienia samochodów. Po okresie składowania odbywa się załadunek na samochody i przewóz do klienta na terytorium kraju. Stawka jednostkowa za usługę odnosi się do 1 tony towaru i dotyczy całego cyklu, poczynając od wyładunku, poprzez składowanie (21 dni składowania w magazynie lub 90 dni na placu zawarte w stawce), aż do załadunku na samochody. Obejmuje ona również transport wewnętrzny na terenie portu, tj. pomiędzy statkiem, magazynem/placem składowym, a samochodem. Fakturowanie podzielone jest na dwa etapy: po wyładunku ze statku fakturowana jest umownie ustalona część stawki za 1 tonę, reszta po zakończeniu składowanie i załadunku na samochód. Osobno fakturowane są usługi składowania wykraczające poza okres zawarty w stawce.
    3. Relacja bezpośrednia obrotu towarem masowym luzem - statek-samochód.
      Pochodzenie towaru luzem przywiezionego z krajów trzecich drogą morską potwierdzone jest zapisem w konosamencie. Przeładunek towaru dostarczonego statkiem odbywa się bezpośrednio na samochody i następuje przewóz do klienta na terytorium kraju. Stawka jednostkowa za usługę odnosi się do 1 tony przeładowanego towaru.
    4. Relacja pośrednia obrotu towarem masowym - samochód-magazyn/plac składowy-pakowanie (konfekcjonowanie)-samochód.
      Pochodzenie towaru luzem przywiezionego z krajów trzecich drogą lądową potwierdzone jest CMR. Rozładunek następuje na terenie portu do magazynu lub na plac składowy na powierzchniach magazynowych portu morskiego, a czas składowania zależy od daty podstawienia samochodów i rodzaju usług świadczonych dla tych ładunków. Po okresie składowania i wykonaniu konfekcjonowania odbywa się załadunek na samochody i przewóz do klienta na terytorium kraju. Stawka jednostkowa za usługę odnosi się do 1 tony towaru i dotyczy całego cyklu, poczynając od wyładunku, poprzez składowanie (21 dni składowania w magazynie lub 90 dni na placu zawarte w stawce), konfekcjonowanie, aż do załadunku na kolejny samochód. Fakturowanie odbywa się jednorazowo po zakończeniu całego cyklu usługi. Osobno fakturowane są usługi składowania wykraczające poza okres zawarty w stawce.
    5. Relacja pośrednia obrotu towarem masowym - samochód-magazyn/plac składowy-samochód.
      Pochodzenie towaru luzem przywiezionego z krajów trzecich drogą lądową potwierdzone jest CMR. Rozładunek następuje na terenie portu do magazynu lud na plac składowy na powierzchniach magazynowych portu morskiego, a czas składowania zależy od daty podstawienia kolejnych samochodów. Po okresie składowania odbywa się załadunek na samochód i przewóz do klienta na terytorium kraju. Stawka jednostkowa za usługę odnosi się do 1 tony towaru i dotyczy całego cyklu, poczynając od wyładunku, poprzez składowanie (21 dni składowania w magazynie lub 90 dni na placu zawarte w stawce), aż do załadunku na kolejny samochód, którym towar przewożony jest do kontrahenta na terytorium kraju. Fakturowanie odbywa się jednorazowo po zakończeniu całego cyklu usługi. Osobno fakturowane są usługi składowania wykraczające poza okres zawarty w stawce.


  2. Usługi pomocnicze, wynikające z zawartych umów na usługi operacji portowych lub otrzymanych zleceń na operacje portowe, ale odrębnie kalkulowane i fakturowane, służące potrzebom przeładowywanych towarów w tym: ważenie na wejściu i wyjściu, znakowanie worków wskazana treścią, kokonizowanie, przewozy na dalsze place składowe, tzw. place drugiej linii, użycie rotacyjnych worków do magazynowania, itp.


Do chwili obecnej Spółka fakturując kontrahentów krajowych za swoje usługi opisane szczegółowo w punktach A, B i C stosuje stawkę 23%, jednakże ze względu na oczekiwania klientów, zamierza do części świadczonych przez siebie usług zacząć stosować stawkę 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 9, 9a oraz ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług.


Świadczenie ww. usług Spółka dokumentuje:


  • dowodami obcymi i własnymi potwierdzającymi zlecenie usług oraz przyjęcie towarów z danego środka transportu (specyfikacje towarowe, zlecenia, protokoły, etc.),
  • dowodami własnymi zewnętrznymi na okoliczność wykonania usług na ładunkach,
  • ewidencją wewnętrzną składowania powierzonych towarów,
  • konosamentami morskimi, manifestami cargo,
  • dokumentami CMR,
  • kolejowymi listami przewozowymi,
  • fakturami VAT potwierdzającymi wykonanie każdej usługi.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy do usług świadczonych przez Spółkę, opisanych w punktach A, B, C, może stosować stawkę VAT 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 9, 9a oraz ust. 2a ustawy o VAT, przy założeniu posiadania opisanej dokumentacji, potwierdzającej zachowanie warunków określonych w tych przepisach?


Zdaniem Wnioskodawcy, z regulacji art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT wynika jednoznacznie, że stawka 0% obejmuje te usługi świadczone na obszarze portu morskiego, które:


  • polegają na obsłudze środków transportu morskiego, lub
  • służą bezpośrednim potrzebom ładunków środków transportu morskiego.


Z regulacji art. 83 ust. 1 pkt 9a ustawy o VAT natomiast wynika, że stawka 0% obejmuje te usługi świadczone na obszarze portu morskiego, które związane są z transportem międzynarodowym, które:


  • polegają na obsłudze środków transportu lądowego oraz żeglugi śródlądowej, lub
  • służą bezpośrednim potrzebom ładunków środków transportu lądowego oraz żeglugi śródlądowej.


Stosownie zaś do dyspozycji przepisu art. 83 ust. 2a ustawy, do usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 9a i 17, zalicza się załadunek, wyładunek, przeładunek oraz inne usługi wykonywane na ładunkach niezbędne do wykonywania usługi transportu tych ładunków, z wyjątkiem usług składowania tych ładunków, z tym że usługi składowania ładunków, które stanowią część załadunku, wyładunku lub przeładunku, w części wykonywanej w okresie nieprzekraczającym:


  1. 20 dni dla ładunków przewożonych w kontenerach,
  2. 60 dni dla pozostałych ładunków


  • zalicza się do usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków.


Zdaniem Spółki, usługi opisane w punktach:


  • A. 1 a),
  • A. 1 c),
  • A. 2, o ile będą związane z usługami opisanymi w A. 1 a) i A. 1 c), nawet jeśli będą kalkulowane i fakturowane osobno,
  • B. 1 a), nawet jeśli usługi będą fakturowane dwuetapowo;
  • B. 1 b), nawet jeśli usługi będą fakturowane dwuetapowo;
  • B. 1 c);
  • B. 2, o ile będą związane z usługami opisanymi w B. 1 a), B. 1 b) i B. 1 c), nawet jeśli będą kalkulowane i fakturowane osobno


będą opodatkowane stawką VAT 0%, w tym: przejściowe składowanie towarów na powierzchniach magazynowych portu morskiego, nie przekraczające okresów podanych w art. 83 ust. 2a, o ile będą świadczone na rzecz podatników posiadających na terytorium kraju siedzibę działalności, bądź stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego nabywane są te usługi, a w przypadku ich braku, stałe miejsce zamieszkania/zwykłe miejsce pobytu, a Spółka będzie posiadała wymaganą w art. 83 ust. 2 dokumentację.


W ocenie Spółki, niżej wymieniona dokumentacja będzie czyniła zadość wymogom określonym w art. 83 ust. 2 ustawy:


  • kopia konosamentu morskiego, zawierającego dane wymagane przez art. 136 ustawy z dnia 18 września 2001 r. Kodeks Morski, w tym: nazwę statku, określenie ładunku z podaniem jego rodzaju oraz - stosownie do okoliczności - jego miary, objętości, liczby sztuk, ilości lub wagi, nazwę miejsca załadowania, oraz nazwę miejsca wyładowania poza granicami kraju. Konosament stanowi dowód przyjęcia ładunku w nim oznaczonego na statek w celu przewozu do określonego miejsca, tj. z portu morskiego poza granice kraju lub odwrotnie. Podkreślić przy tym należy, że jako dokument stwarza domniemanie prawne, że ładunek przyjęto na statek w takiej ilości i stanie, jaki został uwidoczniony w jego treści,
  • manifest cargo zawierający spis towarów przewożonych statkiem i dostarczany władzom celnym w portach załadunku i wyładunku,
  • dokumenty potwierdzające zlecenie usług, przyjęcie towarów z danego środka transportu, wykonanie usług na ładunkach (specyfikacje towarowe, WZ, zlecenia, protokoły wykonania prac, etc.),
  • dokumenty CMR,
  • kolejowe listy przewozowe,
  • ewidencja wewnętrzna składowania ładunków zawierające dane niezbędne do ustalenia okresów składowania,
  • faktura VAT potwierdzająca wykonanie każdej usługi.


Usługi świadczone przez Spółkę, które zostały wymienione w punktach:


  • A. 1 b),
  • A. 2, o ile będą związane z usługami opisanymi w A. 1 b),
  • B. 1 d),
  • B. 1 e),
  • B. 2, o ile będą związane z usługami opisanymi w B. 1 d) i B 1 e)


będą podlegały opodatkowaniu stawką podstawową VAT w wysokości 23% z uwagi na fakt, iż zgodnie z treścią art. 83 ust. 1 pkt 9a ustawy o VAT, stawka 0%, obejmuje te usługi świadczone na obszarze portu morskiego, które związane są z transportem międzynarodowym, a które:


  • polegają na obsłudze środków transportu lądowego oraz żeglugi śródlądowej, lub
  • służą bezpośrednim potrzebom ładunków środków transportu lądowego oraz żeglugi śródlądowej.


Jednakże usługi opisane w ww. punktach nie dotyczą obsługi środków transportu lądowego lub obsługi bezpośrednio ich ładunków, które byłyby związane z transportem międzynarodowym w rozumieniu art. 83. ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, tj.:


„Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:


  1. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:


    1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
    2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
    3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
    4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju."


O ile więc w przypadku obsługi środków transportu morskiego i ich ładunków nie ma znaczenia, czy usługi te związane są z transportem międzynarodowym, czy transportem krajowym, tak w przypadku obsługi środków transportu lądowego, żeglugi śródlądowej i ich ładunków, ustawodawca postawił wymóg, by usługi te były związane z transportem międzynarodowym, co w przypadku tych usług świadczonych przez Spółkę nie jest spełnione.

Zważywszy na powyższą argumentację, wszystkie rodzaje usług świadczone przez Spółkę, wymienione w punkcie C, również dotyczące obsługi środków transportu lądowego i związane z nimi usługi pomocnicze, jako związane z transportem międzynarodowym, będą podlegały opodatkowaniu stawką 0% VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:


  • nieprawidłowe – w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usług przeładunkowych świadczonych na obszarze polskiego portu morskiego,
  • prawidłowe – w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki podatku na podstawie posiadanej dokumentacji.


W myśl art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl ust. 2 powyższego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W przypadku usług, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, istotnym jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W świetle regulacji przepisu art. 28b ust. 2 ustawy, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.


W myśl art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania przepisów regulujących miejsce świadczenia przy świadczeniu usług:


  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:


    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;


  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.


Ww. przepis wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o podatku od towarów i usług. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Przytoczone przepisy art. 28b ust. 1 i ust. 2 ustawy pozostają w zgodności z treścią art. 44 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, z późn. zm.), w myśl którego miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika działającego w takim charakterze jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą ma stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Stawka podatku - zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne lub możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

Wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

I tak, stosownie do dyspozycji przepisu art. 83 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze portów morskich polegających na obsłudze środków transportu morskiego lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków.

Zgodnie z ust. 1 pkt 9a powołanego artykułu, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze środków transportu lądowego oraz żeglugi śródlądowej lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków.

W myśl ust. 2 tego artykułu, opodatkowaniu stawką 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.


Stosownie do dyspozycji przepisu art. 83 ust. 2a ustawy, do usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 9a i 17, zalicza się załadunek, wyładunek, przeładunek oraz inne usługi wykonywane na ładunkach niezbędne do wykonywania usługi transportu tych ładunków, z wyjątkiem usług składowania tych ładunków, z tym że usługi składowania ładunków, które stanowią część załadunku, wyładunku lub przeładunku, w części wykonywanej w okresie nieprzekraczającym:


  1. 20 dni dla ładunków przewożonych w kontenerach,
  2. 60 dni dla pozostałych ładunków


  • zalicza się do usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków.


Jak stanowi art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z importem towarów, w przypadku gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 30b ust. 4, z wyjątkiem usług:


  1. w zakresie ubezpieczenia towarów,
  2. dotyczących importu towarów zwolnionych od podatku.


Z regulacji art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy wynika jednoznacznie, że stawka 0% obejmuje te usługi świadczone na obszarze portu morskiego, które:


  • polegają na obsłudze środków transportu morskiego, lub
  • służą bezpośrednim potrzebom ładunków środków transportu morskiego.


Z kolei z regulacji art. 83 ust. 1 pkt 9a ustawy wynika jednoznacznie, że stawka 0% obejmuje te usługi świadczone na obszarze portu morskiego, które związane są z transportem międzynarodowym, które:


  • polegają na obsłudze środków transportu lądowego oraz żeglugi śródlądowej, lub
  • służą bezpośrednim potrzebom ładunków środków transportu lądowego oraz żeglugi śródlądowej.


O ile zatem w przypadku obsługi środków transportu morskiego i ich ładunków nie ma znaczenia, czy usługi te związane są z transportem międzynarodowym, czy transportem krajowym, tak w przypadku obsługi środków transportu lądowego, żeglugi śródlądowej i ich ładunków, ustawodawca postawił wymóg, by usługi te były związane z transportem międzynarodowym.

W przepisach podatkowych brak jest zarówno definicji legalnych, jak i wyodrębnionych katalogów usług polegających na obsłudze środków transportu morskiego lub lądowego, świadczonych na obszarze polskich portów morskich. Należy mieć na uwadze, że zasadą jest ścisła interpretacja przepisów a przy dokonywaniu ich interpretacji, zasadne jest posługiwanie się głównie wykładnią językową. Stosując taką metodę wykładni należy kierować się przekonaniem, że ustawodawca racjonalnie używał takich, a nie innych słów. Wykładnia językowa jest bowiem punktem wyjścia dla wszelkiej wykładni prawa podatkowego, a także zakreśla jej granice w ramach możliwego sensu słów zawartych w tekście prawnym. W tym kontekście wskazać należy, że obsługa środków transportu polega na zapewnianiu ich funkcjonowania zgodnie z przeznaczeniem.

Przepis art. 83 ust. 16 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić w drodze rozporządzenia dokumenty, dane, które powinna zawierać dokumentacja, o której mowa w ust. 2 – uwzględniając specyfikację wykonywania niektórych czynności, konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji usługi na potrzeby rozliczenia podatku oraz przepisy Unii Europejskiej.

Wobec braku w tym zakresie rozporządzenia wykonawczego do ustawy, dokumentacja, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy winna udowadniać, że stawkę 0% zastosowano do czynności, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, z tym że dokumenty potwierdzające wykonanie tych czynności muszą mieć rangę dowodów, w związku z czym, muszą w sposób nie budzący wątpliwości potwierdzać okoliczność faktycznie przez nie dowodzoną. Podatnik aby skorzystać ze stawki 0% powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne dokonanie transakcji.

Świadczenie składające się z co najmniej dwóch czynności, które z ekonomicznego punktu widzenia tworzy jedną całość ma miejsce wtedy, gdy jedną z jego części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą, jeżeli nie stanowi ona dla nabywcy celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego zrealizowania (wykorzystania) usługi zasadniczej.

Analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że – jak słusznie Spółka wskazała - zarówno usługi zasadnicze, obejmujące pełny cykl przeładunku towarów opisane w punktach A. 1 a, A. 1 c, B. 1 a-c, nawet jeśli będą fakturowane dwuetapowo oraz C. a-e, jak również usługi pomocnicze służące potrzebom przeładowywanych towarów, niezbędne dla właściwego wykonania usługi zasadniczej opisane w punktach A. 2, B. 2 i C. 2, nawet jeśli będą kalkulowane i fakturowane osobno, w tym przejściowe składowanie przyjętych ładunków na powierzchniach magazynowych portu morskiego w celu ich późniejszego przeładowania na inny środek transportu nieprzekraczające okresów podanych w art. 83 ust. 2a ustawy, w sytuacji gdy miejscem ich świadczenia będzie terytorium kraju, a Spółka będzie posiadała wymaganą w art. 83 ust. 2 dokumentację - zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy - będą podlegały opodatkowaniu 0% stawką podatku.

Wbrew jednak stanowisku wyrażonemu we wniosku, z obniżonej, 0% stawki podatku korzystać będą również mogły usługi opisane w punktach A. 1 b, B. 1 d-e oraz związane z nimi usługi wymienione w punktach A. 2 i B. 2. Podstawą zastosowania preferencyjnej stawki będzie w tym przypadku art. 83 ust. 9a ustawy, przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 2 i ust. 2a ustawy.

Wskazać przy tym należy, że użyte w art. 83 ust. 1 pkt 9a ustawy sformułowanie „związek z transportem międzynarodowym” oznacza związek z każdym transportem, w ramach którego nastąpiło przemieszczenie rzeczy powodujące przekroczenie granicy państwowej RP.

W ocenie tut. organu, posiadane przez Spółkę dokumenty wypełniają przewidzianą w art. 83 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług przesłankę prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika fakt świadczenia na obszarze portu morskiego usług związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze środków transportu lądowego oraz żeglugi śródlądowej lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 9a ustawy.

Należy jednak podkreślić, że to podatnik podlega na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu, rozumianemu jako nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego, w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach – art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.). Tak jak - co do zasady - uznać należy, że dokumenty, o których mowa we wniosku, będą wystarczającymi dowodami pozwalającym do zastosowania przez podatnika stawki podatku 0%, to jednak ewentualne niezgodności w tej dokumentacji mogą spowodować dla niego ujemne konsekwencje w zakresie obciążeń podatkowych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj