Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-425a/14/AJ
z 24 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2014 r. (data wpływu 17 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym w dniu 8 lipca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku planowanej dostawy nieruchomości zabudowanych (działki nr 529/10 i 529/5) – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 8 lipca 2014 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku planowanej dostawy nieruchomości zabudowanych (działki nr 529/10 i 529/5).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółdzielnia planuje w roku bieżącym sprzedaż następujących używanych budynków i budowli oraz terenów (gruntów) zagospodarowanych w związku z likwidacją Spółdzielni:


  1. Budynki:

    1. Magazyn archiwum: rok bud. w 1920 r., którego ściany są częściowo popękane, murowany z cegły ceramicznej (czerwonej). Dach magazynu jest pokryty belką (płytą) betonową i papą termoizolacyjną, o pow. użytkowej 143 m2, 2 kondygnacje, w 100 % zamortyzowany. Remont był wykonywany w 1978 roku .
    2. Magazyn główny: rok budowy w 1978 r., murowany z cegły wapienno-piaskowej, dach magazynu jest pokryty płytami betonowymi i papą termozgrzewalną, którego jedna ściana jest pęknięta, o pow. użytkowej 121,9 m2 1-kondygnacyjny.
    3. Wiata magazynowa o konstrukcji stalowej, która jest skorodowana, rok budowy w 1981 r., o pow. użytkowej 157m2, ściany i dach kryty blachą stalową.
    4. Magazynki gospodarcze: 2 pomieszczenia, rok budowy 1978, murowane z cegły wapienno-piaskowej, dach konstrukcji drewnianej, pokryty blachą ocynkowaną o pow. użytkowej 20,5m2, w 100 % zamortyzowany.
    5. Waga wozowa-budynek: rok bud. w 1981, z cegły wapienno-piaskowej, dach o konstrukcji drewnianej, kryty blachą ocynkowaną, o pow. użytkowej 8,12 m2, w 100% zamortyzowany.
    6. Drugie piętro budynku usługowo-handlowego i biurowego o konstrukcji żelbetonowej, rok bud. 1977, o pow. użytkowej drugiego pietra 401,88 m2, remont tego budynku był w 1992 r., który polegał na wymianie wszystkich okien na plastikowe i ociepleniu elewacji zewnętrznej, budynek-3 kondygnacyjny.


  2. Budowle

    1. Plac utwardzony betonem w 1977 roku o pow. użytkowej 1.100 m2 obecnie w złym stanie technicznym.
    2. Szlaban WIL-4 konstrukcji stalowej obudowany blachą stalową, rok bud. 2003 r., w 100% zamortyzowany.
    3. Tereny (grunty) zabudowane:

      1. działka nr 529/10 o pow. 1852 m2 , własnościowa ,
      2. działka 529/8 o pow. – 88% udziału tj. 253 m2, własnościowa,
      3. działka 529/5 o pow. 196 m2, udział 30,41 %, wieczyste użytkowanie.


Ze złożonego w dniu 8 lipca 2014 r. uzupełnienia wniosku wynika, że:


  • Dostawa środków trwałych nie była objęta w ramach pierwszego zasiedlenia lecz nabyta od miasta w 1948 roku.
  • Budynki wymienione we wniosku były tylko remontowane, a wartość remontu nie przekroczyła 30% wartości środka trwałego.
  • Budynki wymienione w części „G” wniosku są usadowione na działce nr 529/10 od poz. 1 do poz. 5 i od poz. 7 do poz. 8 , działka jest własnością Spółdzielni.
  • Budynek w poz. 6 wniosku usadowiony jest na gruntach wieczystego użytkowania na działce 529/5. W tym budynku własnością Spółdzielni jest II piętro, ponadto budynkiem tym zarządza Wspólnota Lokalowa, a Spółdzielnia jest jej członkiem.
  • We wszystkich budynkach podanych w części G ww. wniosku upłynął termin użytkowania powyżej 2-ch lat. Ponadto we wniosku w tej części podany był rok budowy zakończenia i od tego czasu bez przerwy budynki te są używane przez Spółdzielnię .


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy nalicza się podatek VAT 23% za sprzedane środki trwałe tj. używane budynki i budowle oraz tereny (grunty) zagospodarowane wg ustawy o podatku VAT – art. 43 ust. l pkt 2 i „pkt 10, pkt 10a i pkt 10b” w roku bieżącym?


Zdaniem Wnioskodawcy, w roku bieżącym „za sprzedane środki trwałe tj. używane budynki, budowle i tereny zagospodarowane nie nalicza się podatku” zgodnie z art. 43 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:


  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.


Stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


W myśl art. 29a ust. 1 ww. ustawy podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust.2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Jak stanowi art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Na mocy art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z art. 146a pkt 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Natomiast stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 cyt. ustawy rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Z kolei w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a powołanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy o podatku od towarów i usług, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.


Natomiast w myśl art. 43 ust. 10 cyt. ustawy podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:


  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Z kolei art. 43 ust. 11 ww. ustawy stanowi, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:


  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


Podkreślenia wymaga fakt, że wybór opcji opodatkowania przysługuje jedynie w przypadku, gdy dostawa budynków, budowli lub ich części będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Wybór opodatkowania nie ma zastosowania w przypadku zwolnienia budynków, budowli lub ich części w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać dostawy budynków i budowli oraz nieruchomości gruntowych, na których są one posadowione.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą rozstrzygnięcia, czy planowana w 2014 r. sprzedaż ww. nieruchomości będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Uwzględniając definicję art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług wskazać należy, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Istotą pierwszego zasiedlenia – jak wynika z powołanego przepisu – jest oddanie do użytkowania, które następuje w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Podkreślić jednakże należy, że ustawodawca w definicji ustawowej zawartej w art. 2 pkt 14 ustawy wyraźnie wskazuje, że pierwsze zasiedlenie może dotyczyć zarówno budowli, budynków lub ich części.

Okoliczności sprawy wskazują, że opisane nieruchomości przed planowaną dostawą nie zostały oddane do użytkowania w ramach czynności podlegających opodatkowaniu. A zatem – jak wynika z wniosku – planowana dostawa budynków i budowli wymienionych w punktach 1-7, będzie odbywać się w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż dojdzie po raz pierwszy do wydania tych nieruchomości w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, co oznacza, że do transakcji tej nie znajdzie zastosowanie zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy.

Z konstrukcji ustawy o podatku od towarów i usług wynika jednak, że jeżeli nie znajduje zastosowania zwolnienie od podatku wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 10 powołanej ustawy, konieczna jest weryfikacja, czy dana czynność nie podlega zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy.

W przedmiotowej sytuacji, przesłanki niezbędne do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług są spełnione. Należy bowiem zauważyć, że z wniosku nie wynika, aby w stosunku do tych nieruchomości przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a ponadto Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z tych też względów, planowana dostawa – jak wskazano – będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Z uwagi na to, że planowana dostawa ww. budynków i budowli (1-7) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, to uwzględniając treść art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, przy dostawie działki 529/10, na której posadowione są budynki (1-5 i 7), które Wnioskodawca zamierza sprzedać, a także udziału w prawie wieczystego użytkowania działki 529/5, na której posadowiony jest budynek gdzie Spółdzielnia jest właścicielem II piętra (pkt 6 wniosku), w części w jakiej przypada ono Spółdzielni, również znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie powołanego art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnośnie szlabanu wybudowanego w 2003 r. (opisanego w punkcie 8 wniosku) stwierdzić należy, że zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. pkt 10a ustawy znajdzie zastosowanie przy jego dostawie wraz z przypisaną do niego odpowiednią częścią działki 529/10 wyłącznie przy założeniu, że w związku z jego budową, Spółdzielni nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. W przeciwnym wypadku, dostawa szlabanu wraz z przypisaną do niego częścią działki 529/10 podlegać będzie opodatkowaniu na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 podstawową stawką podatku, tj. 23% w powiazaniu z art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego, przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, będący podstawą własnego stanowiska Spółdzielni, nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie. Wobec tego, oceniając całościowo stanowisko Spółdzielni uznano je za nieprawidłowe.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej został (zostanie) określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Należy podkreślić, że analiza przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 z późń. zm.), nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że nieruchomości, o których mowa we wniosku, stanowią – zgodnie ze wskazaniem – budynki i budowle w rozumieniu ww. ustawy Prawo budowlane.

Końcowo należy wskazać, że w pozostałym zakresie tutejszy organ wydał postanowienie nr ITPP1/443-425b/14/AJ).


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj